update van Base naar high performance

Alles over Audio - Video, Navigatie en communicatie in de auto
Plaats reactie
hansijssel
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
Locatie: Leiden

Ha

Ik heb Base in mij v70 2008. Heb een versterker gekocht op Ebay in de veronderstelling dat kabelboom er lag. Dat is niet zo.

Nu wil ik een kabelboom aanleggen, maar Volvo zegt dat dat niet los is te bestellen.

weet iemand een oplossing of weet wel een partnummer? Voeding kan ik zelf wel leggen, maar naar audio installatie moet met kabels

versterker is 31210030/33 of nieuwe nummer 31282145.

weet iemand of high performance speakers ook passen in de base speaker mount? pn: 30657445

groet
Hans
Gebruikersavatar
Nomad
5th Gear member
Berichten: 1150
Lid geworden op: 18.04.2013 - 16:39
Locatie: Noord-Oost Brabant

Helaas, dat is niet mogelijk. De kabelboom is niet los te verkrijgen, want is onderdeel van de auto. Zelfs al zou je de hele kabelboom van een identieke V70 met High Performance audio hebben, gaat je dat niet lukken. Daarnaast is het niet mogelijk om een BASE naar High Performance aan te melden qua software. De enige upgrade die je kunt doen zijn betere speakers en misschien zijn er wat projectjes te vinden waarbij men een aftermarket versterker heeft weten aan te sluiten op een BASE audio.
- Volvo V60 T8 Inscription MY2019. Serviced by Volservice.nl, Soon to be optimized by Obbetuningl
- Polestar 2 MY2023 LRSM

Volhelp.nl

S60, V60 en XC60 fans op Facebook
hansijssel
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
Locatie: Leiden

wat zijn dan de beste speakers om het maximale eruit te halen (Volvo OEM of ander merk), suggestie?

de tweeters werken wel toch als ik ze aansluit. De kabel ligt er.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3158
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Wat Nomad zegt. Als je de kabelboom wilt vervangen moet het gehele interieur er uit, zo goed als alles vanaf de binnenspeigel tot aan de parkeersensoren hangt aan dezelfde kabelboom. Wat je kan doen is met behulp van een draadschema (Volvo EWD) achterhalen waar de pinnen op de versteker heen gaan. Dan zelf een boomje in elkaar knutselen en de uitgang van de versterker verleggen naar het dashboard, klein obstakel hierbij is de glasvezel vanaf het dashboard. Kan je zelf glas snijden?
De stekkers die Volvo gebruikt zijn van TE-connectivity, kan je halen bij Conrad of Mouser.
Als je dit voor elkaar weet te krijgen kan Volvoservice/Tune uit Elst de juiste software voor je laden, voorwaarde is dan wel dat je nooit meer bij de dealer aan de pc verbonden wordt.
Helaas is dit geen klusje die je 'effe' op een zaterdagmiddag doet.
Sander02
4th Gear member
Berichten: 720
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Ff offtopic. Ik heb een XC70 2004 model en dat zit volgens mij ook standaard audio in, was die dan een stuk beter dan de latere modellen? Ik vind die namelijk best wel een vol geluid hebben en als je echt wil (wat ik niet wil vanwege oren) kan je best hard en met flinke bassen zonder vervorming.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
hansijssel
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
Locatie: Leiden

dat lijkt me inderdaad wel veel werk


heb op Ebay premium zgn "treble speakers" gekocht. passen in deur en aangesloten. Hoge tonen al veel beter
nu nog de base speakers
hansijssel
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
Locatie: Leiden

ja volgens mij klopt dat wel. Mijn vorige V70 had ook beter geluid. Weet alleen niveau niet meer.
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Helaas biedt de V70NN (en de S4/V50/V60 etc etc) geen upgrade mogelijkheden. Als je het hebt over een 'treble speaker' dan denk ik aan een Dynaudio middentoner? Hoe heb je die aangesloten, heb je geen tweeters?

De enige relatief makkelijk uitvoerbare upgrade is de upgrade van je speakers. Als je nu Base hebt kun je er zonder problemen High Performance speakers inzetten. 4 woofers en 4 tweeters. Dit is een zeer mooie upgrade. Heb al meerdere V70NN rijders blij gemaakt met een High Performance set. Onder andere JosW, hier ook actief op het forum. Kijk eens hier: viewtopic.php?t=73753&page=1
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
hansijssel
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
Locatie: Leiden

ik heb inderdaad de dyna aangesloten. Past precies in de deur met popnagels. Heb het tweetersnoer daarvoor gebruikt. heeft dezelfde aansluiting. Volgens mij filtert de speaker pas het signaal.

Er ligt nog een extra kabel met een aansluiting voor een extra speaker in de deur, maar ik weet niet of die bedoeld is voor de treble speaker. Zou het iets uitmaken?

Heb overigens Focal speakers gevonden die ik nog wil aansluiten ipv de base.
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Het is inderdaad één draad die gesplitst wordt in meerdere draden met hetzelfde signaal. De speaker filtert inderdaad. Maar als ik het goed begrijp heb je nu dus geen tweeter. Geloof me, een tweeter maakt al een heel groot verschil. De middentoner (dat is die Dynaudio) zou ik weglaten, gewoon een woofer onderin de deur en een tweeter bij de spiegel, precies hoe het is ontworpen (afgezien van de Premium speakers natuurlijk).
Ik neem aan dat de focal set een composet is? Het vraagt wel wat huisvlijt natuurlijk, inbouwframe voor de woofer, en knutselen om de tweeter in de behuizing te krijgen.
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
hansijssel
2nd Gear member
Berichten: 109
Lid geworden op: 27.08.2008 - 18:23
Locatie: Leiden

inderdaad is Focal compo.

ik las dat iemand gewoon de oude speaker eruit heeft "gesneden" en de huls heeft gebruikt
Gebruikersavatar
Doeke Dobma
5th Gear member
Berichten: 1290
Lid geworden op: 07.10.2009 - 22:14
Locatie: Leeuwarden

Ja, in sommige gevallen kan dat, wel even vantevoren meten of dat gaat passen met de focal ;)
Volvo V70 T5 MY05 Fullutrustad
Plaats reactie

Terug naar “Audio - Video - Navigatie - Communicatie”