momenteel heb ik halogeen lampen steken in mijn C30.
Laatst was hier een topic over led verlichting en heb ik dit een tijdje gevolgd.
Nu leek het wel interessant om zo een setje aan te schaffen.
Na wat opzoeken mag van de Belgische keuring deze enkel vervangen worden als de blok gelijk is als deze van xenon.
Nu is men (domme) vraag of de lichtblok van halogeen en xenon zo hard verschilt van elkaar voor de c30?
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Ik wil daarom naar aftermarket gaan.
Maar nu is de vraaf of de behuizing van halogeen en xenon hetzelfde is of is hier een verschil in?
Anders zou het niet gaan
Je wilt de behuizing van je halogeen koplampen leeg halen (reflector/lampsocket) en daar de onderdelen van een xenon variant (projector/lampsocket) inbouwen? Dat wordt knutselen met 2e hands onderdelen van een schadeauto. Volvo verkoopt alleen complete koplampen. Ben wel benieuwd hoe ver je komt want led met (xenon) projectors klinkt als een goed plan.
steff97 schreef:
Ik wil daarom naar aftermarket gaan.
Maar nu is de vraaf of de behuizing van halogeen en xenon hetzelfde is of is hier een verschil in?
Anders zou het niet gaan
Lees je goed in over hoe xenon te plaatsen. Je zou niet de eerste zin met kapotte ruitenwissermotor en een gefrituurde cem.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
Dus als ik het goed versta is de unit (de behuizing errond,...) dezelfde als deze van halogeen.
Namelijk hier in belgie moet de unit voor led hetzelfde zijn als deze xenon.
En ik vind niet veel info over een xenon unit voor een C30.
Wanneer ze zien dat dit niet de juiste behuizing is word je gelijk afgekeurd.
Daarom dat ik via deze weg wou vragen of ik misschien in deze halogeen men led kon steken zonder problemen.
Maar als ik het dan begrijp zou dit moeten lukken zonder afgekeurd te worden?
Volgens mij staat er in het glas van de koplampunit DC codering (althans, dit is bij mijn V50 volgen mij wel zo, ik verwacht dat dat bij de C30 ook het geval is). Met deze codering wordt aangegeven dat de behuizing geschikt is voor xenon.
Ik zou overigens ook geen xenon meer inbouwen, ik heb dat ook in mijn V50 gehad. Om doorgebrande ruitenwissermotoren en computer problemen te voorkomen had ik een kabelset met relais enz en weerstanden om melding lamp defect te voorkomen. Helaas kwam de melding lamp defect ondanks de weerstanden toch regelmatig weer terug.
Sinds enkele weken gebruik ik Hilox H7 led lampen, met Hilox canbus modules, dit werkt gelukkig storingsvrij met erg goed lichtbeeld en zo goed als gelijke lichtopbrengst als met xenon (ik vind het echter wat lastig te vergelijken omdat ik 4300K xenon had en de led lampen 5700K zijn).
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018) Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Hier heb ik een foto van de codering in het glas van mijn rechter koplamp. Dit staat op mijn koplampen onder in het glas aan de grille zijde van de lamp (aan het midden van de auto).
Er staat: "90DCR 00HC 0HR"
Waarbij DC staat voor discharge (ontladingslamp, xenon dus).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door nielslu op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 R-Design (MY2014) 1.6 T3 Powershift, Polestar Engineered Renault Mégane Estate Limited TCE 140 (MY2018) Volvo V60 (MY2015) 1.6 D2 Momentum, High Performance met Sensus Connect Volvo V50 (MY2011) 1.6D Kinetic, High Performance met RTI navigatie
Staat die code niet ook op het Gelijkvormigheidsattest?
Hoe zit met Canbus LED. Ene van auto5 zei dat het "waarschijnlijk'" is als de units Xenon ready zijn er over led geen probleem gemaakt wordt bij de autokeuring. Als de kleur en afstelling maar klopt.
Want ik bouw liever LED in, minder gekloot denk ik dan een Volvo of aftermarked xenon set in bouwen.
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale - Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10 - Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
Inderdaad! Daarom da ik dit ook vroeg!
Iemand vertelde me als de behuizing van de volvo c30 van de lichten xenon is moogde er led in steken en is het goed voor de keuring.
Dus als ik het goed versta is de unit (de behuizing errond,...) dezelfde als deze van halogeen.
Namelijk hier in belgie moet de unit voor led hetzelfde zijn als deze xenon.
En ik vind niet veel info over een xenon unit voor een C30.
Wanneer ze zien dat dit niet de juiste behuizing is word je gelijk afgekeurd.
Daarom dat ik via deze weg wou vragen of ik misschien in deze halogeen men led kon steken zonder problemen.
Maar als ik het dan begrijp zou dit moeten lukken zonder afgekeurd te worden?
Wat ga je doen met de automatische hoogteregeling en koplampsproeiers?
Na nog wat navraag is het hier in belgië legaal niet haalbaar.
Zoals walterv40 aangaf heb je hier ook automatische hoogteregeling en die koplampsproeiers nodig.
Dit gaat helaas niet lukken dus denk ik dat ik die led maar links laat liggen.
Persoonlijk vind ik het teveel werk om elk jaar voor de keuring mijn lichten terug naar halogeen om te bouwen en nadien terug naar led.