Is de 1.8 motor uit 2008 een Ford?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 419
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Ik rijd zelf de s70 met de beroemde 2521 cc 5 pitter. Ik vraag mij af of de V50 1.8 benzinemotor uit 2008 nu een Volvo- of een Ford-motor is? Is het een degelijk blok? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Mazda. Prima blok met distri ketting, maar geen snelwegridder. 3500RPM bij 120KM/h zorgt er voor dat je niet harder wil dan 100. Na 100 is het eigenlijk ook wel klaar met dit blok/5-bak. Fijne auto voor de dagelijkse ritjes in de stad en door het weiland, maar als je lange stukken 130 mag rijden zou ik er eentje zoeken met 6 versnelling en/of diesel.
- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
Inderdaad best hoogtoerig. Overigens heb ik het idee dat hij bij 140 (4000rpm) weer even wat vlotter wordt. Daarna zit je vrij snel op 180, maar dan is het op zich wel afgelopen en kruip je uiteindelijk voorbij 200.
Ik zit nu op 215k met blok..
Bijzondere reparaties? 2 stuks
Solenoid probleem, kostte €280
Thermostaat, uiteindelijk €80
Verder gewoon standaard onderhoud..
Zwakke punten:
ze kunnen- olie verbruiken. Die van mij doet dit niet
Eerdere versies van het blok hebben inlaat flaps die kunnen breken is ook een vacuüm slangetje ergens. Die van mij heeft dat slangetje iig niet.
Grootste heikelpunt is vooral dat de versnellingsbak erg kort is
Ik zit nu op 215k met blok..
Bijzondere reparaties? 2 stuks
Solenoid probleem, kostte €280
Thermostaat, uiteindelijk €80
Verder gewoon standaard onderhoud..
Zwakke punten:
ze kunnen- olie verbruiken. Die van mij doet dit niet
Eerdere versies van het blok hebben inlaat flaps die kunnen breken is ook een vacuüm slangetje ergens. Die van mij heeft dat slangetje iig niet.
Grootste heikelpunt is vooral dat de versnellingsbak erg kort is
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 103
- Lid geworden op: 28.08.2017 - 20:57
Gelden de opmerkingen over de 1.8 ook voor de 2.0?
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24604
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
twee liter is een levendiger blok maar zorgt ook voor meer rust op bv snelwegen
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24604
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
S40/V40 als bnzine hebben (behalve de GDI/1.8i) altijd een Volvo motor met distributie riem
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20
rkr schreef: Ik rijd zelf de s70 met de beroemde 2521 cc 5 pitter. Ik vraag mij af of de V50 1.8 benzinemotor uit 2008 nu een Volvo- of een Ford-motor is? Is het een degelijk blok? Ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Dit blok 1.8 en 2.0 wordt door Ford, Volvo en Mazda gebruikt. Buiten de eerdergenoemde kwaaltjes probleemloos. De mijne verbruik(te) wel wat olie, na overgestapt te zijn op dikkere olie is dat flink verminderd. Kwa rij eigenschappen vind ik het blok niet verkeerd, zeker niet als je de prestaties weg zet tegenover het verbruik. Ben er een aantal keren vol gepakt en met een grote vouwwagen mee op vakantie (in de bergen) geweest, hou m op toeren en hij gaat.
- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
Euh, de bak en de verhoudingen zijn -vrijwel- hetzelfde. Ik zie dus niet hoe de 2L rustiger kan zijn.Walter schreef: twee liter is een levendiger blok maar zorgt ook voor meer rust op bv snelwegen
Vind het jammer dat Volvo niet de 3,82 eindoverbrenging heeft gebruikt IPV de 4,06.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 186
- Lid geworden op: 28.11.2012 - 13:20
De fabrikant kiest de overbrengingsverhoudingen naar het toerental waarbij de koppelkromme en de vermogensafgifte van het motorblok het meeste ideaal zijn. Dit wordt het elastisch bereik genoemd. Weinig toeren draaien op de snelweg is fijn maar dan moet de auto ook nog wel enigzins kunnen accelereren. Ook brandstofverbruik speelt hier een grote rol in de keuze. Dat is dan ook de reden dat diesels veel minder toeren draaien bij een zelfde snelheid en versnelling t.o.v. een benzine motor. Een vergelijkbare diesel levert over het algemeen meer koppel bij een lager toerental dan een benzine motor.JTC30 schreef:Euh, de bak en de verhoudingen zijn -vrijwel- hetzelfde. Ik zie dus niet hoe de 2L rustiger kan zijn.Walter schreef: twee liter is een levendiger blok maar zorgt ook voor meer rust op bv snelwegen
Vind het jammer dat Volvo niet de 3,82 eindoverbrenging heeft gebruikt IPV de 4,06.
- JTC30
- 3rd Gear member
- Berichten: 322
- Lid geworden op: 06.04.2015 - 20:46
De 3.82 overbrenging is een standaard overbrenging voor de mtx75 bak. Is in verschillende Ford producten met 1.6 en 2.0 Zetec blok wel gebruikt. Voor de Mondeo is er 6bak aan de 1.8 en 2.0 Duratec met directe inspuiting gekoppeld.
Verder is het blok erg soepel, en naar mijn mening had een iets langere overbrenging niet misstaan. Je kunt in principe vanaf 50 in de 5. Of anders de 6 bak. Al is die wel minder robuust dan de mtx75
Verder is het blok erg soepel, en naar mijn mening had een iets langere overbrenging niet misstaan. Je kunt in principe vanaf 50 in de 5. Of anders de 6 bak. Al is die wel minder robuust dan de mtx75
Laatst gewijzigd door JTC30 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
1998 Peugeot 106 1.5d Accent - 259k naar 273k in 5,5 maand
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
2006 Peugeot 206 1.4hdi air line - 226k naar 270k in 1 jaar en 3 maanden
2008 my2009 Volvo C30 1.8 sinds 30-3-2015 van 136k nu op 222k+
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24604
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Is gebaseerd op eigen kilometers met de verschillende motoren, niet op feitelijke overbrengingsverhoudingenJTC30 schreef:Euh, de bak en de verhoudingen zijn -vrijwel- hetzelfde. Ik zie dus niet hoe de 2L rustiger kan zijn.Walter schreef: twee liter is een levendiger blok maar zorgt ook voor meer rust op bv snelwegen
Vind het jammer dat Volvo niet de 3,82 eindoverbrenging heeft gebruikt IPV de 4,06.
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!