Indicator schakelstand

Plaats reactie
charly
3rd Gear member

Geacht forum,
Toen ik deze middag met mijn V70 DRIVe 2013 lekker in de zon genoot, bekroop mij de gedachte waarom de indicator van de ingeschakelde versnelling niet permanent oplichtte. Eens de koppeling ingetrapt verdwijnt de indicatie. Met deze PSA-motor is het namelijk zo dat de bak dikwijls moet geschakeld worden. De schakelwegen liggen zeer dicht bijeen zodat het gevoel soms zoek is. Dit uit zich vooral in "1". Stilstaand met ingedrukte koppeling is men niet erg zeker of per toeval niet "3" is ingeschakeld. Aangezien de indicatie dan verdwijnt vroeg ik af of of het schakelaartje op de pedaal (vermoedelijk iets dergelijks) niet kan overbrugd worden zodat de indicator permanent de geschakelde positie weergeeft. Zoals gezegd, dit is niet levensbedreigend, maar het kan een discussie losweken.
nklaver
3rd Gear member
Contacteer:

Er zit geen sensor in de bak om te zien in welke stand deze staat! De software rekent met het toerental, snelheid en bakverhoudingen uit welke versnelling in gebruik zal zijn.
Als de koppeling is ingetrapt dan werkt deze berekening niet meer omdat de toeren dan niet meer afhankelijk van de snelheid zijn.
Volvo V70T6 MY12 Geartronic Polestar.
charly
3rd Gear member

Bedankt voor de reactie. Aangezien het 'brein' eigenlijk dom als er geen input van de pedaal gegeven wordt, veronderstel ik dat op die pedaal toch een switch c.q. sensor moet zitten die aanduidt dat de pedaal niet ingedrukt wordt en dat derhalve het display de gekozen versnelling mag weergeven. Dus zou je de computer toch kunnen bedriegen en valse info geven zodat het display constant de gekozen stand laat zien. Een jumpertje ...
charly
3rd Gear member

Toch even een aanvulling aan mijn vorige reactie. Ik vermoed dat ik iets te simplistisch tegen de pedaal aankijk. Achteraf bekeken zou die switch ook wel eens de cruise control kunnen in/uitschakelen ... of niet? Brainstormen is toch leuk.
charly
3rd Gear member

Nog maar eens ... Die schakelaar bedient natuurlijk ook de startfunctie. Dus de pedaal moet ingetrapt zijn alvorens het starten mogelijk is. Daar gaat mijn denkpiste de mist in! Oplossing: voorstel verworpen.
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”