Beschrijving koppeling vervangen

Geproduceerd bij NedCar in Born
JTB
2nd Gear member

Het is de bedoeling dat ik binnenkort mijn koppeling ga vervangen, omdat ik een brug heb kunnen regelen en mijn pa automonteur geweest is willen we het uit financiele overwegingen zelf doen. Maar wie kan mij helpen aan een werkplaatshandboek oid. en heb ik nog speciaal gereedschap nodig?

Alvast bedankt.

ps koppeling is niet kapot, kraakt alleen als de ziekte. Ben al bij de dealer gweest en is zeer risicovol om te smeren aangezien e.e.a. op de koppelingsplaten zou kunnen komen.
Volvo S40 1.8 16V 1997
Renkel
5th Gear member
Contacteer:

Vraagbaak Volvo S40/V40 1996-1997 heb ik in mijn bezit, er staat het een en ander in over in- en uitbouwen koppelingsgroep plus de benodigde gereedschappen......... :twisted:

Je kan ook naar de bibliotheek natuurlijk voor technisch info...... :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
JTB
2nd Gear member

helaas is de bibliotheek niet zo uitgebreid hier in het zonnige zuiden. niemand die het handboek digitaal heeft. Ik wil het boekje graag van je lenen, maar om er nou op en neer naar Grun voor te rijden gaat zelfs mij iets te ver. Ikheb em wel al besteld, mar levertijd is ongeveer 3 weken.
Volvo S40 1.8 16V 1997
darth den
2nd Gear member

op Marktplaats en Ebay is het handboek in een digitale vorm te krijgen voor maar een paar euro! Is ook makkelijk, printje maken en mee naar buiten, heb je ook geen risico dat je mooie boek vol komt te zitten met vieze vuile vette vingers! ;)
Drive like hell and you'll get there!
S40 2.0i 16v Exclusive Line
darth den
2nd Gear member

op Marktplaats en Ebay is het handboek in een digitale vorm te krijgen voor maar een paar euro! Is ook makkelijk, printje maken en mee naar buiten, heb je ook geen risico dat je mooie boek vol komt te zitten met vieze vuile vette vingers! ;)
Drive like hell and you'll get there!
S40 2.0i 16v Exclusive Line
Renkel
5th Gear member
Contacteer:

JTB schreef:helaas is de bibliotheek niet zo uitgebreid hier in het zonnige zuiden. niemand die het handboek digitaal heeft. Ik wil het boekje graag van je lenen, maar om er nou op en neer naar Grun voor te rijden gaat zelfs mij iets te ver. Ikheb em wel al besteld, mar levertijd is ongeveer 3 weken.
Stuur me je adres via PM en ik kopieër vanmiddag nog ff dat hoofdstuk 'koppeling vervangen' en wat daarbij hoort. Heb je het morgen in huis.
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
JTB
2nd Gear member

Renkel schreef:
JTB schreef:helaas is de bibliotheek niet zo uitgebreid hier in het zonnige zuiden. niemand die het handboek digitaal heeft. Ik wil het boekje graag van je lenen, maar om er nou op en neer naar Grun voor te rijden gaat zelfs mij iets te ver. Ikheb em wel al besteld, mar levertijd is ongeveer 3 weken.
Stuur me je adres via PM en ik kopieër vanmiddag nog ff dat hoofdstuk 'koppeling vervangen' en wat daarbij hoort. Heb je het morgen in huis.
ben effe 2 dagen weg geweest maar heel erg graag! ik pm je.
Volvo S40 1.8 16V 1997
laheije
4th Gear member

Is niet zo heel moeilijk vooral niet omdat je vader automonteur is, die moet dat toch wel weten.
Een aandachtspunt is dat je bij inbouwen de primaire as van de versnellings bak goed doet centreren, maar dat weet wellicht je vader wel.
Voor wat de rest betreft normaal gereedschap met een doppendoos en wat ring en steeksleutelen kom je een heel eind.
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
franzi
1st Gear member

ik heb mijn koppeling nog niet zo lang geleden vervangen,is niet moeilijk bij een v40 wel moet je versnellingsbakolie aftappen omdat de beide aandrijfassen los moeten rechter as zit met spanstift vast en de linker moet losgemaakt worden via drie schroeven bij de ashoes vergeet niet de motor op te vangen als je de versnellingsbak steun los haalt, heb al een kopp set gekocht? zo niet ga eens bij Bachaus kijken in brunssum of landgraaf .(staan ook op internet)hebben een komplete set voor een goede prijs en het zelfde merk wat ook origineel gemonteerd wordt(Valeo)
succes Franzi
volvo for live
Ramon&Ramon
7th Gear member

twee en een half uur werk plus de onderdelen.
locus
3rd Gear member

Klopt het dat zo´n koppelings set ongeveer 175 euro kost?
(exclusief 2,5 uur werk/arbeidsloon)
laheije
4th Gear member

Als je hem bij een volvo daeler koopt zal het zeker zo veel kosten, een alternatief zou kunnen zijn bij een goede automaterialenzaak gaan kopen dat scheelt weer in de prijs.
locus
3rd Gear member

Oh, ik had even gekeken op carbase (?) vandaar. Anyways, dit is niet echt meer een klusje dat ik zelf wil en kan doen. Maar dan heb ik in elk geval een idee van de kosten. Ik heb zo´n vermoeden dat de mijne binnenkort ook moet...

Wanneer is reviseren een optie of kun je de boel toch beter vervangen?
laheije
4th Gear member

Wanneer is reviseren een optie of kun je de boel toch beter vervangen?
Drukgroep en koppelingsplaat reviseren? daar heb ik nog nooit van gehoord.
Ja vroeger deden ze nog wel eens de voering van de koppelingsplaten opnieuw op klinken(dat deden ze ook met de voering van de remmen, trommelremmen) maar tegenwoordig zijn de uurllonen dermate hoog dat dit niet rendabel is(te duur).
Gewoon nieuwe platen en drukgroep er in.
JTB
2nd Gear member

Ik heb een koppelingsset gevonden voor 226 euro. Volgens de dealer staat er 4,8 uur voor het vervangen van de koppeling. Kosten bij de dealer 800 eruo. Bedankt voor dde tip, nog nooit van bachaus gehoord, maar aangezien het heel erg in de buurt is absoluut de moeite waard.
Volvo S40 1.8 16V 1997
locus
3rd Gear member

laheije schreef:Drukgroep en koppelingsplaat reviseren? daar heb ik nog nooit van gehoord.
oops, ik zat aan versnellingsbak te denken maar schreef iets anders op :oops:
laheije
4th Gear member

Maakt niet uit vergissen is menselijk.
DanieldeJong
2nd Gear member

JTB schreef: ps koppeling is niet kapot, kraakt alleen als de ziekte. Ben al bij de dealer gweest en is zeer risicovol om te smeren aangezien e.e.a. op de koppelingsplaten zou kunnen komen.
Hi, onze koppeling "kraakt" ook, maar heb nog geen monteur gehad bij wie het "kraken" het op het moment supreme gebeurde...
Bij ons kraakt hij als hij een beetje afgekoeld is en vooral bij het wegrijden..
Ik schaam me elke keer dood... :oops: bij het stoplicht.
Domme is dat ie het niet elke keer doet. (gelukig)

Ik ben benieuwd naar jou ervaringen na het vervangen en of er wat aan de koppeling te zien was.. (aka text en uitleg :D ?)

gr

D
JTB
2nd Gear member

zou gauw ik tijd heb en een brug heb kunnen regelen hoor je meer van me, misschien komend weekend.
Volvo S40 1.8 16V 1997
franzi
1st Gear member

bij wie heb je die kopp set gevonden en is dat incl btw?
volvo for live
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”