tikkend geluid

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

ik heb me kleppen gesteld omdat ik die duidelijk hoorde tikken,
dus de klepspeling is nu weer prima in orde.

Maar nu... ik hoorde geen afwijkende geluiden onder de kap toen de motor net was gestart na het stellen van de kleppen :D

Maar na een tijdje rijden nog maar eens luisteren onder de kap
was het rammeltje/tikje weer terug.

Het kom van de linkse kan van de motor als je er naar luisterst.
ik dacht zelf dat het de distributie riem wel eens kon wezen.

Is dit zo? of zou de kleptiming op de 1 of andere manier niet meer helemaal in orde zijn?

mvg arjen
Gebruikersavatar
VolvoRob
5th Gear member
Berichten: 1417
Lid geworden op: 15.08.2006 - 11:18
Locatie: Omgeving Utrecht

Wat is je km-stand? Wanneer is de d-riem voor het laatst vervangen? Als die juist vervangen is of nog goed moet zijn, dan kun je denken aan lagers van de poelies van de multiriem.... Succes.
S80 D3 Momentum met Professional line - 2012
Chevrolet Suburban - 1985
Harley Davidson Electraglide Ultra Classic 2001
RadExpress 255 - 1955
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

ja rob,

dat is een beetje het probleem
ik heb de auto gekocht met een stand van 270 d en er staat inmiddels 274d
op en heb er al vanalles aan gedaan.
Maar ik dacht dus dat de kleppen tikten maar na het afstellen is het nog steeds zo.
Maar ik heb geen flauw idee of die riem nog goed is
hoe lang ie er al op zit etc etc.

En hoe je deze eventueel kan controleren.
In de boekjes staat dat ie het laatst was vervangen bij 170d ongeveer.

Zou dat nog steeds dezelfde riem zijn?
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

ik zou maar snel de rollen vervangen, daar kan dat geluid vandaan komen. Die zijn bij mij eens gesprongen, maar gelukkig liep die toen stationair. Verder geen schade aan over gehouden. niet dat ik weet iig, ben 35k km verder.
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Gebruikersavatar
arjen-440
3rd Gear member
Berichten: 401
Lid geworden op: 14.08.2006 - 16:24

owow.... klinkt serieus

Hoe kan ik constateren dat deze rollen de oorzaak zijn?

hoe werkt dat?
ik wil het wel zelf doen


grts arjen
Gebruikersavatar
eaarsen
2nd Gear member
Berichten: 129
Lid geworden op: 04.05.2006 - 13:57
Locatie: Hengelo (O)

Ik zou het zekere voor het onzekere nemen.
laat de riem vervangen en de spanrollen.
Bij mijn Volvo is dit gedaan samen met de waterpomp.
Eric. V70 D5 2002. Full options.
hollander
3rd Gear member
Berichten: 289
Lid geworden op: 12.04.2005 - 20:05
Locatie: Breda

Hoi Arjen, de lokatie van het tikkend geluid kan je ook nauwkeuriger bepalen.
Je neemt een lange schroevendraaier en die plaats je op het motorblok waar jij denkt dat het geluid vandaan komt.
Dan moet je je oor tegen het handvat van de schroevendraaier drukken en je zult merken dat je het geluid versterkt kan horen.
Ga nu met de punt van de schroevendraaier de omgeving van het geluid aftasten.
Daar waar het geluid het sterkst is zit het probleem.
Succes Peter
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”