Beste forumleden,
Ik ben al zo'n 10 jaar lid zie ik op mijn profiel, toendertijd nog met een probleemloze 940 2.3 Polar.
Ik woon in Enschede samen met mijn man Oscar , drie gezellige dikke kippendames en vijf katten (en onze 6 auto's...)en ben Buschauffeur van beroep.
Al een jaar of drie rij ik in de winter met mijn Citroën ZX Diesel-winterbarrel en die wordt wat "slecht" maar als ik het naar de maatstaven van de Volvo 240's die ik heb gezien vergelijk dan valt het met de roest op mijn pekelbrik nog wel mee.
Nu rij ik al heel wat jaren Citroën (Visa e.d.) en ik kan best aardig lassen ondertussen, dus wat roest aan een 240 vind ik niet zo'n beletsel.
Waar ik wat minder in thuis ben zijn de motorisaties van de 240/244/245, ik weet dat er in de 80's & 90's keuze was uit een B20 & B23 met of zonder carburateur maar daar houdt de kennis wel op.
Met name ben ik benieuwd naar de toerentallen, of die verschillen bij 120 tussen de 2.0 en de 2.3. PK's heb ik niet nodig dus die zijn minder van belang.
Ik heb laatst een 245 uit 1987 bekeken hier in Enschede, maar die liep op autogas en had rotte achterwielranden (SG-74-DL) Gas is érg duur in de HSB...
(opnieuw?) voorstellen , oriënteren aankoop Volvo 240 : vragen.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 29.01.2007 - 20:44
- Locatie: Enschede
Volvo 240 2.0 GLT 1993 (HB-HG-63)
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30233
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Welkom. Leuk idee om een 240 als winterauto te nemen. De B230 motor met inspuiting is een fijne en betrouwbare motor en met de 5 versnellingsbak ook lagere toerentallen op hogere snelheden.
Zie foto's voor een voorbeeld.
Zie foto's voor een voorbeeld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 29.01.2007 - 20:44
- Locatie: Enschede
Ik zal de Volvo 240 niet echt gaan beschouwen als winterauto, noch als "Brik" of "Barrel", het wordt gewoon een leuke goede auto voor alledag.
Doet een 240 2.3 of een 240 2.0 van het zelfde bouwjaar (1993 bijvoorbeeld) ook een verschil in toeren?
Anderzijds vind ik vanwege het ontbreken van nodeloze electronische zooi een carburateurversie ook wel interessant...
Doet een 240 2.3 of een 240 2.0 van het zelfde bouwjaar (1993 bijvoorbeeld) ook een verschil in toeren?
Anderzijds vind ik vanwege het ontbreken van nodeloze electronische zooi een carburateurversie ook wel interessant...
Volvo 240 2.0 GLT 1993 (HB-HG-63)
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30233
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik weet niet of er verschil in toeren is tussen een 2.0 of een 2.3 motor, zal mede afhankelijk zijn van de eindoverbrenging en de versnellingsbakverhoudingen. Een motor met benzine inspuiting is wel makkelijker met name met de koude start.
Laatst gewijzigd door lint op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- whitehorsekart
- 5th Gear member
- Berichten: 1655
- Lid geworden op: 30.12.2005 - 21:31
- Locatie: Champagne-Ardennes, departement Marne 51530
De 2 liter (B200K, later de B21, de B20 is alleen in het eerste jaar van de 240 geleverd, hij kwam uit de 140 serie) loopt niet hard, de 2.3 trekt harder: meer koppel onderin. En zal dus ook iets minder toeren maken bij 120. En dan is er ook nog verschil tussen carburateurversie of injectie en of je een 4- bak of overdrive en/of 5bak hebt . De 2.3 injectie loopt het beste...
Maar volgens mij kun je op internet de verschillende specificaties zo vinden hoor.
Maar volgens mij kun je op internet de verschillende specificaties zo vinden hoor.
Laatst gewijzigd door whitehorsekart op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1967-122S Combi B18D....1972-144deLuxe B20A overdrive LPG....1988 244DL .....1986-780 Bertone B280E....1987-780 Bertone B280E....1997-940 2,3 LPT Estate Sports Edition.....MY 2016-XC60 AWD D4 XENIUM......................en een 1986 Land Rover Series III 110
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
BLOG over mijn Volvo's: http://klassiekevolvo.jouwweb.nl/
- OGA244
- 8th Gear member
- Berichten: 13869
- Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
- Locatie: Skåne
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10753
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Maurice van Mourik schreef: Beste forumleden,
Ik ben al zo'n 10 jaar lid zie ik op mijn profiel, toendertijd nog met een probleemloze 940 2.3 Polar.
Ik woon in Enschede samen met mijn man Oscar , drie gezellige dikke kippendames en vijf katten (en onze 6 auto's...)en ben Buschauffeur van beroep.
Al een jaar of drie rij ik in de winter met mijn Citroën ZX Diesel-winterbarrel en die wordt wat "slecht" maar als ik het naar de maatstaven van de Volvo 240's die ik heb gezien vergelijk dan valt het met de roest op mijn pekelbrik nog wel mee.
Nu rij ik al heel wat jaren Citroën (Visa e.d.) en ik kan best aardig lassen ondertussen, dus wat roest aan een 240 vind ik niet zo'n beletsel.
Waar ik wat minder in thuis ben zijn de motorisaties van de 240/244/245, ik weet dat er in de 80's & 90's keuze was uit een B20 & B23 met of zonder carburateur maar daar houdt de kennis wel op.
Met name ben ik benieuwd naar de toerentallen, of die verschillen bij 120 tussen de 2.0 en de 2.3. PK's heb ik niet nodig dus die zijn minder van belang.
Ik heb laatst een 245 uit 1987 bekeken hier in Enschede, maar die liep op autogas en had rotte achterwielranden (SG-74-DL) Gas is érg duur in de HSB...
Goeindag dan! Ga eens naar Delden en drink een bak koffie bij en met Thom de Jong. Ga je blij van worden. Ik ga niet vertellen waarom en hoe etc. maar ga dat zelf maar eens ervaren.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 5e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 5e HANSje een soort van "Empty Nest Volvo"
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 29.01.2007 - 20:44
- Locatie: Enschede
Ah, bedankt! Da's een mooi complete vergelijking tussen exact de 2 typen/motoren die bovenaan mijn lijstje stonden ('91- '93) , de B23 heeft dus dezelfde bak als de B20 maar een kortere eindoverbrenging die er voor zorgt dat de B20 dan 200 RPM meer draait bij 120. Niet bijster schokkend.
Ik hou jullie op de hoogte!
Ik hou jullie op de hoogte!
Volvo 240 2.0 GLT 1993 (HB-HG-63)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 29.01.2007 - 20:44
- Locatie: Enschede
lint schreef: IEen motor met benzine inspuiting is wel makkelijker met name met de koude start.
Ik rij al járen carburateur-auto's , starten altijd, geen probleem mee

Zo kocht ik ooit eens een Citroën Visa van iemand die zich sindsdien in mijn kennissenkring bevindt die met die bepaalde auto de choke maar niet getemd kreeg. Zo flauw was 'ie er op het laatst van dat hij serieus dacht dat het (tsja...) aan de auto lag. Nooit startproblemen gehad of nooit afgeslagen door verkeerd choken

Zo'n SU carburateur vind ik overigens nog wel spannend, geen ervaring mee.
Volvo 240 2.0 GLT 1993 (HB-HG-63)
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
Hoi Maurice,
Ik heb een 245 uit '93 met een B200F (injectie)blok en M47 (5gangen)versnellingsbak. Op LPG G3.
Het is naar mijn mening niet een heel krachtig blok. Op gang komen duurt even. Maar eenmaal op gang toer ik rustig op de linkerbaan mee met 130km/u (of 140)
Ik heb toevallig afgelopen week eens teruggeschakeld naar de 4 toen ik 120 reed om te kijken wat het in geluid en toeren doet... Dramatisch. niet vol te houden.
De 4 is eigenlijk altijd een prise-direct dus 1op1 ingaand en uitgaand toerental, zowel bij de 4 als de 5 bakken.
(De hydraulische overdrive bij een M41 en M46bak heeft een overbrenging van 0,797 en een Geen idee nog wat mijn M47 bak doet in de 5.)
Feit is dat een 5bak onmisbaar is als je met het moderne verkeer meewil.
Over lpg:
Mijn 245 weegt 1396kg dus moet ik in Gelderland € 198,- per kwartaal betalen aan motorrijtuigenbelasting als deze op benzine zou rijden.
Echter op LPG g3 betaal ik € 286,-
Dat komt neer op € 30,- meer aan mrb per maand dan benzine. Ik betaal dan wel gemiddeld een euro per liter minder voor mijn brandstof en bij 1:8 is dat best lekker.
Als ik dus 30 liter per maand tank is lpg g3 dus even duur als benzine. Dat komt neer op 240 kilometer per maand.
Ik rij een magere 12.000 per jaar met de 245; is 1000 per maand. Dus ik tank 125 liter per maand. Ik bespaar dus per maand € 95,- op lpg t.o.v. benzine.
( Voor de cijferaars: Alle zogenaamd verplichte rekenverschillen in verbruik tussen benzine en lpg en eventuele hogere onderhoudskosten wél meegenomen zou ik alsnog meer dan € 75 per maand besparen.)
Ik heb een 245 uit '93 met een B200F (injectie)blok en M47 (5gangen)versnellingsbak. Op LPG G3.
Het is naar mijn mening niet een heel krachtig blok. Op gang komen duurt even. Maar eenmaal op gang toer ik rustig op de linkerbaan mee met 130km/u (of 140)
Ik heb toevallig afgelopen week eens teruggeschakeld naar de 4 toen ik 120 reed om te kijken wat het in geluid en toeren doet... Dramatisch. niet vol te houden.
De 4 is eigenlijk altijd een prise-direct dus 1op1 ingaand en uitgaand toerental, zowel bij de 4 als de 5 bakken.
(De hydraulische overdrive bij een M41 en M46bak heeft een overbrenging van 0,797 en een Geen idee nog wat mijn M47 bak doet in de 5.)
Feit is dat een 5bak onmisbaar is als je met het moderne verkeer meewil.
Over lpg:
Mijn 245 weegt 1396kg dus moet ik in Gelderland € 198,- per kwartaal betalen aan motorrijtuigenbelasting als deze op benzine zou rijden.
Echter op LPG g3 betaal ik € 286,-
Dat komt neer op € 30,- meer aan mrb per maand dan benzine. Ik betaal dan wel gemiddeld een euro per liter minder voor mijn brandstof en bij 1:8 is dat best lekker.
Als ik dus 30 liter per maand tank is lpg g3 dus even duur als benzine. Dat komt neer op 240 kilometer per maand.
Ik rij een magere 12.000 per jaar met de 245; is 1000 per maand. Dus ik tank 125 liter per maand. Ik bespaar dus per maand € 95,- op lpg t.o.v. benzine.
( Voor de cijferaars: Alle zogenaamd verplichte rekenverschillen in verbruik tussen benzine en lpg en eventuele hogere onderhoudskosten wél meegenomen zou ik alsnog meer dan € 75 per maand besparen.)
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 29.01.2007 - 20:44
- Locatie: Enschede
Ik ben een 240(245) uit 1991 op het spoor gekomen, met "gewoon" gas , 318***km en de 2.0 met 5-bak.
Nette kilometerstand voor een 26 jaar oude wagen en ik zou dan pas de 3e eigenaar worden. Volgende week eens even koekeloeren daar!
Nette kilometerstand voor een 26 jaar oude wagen en ik zou dan pas de 3e eigenaar worden. Volgende week eens even koekeloeren daar!
Volvo 240 2.0 GLT 1993 (HB-HG-63)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 29.01.2007 - 20:44
- Locatie: Enschede
Gelukt!!
Het is uiteindelijk een 2.0 GLT uit 1993 geworden, 366000km ervaring en er valt nog wat te klussen
Ik heb vanmiddag het gasklepmechanisme eerst maar eens gangbaar gemaakt, de motor begon te razen (2000rpm) bij gas los en dat was te verhelpen als je je voet onder het gaspedaal drukte. Net of ik niet fatsoenlijk aan het verkeer kon deelnemen
Afborstelen van het kantelmechaniekje, schoonspuiten met remmenreiniger en schone dunne olie er weer op : klaar.
De gaskabel moet wel vervangen worden over een tijdje, is niet naar mijn standaard want de buitenmantel rafelt wat.
Het is uiteindelijk een 2.0 GLT uit 1993 geworden, 366000km ervaring en er valt nog wat te klussen

Ik heb vanmiddag het gasklepmechanisme eerst maar eens gangbaar gemaakt, de motor begon te razen (2000rpm) bij gas los en dat was te verhelpen als je je voet onder het gaspedaal drukte. Net of ik niet fatsoenlijk aan het verkeer kon deelnemen

Afborstelen van het kantelmechaniekje, schoonspuiten met remmenreiniger en schone dunne olie er weer op : klaar.
De gaskabel moet wel vervangen worden over een tijdje, is niet naar mijn standaard want de buitenmantel rafelt wat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Volvo 240 2.0 GLT 1993 (HB-HG-63)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 29.01.2007 - 20:44
- Locatie: Enschede
Een beetje meer uitgegeven dan begroot/voorgenomen maar nu wel een kant en klare rijdbare wagen die gewoon goed onderhoud heeft gehad (distributie vorig jaar, nieuwe olie etc.) .
De klusjes die ik nog moet doen: roestplekjes behandelen onderaan de deuren, die zijn nog niet rot of door, wielranden dito, niet verrot maar wel om aandacht verlegen. Tellerunit nakijken want daar zit een massaprobleem in. Stoelverwarming fixen indien mogelijk en bij diezelfde stoel nog eens een keer een nieuw schuimkussen opscharrelen want ik hang naar links... EDIT: nog een eindpijpje scoren want die mietert d'r eerdaags af.
En natuurlijk poetsen poetsen poetsen want ik zorg goed voor mijn wagenpark
De klusjes die ik nog moet doen: roestplekjes behandelen onderaan de deuren, die zijn nog niet rot of door, wielranden dito, niet verrot maar wel om aandacht verlegen. Tellerunit nakijken want daar zit een massaprobleem in. Stoelverwarming fixen indien mogelijk en bij diezelfde stoel nog eens een keer een nieuw schuimkussen opscharrelen want ik hang naar links... EDIT: nog een eindpijpje scoren want die mietert d'r eerdaags af.
En natuurlijk poetsen poetsen poetsen want ik zorg goed voor mijn wagenpark

Laatst gewijzigd door Maurice van Mourik op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo 240 2.0 GLT 1993 (HB-HG-63)
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30233
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Dat zijn toch allemaal leuke klusjes om te doen. Als je scheef zit/naar links hangt is vaak de rugleuning verschoven in zijn bevestiging, kan je simpel zelf herstellen.
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 29.01.2007 - 20:44
- Locatie: Enschede
Nee, het zitkussen (bips...) is afgeplat aan de deurzijde. Ik heb niet zo'n hele toffe rug en als buschauffeur zit ik de hele dag en dan merk je vaak iedere fout aan een stoel.
Hoogst merkwaardig vind ik het trouwens dat de in hoogte verstelbare stoel een hendel heeft die je alleen vanaf de achterbank kunt bereiken haha, staat zo in het instruktieboekje ...
Dadelijk weer even fijn rommelen, eens kijken waarom de aftermarket deurspiekers rammelen, ik vermoed dat ze tegen het rooster rammelen.
Eindpijpje is besteld (morgen geleverd) , ruitenwissertjes van Bosch gekocht , bij blij blij!!
Hoogst merkwaardig vind ik het trouwens dat de in hoogte verstelbare stoel een hendel heeft die je alleen vanaf de achterbank kunt bereiken haha, staat zo in het instruktieboekje ...
Dadelijk weer even fijn rommelen, eens kijken waarom de aftermarket deurspiekers rammelen, ik vermoed dat ze tegen het rooster rammelen.
Eindpijpje is besteld (morgen geleverd) , ruitenwissertjes van Bosch gekocht , bij blij blij!!
Volvo 240 2.0 GLT 1993 (HB-HG-63)
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 30233
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Duidelijk het gaat om het foam van de zitting. Kan je bij Scandcar kopen voor een redelijke prijs.
Volvo part 3540740
Stoelvulling 240 242 244 245 zitting
69.50EUR
Volvo part 3540740
Stoelvulling 240 242 244 245 zitting
69.50EUR
In bestelling: XC60 T6 PIH Ultra Thema dark
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 29.01.2007 - 20:44
- Locatie: Enschede
Dank voor de tip! Ik wil eerdaags eens kijken bij "Toms Classics" , daar hadden we vroeger onze 940 in onderhoud en die heeft misschien nog wel een stevig stoelschuimpje in voorraad.
Ik ben ook wat verder met de speakers: Géén aftermarket maar gewoon hele sjieke VOLVO tweewegspeakers, helaas rammelt de spreekspoel tegen de luchtspleet in de magneet.
Iemand nog één donorspeaker in voorraad?
Ik ben ook wat verder met de speakers: Géén aftermarket maar gewoon hele sjieke VOLVO tweewegspeakers, helaas rammelt de spreekspoel tegen de luchtspleet in de magneet.
Iemand nog één donorspeaker in voorraad?
Volvo 240 2.0 GLT 1993 (HB-HG-63)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 24
- Lid geworden op: 29.01.2007 - 20:44
- Locatie: Enschede
Vanmorgen mijn bagage-rolhoes opgespannen, dankbaar klusje wel, nu is het niet meer zo'n slappe trampoline maar een mooie strakke lap !
Volvo 240 2.0 GLT 1993 (HB-HG-63)
- Gustaf Larson
- 4th Gear member
- Berichten: 503
- Lid geworden op: 20.12.2007 - 12:59
- Locatie: Arnhem
Nice ride! Veel veilige kilometers gewenst!
In het verleden: 66 1.3GL '79, 343 1.4GL CVT '90, 744 2.3lpg '87, 245 2.3lpg '92, 445 1.8 CVT '94, 445estate 1.8 CVT '94, 855 2.0 '94, Volvo 945 2.3 LPT G3 '97, Volvo 875 2.5T automaat awd G3 '98 Nu een Volvo V40 2.0T '03 en een Volvo 245 B200F G3 laatste modeljaar.