Heren,
Ik heb zojuist mijn V50 op gehaald en merkte bij hoge snelheid een trilling, in eerste instantie dacht ik dat het aan de weg lag maar helaas. Er zitten 4 nieuwe winterbanden onder en alle balanceerloodjes zitten er nog op. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Ik ook eens door de onderhouds historie zitten bladeren op mijn gemak en kwam wel erg vaak remblokken en remschijven tegen, is dit normaal voor een automaat of zou de vorige eigenaar flink op kosten zijn gejaagd want elke 2 jaar nieuwe blokken en schijven lijkt mij wat overdreven.
Mvg
Rick
V50 '05 trilling bij hogere snelheid
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Ik zou eerst maar eens alle wielen laten controleren.
Waar rijdt je rond?
Waar rijdt je rond?
- Longone
- 5th Gear member
- Berichten: 1088
- Lid geworden op: 10.08.2006 - 12:02
https://www.onderdelenzoeker.nl/auto-wi ... uto-trilt/
Trillingen die u tijdens het autorijden voelt, kunnen zeer uiteenlopende oorzaken hebben. In deze blogpost hebben wij geprobeerd de 6 meest voorkomende oorzaken op een rijtje te zetten:
trillingen door motorproblemen
trillingen door een krom getrokken as
trillen tijdens het remmen
trillen bij het koppelen
trillende wielen
en op nummer 1: trillingen door bandenproblemen
Hou bij het lezen van deze lijst wel goed in gedachten dat deze 6 redenen niet de enige oorzaak kunnen zijn voor trillingen. Twijfelt u over de oorzaak waarom uw auto trilt, adviseren wij u eens een bezoek te brengen aan uw garage of aan de bandenspecialisten. Want bovenstaande redenen maar ook alle andere oorzaken kunnen op den duur niet alleen uw rijplezier beïnvloeden maar ook uw rijveiligheid. Speur daarom altijd de oorzaak van trillingen op en verhelp de problemen.
Trillingen die u tijdens het autorijden voelt, kunnen zeer uiteenlopende oorzaken hebben. In deze blogpost hebben wij geprobeerd de 6 meest voorkomende oorzaken op een rijtje te zetten:
trillingen door motorproblemen
trillingen door een krom getrokken as
trillen tijdens het remmen
trillen bij het koppelen
trillende wielen
en op nummer 1: trillingen door bandenproblemen
Hou bij het lezen van deze lijst wel goed in gedachten dat deze 6 redenen niet de enige oorzaak kunnen zijn voor trillingen. Twijfelt u over de oorzaak waarom uw auto trilt, adviseren wij u eens een bezoek te brengen aan uw garage of aan de bandenspecialisten. Want bovenstaande redenen maar ook alle andere oorzaken kunnen op den duur niet alleen uw rijplezier beïnvloeden maar ook uw rijveiligheid. Speur daarom altijd de oorzaak van trillingen op en verhelp de problemen.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 192
- Lid geworden op: 27.12.2011 - 11:00
- Locatie: Overijssel
Bij mij waren het de draagarmen. Nieuwe draagarmen erop en rijdt weer als nieuw!
Volvo V60 T4 Business Sport Geartronic (Obbe Tune), 06-2018, 707 Crystal White,18" Ixion III, ACC, Intellissafe pro -, Luxury - en Scandinavian line
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY12, 614 Ice White, 18” Argus, BLIS, ACC 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08, 019 Black Stone, 18” Medusa. Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05, 452 Black Sapphire metallic, 17'' Sagitta. Sold
Volvo 480 2.0S, Automaat, MY93, Super White, 15” Taurus. Sold
Volvo V60 D4 Summum Geartronic, MY12, 614 Ice White, 18” Argus, BLIS, ACC 11-12-2023 total loss na kettingbotsing
Volvo V50 D5 Edition II Geartronic, MY08, 019 Black Stone, 18” Medusa. Sold
Volvo S40 2.0D Momentum, MY05, 452 Black Sapphire metallic, 17'' Sagitta. Sold
Volvo 480 2.0S, Automaat, MY93, Super White, 15” Taurus. Sold
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58
Elke 2 jaar hangt natuurlijk af van de hoeveelheid kilometers die per jaar verreden wordt. Bij elke blokkenwissel ook schijven wisselen is erg ongebruikelijk. Remblokken die 2 jaar meegaan is goed mogelijk als er normaaal mee gerden wordt. Draagarmen die versleten zijn is ook goed mogelijk, je kunt wellicht opzoeken of deze al vervangen zijn. Hoe is de bandenslijtage?
Volvoless, nu Golf VII
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 344
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58
Lees net dat er nieuwe winterbanden onder liggen, dan is bandenslijtage nog niet van toepassing. Heb je er zomerbanden bij waar je dit wellicht aan kan zien? Trekt de auto aan het stuur bij gasgeven en/of remmen? Dit kun je vaak beter zien door het stuur even los te laten.
Volvoless, nu Golf VII
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 02.10.2017 - 13:22
WYD, de auto trekt niet ook optrekken en afremmen gaat heerlijk gelijkmatig (ik ben van mijn Caddy anders gewent). Ik heb de auto gekocht met 8 nieuwe banden. De slijtage kamn ik helaas niet meer terug zien hierdoor. De onderhouds gegevens laten zien sat de draagarm rubbers/draagarmen in 2014 zijn vervangen.
- JohanHB
- 1st Gear member
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 12.11.2012 - 08:32
- Locatie: Heerhugowaard
Wat voor trilling is het? Een onbalans in de voorwiel(en) geeft een trilling in het stuur. Een onbalans in de achterwielen laten vaak de passagiersstoel trillen.
Ik raad je aan om eerst de LV en LA en idem dito RV en RA om te wisselen. Maak daarna een proefrit en voel of de trilling weg is. Een lichte onbalans in de voorwielen laat een stuur makkelijk trillen. Een zelfde lichte onbalans in de achterwielen wordt doorgaans goed gedempt.
Mocht de trilling na bovenstaande handeling niet verdwenen zijn, dan zou ik de volgende stap proberen: een garage zoeken die een spinner heeft. Met een spinner kan de monteur vrij snel onbalans vinden bij verschillende snelheden. Via de combinatie spinner/stroboscoop kan de garage met loodjes de onbalans opheffen. Het wordt natuurlijk een ander verhaal als 1 van de velgen een deuk heeft of krom is. Dan is de onbalans bijna niet met loodjes te corrigeren.
Als bovenstaande handelingen niet de trillingen wegneemt, dan kom je in een duurder traject terecht zoals het vervangen van draagarmrubbers, motorsteunen e.d.
Succes.
Ik raad je aan om eerst de LV en LA en idem dito RV en RA om te wisselen. Maak daarna een proefrit en voel of de trilling weg is. Een lichte onbalans in de voorwielen laat een stuur makkelijk trillen. Een zelfde lichte onbalans in de achterwielen wordt doorgaans goed gedempt.
Mocht de trilling na bovenstaande handeling niet verdwenen zijn, dan zou ik de volgende stap proberen: een garage zoeken die een spinner heeft. Met een spinner kan de monteur vrij snel onbalans vinden bij verschillende snelheden. Via de combinatie spinner/stroboscoop kan de garage met loodjes de onbalans opheffen. Het wordt natuurlijk een ander verhaal als 1 van de velgen een deuk heeft of krom is. Dan is de onbalans bijna niet met loodjes te corrigeren.
Als bovenstaande handelingen niet de trillingen wegneemt, dan kom je in een duurder traject terecht zoals het vervangen van draagarmrubbers, motorsteunen e.d.
Succes.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 18
- Lid geworden op: 02.10.2017 - 13:22
Met enige vorm van vreugde kan ik melden dat de trilling vrijwel weg is. Mogelijk door afslijten van de banden? Echter een ernstiger probleem is het gele motormanagment lampje, deze begon zomaar ineens te branden. Uitlezen (met mijn eigen OBDII lezer) kwam terug met P0128 fout, blijkbaar de thermostaat van de motorkoeling. Blijkt nogal een hoop moeite te zijn om deze te vervangen en twijfel of ik hem door de garage laat fixen.
Laatst gewijzigd door maulusV50 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.