Hoi allemaal!
Ik zi elektrisch rijden helemaal zitten, maar vind een Tesla nog veel te duur. Een gebruikte V60 pih is voor mij een mooi alternatief, maar dat is wel afhankelijk van de mrb. Die is nu nog verlaagd, maar wat zal er daarna gaan gebeuren? Zal de pih worden aangeslagen voor het volledige gewicht? En wordt het dan dus financieel aantrekkelijker een reguliere D5 te rijden? Wat denken jullie?
Glazen bol...
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 19.08.2013 - 21:39
NEEN, 2021, het vervalt pas per 1 jan 2021 en wel volgens de huidige Autobrief van het ministerie. Het staat nog helemaal niet vast dat het tarief daarna onhoog gaat, dat wordt pas tzt bekend gemaakt. Om te voorkomen dat al dat EV en Plugin spul massaal de grens overgaat en NL ook bepaalde uitstootdoelstellingen (op papier..) moet gaan halen, zou het niet onlogisch lijken om ook vanaf 2021 de halftarief regeling in stand te houden. Resumé: glazen bol werk, maar zeker aannemelijk dat iets van de voordelen in stand blijft..
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Lijkt me ook zo logisch. Ik verwacht veel elektrisch te kunnen rijden, dus zou het zeer unfair vinden als ik de volle dieselmep moet gaan betalen. Toch merk ik dat dit me tegenhoudt om nu een PIH te kopen...Skibs schreef: Het staat nog helemaal niet vast dat het tarief daarna onhoog gaat, dat wordt pas tzt bekend gemaakt. Om te voorkomen dat al dat EV en Plugin spul massaal de grens overgaat en NL ook bepaalde uitstootdoelstellingen (op papier..) moet gaan halen, zou het niet onlogisch lijken om ook vanaf 2021 de halftarief regeling in stand te houden.
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Willen we in NL de CO2 doelstellingen halen en voorkomen dat alle PHEVs geëxporteerd worden is een 50% (of desnoods 75%) tarief noodzakelijk.Skibs schreef: NEEN, 2021, het vervalt pas per 1 jan 2021 en wel volgens de huidige Autobrief van het ministerie. Het staat nog helemaal niet vast dat het tarief daarna onhoog gaat, dat wordt pas tzt bekend gemaakt. Om te voorkomen dat al dat EV en Plugin spul massaal de grens overgaat en NL ook bepaalde uitstootdoelstellingen (op papier..) moet gaan halen, zou het niet onlogisch lijken om ook vanaf 2021 de halftarief regeling in stand te houden. Resumé: glazen bol werk, maar zeker aannemelijk dat iets van de voordelen in stand blijft..
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Na alle subsidie op die, met alle respect dus begrijp me niet verkeerd, flauwekul zal de staat der Nederlanden structureel kortingen en subsidies moeten blijven geven, doet de staat dat niet gaat OGA glashard gelijk krijgen. En laten we wel zijn, een 215 PK sterke 5 pitter met een paar Duracel batterijen gaat nergens over. Wetende dat de berijders die dingen allemaal/veelal zakelijk rijden, dus de kilometers maken....hoeveel zal er dan op stroom gereden zijn?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ongeveer 50% van mijn 90.000 km waren 100% elektrisch...V70/2.4D/2003 schreef: Na alle subsidie op die, met alle respect dus begrijp me niet verkeerd, flauwekul zal de staat der Nederlanden structureel kortingen en subsidies moeten blijven geven, doet de staat dat niet gaat OGA glashard gelijk krijgen. En laten we wel zijn, een 215 PK sterke 5 pitter met een paar Duracel batterijen gaat nergens over. Wetende dat de berijders die dingen allemaal/veelal zakelijk rijden, dus de kilometers maken....hoeveel zal er dan op stroom gereden zijn?
60% van mijn totale electra verbruik wek ik nu zelf op dmv zonnepanelen. Daar is het verbruik van de V60 bij opgeteld.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Summum
- 6th Gear member
- Berichten: 4854
- Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
- Locatie: Midden Nederland
Onzin Ger, er zijn ook echt zakelijke rijders die proberen een PIH te gebruiken zoals hij bedoeld is. En voor particulieren die een (gebruikte) PIH rijden geldt dat alleen maar meer, die hebben geen bijtellingsmotief.
Het is natuurlijk wel zo dat deze auto's straks net zo hard weer uit het straatbeeld verdwijnen als de overheid geen structurele stimuleringsmaatregelen treft. Gelet op de klimaatdoelstellingen zal NL er niet aan ontkomen, omdat anders het wagenpark weer rap ontgroent!

Het is natuurlijk wel zo dat deze auto's straks net zo hard weer uit het straatbeeld verdwijnen als de overheid geen structurele stimuleringsmaatregelen treft. Gelet op de klimaatdoelstellingen zal NL er niet aan ontkomen, omdat anders het wagenpark weer rap ontgroent!
Ik vrees dat je weinig van die auto's hoeft in te ruilen, omdat het merendeel geleased is. En voor zover je zelf ook een leasetak in jullie bedrijf hebben krijg je deze auto's dus gewoon in je mik geschoven.OGA244 schreef: Het enige keiharde voordeel is stekkeren bij een riante parkeerplek
Ik kan een hybrid door een gebrek aan stimuleringsmaatregelen aan niemand kwijt, ergo, ik ruil hem niet meer in

(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
-
- 5th Gear member
- Berichten: 1084
- Lid geworden op: 10.10.2011 - 13:06
Wat zal de gemiddelde zakelijke rijder per dag rijden; 120 kilometer ofzo? Als je dan in ieder geval iedere nacht laadt, is toch al 33% elektrisch. Dat vind ik niet verwaarloosbaar. Als je dan ook nog op kantoor of bij een klant kunt laden, zit je al op 66% elektrisch. Die subsidies zijn dus zeker niet weggegooid, als die auto’s dan maar wel in het land blijven...V70/2.4D/2003 schreef: Na alle subsidie op die, met alle respect dus begrijp me niet verkeerd, flauwekul zal de staat der Nederlanden structureel kortingen en subsidies moeten blijven geven, doet de staat dat niet gaat OGA glashard gelijk krijgen. En laten we wel zijn, een 215 PK sterke 5 pitter met een paar Duracel batterijen gaat nergens over. Wetende dat de berijders die dingen allemaal/veelal zakelijk rijden, dus de kilometers maken....hoeveel zal er dan op stroom gereden zijn?
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
- Autowina
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
- Locatie: Groningen
Allereerst: ik vind ook dat we heel wat fiscale cadeautjes hebben gekregen. Maar om alle pih's daarna de grens over te jagen vind ik nogal kortzichtig.
Zie: viewtopic.php?t=57762 Hoewel dit niet alles zegt lijkt het erop dat er toch vrij veel electrisch gereden wordt.
Ik denk dat er globaal twee groepen zijn: de veelrijders die de auto alleen om de bijtelling en andere voordelen hebben gekocht en de groep die de auto veel electrisch rijdt.
Kijk je op gaspedaal.nl dan staan daar op dit moment ruim 120 pih's uit 2013 te koop. Ongeveer de helft heeft 120.000 kilometer of meer gereden, de andere helft minder tot veel minder.
Het verhaal ligt dus nogal wat genuanceerder.
Zelf rijdt ik denk ik 80% van alle ritten volledig electrisch. Alleen die paar niet electrische ritten zijn ofwel langere ritten, of er wordt een paardentrailer getrokken.
Hierdoor is het gebruik nu na bijna 100.000 km gemiddeld ruim 3 liter per 100 km.
Ook ik heb de auto zakelijk gekocht.
In mijn omgeving ken ik aardig wat mensen met een Pih. Zij rijden allemaal veel electrische kilometers.
Zie: viewtopic.php?t=57762 Hoewel dit niet alles zegt lijkt het erop dat er toch vrij veel electrisch gereden wordt.
Ik denk dat er globaal twee groepen zijn: de veelrijders die de auto alleen om de bijtelling en andere voordelen hebben gekocht en de groep die de auto veel electrisch rijdt.
Kijk je op gaspedaal.nl dan staan daar op dit moment ruim 120 pih's uit 2013 te koop. Ongeveer de helft heeft 120.000 kilometer of meer gereden, de andere helft minder tot veel minder.
Het verhaal ligt dus nogal wat genuanceerder.
Zelf rijdt ik denk ik 80% van alle ritten volledig electrisch. Alleen die paar niet electrische ritten zijn ofwel langere ritten, of er wordt een paardentrailer getrokken.
Hierdoor is het gebruik nu na bijna 100.000 km gemiddeld ruim 3 liter per 100 km.
Ook ik heb de auto zakelijk gekocht.
In mijn omgeving ken ik aardig wat mensen met een Pih. Zij rijden allemaal veel electrische kilometers.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
- Autowina
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
- Locatie: Groningen
Eén voordeel: de prijs waartegen ik hem straks privé van mijn B.V. kan overnemen wordt steeds lager.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
- Autowina
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
- Locatie: Groningen
Om even terug te komen op de vraag: de prijzen zijn inmiddels niet hoog meer. Je hebt in ieder geval nog drie jaar halftarief.
Ten opzichte van een gewone D5 heb je dan (voor hetzelfde geld?) meer comfort, een lager verbruik, meestal meer opties en drie jaar korting op de wegenbelasting.
Door het electrisch verbruik is er technisch bovendien minder slijtage. Veel voordelen dus.
Enige nadelen die ik kan verzinnen zijn de wat kleinere kofferbak, eventuele extra kosten door complexe techniek en de hogere bandenslijtage.
Een eventuele lage restwaarde kan het probleem niet meer zijn.
Ten opzichte van een gewone D5 heb je dan (voor hetzelfde geld?) meer comfort, een lager verbruik, meestal meer opties en drie jaar korting op de wegenbelasting.
Door het electrisch verbruik is er technisch bovendien minder slijtage. Veel voordelen dus.
Enige nadelen die ik kan verzinnen zijn de wat kleinere kofferbak, eventuele extra kosten door complexe techniek en de hogere bandenslijtage.
Een eventuele lage restwaarde kan het probleem niet meer zijn.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
- Cem
- 2nd Gear member
- Berichten: 143
- Lid geworden op: 20.01.2017 - 12:59
Helemaal eens met Autowina.
Stel je koopt een PIH van 4 jaar oud en je wil er nog 6 jaar mee rijden. Komende 3 jaar is het half tarief, de 3 jaar daarna in het slechts geval vol tarief. Dan kom je toch rond de 75% aan mrb over de komende 6 jaar.
In dezelfde autobrief waarin staat dat plugin hybrids half tarief betalen staat ook dat vol elektrisch t/m 2020 null mrb betalen. Wat gaat er na 3 jaar gebeuren? Gaan de vol en hybrids gestraft worden omdat het over het algemeen zware auto's zijn? Het is wellicht in een glazen bol kijken maar ik kan me niet voorstellen dat de overheid zijn kop in het zand steek en duurzaam rijden niet (verder)gaat stimuleren.
Kortom, een v60 PIH is een heerlijke auto tegen relatief gunstige prijs die over het algemeen vol is met opties en zeer zuining kan rijden.
Stel je koopt een PIH van 4 jaar oud en je wil er nog 6 jaar mee rijden. Komende 3 jaar is het half tarief, de 3 jaar daarna in het slechts geval vol tarief. Dan kom je toch rond de 75% aan mrb over de komende 6 jaar.
In dezelfde autobrief waarin staat dat plugin hybrids half tarief betalen staat ook dat vol elektrisch t/m 2020 null mrb betalen. Wat gaat er na 3 jaar gebeuren? Gaan de vol en hybrids gestraft worden omdat het over het algemeen zware auto's zijn? Het is wellicht in een glazen bol kijken maar ik kan me niet voorstellen dat de overheid zijn kop in het zand steek en duurzaam rijden niet (verder)gaat stimuleren.
Kortom, een v60 PIH is een heerlijke auto tegen relatief gunstige prijs die over het algemeen vol is met opties en zeer zuining kan rijden.
Volvo v60 PIH Summum my2015
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Ik zou daar dus helemaal niet raar van opkijken.Cem schreef: Helemaal eens met Autowina.
Stel je koopt een PIH van 4 jaar oud en je wil er nog 6 jaar mee rijden. Komende 3 jaar is het half tarief, de 3 jaar daarna in het slechts geval vol tarief. Dan kom je toch rond de 75% aan mrb over de komende 6 jaar.
In dezelfde autobrief waarin staat dat plugin hybrids half tarief betalen staat ook dat vol elektrisch t/m 2020 null mrb betalen. Wat gaat er na 3 jaar gebeuren? Gaan de vol en hybrids gestraft worden omdat het over het algemeen zware auto's zijn? Het is wellicht in een glazen bol kijken maar ik kan me niet voorstellen dat de overheid zijn kop in het zand steek en duurzaam rijden niet (verder)gaat stimuleren.
Kortom, een v60 PIH is een heerlijke auto tegen relatief gunstige prijs die over het algemeen vol is met opties en zeer zuining kan rijden.
Onze overheid vind 1 ding belangrijker dan het milieu en dat is de schatkist.
Ik gokte er iig niet op, straks voor +1800kg op een diesel aangeslagen worden.
Voor mijn vorige XC60 elke maand €165 mrb en die is 150kg lichter dan de V60pih.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Autowina
- 3rd Gear member
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 08.07.2013 - 08:51
- Locatie: Groningen
In de prijsklasse tot € 20.000, 2013 of later en minimaal 250 pk koop je naast de pih ook een Ford Focus ST, een Renault Megane 2.0 turbo, een Nissan Juke Nismo en een Chevrolet Camaro 3.6 V6.
2013: V60 Pih Ember Black, Beechwood sportst., Conn. Touch, Prem. audio, Winter Line, Hybr. Techn. Line, Snelh. afh. stuurbekr., Sadia &
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue
2019: XC60 T8 R-design Bursting Blue, Audio line, Business Pack Connect
2020: Polestar 2 Midnight Blue