Puzzel: Hoog verbruik & niet netjes stationair lopen
Geplaatst: 26.11.2017 - 13:16
Ik heb een puzzel waar ik jullie hulp bij nodig heb, want ik weet niet waar ik het moet zoeken 
Probleem:
1) het verbruik van de auto is hoog (1:12 - 1:13) bij 100 km/h - In (geforceerde) noodloop loopt de auto wel gewoon 1:20
2) Als de motor warm is loopt hij soms rauw en niet constant stationair (alsof je in benzine auto zit waarvan 1 bougie af en toe niet vonkt)
3) bij met een warme motor stationair uitrijden schommelt de toerenteller soms behoorlijk, zonder gas te geven
Ik had gehoopt dat groot onderhoud zou zorgen voor een oplossing, maar helaas.
Inmiddels zijn de volgende onderdelen vervangen :
Controles die uitgevoerd zijn:

Probleem:
1) het verbruik van de auto is hoog (1:12 - 1:13) bij 100 km/h - In (geforceerde) noodloop loopt de auto wel gewoon 1:20
2) Als de motor warm is loopt hij soms rauw en niet constant stationair (alsof je in benzine auto zit waarvan 1 bougie af en toe niet vonkt)
3) bij met een warme motor stationair uitrijden schommelt de toerenteller soms behoorlijk, zonder gas te geven
Ik had gehoopt dat groot onderhoud zou zorgen voor een oplossing, maar helaas.
Inmiddels zijn de volgende onderdelen vervangen :
- Gloeibougies
- Druksensor op rail
- Drukregelklep op rail
- Druksensor op brandstofpomp
- Luchtmassameter
- Nokkenassensor
- Brandstoftemperatuursensor
- Luchtfilter
- Brandstoffilter
- Map sensor
- Verschildruksensor roetfilter
- Motorolie & filter
- Versnellingsbakolie
- Stuurbekrachtigingsolie
- Aircopomp
- Koelvloeistofthermostaat
- Olieafscheider incl slangen
- Hulpriemen & spanners
Controles die uitgevoerd zijn:
- Remblokken, lopen niet aan
- retourtest verstuivers (binnen marge)
- correctietest verstuivers (binnen marge)
- inlaattraject is afgeperst (geen lekkage)
- egr en gasklep bekeken: zijn niet dichtgekoekt; de gasklep is opvallend schoon
- geen foutmeldingen, muv bluetooth microfoon
- waarden waaronder rail druk gaan bij stationair draaien op en neer (tussen 300 & 340 bar)
- EGR klep sensor lijkt op 1% te blijven staan (geen foutmelding)
- elektra probleem: kortsluiting, te weinig stroom, geen aarding, relais, losse connectie
- Lucht probleem, valse lucht oid
- Sensor probleem; verkeerde meetwaarde
- Brandstof probleem
- gasklep
- verstuiver
- egr
- variable nozzle / wastegate of dumpvalve op de turbo
- Zeef turbo / zeef oliepomp
- turbodruksensor