Pagina 1 van 2

Glazen bol...

Geplaatst: 13.12.2017 - 12:59
door 4wielen
Hoi allemaal!
Ik zi elektrisch rijden helemaal zitten, maar vind een Tesla nog veel te duur. Een gebruikte V60 pih is voor mij een mooi alternatief, maar dat is wel afhankelijk van de mrb. Die is nu nog verlaagd, maar wat zal er daarna gaan gebeuren? Zal de pih worden aangeslagen voor het volledige gewicht? En wordt het dan dus financieel aantrekkelijker een reguliere D5 te rijden? Wat denken jullie?

Re: Glazen bol...

Geplaatst: 13.12.2017 - 13:43
door OGA244
In 2020 vervalt het halftarief, dan betaal je voor n v60 van 2013 het dieseltarief voor 1751-1850kg

Re: Glazen bol...

Geplaatst: 13.12.2017 - 13:56
door Skibs
NEEN, 2021, het vervalt pas per 1 jan 2021 en wel volgens de huidige Autobrief van het ministerie. Het staat nog helemaal niet vast dat het tarief daarna onhoog gaat, dat wordt pas tzt bekend gemaakt. Om te voorkomen dat al dat EV en Plugin spul massaal de grens overgaat en NL ook bepaalde uitstootdoelstellingen (op papier..) moet gaan halen, zou het niet onlogisch lijken om ook vanaf 2021 de halftarief regeling in stand te houden. Resumé: glazen bol werk, maar zeker aannemelijk dat iets van de voordelen in stand blijft..

Re: Glazen bol...

Geplaatst: 13.12.2017 - 14:09
door OGA244
2020 eindigt op 31/12
Op dit moment is een hybride ondanks een halftarief toch echt een onverkoopbaar object

Re: Glazen bol...

Geplaatst: 13.12.2017 - 14:18
door 4wielen
Skibs schreef: Het staat nog helemaal niet vast dat het tarief daarna onhoog gaat, dat wordt pas tzt bekend gemaakt. Om te voorkomen dat al dat EV en Plugin spul massaal de grens overgaat en NL ook bepaalde uitstootdoelstellingen (op papier..) moet gaan halen, zou het niet onlogisch lijken om ook vanaf 2021 de halftarief regeling in stand te houden.
Lijkt me ook zo logisch. Ik verwacht veel elektrisch te kunnen rijden, dus zou het zeer unfair vinden als ik de volle dieselmep moet gaan betalen. Toch merk ik dat dit me tegenhoudt om nu een PIH te kopen...

Re: Glazen bol...

Geplaatst: 13.12.2017 - 14:25
door RoaldH
Skibs schreef: NEEN, 2021, het vervalt pas per 1 jan 2021 en wel volgens de huidige Autobrief van het ministerie. Het staat nog helemaal niet vast dat het tarief daarna onhoog gaat, dat wordt pas tzt bekend gemaakt. Om te voorkomen dat al dat EV en Plugin spul massaal de grens overgaat en NL ook bepaalde uitstootdoelstellingen (op papier..) moet gaan halen, zou het niet onlogisch lijken om ook vanaf 2021 de halftarief regeling in stand te houden. Resumé: glazen bol werk, maar zeker aannemelijk dat iets van de voordelen in stand blijft..
Willen we in NL de CO2 doelstellingen halen en voorkomen dat alle PHEVs geëxporteerd worden is een 50% (of desnoods 75%) tarief noodzakelijk.

Re: Glazen bol...

Geplaatst: 13.12.2017 - 15:17
door V70/2.4D/2003
Na alle subsidie op die, met alle respect dus begrijp me niet verkeerd, flauwekul zal de staat der Nederlanden structureel kortingen en subsidies moeten blijven geven, doet de staat dat niet gaat OGA glashard gelijk krijgen. En laten we wel zijn, een 215 PK sterke 5 pitter met een paar Duracel batterijen gaat nergens over. Wetende dat de berijders die dingen allemaal/veelal zakelijk rijden, dus de kilometers maken....hoeveel zal er dan op stroom gereden zijn?

Re: Glazen bol...

Geplaatst: 13.12.2017 - 15:27
door OGA244
Het enige keiharde voordeel is stekkeren bij een riante parkeerplek
Ik kan een hybrid door een gebrek aan stimuleringsmaatregelen aan niemand kwijt, ergo, ik ruil hem niet meer in

Re: Glazen bol...

Geplaatst: 13.12.2017 - 16:52
door RoaldH
V70/2.4D/2003 schreef: Na alle subsidie op die, met alle respect dus begrijp me niet verkeerd, flauwekul zal de staat der Nederlanden structureel kortingen en subsidies moeten blijven geven, doet de staat dat niet gaat OGA glashard gelijk krijgen. En laten we wel zijn, een 215 PK sterke 5 pitter met een paar Duracel batterijen gaat nergens over. Wetende dat de berijders die dingen allemaal/veelal zakelijk rijden, dus de kilometers maken....hoeveel zal er dan op stroom gereden zijn?
Ongeveer 50% van mijn 90.000 km waren 100% elektrisch...
60% van mijn totale electra verbruik wek ik nu zelf op dmv zonnepanelen. Daar is het verbruik van de V60 bij opgeteld.

Re: Glazen bol...

Geplaatst: 13.12.2017 - 17:04
door Summum
Onzin Ger, er zijn ook echt zakelijke rijders die proberen een PIH te gebruiken zoals hij bedoeld is. En voor particulieren die een (gebruikte) PIH rijden geldt dat alleen maar meer, die hebben geen bijtellingsmotief.

Het is natuurlijk wel zo dat deze auto's straks net zo hard weer uit het straatbeeld verdwijnen als de overheid geen structurele stimuleringsmaatregelen treft. Gelet op de klimaatdoelstellingen zal NL er niet aan ontkomen, omdat anders het wagenpark weer rap ontgroent!

OGA244 schreef: Het enige keiharde voordeel is stekkeren bij een riante parkeerplek
Ik kan een hybrid door een gebrek aan stimuleringsmaatregelen aan niemand kwijt, ergo, ik ruil hem niet meer in
Ik vrees dat je weinig van die auto's hoeft in te ruilen, omdat het merendeel geleased is. En voor zover je zelf ook een leasetak in jullie bedrijf hebben krijg je deze auto's dus gewoon in je mik geschoven. :D

Re: Glazen bol...

Geplaatst: 13.12.2017 - 17:10
door 4wielen
V70/2.4D/2003 schreef: Na alle subsidie op die, met alle respect dus begrijp me niet verkeerd, flauwekul zal de staat der Nederlanden structureel kortingen en subsidies moeten blijven geven, doet de staat dat niet gaat OGA glashard gelijk krijgen. En laten we wel zijn, een 215 PK sterke 5 pitter met een paar Duracel batterijen gaat nergens over. Wetende dat de berijders die dingen allemaal/veelal zakelijk rijden, dus de kilometers maken....hoeveel zal er dan op stroom gereden zijn?
Wat zal de gemiddelde zakelijke rijder per dag rijden; 120 kilometer ofzo? Als je dan in ieder geval iedere nacht laadt, is toch al 33% elektrisch. Dat vind ik niet verwaarloosbaar. Als je dan ook nog op kantoor of bij een klant kunt laden, zit je al op 66% elektrisch. Die subsidies zijn dus zeker niet weggegooid, als die auto’s dan maar wel in het land blijven...

Re: Glazen bol...

Geplaatst: 13.12.2017 - 17:21
door Autowina
Allereerst: ik vind ook dat we heel wat fiscale cadeautjes hebben gekregen. Maar om alle pih's daarna de grens over te jagen vind ik nogal kortzichtig.

Zie: viewtopic.php?t=57762 Hoewel dit niet alles zegt lijkt het erop dat er toch vrij veel electrisch gereden wordt.
Ik denk dat er globaal twee groepen zijn: de veelrijders die de auto alleen om de bijtelling en andere voordelen hebben gekocht en de groep die de auto veel electrisch rijdt.
Kijk je op gaspedaal.nl dan staan daar op dit moment ruim 120 pih's uit 2013 te koop. Ongeveer de helft heeft 120.000 kilometer of meer gereden, de andere helft minder tot veel minder.
Het verhaal ligt dus nogal wat genuanceerder.

Zelf rijdt ik denk ik 80% van alle ritten volledig electrisch. Alleen die paar niet electrische ritten zijn ofwel langere ritten, of er wordt een paardentrailer getrokken.
Hierdoor is het gebruik nu na bijna 100.000 km gemiddeld ruim 3 liter per 100 km.
Ook ik heb de auto zakelijk gekocht.

In mijn omgeving ken ik aardig wat mensen met een Pih. Zij rijden allemaal veel electrische kilometers.

Re: Glazen bol...

Geplaatst: 13.12.2017 - 17:37
door OGA244
Iemand zal ze wel eerst moeten willen kopen willen ze in dit land blijven, daar zit toch echt n probleem..
Hybride zijn niet echt in trek bij particulieren.

Re: Glazen bol...

Geplaatst: 13.12.2017 - 17:37
door OGA244
....

Re: Glazen bol...

Geplaatst: 13.12.2017 - 17:48
door Autowina
Eén voordeel: de prijs waartegen ik hem straks privé van mijn B.V. kan overnemen wordt steeds lager.

Re: Glazen bol...

Geplaatst: 13.12.2017 - 17:58
door OGA244
Hij staat nu voor maximaal 20% op je balans..

Re: Glazen bol...

Geplaatst: 13.12.2017 - 18:13
door Autowina
Om even terug te komen op de vraag: de prijzen zijn inmiddels niet hoog meer. Je hebt in ieder geval nog drie jaar halftarief.
Ten opzichte van een gewone D5 heb je dan (voor hetzelfde geld?) meer comfort, een lager verbruik, meestal meer opties en drie jaar korting op de wegenbelasting.
Door het electrisch verbruik is er technisch bovendien minder slijtage. Veel voordelen dus.

Enige nadelen die ik kan verzinnen zijn de wat kleinere kofferbak, eventuele extra kosten door complexe techniek en de hogere bandenslijtage.
Een eventuele lage restwaarde kan het probleem niet meer zijn.

Re: Glazen bol...

Geplaatst: 15.12.2017 - 10:35
door Cem
Helemaal eens met Autowina.
Stel je koopt een PIH van 4 jaar oud en je wil er nog 6 jaar mee rijden. Komende 3 jaar is het half tarief, de 3 jaar daarna in het slechts geval vol tarief. Dan kom je toch rond de 75% aan mrb over de komende 6 jaar.

In dezelfde autobrief waarin staat dat plugin hybrids half tarief betalen staat ook dat vol elektrisch t/m 2020 null mrb betalen. Wat gaat er na 3 jaar gebeuren? Gaan de vol en hybrids gestraft worden omdat het over het algemeen zware auto's zijn? Het is wellicht in een glazen bol kijken maar ik kan me niet voorstellen dat de overheid zijn kop in het zand steek en duurzaam rijden niet (verder)gaat stimuleren.

Kortom, een v60 PIH is een heerlijke auto tegen relatief gunstige prijs die over het algemeen vol is met opties en zeer zuining kan rijden.

Re: Glazen bol...

Geplaatst: 15.12.2017 - 10:49
door diesel01
Cem schreef: Helemaal eens met Autowina.
Stel je koopt een PIH van 4 jaar oud en je wil er nog 6 jaar mee rijden. Komende 3 jaar is het half tarief, de 3 jaar daarna in het slechts geval vol tarief. Dan kom je toch rond de 75% aan mrb over de komende 6 jaar.

In dezelfde autobrief waarin staat dat plugin hybrids half tarief betalen staat ook dat vol elektrisch t/m 2020 null mrb betalen. Wat gaat er na 3 jaar gebeuren? Gaan de vol en hybrids gestraft worden omdat het over het algemeen zware auto's zijn? Het is wellicht in een glazen bol kijken maar ik kan me niet voorstellen dat de overheid zijn kop in het zand steek en duurzaam rijden niet (verder)gaat stimuleren.

Kortom, een v60 PIH is een heerlijke auto tegen relatief gunstige prijs die over het algemeen vol is met opties en zeer zuining kan rijden.
Ik zou daar dus helemaal niet raar van opkijken.
Onze overheid vind 1 ding belangrijker dan het milieu en dat is de schatkist.
Ik gokte er iig niet op, straks voor +1800kg op een diesel aangeslagen worden.
Voor mijn vorige XC60 elke maand €165 mrb en die is 150kg lichter dan de V60pih.

Re: Glazen bol...

Geplaatst: 17.12.2017 - 09:05
door Autowina
In de prijsklasse tot € 20.000, 2013 of later en minimaal 250 pk koop je naast de pih ook een Ford Focus ST, een Renault Megane 2.0 turbo, een Nissan Juke Nismo en een Chevrolet Camaro 3.6 V6.