Volvo V60 plugin hybrid verbruik

Het board om te praten over zaken die exclusief voor de Plug In Hybrid Volvo's van toepassing zijn
Knientje
1st Gear member

Het is misschien een wat vreemde vraag, maar ik stel hem toch :-P

Omdat ik in een rijtjeshuis woon zonder garage wordt het lastig om zo'n apparaat aan de stekker te leggen.
Het levert wel een oplossing tegen vervelende buren.
Maar die zullen die verlengkabel over de stoep niet zo waarderen.

Nu vroeg ik mij af of er hier bezitters van een V60 plug-in hybrid die hem nooit inpluggen zijn.
En wat hun gemiddeld verbruik is als hij als "classic hybrid" gereden wordt.

Omdat er een diesel in het vooronder ligt, zal hij iets meer kosten (ik moet hem zelf kopen, onderhouden en betalen) in de wegenbelasting.
Ik heb wel gezien dat een 2013 model niet zo heel veel weegt, dus het is te doen, maar ik wil weten of het het verschil in wegenbelasting ten opzichte van een benzine hybride waard is.
En ja, ik heb Saab gereden, wil toch wel weer een Zweed. Behelp me nu even met een aftandse Mondeo. Maar goed, die rijdt ook (nog wel).

Ik rijd veel stadsverkeer, waar dus ook regelmatig geremd zal moeten worden.
Verder ben ik nogal gecharmeerd van veiligheidssystemen zoals automatisch remmen en adaptive cruise control. Heeft een V60 eigenlijk parkeersensoren aan de voorkant (ik ben maar een klein ventje :'( )?

En zit er nog verschil in uitvoeringen (hoe heet de uitvoering met de meeste opties en leer?)
Laatst gewijzigd door Knientje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
4wielen
5th Gear member

Ik krijg het idee dat je denkt dat je de pih als een soort Prius kunt gebruiken... Dat is niet het geval. Voor zover ik heb begrepen rijdt hij ongeveer 1:16 op diesel. Als je hem niet kunt opladen, zijn er verstandigere keuzes!
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Knientje
1st Gear member

Dat is ook precies de reden dat ik het vraag.
En het is algemeen bekend dat de meeste lease-rijders niet eens stekkeren. De baas betaalt de diesel toch.
Maar als je dan naar reviews gaat kijken kom je alleen maar tests tegen waar hij een hele nacht aan de stekker gehangen heeft
Ik las wel ergens dat plug-in hybrids tot 2020 nog onder het half tarief voor de MRB blijven vallen. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... 017---2020
Dan betaal ik dus net zoveel als voor mijn huidige Mondeo op benzine en kan ik leven met 1 op 16.
Wat er na 2020 gebeurt zien we dan wel weer.
Ik heb twee keer met de Toyota Energy Challenge meegedaan, maar een Yaris is me veel te klein en die C-HR rijdt niet lekker. Een Prius vind ik dan weer niks, De Auris mag maar 345 kg trekken. Niet dat ik zo vaak met een aanhanger rijdt, maar 345 kg is wel erg weinig Lexus is te duur. En een Mitsubishi Outlander vind ik wel een (redelijk) mooie auto, maar mijn ding is het niet. En het is ook een plug-in...
En ik doe graag een beetje apart :-D
Ik wil alles eens geprobeerd hebben. Conventionele diesels en benzines heb ik genoeg gereden.
Ik wil gewoon eens wat anders.
Maar dat wil niet zeggen dat ik niet eerst een paar ervaringsdeskundigen wil raadplegen.
4wielen
5th Gear member

Knientje schreef: En het is algemeen bekend dat de meeste lease-rijders niet eens stekkeren. De baas betaalt de diesel toch.
Algemeen bekend? Waar baseer je dat op? Hier op het forum zijn volgens mij de meeste gebruikers echt geen notoire niet-opladers. Sterker nog, ik krijg de indruk dat de meeste het stekkeren best fanatiek doen. De pih-rijders die ik ken hebben ook stuk voor stuk een laadpaal laten plaatsen. Jouw mening komt enigszins jaloers over...
V60 2013 (MY14) D6 PIH summum
V70 2005 (MY06) D5 185 pk Momentum220 pk powered by Volvotune
S60 2011 D3 Geartronic Momentum
Thijs
7th Gear member

Ik rij met mijn D5 ook 1:16 en zelfs iets zuiniger, en parkeer sensoren aan de voorkant zijn er zeker wel, als de eerste eigenaar die heeft aangevinkt.
Nulla tenaci invia est via.
Volvo V70N 2.5D MT 2000
Volvo V70N 2.4D edition sport MT 2007
Volvo V60 D5 summum GT 2011
Volvo V60 CC T5 summum GT8 2015
Knientje
1st Gear member

4wielen schreef:
Knientje schreef: En het is algemeen bekend dat de meeste lease-rijders niet eens stekkeren. De baas betaalt de diesel toch.
Algemeen bekend? Waar baseer je dat op? Hier op het forum zijn volgens mij de meeste gebruikers echt geen notoire niet-opladers. Sterker nog, ik krijg de indruk dat de meeste het stekkeren best fanatiek doen. De pih-rijders die ik ken hebben ook stuk voor stuk een laadpaal laten plaatsen. Jouw mening komt enigszins jaloers over...

Ik had het niet specifiek over Volvo-rijders, maar lease plugins in het algemeen: https://www.businessinsider.nl/plug-in- ... er-462312/

Nu geloof ik best dat als het je eigen auto (dus niet van de baas) is, dat je dan wat fanatieker bent om hem aan de stekker te hangen.
Wat je ook nooit terugziet in die reviews is hoeveel kWh er "getankt" wordt van "helemaal leeg" tot "helemaal vol", maar wel het gemiddeld brandstofverbruik van de fossiele brandstof.

En met jaloezie heeft het niks te maken. Ik wist niet dat je die laadpalen kon aanvragen (vanwege mijn interesse in hybrids heb ik daar wel naar gezocht en kwam ik op https://openbaarladen.nl/terneuzen/open ... -aanvragen uit)
en ik denk niet dat de gemeente hier er heel veel voor gaat dwarsliggen, want er is plek zat.
Er is welgeteld één openbare laadpaal in Terneuzen, volgens die site. En die staat op een plek, waar een normaal mens nooit komt.
Er zijn meer laadpalen in Terneuzen, maar die zullen dan wel privé zijn. Die staan bij de huisartsenpraktijk en het ziekenhuis.
Maar als die paal gewoon bij de stoeprand geplaatst wordt, is het voor mij ook geen probleem meer. Want dan hoef ik niet met een verlengkabel over de stoep

Zit deze meneer toevallig ook op het forum? https://markvanprodrive.com/2013/09/05/ ... triciteit/
Laatst gewijzigd door Knientje op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
RoaldH
6th Gear member

@Knientje: ik ken een Tesla rijder (ex V60 PIH) die zijn laadsnoer via een kabelstrip over de stoep laat lopen. Hij heeft zijn laadpunt in de voortuin gezeten ruimt alles na het laden weer op.

Te krijgen bij Manutan (Overtoom)

Afbeelding
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gouwe
7th Gear member

Dat is bij ons in het dorp dus niet toegestaan ("Let op: het tijdelijk leggen van een leiding vanuit huis of vanuit een eigen oplaadpunt over de stoep is niet toegestaan.") en ik gok zo dat dat op meer plaatsen het geval is. Even checken dus.
Sowieso loop je het risico dat je aansprakelijk wordt gesteld als er iemand schade oploopt door struikelpartijen.

Met niet stekkeren zal het verbruik met een D6 rond de 1:15/16 liggen. Met veel stekkeren en afhankelijk van je rijpatroon kun je ruim 1:25 halen en beter.

Meest luxe uitvoering heet Summum. Verder zijn er nog wat pakketten.
Kijk hier eens voor de prijslijsten en uitvoeringen: https://www.volvocars.com/nl/footer/bro ... ren#scroll
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
fkey
2nd Gear member

Ik heb ook een hybride overwogen en wat gerekend aan particulier rijden van een hybride (je gaf aan"(ik moet hem zelf kopen, onderhouden en betalen) in de wegenbelasting" dus concludeerde dat je niet zakelijk gaat rijden...)
Maar voor het geld hoef je het echt niet te doen (beperkt voordeel en veel maren)
1 de belastingvoordelen worden al sinds 2017 afgebouwd (gewichtcorrectie Is al weg, voordeel vanaf 2020 helemaal weg ). Vanwege gewicht kom je wel een aantal klassen hoger uit
2 wat als je in 2020 je auto gaat verkopen? Wie wil er dan een zwaardere dieselauto zonder belastingvoordelen? (Hogere afschrijving?)
3 doordat de auto in aanschaf veel duurder is is je verzekerign ook duurder
4 de elektriciteit voor opladen moet ook betaald worden: accucapacitieit 11.2kWh x 0.22ct/kWh = €2.46 voor volle accu. Actieradius op accu 50km. Omgerekend naar diesel (€1.25/l) is dat max 1:26, dus zeker niet bijzonder zuinig.
Mijn dealer gaf al aan dat alle hybride btw auto's naar het buitenland gaan. Alleen marge autos (zakelijke rijders) zijn nog interessant
5 de garantie op de accu is na 7 jaar verlopen, gaat dat effect hebben op de inruilwaarde? (Afschrijving)

Dus reken er eens goed aan voor je tot particuliere aanschaf van een hybrid overgaat.
(Milieuoverweging telt natuurlijk ook mee...)
Cem
2nd Gear member

Bijna een jaar geleden als particulier een v60 PIH gekocht. gemiddeld zit ik op de 3.4L/100. Voor het laden heb ik geen oprit dus gewoon een de kabel over de stoep. Ik doe er meestal wel een rubbere mat overheen dus het struikelen van mensen is zogoed als nihil. De buren zijn opvallend coulant, meestal houden ze zelf een plekje voor de deur vrij zodat ik de auto kan laden, uiteindelijk is het goed voor het mileu is de redenatie. Verder hoef je ook niet perse een laadpaal aan je gevel te plaatsen, de auto kan je opladen met een 220v stekker. Met een beetje geluk zit de schuko/menekes kabel standaard bij de auto. Bij je gemeente kan je een laadpaal aanvragen, meestal gebruikt men de 350 meter regel. Als er binnen 350 meter geen laadpaal is dan wordt je aanvraag geaccepteerd. Zoals fkey aangeeft is het laden bij een laadpaal iets duurder dan thuis, maar "duurder" is een relatief begrip. Er zijn weinig andere auto met bijna 300 pk die een verbruik halen van 1:26.

Verder kan je de accu op snel/rijkswegen opladen d.m.v. de diesel motor zodat je in de stad volledig elektrisch kan rijden. Uiteraard is dit minder efficient dan stekkeren maar toch zuiniger dan dieselen in de stad.

Kortom, je hebt relatief lage kosten voor een zeer luxe auto met veel vermogen t/m 2020. Wat er daarna gaat gebeuren is koffie dik kijken.
Volvo v60 PIH Summum my2015
Knientje
1st Gear member

Ik rijd vooral veel korte stukjes in de stad, je mag bijna nergens harder dan 30 km/u en anders zijn het ritjes van het grote dorp naar het kleine dorp en andersom en dat is zo'n 8 km enkele reis.
Er staat hier binnen de 350m geen laadpaal en aan het eind van de straat zijn wat kopse parkeervakken, dus ze zullen hem daar dan wel zetten.
Overigens de startaccu van een "gewone" auto opladen doe ik ook gewoon met een kabel over de stoep. Hoe moet het anders?
Maar dat is wat anders dan elke dag stekkeren, dat betekent meestal dat het tijd wordt voor een nieuwe accu...

Omdat ik ook nog een paar keer naar het zuiden wil (Portugal) - op verkenningstocht en daar mogelijk ook wil blijven, Dus dan gaat hij in het slechtste/beste geval op Portugees kenteken*. IUC (=Portugese MRB) gaat daar naar uitstoot en cylinderinhoud en is een stuk goedkoper. - hecht ik ook wel wat waarde aan comfort. En dan kom ik toch bij Saab (maar daar zit niks meer van mijn gading tussen op de tweedehandsmarkt), Volvo of Mercedes uit.
Zelfs de Mondeo plug-in hybrid (193 pk geloof ik) zou in aanmerking gekomen zijn als die niet uitsluitend als sedan (ik heb een gloeiende hekel aan sedans) uitgebracht was.
Hoewel ik klein van stuk ben, zijn mijn benen relatief lang en heb ik ook veel last van de (te) korte zittingen in een Japanner. Ik ben na 20 km al gebroken in de Primera van mijn ouders.

En ook wel vanwege: hoeveel auto's met dik 200 pk van dat gewicht rijden er 1 op 16 (als je niet stekkert)?

Heb me wel miskeken op het gewicht. Ik had een verkeerd kenteken ingevoerd op ovi.rdw.nl, maar het was wel een Volvo waardoor ik het niet in de gaten had.

*Maar dan moet ik me daar inschrijven en of ik dat doe hangt er weer vanaf welk belastingstelsel voor mij het gunstigst uitpakt, maar dat is een andere discussie die ik wel op een emigratieforum zal voeren.
Daar heb ik op het Volvo-forum geen zin in.

Edit: een nieuwe was ik sowieso niet van plan te kopen, ik probeer gewoon mijn slag te slaan uit "einde leasecontract-gevallen) Ik zie op Marktplaats dat ze behoorlijk hard afschrijven. Plus dat (plugin) hybrids voor veel mensen toch nog het geitenwollensokken-imago hebben en men er niet voor in de rij staat.
Dat hevige afschrijven is trouwens altijd zo met die dure auto's. Maar als die dan al wat ouder is heb je een mooie comfortabele auto voor een aangenaam prijsje.
Die vroegere Saabs van mij hebben ooit ook 42000 euro gekost en ik kocht ze 17 jaar later voor een appel en een ei.
Ja voor die Volvo zal ik wat meer kippen en appelbomen moeten aanschaffen, maar het is dan ook de bedoeling om er wat langer dan twee jaar mee door te rijden.
Maar die zal dan bij aanschaf ook geen 17 jaar oud zijn ;-)
Laatst gewijzigd door Knientje op 01.01.1970 - 01:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Knientje
1st Gear member

Ik weet dat ik deze vraag beter in een ander topic kan stellen, maar ik was hier nu toch al bezig, dus vraag ik het hier :-D

Is er een mogelijkheid om te zien (omdat de kans nogal groot is als mijn keus op een bepaalde V60 gevallen is, dat die V60 aan de andere kant van het land staat) of hij is uitgerust is met Collision Warning met Full Autobrake?

Ik kan aan de radar in de grille wel zien dat er ACC op zit, maar de rest zie ik dus niet.
Helaas weet ik dat er mensen zijn (en ja daar ztten ook automonteurs en autoverkopers tussen), die nog niet met de boordcomputer van een Astra-G overweg kunnen, laat staan met My Car.
En om nu 800 km (da's heen en weer) te reizen omdat de verkoper me wijsgemaakt heeft dat het erop zit en ik kom daar tot de conclusie dat het er niet op zit, heb ik geen zin in.

En verder: Is er hier geen rubriek waar leden van het forum hun Volvo kunnen verkopen of er een zoeken? Ik kan hem namelijk niet vinden.
OGA244
8th Gear member

Aan het stuur en het dashboard zie je het ook snel
Cem
2nd Gear member

Als de radar en BLIS(dodehoek waarschuwing) aanwezig is dan kan je ervanuit gaan dat de auto is voorzien van het intellisafepakket. In dit pakket is ook Collision Warning met Full Autobrake inbegrepen.
Als je het zeker wil weten gewoon de dealer bellen waar de auto destijds is aangeschaft, aan de stempels in het onderhoudsboekje zie je meestal welke dealer dat is geweest.
Volvo v60 PIH Summum my2015
+++t blijft behelpen+++
6th Gear member
Contacteer:

RoaldH schreef: @Knientje: ik ken een Tesla rijder (ex V60 PIH) die zijn laadsnoer via een kabelstrip over de stoep laat lopen. Hij heeft zijn laadpunt in de voortuin gezeten ruimt alles na het laden weer op.

Te krijgen bij Manutan (Overtoom)

Afbeelding
Best een acceptabele oplossing
Ik ken ook mensen die gewoon onder het trottoir door een kabeltje hebben gelegd onder het trottoir door. Het hang tegen een lantaarnpaal aan en valt nauwelijks op.
Het is even een kwestie van de tegeltjes lichten en de goeie plek uitzoeken en dan werkt het.
'90 740 Turbo+ intercooler estate 192 BHP 290NM
'17 V60 D2 Nordic(+) 120pk 6-traps Geartronic PowerBlue
'89 740 Turbo intercooler sedan 5 bak 200 PK MBC
'84 244 DL Sedan 4 bak B200K bijna geen PK's, restauratie object'
'04 C70 2.0T 20V 165 PK Cabriolet Titanium Grey
'88 740 Turbo intercooler estate automaat 165 PK
'95 850 2.5 20V Sedan Automaat Alter 2 595.000 km
'93 850 GLE 2.5 10 V Sedan Automaat 479.000 km Alter 1
'86 780 V6 coupe 170 PK beige metallic
IV39
4th Gear member

alleen op diesel rij ik ongeveer 1:14. Het hangt uiteraard van je rijstijl en route af. Ik stekker wel altijd en dan kom ik inclusief electra op ongeveer 1:22 uit.
De auto rijdt geweldig maar ik vind wel dat deze gevoelig is voor storingen/reparaties etc. Ik zou deze auto niet in Portugal willen hebben, want ik denk dat je daar op weinig plaatsen terecht kunt waar ze auto goed kunnen uitlezen/onderhouden etc. Ik rij de auto van de zaak dus ik let niet op reparaties etc. maar ik ben nog nooit zo vaak bij de garage geweest als met deze auto, en dan bedoel ik ook echt veel meer.
Op een volle accu haal ik 35KM, de auto is 4 jaar uit. Ook dit zegt niet veel want het hangt natuurlijk af van de route en de temperatuur. Wat dat laatste betreft is het in Portugal gunstiger dan in NL.

Voordeel kan zijn dat de diesel weinig gelopen heeft maar uit de praktijk blijkt dat als er storing in het hybride systeem zit, je uiteindelijk ook niks aan de diesel hebt. De hele auto kan dan uitvallen.
Tweedehands zijn ze niet echt duur en je rijdt een hele fijne auto met veel vermogen en opties.
Volvo V70R AWD Rica 1998
Audi A4 2.0 TDI S-Edition Abt 2010
Volvo V60 D6 Pih
Knientje
1st Gear member

@CEM bedankt voor de inlichtingen.

@IV39 Ik heb twee Saab 9000's gehad hè (een van 92 en een van 94)

De eerste was 17 jaar oud en de tweede ook. Nu rijd ik in een Mondeo van 20 jaar oud. Maar die kan toch echt niet aan die Saabs tippen.
Eb ik heb wel eens met een S80 gereden. Met die Volvo's os ook niks mis qua comfort.
Saabs worden helaas niet gemaakt. Het valt me overigens wel op dat die V60 PH's van 3 of 4 jaar oud zeer weinig kilometers hebben gereden, wat toch een beetje ongebruikelijk is voor een Volvo.
Dat zal dan ook wel iets met die problemen te maken hebben.Ik had er hier op het forum al over gelezen.
Maar ik ben er ook een paar met dik twee ton tegengekomen. Dat zullen de betere versies dan wel geweest zijn ;-)

PS Ik ben lid van het Portugese Saabforum, dus een Volvo-forum zullen ze ook wel hebben en ik spreek inmiddels redelijk Portugees. Dat helpt ook. :-D

Edit: ja, dus http://forumvolvo.com/forum/
Laatst gewijzigd door Knientje op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
OGA244
8th Gear member

Men kocht ze voor de bijtelling, niet voor de kilometers..
Gouwe
7th Gear member

OGA244 schreef: Men kocht ze voor de bijtelling, niet voor de kilometers..
Precies een lage km.stand zegt dus niks over het aantal storingen maar louter iets over het gebruik van de vorige eigenaar......
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
RoaldH
6th Gear member

Gouwe schreef:
OGA244 schreef: Men kocht ze voor de bijtelling, niet voor de kilometers..
Precies een lage km.stand zegt dus niks over het aantal storingen maar louter iets over het gebruik van de vorige eigenaar......
Ik heb slechts 92000 km gereden vanaf 2013.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Plaats reactie

Terug naar “Plug In Hybrid Volvo's”