Heeft mijn Geartronic 6 bak een shiftlock??

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Chris 56
2nd Gear member
Berichten: 245
Lid geworden op: 17.02.2011 - 19:54
Locatie: Hillegom

Hallo allemaal.

Komende jaren ga ik mijn caravan trekken met mijn V70 2.5T met GT6
Power zat denk ik, maar ik wil graag weten hoe om te gaan met de Geartronic met aangekoppelde hut.
Ik hoor dingen over Shiftlock... maar weet niet het naadje van de kous.
Wat kan ik het beste doen in de bergen.... met de hand schakelen of gewoon op de automaat...
Wanneer slipt de koppelomvormer en wanneer niet??
Ik begrijp dat een hoger toerental beter is dan een laag... ivm koeling etc.
Maar ik wil de boel heel houden, dus vertel me maar wat het beste is.
( Helaas heeft mijn GT6 heen S, wel de mogelijkheid om met de hand te schakelen.)

Benieuwd naar ervaringen van mede caravanners...

Chris 8-)
V70 2.5T Summum met Driver support line, 260Pk, 380Nm GT6 Caspian Blue Pearl MY 2010
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8632
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ddoor met de hand te schakelen kun je hem toch vast zetten? En dan gewoon met 3000-3500 toeren omhoog, dan is de bak in de lock-up en wordt er geen extra warmte door wrijving in de koppelomvormer gegenereerd, maar ook geen nodeloze warmte door een te hoog toerental.
Laatst gewijzigd door edraket op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27039
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

Ik schakelde ook altijd met de hand met iets aan de haak.
Net wat Ed zegt, beetje toeren maken en dan kom je zonder problemen boven.
Sowieso eigenlijk nooit de 6 gebruiken met wat aan de haak.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

De bak heeft sowieso een lock-up in de 2e t/m 6e versnelling.
Alleen bij erg lagen toeren in 2 en 3 gaat de lock er af.
Zoals hierboven gemeld, ik rij met caravan ook handmatig.
Anders zit je bij 80 in 6 met 1400 toeren.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20596
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

In heuvelachtig terrein rij ik ook handmatig. Heb de GT5. Hoewel ik al bij 1700 toeren bijna al het koppel heb vind ik (en de bak) het fijner om wat hoger in de toeren te rijden voor de bakkoeling. Meestal is terugschakelen naar 4 voldoende. Naar 3 af en toe.
Laatst gewijzigd door V480-S60 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
RoaldH
6th Gear member
Berichten: 3971
Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
Locatie: Utrecht

80 in 4 of 5 is toch prima?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
Gebruikersavatar
Fredhead
Geartronic member
Berichten: 27039
Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
Locatie: Drenthe

80 in z'n 5 op een vlakke weg is prima, ga je klimmen terug naar 4
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers


'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Gebruikersavatar
Chris 56
2nd Gear member
Berichten: 245
Lid geworden op: 17.02.2011 - 19:54
Locatie: Hillegom

Dusssss...

Ik begrijp dat ik op de vlakke weg gerust op de automaat kan rondtuffen, lijkt me heerlijk rijden met de ACC erop.
Meestal "scheur" ik rond de 90-95 met de hut erachter, dan loopt de motor voldoende toeren om ook de turbo al mee te hebben draaien.
In heuvelachtiger of bergen toch beter op de hand blijven schakelen dus.

Daaruit vloeit 1 vraag...
Kan je handgeschakeld, in de 1e versnelling ook stil staan.... nooit geprobeerd eigenlijk... straks maar eens uitvogelen.
Wat ik ook ga zoeken is of ik via mijn ODB II en de ELM327 misschien wel kan zien wanneer de bak ik de schiftlock gaat.
Ik heb zowiezo al een uitlezing op mijn smartphone (via de ELM328) voor de motortemp, RPM en GPS snelheid, Shiftlock zou daar best bij kunnen.
Jammer dat er blijkbaar geen versnellingsbak temperatuur sensor via de ODB II uit te lezen is, zou welkom zijn.
(Ik hou wel van dit soort gadgets...)

Greetz
Chris
V70 2.5T Summum met Driver support line, 260Pk, 380Nm GT6 Caspian Blue Pearl MY 2010
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Wat niet geheel onbelangrijk is, is dat de atf vernieuwd word om de 80k.
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Chris 56 schreef:

Daaruit vloeit 1 vraag...
Kan je handgeschakeld, in de 1e versnelling ook stil staan.... nooit geprobeerd eigenlijk... straks maar eens uitvogelen.
Wat ik ook ga zoeken is of ik via mijn ODB II en de ELM327 misschien wel kan zien wanneer de bak ik de schiftlock gaat.
Ik heb zowiezo al een uitlezing op mijn smartphone (via de ELM328) voor de motortemp, RPM en GPS snelheid, Shiftlock zou daar best bij kunnen.
Jammer dat er blijkbaar geen versnellingsbak temperatuur sensor via de ODB II uit te lezen is, zou welkom zijn.
(Ik hou wel van dit soort gadgets...)

Greetz
Chris
Het blijft een automaat met koppelomvormer. Je kunt dus gewoon stil staan.
De GT6 kan in manuele stand wegrijden in 1,2 en 3. (Die laatste wordt aangeraden bij wegrijden op gladde ondergrond)

Ik kan (C70) wel de ATF temperatuur uitlezen via ODB II dongle.
Je kunt overigens heel gemakkelijk ‘voelen’ of de bak in lock-up is: geef een beetje gas, als de toerenteller sneller reageert als de snelheidsmeter, dan is de lock-up niet actief.
Dit is heel goed merkbaar bij koud (vriezend) weer, dan is de lock-up de eerste km’s namelijk uitgeschakeld om de boel sneller op te warmen.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3762
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Interessant draadje gaat dit worden Chris.
De reden dat ik op dit forum ben gekomen, was viewtopic.php?p=1231820&highlight=#real1231820

Sinds 1979 rij ik in de auto-van-de-baas diverse soorten automaten. (soms 4x4 3500 trekgewicht, met boottrailer 1400kg)
Caravans privé sinds 1979 handbakken, automaat GT5 sinds 2010.

Als ik iets geleerd heb met die 4e hands 8 jarig gekochte V70xc '02 GT5 is:
-- ververs elke 80kdm, gewoon volgens de Volvo-werkplaats-instructie
-- zorg dat je lock-up (aandrijving zonder koppelomvormer) er steeds in staat
-- onze 1 en 2 kennen geen lock-up en steile bergpassen van een uur (stoplichten wegwerkzaamheden) leverde geen alarmen of andere ellende op,
terwijl de koppelomvormer dus werkte/slipte
-- automaatkoeling is afhankelijk van je toerental: dus ga niet in lage toeren blijven hangen (het zogenaamde nieuwe/zuinige rijden)
-- je koppel kan wel bij lage toeren aanwezig zijn, maar je merkt echt wel dat je ook pk's nodig hebt voor een betere 'kracht-inspanning'.

Wegrijden (vroeg en veel Nm nodig) op een erg steile helling is geweldig met die koppelomvormer & lage toeren
maar met snelheid op snelweg-bergroutes, zal je toch je spieren=pk's en longinhoud=cc's aan moet spreken.
-- Ik rij niet onder de 2300 (van de 6000) rpm
-- ik kom nooit in trap 5
-- altijd handmatig want anders wil bij lage toeren de bak terugschakelen en pendelen tussen: trappen en koppelomvormer wel/niet.
-- (snel)wegtrekken bij verkeerslichten etc: via D en dan naar M
-- Afgelopen seizoen in de UK (waar ze amper invoegstroken kennen om snelheid te maken) voor het eerst plakgas weggetrokken met 1600 kg aan de haak en de naald de 6000 aan zien tippen
ivm visco: 1 seconde een brandend 'slip' lampje en ...... voor je het wist zat je aan de 100 km/u; een wonder dat de caravan niet langer was geworden.....
-- stilstaan in D, R of M betekend voet op de rem, anders gaat hij rollen.

De kmstand van de huidige ruilautomaat is onbekend, tussen '00 en '04 in V70N geleverd.
Met gewoon rustig verkeer meekomend, wil je weleens een lichte hapering/bonk/vrijloop voelen van 2 naar 3 en naar R
Na elke vakantie-trip nadat hij lekker aan de hut mocht sleuren, schakelt hij maandenlang 100% !!!

In eerdere postings hier heb ik weleens de termen lock-up en shiftlock door elkaar gehaald, excuus
lockup = geen koppelomvormer in werking; een harde verbinding tussen motor en aandrijfas(sen)
shift-lock = knopje bij 'oude' automaat: om een vrijloop te hebben ivm slepen; stond in P en ...... (als ik het goed begrepen heb)
Laatst gewijzigd door mees op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Draadloze XC40 '18 viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20596
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Chris, ik weet natuurlijk niet hoe de GT6 met de toerentallen omgaat. Maar ik hou tussen de 2200 en 2400 toeren aan bij 95 km/h op de teller, lager is niet wenselijk. Dus meestal staat ie handmatig vast in de 4e. Voor korte stukjes op vlak gebied (naar de stalling) staat ie in D.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
jalex_h
6th Gear member
Berichten: 2729
Lid geworden op: 12.12.2014 - 19:20
Locatie: Midden nederland

Gewoon met caravan altijd op de hand rijden. Doe ik ook altijd. Op een vlakke weg in de 7 (of 6, afhankelijk van de snelheid, maar dat voel je zelf wel wat lekker rijdt) en wordt het heuvelachtig, dan 1 of 2 versnellingen terug. Je hebt zo’n bak koppel en vermogen dat je dan ook niet meteen terug hoeft te schakelen als het even wat steiler wordt of even van het gas af moet. Naar beneden schakel ik dan meestal wel 1 versnelling extra terug.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
t5power
5th Gear member
Berichten: 2123
Lid geworden op: 02.07.2009 - 21:02

Is een beetje standaard regel dat je met caravan erachter op vlakke weg 1 versnelling lager dan wat de GT zou kiezen?
[2006] Volvo XC90 V8 Executive MY2007
(2004) Volvo V70 T5. Summum MY05. 17"; LM Orpheus velgen. RTI - HU850 - FourC
(2004) Volvo S40 2.0D. Momentum. RTI - High Performance Sound
(1997) Volvo S40 2.0
Gebruikersavatar
Chris 56
2nd Gear member
Berichten: 245
Lid geworden op: 17.02.2011 - 19:54
Locatie: Hillegom

Kijk .... daar hebben we wat aan.
Eens even flink zoeken waar ik de ATF temp kan vinden via mijn ELM327 en een leuk appje..
Nu heb ik Torque in gebruik, wellicht een andere app die meer heeft.. we zoeken het uit.
en ja, tuurlijk snap ik dat je een motor meer lol doet met meer toeren, maar luiheid is ook zoiets.
Met mijn vorige (handbak) S40 was ik wel eens wat laat met terugschakelen bergop...luiheid, klopt.
Maar op het moment dat je ( tijdens een lange rit met de hut erachter) realiseert dat het motor toerental onderuit gaat, dan ben je eigenlijk al te laat om terug te schakelen.
Nu had mijn oude S40 duidelijk minder power dan de huidige V70, dat scheelt veel paarden en 100 MN extra.
Leuk om te gaan ervaren hoe de V het gaat doen, met de S was het al leuk...
Ja, een paar km met onze caravan moet ik nog gaan ervaren...fijne hut trouwens.
( forumlid Mees ken mijn hutje ook wel..)

Greetz
Chris
V70 2.5T Summum met Driver support line, 260Pk, 380Nm GT6 Caspian Blue Pearl MY 2010
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
Gebruikersavatar
Chris 56
2nd Gear member
Berichten: 245
Lid geworden op: 17.02.2011 - 19:54
Locatie: Hillegom

Marcnij schreef:

Ik kan (C70) wel de ATF temperatuur uitlezen via ODB II dongle.

Hoi Marc..

Ik ben wat aan het zoeken geweest naar de ATF temperatuur via mijn ELM327.... nog niet gelukt.
Met welk appje lees jij dat uit ??

Chris
V70 2.5T Summum met Driver support line, 260Pk, 380Nm GT6 Caspian Blue Pearl MY 2010
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 13566
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

N Shiftlock is n pookvergrendeling, n lock up n vergrendeling in n versnelling
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Chris 56 schreef:
Marcnij schreef:

Ik kan (C70) wel de ATF temperatuur uitlezen via ODB II dongle.

Hoi Marc..

Ik ben wat aan het zoeken geweest naar de ATF temperatuur via mijn ELM327.... nog niet gelukt.
Met welk appje lees jij dat uit ??

Chris
"Car Scanner" (IOS)
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Chris 56
2nd Gear member
Berichten: 245
Lid geworden op: 17.02.2011 - 19:54
Locatie: Hillegom

Marcnij schreef:
"Car Scanner" (IOS)

He .. da's pech, ik heb alleen Android.. geen appels...
Ga toch weer eens even zoeken in de playstore.

Thanx'
Chris
V70 2.5T Summum met Driver support line, 260Pk, 380Nm GT6 Caspian Blue Pearl MY 2010
S40 2.4 Momentum sport ed. 170 Pk, 240 Nm. MY 2005
Mitsubishi Galant GLS2.0 175Pk 1999
Mitsubishi Galant GTI 2.0 190Pk 1993
Mitsubishi Galant EXE 2.0 150Pk 1987
Mitsubishi Galant GL 2.0 110PKk1983
Mitsubishi Galant Sigma 2.0 90Pk 1979
Datsun Bluebird 1800 BJ ??
Datsun Cherry 1200 GL BJ ??
Datsun Cherry A100 GL BJ ??
Simca 1000 Rally 1 BJ1970 (Wrecked)
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”