Bonk/Knak geluid in vering(?)

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
Hans R
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 02.10.2017 - 11:55

Mijn S60, 2.4 165 pk van 2002 maakt in het begin van een rit bij drempels e.d. een geluid alsof er iets los ligt. Klinkt alsof er een stuk metaal in een holle ruimte, b.v. de deur, ligt. Bij de dealer is alles gecontroleerd. geen bijzonderheden gevonden.
Nu tipte de monteur bij de dealer die elk jaar o.a. mijn "jaarbeurt" en keuring doet, en zelf als hobby drie volvo's (oudjes) heeft, dat dit wel eens zou kunnen kon komen door het kontact tussen de veerschotel en de spiraalveer, vooral omdat dit hoofdzakelijk na een iets langer stilstand van een dag of twee gebeurd en meestal na enkele "hobbels"weg blijft. Hij dacht aan een oplossing hiervoor om b.v. over het gedeelte van de veer dat op de schotel zit een stuk kunststof slang, b.v. tuinslang te schuiven.
Heeft iemand dit ook gehad en hoe dit eventueel opgelost? Persoonlijk dacht ik dat het te proberen is, denk ook dat dit verder geen probleem zou kunnen veroorzaken?
Gebruikersavatar
Casey
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: 18.09.2014 - 19:48

Klinkt bekend, ik had iets dergelijks bij mijn V70 / 2006. Verschillende keren met monteur (van Volvogarage, en van universele garage op het dorp) een rit gemaakt met veel verkeersdrempels etc.
Nooit iets met zekerheid gevonden... (Kogel van afneembare trekhaak in de achterbak, reservewiel niet goed vastgedraaid, slappe vering/stoten op de rubbers, etc. etc.).
Enige constante leek te zijn: bij koud weer valt het meer op dan bij warm weer!
V70 (2006) D5 v/a 140000 tot 440000
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
Marvinn
2nd Gear member
Berichten: 66
Lid geworden op: 20.12.2016 - 13:00
Locatie: Puttershoek

Ik wil dit even volgen, want ik geloof dat ik precies hetzelfde probleem dus heb.
Zelf had ik het idee dat het uit de draagarmen kwam (bv. een stabilisatorstok) maar het is dus naar een hobbel of twee verdwenen.

Maar nu is mijn idee dat de veer en de schotel toch altijd met elkaar in contact moeten zijn?
Volvo S60 2001 2.4 170pk Mistral Green
Citroën BX 1985 19 Sport
Gebruikersavatar
CH Racing M900
2nd Gear member
Berichten: 187
Lid geworden op: 24.11.2012 - 19:55

Veerpootlagering en rubbers al eens vervangen?
XC90 T8 - 2017 - R-Design
jpwg001
6th Gear member
Berichten: 4924
Lid geworden op: 03.01.2010 - 14:38
Locatie: Eindhoven

Ik merk het ook. Vooral bij uitverende beweging. Dus op het punt dat ik een drempel af ga. Het wiel zakt eerst en daarna volgt de rest. Dát moment...
2005 V70 D5 GT, Magic Blue Pearl.
2001 V70 2.4T , The Swedish King.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Heel vaak zijn inderdaad de zogenaamde toplagers vd schokdempers de boosdoener.

Niet alleen bij volvo, maar bij andere merken ook.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3171
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Die kunstof slang zit er van origine op en zou wel eens minder rubber kunnen zijn dan 15 jaar geleden. Te halen bij elke dealer voor iets van 20 euro (setje) en zelf te vervangen door je auto hoog op te krikken. Slang gaat om de uiterstespiralen van de veer en zorgt ervoor dat ze niet knarsen of zelfs bonken.
31329206
30645888
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Jelmer de Jong op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans R
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 02.10.2017 - 11:55

Gaat die alleen op de onderste of ook op de bovenst schotel? Volgens de monteur zou dan het geluidoverdracht van de wielen op de karosserie ook minder zijn. Ga het toch eens proberen!
Gebruikersavatar
Frederik Welvaert
5th Gear member
Berichten: 1900
Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
Locatie: Maldegem

Ik lees ook even mee. Mijn 960 heeft hetzelfde. Op het werk hebben we op de parking van die snelheidsremmers, hele korte, hoge bulten. Als ik aankom op het werk gaat de auto er geruisloos over, zelfs als ik er iets sneller durf over gaan. Als ik vertrek ga ik er stapvoets over en dan is het nog een serieuze *boink*. Na 500m rijden is de vering normaal.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1039
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

..het geluid dat je beschrijft komt mij bekend voor; bij mijn S60 2001 waren het de (korte) vertical stabilisator stangetjes achter, en later idem de langere aan de voorkant; kunststof is dan versleten en begint te bonken; was bij mij alleen hoorbaar bij lage snelheden over drempels e.d.
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Hans R
1st Gear member
Berichten: 41
Lid geworden op: 02.10.2017 - 11:55

Ab S schreef: ..het geluid dat je beschrijft komt mij bekend voor; bij mijn S60 2001 waren het de (korte) vertical stabilisator stangetjes achter, en later idem de langere aan de voorkant; kunststof is dan versleten en begint te bonken; was bij mij alleen hoorbaar bij lage snelheden over drempels e.d.
Wat is er toen vervangen en wat waren de kosten?
Gebruikersavatar
Ab S
5th Gear member
Berichten: 1039
Lid geworden op: 12.01.2011 - 18:24
Locatie: Utrecht omgeving

Hans R schreef:
Ab S schreef: ..het geluid dat je beschrijft komt mij bekend voor; bij mijn S60 2001 waren het de (korte) vertical stabilisator stangetjes achter, en later idem de langere aan de voorkant; kunststof is dan versleten en begint te bonken; was bij mij alleen hoorbaar bij lage snelheden over drempels e.d.
Wat is er toen vervangen en wat waren de kosten?
Vervangen stabilisatorstangen: achter iets van 50-75€ voor rond 100€ (per paar).
Maar laat eerst checken of het echt de stabilisatorstangetjes zijn.

Succes!
V60 T5 (2019 - heden)
S60 2.4 (2001 - 2019)
360i (1988 - 2001)
343 (1979, vanaf 1983 - 1988)
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”