Ik vraag me af of ik de H7 gloeilampkes (dimlicht) in mijn v70 (2002) kan vervangen door H7 led verlichting.
Werkt dat ook voor groot licht en kan ik die led lampen er zo in zetten of gelden er andere spelregels ivm canbus?
Ik begrijp dat er speciale led lampjes zijn met koelribben aan de achterzijde?
Ik ben een absolute leek op dit gebied en ben niet van plan om mijn trouwe V70 over de zeik te halen...
H7 Led verlichting voor v70
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Wat raar dat hier (nog) geen reactie op is gekomen. In mijn ervaring wordt er doorgaans snel en veevuldig gereageerd.
Ik ga zaterdag ook weer (na weggeweest te zijn) een V70 ophalen uit 2003. Tijdens mijn uitstapje een Passat met LED-dimlicht gehad. Poeh, wat een verademing qua lichtopbrengst.
Daarom overweeg ik het nu ook (aftermarket) op de V70 aan te brengen.
Voordelen:
- meer lichtopbrengst tov halogeen (ook al is er veel kwaliteitsverschil te behalen binnen halogeen)
- langere levensduur van de lampen mits de koeling goed geregeld is.
Nadelen:
- de koplampunit is niet gemaakt voor LED, maar voor halogeen. Dat wil zeggen dat er (iig) mogelijk strooilicht gaat ontstaan, wat andere weggebruikers kan irriteren. M.i. is er veel gebeurd op het gebied van LED en hebben ze bijv. bij Philips lampen ontwikkeld waarbij de LEDs op nagenoeg dezelfde plaats zitten als de gloeispiraal van de halogeen.
Ik gok zo dat er hier nogal wat mensen in de groep zitten die er vooral het nadeel van inzien, dus dat dit meer in de categorie "pauper-verlichting" valt voor hen.
Let er wel op dat de LEDs 'canbus-proof' zijn, want LEDs hebben doorgaans een andere wattage, waardoor je CANBUS denkt dat de lamp stuk is. Als je bij aanbieders van de lampen zoekt, staat dit meestal aangegeven.
Ik kan je wel een paar webadressen geven van waar ze in mijn ogen goede LEDs verkopen, maar dat mag dan wel via PM, omdat het reclame is (ik heb géén connectie/aandelen).
Ik ga zaterdag ook weer (na weggeweest te zijn) een V70 ophalen uit 2003. Tijdens mijn uitstapje een Passat met LED-dimlicht gehad. Poeh, wat een verademing qua lichtopbrengst.
Daarom overweeg ik het nu ook (aftermarket) op de V70 aan te brengen.
Voordelen:
- meer lichtopbrengst tov halogeen (ook al is er veel kwaliteitsverschil te behalen binnen halogeen)
- langere levensduur van de lampen mits de koeling goed geregeld is.
Nadelen:
- de koplampunit is niet gemaakt voor LED, maar voor halogeen. Dat wil zeggen dat er (iig) mogelijk strooilicht gaat ontstaan, wat andere weggebruikers kan irriteren. M.i. is er veel gebeurd op het gebied van LED en hebben ze bijv. bij Philips lampen ontwikkeld waarbij de LEDs op nagenoeg dezelfde plaats zitten als de gloeispiraal van de halogeen.
Ik gok zo dat er hier nogal wat mensen in de groep zitten die er vooral het nadeel van inzien, dus dat dit meer in de categorie "pauper-verlichting" valt voor hen.
Let er wel op dat de LEDs 'canbus-proof' zijn, want LEDs hebben doorgaans een andere wattage, waardoor je CANBUS denkt dat de lamp stuk is. Als je bij aanbieders van de lampen zoekt, staat dit meestal aangegeven.
Ik kan je wel een paar webadressen geven van waar ze in mijn ogen goede LEDs verkopen, maar dat mag dan wel via PM, omdat het reclame is (ik heb géén connectie/aandelen).
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Ik vergat er nog bij te zeggen: Je zit met de koeling van de lampen. Ze hebben doorgaans óf lamellen, óf een ventilatortje aan de achterkant. Ze steken iig iets verder naar achter, waardoor de afdichtkappen niet zonder meer altijd terug erop kunnen. Er worden in veel webshops ook aparte kappen verkocht.
Een leuk praktijkvoorbeeld (in een V50) is ook makkelijk via Google terug te vinden.
Een leuk praktijkvoorbeeld (in een V50) is ook makkelijk via Google terug te vinden.

Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- Peveo
- 2nd Gear member
- Berichten: 111
- Lid geworden op: 22.03.2015 - 09:38
Bedankt Buurtje voor je reactie een het is me duidelijk dat het niet zomaar een kwestie van lampjes wisselen is...
Ik zal er mijn gedachten nog eens over laten gaan want eigenlijk wil ik mijn V70 zo origineel mogelijk houden zonder al te veel verbouwingen.
Maar ik zal er me eerst eens in gaan verdiepen en wat webshops bekijken , oa dat verhaal over die kappen .
Bedankt voor je reactie.
oja, ik heb er op dit moment van die blauwe philips halogeen in gezet met 30% meer licht opbrengst.
Ik zal er mijn gedachten nog eens over laten gaan want eigenlijk wil ik mijn V70 zo origineel mogelijk houden zonder al te veel verbouwingen.
Maar ik zal er me eerst eens in gaan verdiepen en wat webshops bekijken , oa dat verhaal over die kappen .
Bedankt voor je reactie.
oja, ik heb er op dit moment van die blauwe philips halogeen in gezet met 30% meer licht opbrengst.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Nou, daar komt hij dan met de negatieve opmerking?
Hoe gaat dat met de typegoedkeuring? Kenteken is afgegeven op basis van H7 en niet van LED. Hoe gaat het met het stellen van de lampen zodat ze niet verblinden?
Hoe gaat dat met de typegoedkeuring? Kenteken is afgegeven op basis van H7 en niet van LED. Hoe gaat het met het stellen van de lampen zodat ze niet verblinden?
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Quote: Nou, daar komt hij dan met de negatieve opmerking?
Ik zie dat niet als negatieve opmerking , maar als een terecht vraagteken bij de wens voor betere verlichting.
v.w.b. de typegoedkeuring heb ik zitten zoeken, maar kan er nog geen uitsluitsel over vinden (pos. danwel negatief). Het blijft H7 btw, alleen de technologie is anders.
V.w.b. het stellen van de lampen: Dat gaat precies zoals bij halogeenlampen.......... Probleem zou zijn als het lichtbeeld heel anders wordt, bijvoorbeeld dat er heel veel strooilicht komt. Dan kun je stellen wat je wilt, maar zal er altijd (al dan niet hinderlijk) licht richting het gezichtsveld van medeweggebruikers schijnen.
Dat is, naast of iets wel of niet APK-afkeur is, een mogelijk probleem waardoor ik er vanaf zou zien.
@Peveo: ik had voorheen ook Philips Night Vision. Was er zeer over te spreken t.o.v. standaard halogeen!
Ik zie dat niet als negatieve opmerking , maar als een terecht vraagteken bij de wens voor betere verlichting.
v.w.b. de typegoedkeuring heb ik zitten zoeken, maar kan er nog geen uitsluitsel over vinden (pos. danwel negatief). Het blijft H7 btw, alleen de technologie is anders.
V.w.b. het stellen van de lampen: Dat gaat precies zoals bij halogeenlampen.......... Probleem zou zijn als het lichtbeeld heel anders wordt, bijvoorbeeld dat er heel veel strooilicht komt. Dan kun je stellen wat je wilt, maar zal er altijd (al dan niet hinderlijk) licht richting het gezichtsveld van medeweggebruikers schijnen.
Dat is, naast of iets wel of niet APK-afkeur is, een mogelijk probleem waardoor ik er vanaf zou zien.
@Peveo: ik had voorheen ook Philips Night Vision. Was er zeer over te spreken t.o.v. standaard halogeen!
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
De wet stelt geen specifieke eisen, anders dan:
- licht moet wit of geel zijn
- moet goed afgesteld staan
- indien uitgevoerd met een afstellingsmechanisme, moet deze werken
leesvoer:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-01-01
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2 ... ijlageVIII (artikel 113 en 114)
- licht moet wit of geel zijn
- moet goed afgesteld staan
- indien uitgevoerd met een afstellingsmechanisme, moet deze werken
leesvoer:
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2018-01-01
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2 ... ijlageVIII (artikel 113 en 114)
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Voortschrijdend inzicht:
(bron: xenonlamp.nl)
EU Verordening
Mag ik Xenon of LED monteren in mijn voertuig?
U mag enkel Xenon en LED verlichting plaatsen in uw voertuig wat hiervoor gemaakt is. Alle Xenon verlichting met een H-fitting dus bijvoorbeeld H7, H4, H1, etc. is niet bestemd voor de openbare weg. Dit is zo vanwege de Nederlandse wetgeving 'Regeling voertuigen' (Artikel 4.1 en 4.2 van de regeling voertuigen) waarin Europese richtlijnen en verordeningen op het gebied van verkeersproducten nader is opgenomen. De wegenverkeerswet 1994 is hier van toepassing.
Deze verordening zegt dat xenon lampen met een H-fitting niet mogen bestaan voor de openbare weg omdat deze geen gloeidraad hebben. Hetzelfde geldt voor LED verlichting die bijvoorbeeld in een T-fitting worden geplaatst. Dit betekent dat de lampen voor deze fittingen volgens deze regels niet mogen bestaan voor de openbare weg omdat deze lampen geen ECE Keurmerk (Europees keurmerk) kunnen krijgen.
De lampen mogen derhalve niet als exterieurverlichting toegepast worden op de openbare weg. Het product mag wel als binnenverlichting gebruikt worden. Ook mag u het gebruiken op privéterrein, buiten de openbare weg of op gesloten circuit.
Deze regel geldt trouwens ook voor andere aanbieders van LED en xenon verlichting, ook al vermelden zij dit niet bij het betreffende product.
Ik haak dus af v.w.b. aftermarket LED dimlichten. In plaats daarvan Philips Night Vision denk ik
(bron: xenonlamp.nl)
EU Verordening
Mag ik Xenon of LED monteren in mijn voertuig?
U mag enkel Xenon en LED verlichting plaatsen in uw voertuig wat hiervoor gemaakt is. Alle Xenon verlichting met een H-fitting dus bijvoorbeeld H7, H4, H1, etc. is niet bestemd voor de openbare weg. Dit is zo vanwege de Nederlandse wetgeving 'Regeling voertuigen' (Artikel 4.1 en 4.2 van de regeling voertuigen) waarin Europese richtlijnen en verordeningen op het gebied van verkeersproducten nader is opgenomen. De wegenverkeerswet 1994 is hier van toepassing.
Deze verordening zegt dat xenon lampen met een H-fitting niet mogen bestaan voor de openbare weg omdat deze geen gloeidraad hebben. Hetzelfde geldt voor LED verlichting die bijvoorbeeld in een T-fitting worden geplaatst. Dit betekent dat de lampen voor deze fittingen volgens deze regels niet mogen bestaan voor de openbare weg omdat deze lampen geen ECE Keurmerk (Europees keurmerk) kunnen krijgen.
De lampen mogen derhalve niet als exterieurverlichting toegepast worden op de openbare weg. Het product mag wel als binnenverlichting gebruikt worden. Ook mag u het gebruiken op privéterrein, buiten de openbare weg of op gesloten circuit.
Deze regel geldt trouwens ook voor andere aanbieders van LED en xenon verlichting, ook al vermelden zij dit niet bij het betreffende product.
Ik haak dus af v.w.b. aftermarket LED dimlichten. In plaats daarvan Philips Night Vision denk ik
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- Edgecrusher
- 4th Gear member
- Berichten: 752
- Lid geworden op: 14.07.2016 - 21:24
Is dit nog wel steeds de regeling, want toch kom je er wel mee door de APK...
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27359
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Bij de apk letten ze alleen op het lichtbeeld.
Ik heb ook met led gereden en vind het een enorme stap vooruit en met de juiste lampen en manier van afstellen is er voor de tegenligger net zoveel hinder als met een halogeenlamp.
Ik heb ook met led gereden en vind het een enorme stap vooruit en met de juiste lampen en manier van afstellen is er voor de tegenligger net zoveel hinder als met een halogeenlamp.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Aangezien meeste webwinkels nog een vermelding maken van de EUverordening (en dus de illegaliteit) van de LED-retrofit lampen, vermoed ik dat die verordening nog van kracht is.
Echter, je leest ook voldoende verhalen van mensen die ze succesvol hebben geplaatst (dus met goed lichtbeeld) én dat ze niet afgekeurd worden.
@fredhead: je hébt ermee gereden. Is er nog een reden waarom je dat nu niet doet?
Ik begin nu toch een beetje te twijfelen. Beetje burgerlijke ongehoorzaamheid misschien. Maar wil medeweggebruikers absoluut niet irriteren, dus het kan alleen als het lichtbeeld goed is (en de afstelling goed gedaan).
Echter, je leest ook voldoende verhalen van mensen die ze succesvol hebben geplaatst (dus met goed lichtbeeld) én dat ze niet afgekeurd worden.
@fredhead: je hébt ermee gereden. Is er nog een reden waarom je dat nu niet doet?
Ik begin nu toch een beetje te twijfelen. Beetje burgerlijke ongehoorzaamheid misschien. Maar wil medeweggebruikers absoluut niet irriteren, dus het kan alleen als het lichtbeeld goed is (en de afstelling goed gedaan).
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24662
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
De kernvraag; waarom wil je die LED verkiezen boven regulier H7?
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
APK is iets anders dan een agent die vind dat je verlichting verblind.
Wanneer hij bij controle ziet dat led/xenon is ingebouwd in een niet daarvoor bestemde armatuur dan kan hij je vragen het uit te bouwen op de plek waar je staat of hij geeft je een WOK(wachten op keuren)
Ik kom elke avond in het donker op dezelfde plek en tijdstip een Focus tegen met xenon die alle kanten op straalt met strooilicht, juist daar waar geen straatverlichting is ik moet dan mijn gezicht afwenden van de weg omdat jan l.l uit de biertent xenon wil en tegenliggers verblind.
Ik zou graag willen dat ze gingen handhaven op dit soort zaken.
Wanneer hij bij controle ziet dat led/xenon is ingebouwd in een niet daarvoor bestemde armatuur dan kan hij je vragen het uit te bouwen op de plek waar je staat of hij geeft je een WOK(wachten op keuren)
Ik kom elke avond in het donker op dezelfde plek en tijdstip een Focus tegen met xenon die alle kanten op straalt met strooilicht, juist daar waar geen straatverlichting is ik moet dan mijn gezicht afwenden van de weg omdat jan l.l uit de biertent xenon wil en tegenliggers verblind.
Ik zou graag willen dat ze gingen handhaven op dit soort zaken.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 05.09.2017 - 12:11
Ik ga nu even niet over regels wetjes zelf hebben.
Wel dat het bekend zal zijn dat de electronica en alles daaromheen bij afwijkende verlichting dan origineel e.a. mogelijk niet meer gaat kloppen na update.
Je kan e.a. aan risico nemen en de steeds weer wijzigende china zaken zoeken, weet wel dat wat er vandaag op zo'n een site staat niet hoeft te zijn wat je morgen of 2 weken later daadwerkelijk nog ontvangt.
Garantie als er iets aan je modules niet meer goed werkt ook niet denk ik ?
Bij de Nl en werkelijk EU leveranciers, zou ik als men echt wil een schriftelijke verklaring vragen dat ze wel degelijk geschikt zijn voor jou VIN nr zowel technisch als Wettelijk.
Indien men die afgeeft en dit in orde "lijkt", pas dan zou ik er verder over gaan denken als ik echt iets anders dan de H7 halogeen zou willen.
Alle andere zijn zowel de wettelijke als de technische risico's enz veelal voor rekening en verantwoording van de koper.
Enne Zelf maar wat hobby oplossingen wanneer niet voldoende verstand van e.a. ( technisch en ook voorschriften) moet je dan echt zelf weten.
Let op veel koopjes zijn opruimingen en opruiming kan verschillende redenen hebben, 1 daarvan is dat een product toch niet zo goed bleek. ( of dit de kwaliteit, inbouw mogelijkheden levensduur of voorschriften betreft is aan de koper om navraag over te doen.
Als je iets gewijzigd hebt voor eigen inbouw aan die gekochte zaken, kan hoeft niet maar kan je herroepingsrecht daarmee vervallen zijn.
Electro zaken aan een auto wijzigen mijn tip zonder verstand van zaken even iemand vragen die dat wel heeft.
Buiten dat voor die over de grens gaan met hun Zweed, daar kijken ze mogelijk anders naar je licht aanpassingen tijdens een controle.
Mag je dan of niet verder of kost e.a. zou zonde zijn.
Wel dat het bekend zal zijn dat de electronica en alles daaromheen bij afwijkende verlichting dan origineel e.a. mogelijk niet meer gaat kloppen na update.
Je kan e.a. aan risico nemen en de steeds weer wijzigende china zaken zoeken, weet wel dat wat er vandaag op zo'n een site staat niet hoeft te zijn wat je morgen of 2 weken later daadwerkelijk nog ontvangt.
Garantie als er iets aan je modules niet meer goed werkt ook niet denk ik ?
Bij de Nl en werkelijk EU leveranciers, zou ik als men echt wil een schriftelijke verklaring vragen dat ze wel degelijk geschikt zijn voor jou VIN nr zowel technisch als Wettelijk.
Indien men die afgeeft en dit in orde "lijkt", pas dan zou ik er verder over gaan denken als ik echt iets anders dan de H7 halogeen zou willen.
Alle andere zijn zowel de wettelijke als de technische risico's enz veelal voor rekening en verantwoording van de koper.
Enne Zelf maar wat hobby oplossingen wanneer niet voldoende verstand van e.a. ( technisch en ook voorschriften) moet je dan echt zelf weten.
Let op veel koopjes zijn opruimingen en opruiming kan verschillende redenen hebben, 1 daarvan is dat een product toch niet zo goed bleek. ( of dit de kwaliteit, inbouw mogelijkheden levensduur of voorschriften betreft is aan de koper om navraag over te doen.
Als je iets gewijzigd hebt voor eigen inbouw aan die gekochte zaken, kan hoeft niet maar kan je herroepingsrecht daarmee vervallen zijn.
Electro zaken aan een auto wijzigen mijn tip zonder verstand van zaken even iemand vragen die dat wel heeft.
Buiten dat voor die over de grens gaan met hun Zweed, daar kijken ze mogelijk anders naar je licht aanpassingen tijdens een controle.
Mag je dan of niet verder of kost e.a. zou zonde zijn.
Laatst gewijzigd door jofr op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Nou vind ik de nieuwe generatie originele led verlichting ook verschrikkelijk verblindend! Beste verlichting blijft voor mij af fabriek xenon met lenzen. Heerlijk. 0 verlinden.
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21176
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
De vrijmibo is vroeg deze vrijdag?jofr schreef: Ik ga nu even niet over regels wetjes zelf hebben.
Wel dat het bekend zal zijn dat de electronica en alles daaromheen bij afwijkende verlichting dan origineel e.a. mogelijk niet meer gaat kloppen na update.
Je kan e.a. aan risico nemen en de steeds weer wijzigende china zaken zoeken, weet wel dat wat er vandaag op zo'n een site staat niet hoeft te zijn wat je morgen of 2 weken later daadwerkelijk nog ontvangt.
Garantie als er iets aan je modules niet meer goed werkt ook niet denk ik ?
Bij de Nl en werkelijk EU leveranciers, zou ik als men echt wil een schriftelijke verklaring vragen dat ze wel degelijk geschikt zijn voor jou VIN nr zowel technisch als Wettelijk.
Indien men die afgeeft en dit in orde "lijkt", pas dan zou ik er verder over gaan denken als ik echt iets anders dan de H7 halogeen zou willen.
Alle andere zijn zowel de wettelijke als de technische risico's enz veelal voor rekening en verantwoording van de koper.
Enne Zelf maar wat hobby oplossingen wanneer niet voldoende verstand van e.a. ( technisch en ook voorschriften) moet je dan echt zelf weten.
Let op veel koopjes zijn opruimingen en opruiming kan verschillende redenen hebben, 1 daarvan is dat een product toch niet zo goed bleek. ( of dit de kwaliteit, inbouw mogelijkheden levensduur of voorschriften betreft is aan de koper om navraag over te doen.
Als je iets gewijzigd hebt voor eigen inbouw aan die gekochte zaken, kan hoeft niet maar kan je herroepingsrecht daarmee vervallen zijn.
Electro zaken aan een auto wijzigen mijn tip zonder verstand van zaken even iemand vragen die dat wel heeft.
Buiten dat voor die over de grens gaan met hun Zweed, daar kijken ze mogelijk anders naar je licht aanpassingen tijdens een controle.
Mag je dan of niet verder of kost e.a. zou zonde zijn.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27359
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik heb de auto waar de lampen in zaten verkocht.Buurtje schreef: Aangezien meeste webwinkels nog een vermelding maken van de EUverordening (en dus de illegaliteit) van de LED-retrofit lampen, vermoed ik dat die verordening nog van kracht is.
Echter, je leest ook voldoende verhalen van mensen die ze succesvol hebben geplaatst (dus met goed lichtbeeld) én dat ze niet afgekeurd worden.
@fredhead: je hébt ermee gereden. Is er nog een reden waarom je dat nu niet doet?
Ik begin nu toch een beetje te twijfelen. Beetje burgerlijke ongehoorzaamheid misschien. Maar wil medeweggebruikers absoluut niet irriteren, dus het kan alleen als het lichtbeeld goed is (en de afstelling goed gedaan).
Heb ze nog liggen, maar in de huidige auto passen ze niet omdat deze H4 is.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24662
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
daar ken ik er ook een paar van, eerste een blauwe muur en daarna komt een auto. En ik zie niets meer.diesel01 schreef: Ik kom elke avond in het donker op dezelfde plek en tijdstip een Focus tegen met xenon die alle kanten op straalt met strooilicht, juist daar waar geen straatverlichting is ik moet dan mijn gezicht afwenden van de weg omdat jan l.l uit de biertent xenon wil en tegenliggers verblind.
Ik zou graag willen dat ze gingen handhaven op dit soort zaken.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Buurtje
- 3rd Gear member
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 06.08.2010 - 15:31
Ehm, de verbeterde lichtopbrengst? Dat is namelijk precies de reden waarom nieuwe auto's Xenon of LED hebben.De kernvraag; waarom wil je die LED verkiezen boven regulier H7?
Het blijft een lastige discussie, omdat iedereen wel eens mensen tegenkomt die verblinden en dat vervelend vindt. Dat was in het halogeen tijdperk niet anders. Automatische afstelling is wat dat betreft een zegen. Maar het feit dat er mensen zijn die hun afstelling van de lampen niet in orde hebben, betekent niet dat het niet kan.
Volvo V70, 2.4D5, 2003
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
Mazda 3, 2.0 Sport, 2003
Citroen C3, waardeloos ding
Passat 1.6TDI Connected Series, 2017
Volvo V70, 2.4 D5, 163Pk, 2003, Edition II
Volvo V40, 1.9D, 115Pk, sept. 2002 Economisch total-loss bij 322.000km
Nissan Almera 2.2Di, 110Pk, 2000
- Rinootje
- 4th Gear member
- Berichten: 697
- Lid geworden op: 07.05.2017 - 12:05
Die ga je, zolang de EU regelgeving niet verandert, nooit krijgen.jofr schreef: Bij de Nl en werkelijk EU leveranciers, zou ik als men echt wil een schriftelijke verklaring vragen dat ze wel degelijk geschikt zijn voor jou VIN nr zowel technisch als Wettelijk.
Indien men die afgeeft en dit in orde "lijkt", pas dan zou ik er verder over gaan denken als ik echt iets anders dan de H7 halogeen zou willen.
Alle andere zijn zowel de wettelijke als de technische risico's enz veelal voor rekening en verantwoording van de koper.
Er is geen enkele (gerenommeerde) handelaar, die je dit zwart-op-wit gaat geven.
Ik vind dat nou juist van niet. Mijn V40 heeft de (meedraaiende) Thor koplampen en als ik er eentje tegenkom, is deze totaal niet verblindend.Poika schreef: Nou vind ik de nieuwe generatie originele led verlichting ook verschrikkelijk verblindend! Beste verlichting blijft voor mij af fabriek xenon met lenzen. Heerlijk. 0 verlinden.
Ook de originele Xenon niet.
Wel heb ik een vreselijke hekel aan die tokkies die hun Halogeen voor Xenon hebben vervangen in dezelfde armatuur.
Ik heb de lampjes in mijn achterlichten vervangen door [link=viewtopic.php?t=77437]LEDs[/link], maar daar zijn er diverse van uit Azië verscheept, voordat ik tevreden was, met de (teveel of te weinig) licht opbrengst (t.o.v. de gloeilampjes).
Edit:
Blijkbaar wil de link hierboven niet werken: viewtopic.php?t=77437
Laatst gewijzigd door Rinootje op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Mazda CX-30 SkyActive-X Takumi (MY2025)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)
Volvo V40 T5 Inscription (MY2017) Polestar
VW Scirocco 2.0 Tsi (MY2011)