V50 naar sloop na afbreken gloeibougie, BOVAG kwestie?

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
pkrijgsman
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.11.2016 - 20:02

Dag iedereen,

afgelopen zomer stond onze V50 1.6D (214d km, 2006) bij de garage voor wegvallen van motorvermogen. Na uitlezen bleek het gloeirelais defect te zijn. Na vervanging gloeirelais bleek gloeibougie nr 3 niet meer te werken. Vervolgens bleek deze muurvast te zitten. Was met geen mogelijkheid los te krijgen. Uiteindelijk is deze (zonder overleg!) naar binnen, dus in de cilinder, geslagen. Eruit halen bleek nagenoeg onmogelijk. Dus: eigenlijk demontage cilinderkop, vervangen gloeibougie, evt. regeneren roetfilter (zat ws. dicht) etc...Geschatte kosten: ruim €2000,- . Hebben we niet gedaan en uiteindelijk verkocht aan de sloop.
Dat jullie t ff weten dat zoiets stoms tot zo'n einde kan leiden...

Maarrr, wat kan ik (helaas achteraf) nog doen? Ik realiseerde mij (veel) later pas dat ze nooit een belletje hebben gegeven dat de gloeibougie er niet uitkwam en dat er maar een oplossing mogelijk was: naar binnen slaan. Ik heb wél een telefoontje gehad dat ze hem er niet uitkregen, maar verder niet. (Nogmaals, als ik het mij goed herinner). Kijk, eerst het bedrijf aanschrijven, maar als die niet thuis geven (we zijn bijna een half jaar verder), heeft aanschrijven van de BOVAG dan zin? En waar moet ik dan opletten?

Alle reacties welkom!
Gebruikersavatar
teebee
7th Gear member
Berichten: 7811
Lid geworden op: 16.06.2016 - 22:02

Klinkt allemaal niet fijn...
Sowieso zonde van de wagen.
Het probleem gaat m denk ik worden dat je niets kunt aantonen; kans is groot dat de garage zal zeggen dat ze eea wel hebben gemeld en hebben overlegd met je.
Dat kunnen zij niet aantonen, maar andersom kan jij niet aantonen dat ze het niet hebben gedaan.
Naar de BOVAG stappen zal eenzelfde resultaat geven aangezien zij in dat geval hoor en wederhoor zullen hanteren en dus kom je in dezelfde situatie.
Garage gaf al aan dat naar binnen slaan de enige mogelijkheid was, dus wat zou het mogelijke alternatief zijn (naast niets doen)?
Ik ben bang dat je er niet veel mee zal opschieten, heel vervelend maar het is een 'vage' situatie waarin alleen "ik zei, hij zei" kan worden geroepen en niets kan worden aangetoond.
Ook het feit dat je er een half jaar overheen hebt laten gaan werkt niet in jouw voordeel ben ik bang.

Je geeft aan dat de herstelkosten 2000,- waren, was de auto het repareren dan niet meer waard?

Succes met een eventuele poging.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”

Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers ! :-)
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Gebruikersavatar
V70/2.4D/2003
8th Gear member
Berichten: 16549
Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
Locatie: Noord-Groningen

Mooie casus voor een advocaat. Wat mij betreft is een dergelijke stunt het begin van een oorlog, heb je een rechtsbijstand verzekering?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Gebruikersavatar
mga1600
6th Gear member
Berichten: 3181
Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
Locatie: nhn

Maar ik snap het verhaal niet helemaal.....: als een gloeispiraal niet (goed) werkt krijg je toch geen vermogensverlies? De motor start hooguit beroerd of helemaal niet in mijn beleving. Was er in eerste instantie niet al meer aan de hand dan?
Verhaal halen lijkt me eerlijk gezegd een buitengewoon lastige case na al die tijd en een wat wazige situatie.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

zeker als de betreffende auto op een sloop ligt. Dan is de aansprakelijk lastig vast te stellen
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Een 2006 auto met net iets meer als 2 ton op de teller naar de sloop brengen vanwege een kostenpost van 2000 euro? Lijkt me geen handige beslissing. Zeker niet nadat je al het een en ander hebt vervangen aan de auto.
Het lijkt me dat de gloeispiraal is afgebroken nadat ze hem hebben geprobeerd te demonteren. Naar binnen slaan gebeurt wel vaker, maar zijn ze vergeten de zuiger in odp te zetten ipv bdp. Nu gat in de zuiger oid?

Er zijn speciale kitjes om de gloeisiraal uit te boren, maar daar heb je nu niets meer aan. Is het een bovag bedrijf?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Ik had die auto graag gekocht.....

Waarschijnlijk, met de nadruk op waarschijnlijk had je inderdaad zoals ed al aangeeft met speciaal gereedschap hem uit kunnen boren en kunnen tappen. Naar binnen slaan is dan ook kansloos en onnodig.

Daarbij koppie demonteren van zon 1.6d is ook geen drama.

Al met al tussen de 5 en 20u werk geweest en een beetje materiaal.

Ik heb eens bij een MB V6 zon gloeibougie afgebroken, na 5u was de gloeier eruit, en nieuwe erin met netjes nieuw schroefdraad. En natuurlijk ga je die niet naat binnen slaan, hoe stom kan je zijn.

Moet wel eerlijk bekennen, dat ik het raar vind dat je na bijna een half jaar na gaat denken of je keuze nou wel verstandig was. Beetje laat als je het mij vraagt en dikke pech en geluk voor de garagist en/of sloop.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JTC30
3rd Gear member
Berichten: 322
Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46

Ik vraag me sterk af of de auto daadwerkelijk gesloopt is. Zo te horen was de auto verder in prima staat, en wellicht is de auto gewoon gerepareerd of heeft een nieuw blok gekregen en daarna doorverkocht.

Verder had je voor €2k ook geen betere auto kunnen kopen neem ik aan.. dus al met al denk ik dat je vooral jezelf te grazen hebt genomen.

Verder denk ik niet dat je nu nog iets kunt. Je hebt geen bewijs zeg je.
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden

2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21485
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Kans van slagen lijkt mij zero. Te lang geleden, onduidelijkheid over wie wat gezegd heeft de auto is waarschijnlijk niet meer te controleren op de genoemde gebreken.

Jammer hoor. Ik wens je wijsheid.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
klaaskootstra
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 08.09.2017 - 22:13

Helaas te laat, maar deze vent moeten bellen...

https://gloeibougiesdemonteren.wordpress.com
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

haha, die heeft er zijn specialiteit van gemaakt. Ik denk dat elke garage dit moet kunnen, is niks ingewikkelds. Je moet alleen een speciale set hebben om ze eruit te kunnen boren. Met gezond monteurs verstand moet dat goed gaan. Het voordeel van deze kerel is wel dat hij precies weet hoe het moet en de kans van slagen ietsje groter is.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
pkrijgsman
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 15.11.2016 - 20:02

Goedemiddag Volvo-broeders,

Dank voor alle reacties. Grappig om te zien dat er verschillend over gedacht wordt....

Nog ff een toelichting op het geheel: eerlijk gezegd was ik enigszins overrompeld door de hele situatie. Daardoor heb ik te laat de feiten op een rijtje gezet. En inderdaad: geen bewijzen, dus een zwakke zaak. Dat voelde ik zelf ook wel aan, maar ergens bleef het toch knagen. Ik zie ook in dat ik daar eerder werk van had moeten maken maar: drukte op het werk en nog wat zaken die meer aandacht vroegen. En met een gezin kun je niet zonder auto (we hebben er 1) en om nu voor 2 wkn een auto te huren, nee bedankt.

Eerlijk gezegd hebben we aan de Volvo veel, heel veel geld verspijkerd (in vergelijking met mijn vorige auto's). in 100.000 km zo'n €5000,- tot €6000,- O.a. nieuwe turbo, remklauw en nog wat grappen die in mijn beleving afbreuk hebben gedaan aan het kwaliteitsbeeld wat ik had van Volvo. Deze kosten hebben we in een krappe 6 jaar gehad. Ook heeft de auto niet de nr.1 prioriteit bij mij: ik bedoel dit: het is een auto, ik houd hem netjes, maar het is tegelijk ook een gebruiksvoorwerp die betrouwbaar moet zijn en niet teveel moet kosten. En dat was de Volvo geen van beiden meer... Sommigen van jullie hebben echt schitterende auto's die tot in de puntjes verzorgd zijn, daarvoor een compliment, maar dat is niet zo mijn ding.

Dus: veel geld kwijt aan reparaties, auto met 214d km op de klok, 11 jr oud en de dagwaarde was niet bijzonder hoog: zo'n €2000,-. Door de storing die er was (geschatte kosten van (de)montage cilinderkop, vloeistoffen, bouten, pakkingen, herstellen roetfilter etc. alles zo'n €2000,-) en die je moet melden bij inruilen mag je in je handjes knijpen als je nog €1500,- krijgt. Ik kreeg van de handelaar nog €1200,- daar was ik tevreden mee. Ik heb ook nog contact gehad met de gloeibougieman (van klaaskootstra, maar die kon mij ook niet verder helpen en kwam uiteindelijk ook tot 'naar binnen slaan', dus dan houd het wel een eind op denk ik zo)

Momenteel rijd ik in een Skoda Octavia, 1.6D, modeljaar 2009-2013. Niet de mooiste helaas, maar met weinig km op de klok hoop ik hier weer mee vooruit te kunnen.

Ik zit nu alleen nog met een set winterwielen, eens kijken of ik daar nog vanaf kom......;-)
Gebruikersavatar
Blue-Eyes
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 18.09.2005 - 12:28
Locatie: Flevoland

Je bent niet de enige. Ik heb een zelfde ervaring. Kosten technisch dan, de mijne (wel verkocht) is verder wel goed.
De mijne was 8 jaar oud, betrouwbare D5.....

In 23 maanden 5000 euro onderhoud, in 60.000 km. Daar gaat je beeld van een betrouwbare Volvo :) Soms heb je een domme pech. Maar ik denk niet dat Volvo daarom dan slecht is. Maar dat staat of valt me je eigen beleving. Maandag auto's hebben alle merken.



Maar kloten voor je. Lastig te bepalen wanneer te moeten stoppen. Dat weet je op dat moment gewoon niet. Een andere auto kost een klap geld, meer dan de beurt die je dan moet uitvoeren. Vele reparaties verder weet je het wel.....
'20 - heden: BMW F36 Gran Coupe - 435D x-drive high executive m-sport MY2016-4
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto :) )
Ben W
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 25.11.2014 - 09:30

klaaskootstra schreef: Helaas te laat, maar deze vent moeten bellen...

https://gloeibougiesdemonteren.wordpress.com
vijfennegentig euro per uur EX BTW??!!
Dat is heftig aan de prijs imho.
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13798
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

ieder specialisme kost geld
Ben W
2nd Gear member
Berichten: 142
Lid geworden op: 25.11.2014 - 09:30

Ja dat klopt, maar je hebt "kost een cent, maar dan heb je wat" en je hebt "fucking veel geld om een verstuiver te demonteren"
V50 T5 Polestar gekieteld en mét handbak!
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13798
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

goedkoop doe het zelven kost vaak een schot meer
Gebruikersavatar
diesel01
Geartronic member
Berichten: 21195
Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27

Dat zie ik ook op de factuur van mijn Volvodealer staan wanneer die op uurtje factuurtje dingen doet.
Ik ken ook mensen die 300 per uur vragen ex btw.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Gebruikersavatar
Blue-Eyes
4th Gear member
Berichten: 687
Lid geworden op: 18.09.2005 - 12:28
Locatie: Flevoland

De Volvo dealer hier vraagt dat ook.


Toen ik bij de KPN werkte vroeg mijn baas nog wel wat meer. Het is vraag en aanbod. Niet altijd zeggende dat iemand dat waard is :P
We doen soms wel verbaasd, maar als ik soms denk welke beroepen sommige mensen hier voeren... Dat zijn hogere uur tarieven.

Geen issue. Expertise, ervaring, kosten, etc. bepaald o.a. de uur prijs.
Laatst gewijzigd door Blue-Eyes op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'20 - heden: BMW F36 Gran Coupe - 435D x-drive high executive m-sport MY2016-4
'17 - '20 : Volvo V60 D4 R-design; Familypack, Advanced Safetypack, Convience en Motionpack, etc. MY2012-6
'15 - '17: Volvo XC70 fully loaded
'12 - '15: BMW E92 Coupe - 335D high Executive M-sport MY 2007-9
'10 - '12: Lexus IS220D
En: S60 en S40, VW Golf III & IV, Toyota MR2 cabrio, Seat Leon Cupra, Ford Escort (eerste auto :) )
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24664
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Ben W schreef:
klaaskootstra schreef: Helaas te laat, maar deze vent moeten bellen...

https://gloeibougiesdemonteren.wordpress.com
vijfennegentig euro per uur EX BTW??!!
Dat is heftig aan de prijs imho.
voor hoeveel per uur doe jij je werk?
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”