Bladeren onder motorkap
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Gisteren haalde ik even wat herfstbladeren onder de motorkap vandaan en daarbij viel het me op dat kleine bladeren in een loze ruimte onder de A-stil kunnen ophopen. Net onder de achterste hoeken van de motorkap kan bladafval terecht komen tussen spatbord en wielkuip, direct onder de A-stijl. Het lijkt erop dat dit blad niet weg kan. Op den duur zou dat dan toch problemen met corrosie moeten geven, of zie ik het verkeerd?
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- Fulaks
- 6th Gear member
- Berichten: 4273
- Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
- Locatie: Antwerpen
Heb ik ook al gemerkt. Corrosie lijkt me niet echt een gevaar (het koetswerk is verzinkt), maar het kan wel een vieze boel worden. Ik probeer het daar netjes te houden zodat er zich niet te veel kan ophopen. Heb er al eens met de stofzuiger (met lang smal hulpstukje) wat balderen uitgehaald, leek mij wel goed te lukken. Je moet natuurlijk vermijden dat het daar een vies papje wordt. Ik heb een garage, dus zoveel last heb ik nu ook weer niet van bladeren.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21046
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik zet er vaak even het luchtpistool op.
Indien je er voor zorgt dat het geen papje kan worden houdt je het schoon.
Indien je er voor zorgt dat het geen papje kan worden houdt je het schoon.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28658
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dat is inderdaad een blader verzamel punt die plek tussen spatbord en wielkuip, ik gebruik ook de combinatie van stofzuiger en persluchtpistool.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 325
- Lid geworden op: 17.08.2008 - 11:38
Ik heb daar eveneens veel last van. Geregeld stofzuigen en uitblazen is de boodschap. M.i. zit er ook een vrij moeilijk bereikbaar sponsje dat per definitie steeds nat blijft. BMW heeft op die plaats een makkelijk uitneembaar zeefje zitten in harde kunststof. Deze oplossing lijkt mij wel beter om op de lange duur corrosie te voorkomen. Zijn er leden die bedoeld sponsje al eens uit de ligplaats verwijderd hebben?
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Goed om te lezen dat er meer zijn die dit probleempje tegen zijn gekomen, en mooi dat Volvosweden het op YouTube behandelt. Binnenkort wanneer ik de winterwielen er onder zet haal ik de wielkuipen maar eens even los, benieuwd wat ik aantref!
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
- JosW
- 5th Gear member
- Berichten: 2341
- Lid geworden op: 19.04.2006 - 20:44
- Locatie: Hengelo
Dit is inderdaad een verzamelplek voor bladeren etc. Een vriend van mij heeft dit opgelost door de ruimte vol te spuiten met pur. Lijkt weinig elegant maar is wel doeltreffend. Ik vind het niet nodig. Pak zo nu en dan een barbecue grijper en verwijder de handel.
ex 240 sedan, ex 240 station Polar, ex V70 classic, ex V70 D Fasttech, ex V70 2.4D Volvotune, nu 2.0 T4 Polar+, Automaat. 2016.
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Toevallig dit weeked die 'bladvangers' ook leeg gehaald.
Filmpje van de rus gezien, maar het lijkt of er bij mijn (2016 my) versie ook een zacht-kunststof afdichting zit aan de bovenzijde die verder ophoging voorkomt.
Alles was wat nattig na het wassen, maar wel redelijk gemakkelijk leeg te halen.
Filmpje van de rus gezien, maar het lijkt of er bij mijn (2016 my) versie ook een zacht-kunststof afdichting zit aan de bovenzijde die verder ophoging voorkomt.
Alles was wat nattig na het wassen, maar wel redelijk gemakkelijk leeg te halen.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28658
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Klopt, bij mijn XC60 uit 2017 zit er bovenin ook zo'n zachte kunststof afdichting. Misschien heeft Volvo een modificatie uitgevoerd naar aanleiding van het blad ophopingsverhaal.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- Niwaheli
- 3rd Gear member
- Berichten: 259
- Lid geworden op: 30.10.2014 - 12:52
Regelmatig bladeren verwijderd. Tot nu toe waren ze alle kurkdroog, maar dat kan ook komen omdat ik de motorkap kennelijk alleen binnen of buiten bij goed weer opendoe.
In ieder geval heb ik altijd een kunststof keukenhulpje achter onderin de auto liggen, zodat ik te allen tijde - als ik dat zou willen - eventuele bladeren kan verwijderen. Dat gaat daarmee heel makkelijk.
In ieder geval heb ik altijd een kunststof keukenhulpje achter onderin de auto liggen, zodat ik te allen tijde - als ik dat zou willen - eventuele bladeren kan verwijderen. Dat gaat daarmee heel makkelijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- olav
- 3rd Gear member
- Berichten: 408
- Lid geworden op: 19.02.2007 - 18:58
- Locatie: Midden Brabant
Vandaag bij het monteren van de winterwielen meteen de wielkuipen even verwijderd.
De aanwezige isolatiekussentjes (twee per kant: een horizontale in de bovenrand van het spatbord en een verticale bij de deurscharnieren) blijken volgezogen met water, waarschijnlijk omdat de kunststof huid wat scheurtjes vertoont (mogelijk heb ik of een vorige eigenaar op een wat te enthousiaste wijze de blaadjes uit de holtes proberen te halen en daarbij de kussentjes lek geprikt, daar is weinig voor nodig).
Met name de bovenste kussentjes houden onder de A-stijl nogal wat vuil vast (niet zozeer bladeren, als wel restanten daarvan en zwarte modderige smurrie), maar na schoonmaken straalt het metaal me tegemoet. Geen corrosie of andere problemen te zien. Kussentje maar weer teruggeplaatst, gaat vast nog wel een tijd goed daar onder. Zal wel eens vragen bij de dealer wat dergelijke kussentjes nieuw moeten kosten, misschien vervang ik ze nog wel voor droge exemplaren.
De aanwezige isolatiekussentjes (twee per kant: een horizontale in de bovenrand van het spatbord en een verticale bij de deurscharnieren) blijken volgezogen met water, waarschijnlijk omdat de kunststof huid wat scheurtjes vertoont (mogelijk heb ik of een vorige eigenaar op een wat te enthousiaste wijze de blaadjes uit de holtes proberen te halen en daarbij de kussentjes lek geprikt, daar is weinig voor nodig).
Met name de bovenste kussentjes houden onder de A-stijl nogal wat vuil vast (niet zozeer bladeren, als wel restanten daarvan en zwarte modderige smurrie), maar na schoonmaken straalt het metaal me tegemoet. Geen corrosie of andere problemen te zien. Kussentje maar weer teruggeplaatst, gaat vast nog wel een tijd goed daar onder. Zal wel eens vragen bij de dealer wat dergelijke kussentjes nieuw moeten kosten, misschien vervang ik ze nog wel voor droge exemplaren.
Volvo XC70 2.4D drive handbak uit 2010. Aankoop febr. 2017: 158.195km - huidig 292.000+km (streven: minstens zoveel als zijn illustere voorganger)
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.
Volvo V70 D5 handbak uit 2002. Aankoop febr. 2007: 161.253km, ingeruild febr. 2017: 417.879km. Geëxporteerd.
Volvo 144 handbak uit 1970. Aankoop ergens in 1995, verkoop ergens in 1996. Niet meer op de weg.