Ik rij sinds 2 jaar in een V70 D5 Xenium uit 2014.
Een heerlijke gezinsauto maar wat anderen hier al geschreven hebben is mij ook negatief opgevallen:
Bij hoge snelheden maakt hij echt behoorlijk herrie. Onze tweede auto (Saab 9-3,1999) is duidelijk rustiger.
Nu heeft hij er bijna 50k km opzitten dus wordt het sowieso tijd om aan nieuwe banden te denken. Momenteel zitten er Michelin Premacy 3, 225/50 R 17 op. Ik wil er 4-Season banden op gaan zetten, omdat we niet zo veel rijden.
- Wie heeft ervaring met stille 4-Season banden? Ik hoef geen dynamiek, ben een comfortrijder.
- Zou het veel uitmaken om op 205/60 R 16 over te stappen?
- Ik las ook ergens iets van isoleren (bodem, wielkasten). Wie heeft daar ervaring mee of kent een bedrijf dat daarin gespecialiseerd is? De V70 schijnt van huis uit sowieso maar matig geisoleerd te zijn. Ik vraag me af wat het meest effectief is: andere velgen/banden of extra isolatie?
Alvast bedankt voor de reacties!
Veel weggeluid
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
https://www.vredestein.nl/car-suv-van/n ... oenenband/
Vredestijn quatrac 5 monteer ik zeer regelmatig.
Zeer fijne en stille band, veel grip bij koudere temperaturen en winters en nat weer.
Hoe minder band het wegdek raakt (breedte) hoe minder geluid een band maakt.
Maar of het echt zoveel uit maakt.... ik weet t niet.
Vredestijn quatrac 5 monteer ik zeer regelmatig.
Zeer fijne en stille band, veel grip bij koudere temperaturen en winters en nat weer.
Hoe minder band het wegdek raakt (breedte) hoe minder geluid een band maakt.
Maar of het echt zoveel uit maakt.... ik weet t niet.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10488
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Als je niet zoveel rijdt dan zou ik gewoon het hele jaar op winterbanden gaan rijden. Daar is helemaal niets mis mee. Zeker zoals je omschrijft dat je comfort rijder bent en zeker geen harde rijder. Uit (ruime) ervaring kan ik je melden dat de Michelin Alpin 5 in de maat die jij omschrijft 225/50-17. Standaard maat op een V70. Een 4 seizoen band is van alles net niets. Ik heb de Vredestein Quatrac 5 op de 2e auto zitten. (Peugeot 108)Echter die maakt alleen maar kilometers hier in de buurt. Hooguit dat mijn kids hem meenemen op vakantie naar Italië etc. Ook dat bevalt goed. Qua geluid vallen ze allebei erg mee.
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21034
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
De V70 een auto die lawaai van binnen maakt????
Het is juiste de stilste auto die ik heb gehad.
Afgelopen donderdag weer een XC60 awd met 5 cilinder mee gehad en die is het niet geworden omdat hij echt lawaaierig was.
Ik heb zomer en winter Michelin banden, voor de zomer Pilot Sport 4 en Alpin 4 voor de winter, heerlijke stille auto zelfs met 180 op de klok.
Wellicht een deur die niet goed in de rubbers hangt en daardoor extra geluid hoorbaar is.
Het is juiste de stilste auto die ik heb gehad.
Afgelopen donderdag weer een XC60 awd met 5 cilinder mee gehad en die is het niet geworden omdat hij echt lawaaierig was.
Ik heb zomer en winter Michelin banden, voor de zomer Pilot Sport 4 en Alpin 4 voor de winter, heerlijke stille auto zelfs met 180 op de klok.
Wellicht een deur die niet goed in de rubbers hangt en daardoor extra geluid hoorbaar is.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 28426
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik heb mijn vorige V70 ook ervaren als een stille auto met Michelin zomerbanden en Continental winterbanden geen overdreven lawaai.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- +++t blijft behelpen+++
- 6th Gear member
- Berichten: 2796
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 21:20
- Locatie: Oz
- Contacteer:
Wat zijn de hoofdoorzaken van de geluidsemissie van een draaiende band?
trilling van de loopvlakblokken tijdens het contact met het wegdek (hoe ingewikkelder het loopvlakprofiel, dat wil zeggen hoe groter het aantal groeven en lamellen, hoe meer lawaai er door de band wordt geproduceerd),
lucht die rond de band stroomt,
te lage druk op de band.
Wat is de invloed van lucht op het geproduceerde lawaai?
het wegpompen van lucht van voor de draaiende band,
het aanzuigen van lucht achter de band,
de werveling van luchtstromen tussen het wiel en de wielboog.
Waar komt het banden gegier bij hard remmen vandaan?
Het verschijnsel „stick-slip” is hiervoor verantwoordelijk. Harde schokken op het oppervlak van de loopvlakblokken zorgen voor trillingen die door hun hoge frequentie hoorbaar zijn als een luid gepiep. Er ontstaat nog sterkere wrijving wanneer de band zich op de grens van zijn grip bevindt, bijvoorbeeld tijdens sterk optrekken, hard remmen of snelle bochten.
Welke kenmerken zorgen ervoor dat een band stiller is?
een directioneel loopvlak zonder gesloten ruimtes,
loopvlakblokken met een gevarieerde vorm, die asymmetrisch en onregelmatig zijn aangebracht,
dwarsgroeven die zo zijn gevormd dat hun in- en uitgang niet overlappen met de contactrand van het loopvlak,
een zacht rubbermengsel.
Zijn winterbanden luidruchtiger dan zomerbanden?
Moderne winterbanden zijn statistisch gezien slechts minimaal luidruchtiger dan hun zomerequivalent, ondanks het feit dat ze een groter aantal inkepingen in het loopvlak hebben.
Welke banden zijn luidruchtiger?
brede banden,
banden met een verstevigd karkas (daarom is het ook niet de moeite om zonder reden banden te kopen met een groter draagvermogen dan nodig is voor onze wagen).
https://www.carblogger.nl/auto-onderhou ... te-banden/
trilling van de loopvlakblokken tijdens het contact met het wegdek (hoe ingewikkelder het loopvlakprofiel, dat wil zeggen hoe groter het aantal groeven en lamellen, hoe meer lawaai er door de band wordt geproduceerd),
lucht die rond de band stroomt,
te lage druk op de band.
Wat is de invloed van lucht op het geproduceerde lawaai?
het wegpompen van lucht van voor de draaiende band,
het aanzuigen van lucht achter de band,
de werveling van luchtstromen tussen het wiel en de wielboog.
Waar komt het banden gegier bij hard remmen vandaan?
Het verschijnsel „stick-slip” is hiervoor verantwoordelijk. Harde schokken op het oppervlak van de loopvlakblokken zorgen voor trillingen die door hun hoge frequentie hoorbaar zijn als een luid gepiep. Er ontstaat nog sterkere wrijving wanneer de band zich op de grens van zijn grip bevindt, bijvoorbeeld tijdens sterk optrekken, hard remmen of snelle bochten.
Welke kenmerken zorgen ervoor dat een band stiller is?
een directioneel loopvlak zonder gesloten ruimtes,
loopvlakblokken met een gevarieerde vorm, die asymmetrisch en onregelmatig zijn aangebracht,
dwarsgroeven die zo zijn gevormd dat hun in- en uitgang niet overlappen met de contactrand van het loopvlak,
een zacht rubbermengsel.
Zijn winterbanden luidruchtiger dan zomerbanden?
Moderne winterbanden zijn statistisch gezien slechts minimaal luidruchtiger dan hun zomerequivalent, ondanks het feit dat ze een groter aantal inkepingen in het loopvlak hebben.
Welke banden zijn luidruchtiger?
brede banden,
banden met een verstevigd karkas (daarom is het ook niet de moeite om zonder reden banden te kopen met een groter draagvermogen dan nodig is voor onze wagen).
https://www.carblogger.nl/auto-onderhou ... te-banden/
Laatst gewijzigd door +++t blijft behelpen+++ op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
- AlexV70
- 2nd Gear member
- Berichten: 221
- Lid geworden op: 18.01.2014 - 21:33
Het ligt aan de Michelin Premacy 3, ik heb de 205/50 R 17 onder mijn C30 liggen. Ik ben/was een Michelin fan, wat een lawaai banden.
Ik ben over gestapt op Continental Conticontactsport.
Ik ben over gestapt op Continental Conticontactsport.
V70 Bi-Fuel140 PK, 2002
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
V70 edition II 2.4D 163 PK, 2005 (MY2006), Geartronic, enz.
V70 Summum D5 185 PK+, 2008 (MY2009), Geartronic, enz.
C30 1.8 sport 125 PK, 2008 (MY2009)
XC60 Summum (+R-Pakket) D5 215 PK, 2011 (MY2012), Geartronic, enz.
XC60 Summum D4 181 PK, 2014 (MY 2015), Geartronic, Keyless, panoramadak, enz
XC60 Inscription, T8, 2018, panoramadak, luchtvering, enz.
XC60 Ultimate Dark, B5, 2023, Polestar tuning, luchtvering, 22”, B&W audio, massage stoelen, enz….
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 01.10.2012 - 20:00
Ja eerlijk gezegd verbaast mij die herrie ook, vooral van een anders toch hoogwaardige auto.
Tot 120 km/h is er niets aan de hand maar daarna neemt het echt bovenproportioneel toe.
Zou het alleen aan de huidige banden liggen?
Toen ik hem kocht met 24k km viel me die herrie al op...
En het hele jaar op zomer- resp. winterbanden is hier verboden, naast een boete kan dan vooral de verzekering moeilijk gaan doen in geval van een ongeluk, dus heb ik 4-Seasons nodig.
Volvo biedt verschillende kwaliteiten van vloermatten aan.
Zou dat iets uitmaken, of eerder niet?
Tot 120 km/h is er niets aan de hand maar daarna neemt het echt bovenproportioneel toe.
Zou het alleen aan de huidige banden liggen?
Toen ik hem kocht met 24k km viel me die herrie al op...
En het hele jaar op zomer- resp. winterbanden is hier verboden, naast een boete kan dan vooral de verzekering moeilijk gaan doen in geval van een ongeluk, dus heb ik 4-Seasons nodig.
Volvo biedt verschillende kwaliteiten van vloermatten aan.
Zou dat iets uitmaken, of eerder niet?
- Casey
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 18.09.2014 - 19:48
Hmm, snap weinig van deze discussie.
Ik rij al jaren met Michelin Premacy 3, (zowel 205/55/16 op de vorige als 225/50/17 op de huidige) en heb nooit problemen met het geluid gehad.
Alleen nu liggen er winterbanden onder (weer 225/50/17) voor Michelin Alpin, achter Kleber: nu maakt ie serieus meer herrie...
Ik rij al jaren met Michelin Premacy 3, (zowel 205/55/16 op de vorige als 225/50/17 op de huidige) en heb nooit problemen met het geluid gehad.
Alleen nu liggen er winterbanden onder (weer 225/50/17) voor Michelin Alpin, achter Kleber: nu maakt ie serieus meer herrie...
V70 (2006) D5 v/a 140000 tot 440000
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
- trondheim
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 02.07.2017 - 17:00
- Locatie: NH
Frank24 schreef: Ja eerlijk gezegd verbaast mij die herrie ook, vooral van een anders toch hoogwaardige auto.
Tot 120 km/h is er niets aan de hand maar daarna neemt het echt bovenproportioneel toe.
Zou het alleen aan de huidige banden liggen?
Toen ik hem kocht met 24k km viel me die herrie al op...
En het hele jaar op zomer- resp. winterbanden is hier verboden, naast een boete kan dan vooral de verzekering moeilijk gaan doen in geval van een ongeluk, dus heb ik 4-Seasons nodig.
Volvo biedt verschillende kwaliteiten van vloermatten aan.
Zou dat iets uitmaken, of eerder niet?
uitgebreider:
http://www.tyrereviews.co.uk/Article/Is ... nd-out.htm
Laatst gewijzigd door trondheim op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo S60 2.4 170PK (03-2007)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 01.10.2012 - 20:00
De CrossClimate komt goed uit de bus.
Als 225/50 R17 is die ongeveer 1,5 keer zo duur als de 205/60 R16.
Dat scheelt ca. 200,- € maar kost dan toch ook een set nieuwe velgen...
Zou het die investering waard zijn om de auto nog stiller te krijgen of maakt het te weinig uit?
Als 225/50 R17 is die ongeveer 1,5 keer zo duur als de 205/60 R16.
Dat scheelt ca. 200,- € maar kost dan toch ook een set nieuwe velgen...
Zou het die investering waard zijn om de auto nog stiller te krijgen of maakt het te weinig uit?
- trondheim
- 2nd Gear member
- Berichten: 231
- Lid geworden op: 02.07.2017 - 17:00
- Locatie: NH
Ik heb 17" velgen en was zo'n €650,-- voor vier nieuwe sloffen.Frank24 schreef: De CrossClimate komt goed uit de bus.
Als 225/50 R17 is die ongeveer 1,5 keer zo duur als de 205/60 R16.
Dat scheelt ca. 200,- € maar kost dan toch ook een set nieuwe velgen...
Zou het die investering waard zijn om de auto nog stiller te krijgen of maakt het te weinig uit?
Tja, in bandenmerken/types zit wel degelijk verschil in afrol geluid. Ik heb werkelijk geen idee hoeveel geluid een V70 standaard produceert. Het lijkt me dat een station wat meer geluid in het interieur doorlaat door de wielkasten en de lege bak, terwijl dat bij een sedan (beter) bedekt wordt door de stoelen, achterklep en de bekleding.
Ik heb een RAV4 gehad en boven de 120 naar de radio luisteren was onbegonnen werk....Ik heb daar wel wat goede resultaten geboekt door de laadvloer met 'dreunplaat' te beplakken en de Pirelli's te vervangen door Michelin's. Ook zie je vaak dat de wielkasten (bij o.a. Ford Focus vroeger) zelfs bekleed waren met een soort tapijt.
Hier staan wat tips:
https://www.carblogger.nl/auto-tuning/auto-isoleren/
Volvo S60 2.4 170PK (03-2007)
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 417
- Lid geworden op: 20.03.2014 - 10:13
- Locatie: Nieuwe Pekela
een aantal oorzaken die meer herrie kunnen geven:
- gecupte banden
- een voorruit die vervangen is en niet goed afdicht.
- een deurrubber die na een winter stukgetrokken is.
- er hangt iets los onder de auto.
- een ander onderdeel van de auto ligt net wat losser dan standaard en kan ook geluid gaan maken, denk aan rubbers langs ramen, dak, spiegels, etc.
- mechanisch uiteraard zoals lagers
een setje vers rubber kan een wereld van verschil geven, welke de stilste zijn kun je opzoeken door bandentesten zoals van de adac, consumentenbond en anwb te vergelijken.
een hoogwaardige mattenset zoals je omschrijft doet vrijwel niets voor het geluid.
de auto dempen geeft inderdaad ook erg goede resultaten, en mocht je dit willen dan zou ik een goede car hifi zaak adviseren.
https://www.hifimotive.nl/112/DEALERS/c ... en_dealer/
deze zaken kunnen je zeker helpen.
met dempen is het wel zo dat de eerste klap een daalder is,
afhankelijk van je budget hierin zou ik als eerste de 4 deuren plus kofferklep doen.
combinatie van ontdreunen, isoleren en absorberen.
de volgende stap zou dan je dak, stijlen en schutbord zijn, maar aangezien daar veel meer uren in gaan zitten is dat misschien niet echt rendabel.
ik heb meerdere auto,s gedempt en vooral het geluid onder uit de deuren is opmerkelijk na demping.
opspattend water hoor je opeens niet meer tegen de deuren aan.
- gecupte banden
- een voorruit die vervangen is en niet goed afdicht.
- een deurrubber die na een winter stukgetrokken is.
- er hangt iets los onder de auto.
- een ander onderdeel van de auto ligt net wat losser dan standaard en kan ook geluid gaan maken, denk aan rubbers langs ramen, dak, spiegels, etc.
- mechanisch uiteraard zoals lagers
een setje vers rubber kan een wereld van verschil geven, welke de stilste zijn kun je opzoeken door bandentesten zoals van de adac, consumentenbond en anwb te vergelijken.
een hoogwaardige mattenset zoals je omschrijft doet vrijwel niets voor het geluid.
de auto dempen geeft inderdaad ook erg goede resultaten, en mocht je dit willen dan zou ik een goede car hifi zaak adviseren.
https://www.hifimotive.nl/112/DEALERS/c ... en_dealer/
deze zaken kunnen je zeker helpen.
met dempen is het wel zo dat de eerste klap een daalder is,
afhankelijk van je budget hierin zou ik als eerste de 4 deuren plus kofferklep doen.
combinatie van ontdreunen, isoleren en absorberen.
de volgende stap zou dan je dak, stijlen en schutbord zijn, maar aangezien daar veel meer uren in gaan zitten is dat misschien niet echt rendabel.
ik heb meerdere auto,s gedempt en vooral het geluid onder uit de deuren is opmerkelijk na demping.
opspattend water hoor je opeens niet meer tegen de deuren aan.
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 786
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Het komt ook nog wel eens voor dat de rubber mof die om de stuurstang zit niet meer goed afsluit. Bijvoorbeeld na een reparatie aan stuurhuis of koppeling. In dat geval heb je een open verbinding tussen schutbord en motorruimte wat ook voor veel geluid zorgt.
Kijk dus even bij de pedalen of alles nog goed zit.
Kijk dus even bij de pedalen of alles nog goed zit.
S60 D5 2002, 842.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 164
- Lid geworden op: 15.02.2015 - 08:34
Geen ervaring met de 'nieuwere' V70's, maar mijn MY2002 V70 geeft ook veel afrolgeluiden door, aanzienlijk meer dan je mag verwachten in deze klasse. Ook Primacy 3 trouwens. (volgend jaar de Privacy 4 proberen). Volvo bezuinigt flink op dit soort 'details' is mijn indruk. Ik reed eens in een s80 T6 (zelfde bouw als mijn V70) en die was beduidend stiller qua bandengeluid. Blijkbaar geldt hoe duurder het model hoe beter de isolatie. Misschien is het een idee om zelf de wielkasten te isoleren, is het proberen waard en low-tech/low cost.
Ik lees overigens in recente testen in 'de bladen' ook opmerkingen over het (afrol)geluidsniveau van de huidige modellen t.o.v. bijvoorbeeld Audi's, blijkbaar heeft Volvo het nog niet helemaal begrepen.
Ik lees overigens in recente testen in 'de bladen' ook opmerkingen over het (afrol)geluidsniveau van de huidige modellen t.o.v. bijvoorbeeld Audi's, blijkbaar heeft Volvo het nog niet helemaal begrepen.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Die primacy’s zijn over t algemeen herrie banden, cuppen ook snel. Ook drogen ze veel eerder uit tov ander merk banden, beetje een slechte michelin serie als je het mij vraagt.
Volvo is juist erg stil tov andere merken vind ik.
Volvo is juist erg stil tov andere merken vind ik.