Interessant draadje gaat dit worden Chris.
De reden dat ik op dit forum ben gekomen, was
viewtopic.php?p=1231820&highlight=#real1231820
Sinds 1979 rij ik in de auto-van-de-baas diverse soorten automaten. (soms 4x4 3500 trekgewicht, met boottrailer 1400kg)
Caravans privé sinds 1979 handbakken, automaat GT5 sinds 2010.
Als ik iets geleerd heb met die 4e hands 8 jarig gekochte V70xc '02 GT5 is:
-- ververs elke 80kdm, gewoon volgens de Volvo-werkplaats-instructie
-- zorg dat je lock-up (aandrijving zonder koppelomvormer) er steeds in staat
-- onze 1 en 2 kennen geen lock-up en steile bergpassen van een uur (stoplichten wegwerkzaamheden) leverde geen alarmen of andere ellende op,
terwijl de koppelomvormer dus werkte/slipte
-- automaatkoeling is afhankelijk van je toerental: dus ga niet in lage toeren blijven hangen (het zogenaamde nieuwe/zuinige rijden)
-- je koppel kan wel bij lage toeren aanwezig zijn, maar je merkt echt wel dat je ook pk's nodig hebt voor een betere 'kracht-inspanning'.
Wegrijden (vroeg en veel Nm nodig) op een erg steile helling is geweldig met die koppelomvormer & lage toeren
maar met snelheid op snelweg-bergroutes, zal je toch je spieren=pk's en longinhoud=cc's aan moet spreken.
-- Ik rij niet onder de 2300 (van de 6000) rpm
-- ik kom nooit in trap 5
-- altijd handmatig want anders wil bij lage toeren de bak terugschakelen en pendelen tussen: trappen en koppelomvormer wel/niet.
-- (snel)wegtrekken bij verkeerslichten etc: via D en dan naar M
-- Afgelopen seizoen in de UK (waar ze amper invoegstroken kennen om snelheid te maken) voor het eerst plakgas weggetrokken met 1600 kg aan de haak en de naald de 6000 aan zien tippen
ivm visco: 1 seconde een brandend 'slip' lampje en ...... voor je het wist zat je aan de 100 km/u; een wonder dat de caravan niet langer was geworden.....
-- stilstaan in D, R of M betekend voet op de rem, anders gaat hij rollen.
De kmstand van de huidige ruilautomaat is onbekend, tussen '00 en '04 in V70N geleverd.
Met gewoon rustig verkeer meekomend, wil je weleens een lichte hapering/bonk/vrijloop voelen van 2 naar 3 en naar R
Na elke vakantie-trip nadat hij lekker aan de hut mocht sleuren, schakelt hij maandenlang 100% !!!
In eerdere postings hier heb ik weleens de termen lock-up en shiftlock door elkaar gehaald, excuus
lockup = geen koppelomvormer in werking; een harde verbinding tussen motor en aandrijfas(sen)
shift-lock = knopje bij 'oude' automaat: om een vrijloop te hebben ivm slepen; stond in P en ...... (als ik het goed begrepen heb)