Pagina 1 van 1

Heeft mijn Geartronic 6 bak een shiftlock??

Geplaatst: 06.01.2018 - 12:39
door Chris 56
Hallo allemaal.

Komende jaren ga ik mijn caravan trekken met mijn V70 2.5T met GT6
Power zat denk ik, maar ik wil graag weten hoe om te gaan met de Geartronic met aangekoppelde hut.
Ik hoor dingen over Shiftlock... maar weet niet het naadje van de kous.
Wat kan ik het beste doen in de bergen.... met de hand schakelen of gewoon op de automaat...
Wanneer slipt de koppelomvormer en wanneer niet??
Ik begrijp dat een hoger toerental beter is dan een laag... ivm koeling etc.
Maar ik wil de boel heel houden, dus vertel me maar wat het beste is.
( Helaas heeft mijn GT6 heen S, wel de mogelijkheid om met de hand te schakelen.)

Benieuwd naar ervaringen van mede caravanners...

Chris 8-)

Re: Heeft mijn Geartronic 6 bak een shiftlock??

Geplaatst: 06.01.2018 - 16:21
door edraket
Ddoor met de hand te schakelen kun je hem toch vast zetten? En dan gewoon met 3000-3500 toeren omhoog, dan is de bak in de lock-up en wordt er geen extra warmte door wrijving in de koppelomvormer gegenereerd, maar ook geen nodeloze warmte door een te hoog toerental.

Re: Heeft mijn Geartronic 6 bak een shiftlock??

Geplaatst: 06.01.2018 - 19:06
door Fredhead
Ik schakelde ook altijd met de hand met iets aan de haak.
Net wat Ed zegt, beetje toeren maken en dan kom je zonder problemen boven.
Sowieso eigenlijk nooit de 6 gebruiken met wat aan de haak.

Re: Heeft mijn Geartronic 6 bak een shiftlock??

Geplaatst: 06.01.2018 - 19:14
door Marcnij
De bak heeft sowieso een lock-up in de 2e t/m 6e versnelling.
Alleen bij erg lagen toeren in 2 en 3 gaat de lock er af.
Zoals hierboven gemeld, ik rij met caravan ook handmatig.
Anders zit je bij 80 in 6 met 1400 toeren.

Re: Heeft mijn Geartronic 6 bak een shiftlock??

Geplaatst: 06.01.2018 - 19:42
door V480-S60
In heuvelachtig terrein rij ik ook handmatig. Heb de GT5. Hoewel ik al bij 1700 toeren bijna al het koppel heb vind ik (en de bak) het fijner om wat hoger in de toeren te rijden voor de bakkoeling. Meestal is terugschakelen naar 4 voldoende. Naar 3 af en toe.

Re: Heeft mijn Geartronic 6 bak een shiftlock??

Geplaatst: 06.01.2018 - 19:57
door RoaldH
80 in 4 of 5 is toch prima?

Re: Heeft mijn Geartronic 6 bak een shiftlock??

Geplaatst: 06.01.2018 - 22:05
door Fredhead
80 in z'n 5 op een vlakke weg is prima, ga je klimmen terug naar 4

Re: Heeft mijn Geartronic 6 bak een shiftlock??

Geplaatst: 07.01.2018 - 10:30
door Chris 56
Dusssss...

Ik begrijp dat ik op de vlakke weg gerust op de automaat kan rondtuffen, lijkt me heerlijk rijden met de ACC erop.
Meestal "scheur" ik rond de 90-95 met de hut erachter, dan loopt de motor voldoende toeren om ook de turbo al mee te hebben draaien.
In heuvelachtiger of bergen toch beter op de hand blijven schakelen dus.

Daaruit vloeit 1 vraag...
Kan je handgeschakeld, in de 1e versnelling ook stil staan.... nooit geprobeerd eigenlijk... straks maar eens uitvogelen.
Wat ik ook ga zoeken is of ik via mijn ODB II en de ELM327 misschien wel kan zien wanneer de bak ik de schiftlock gaat.
Ik heb zowiezo al een uitlezing op mijn smartphone (via de ELM328) voor de motortemp, RPM en GPS snelheid, Shiftlock zou daar best bij kunnen.
Jammer dat er blijkbaar geen versnellingsbak temperatuur sensor via de ODB II uit te lezen is, zou welkom zijn.
(Ik hou wel van dit soort gadgets...)

Greetz
Chris

Re: Heeft mijn Geartronic 6 bak een shiftlock??

Geplaatst: 07.01.2018 - 10:38
door Blade
Wat niet geheel onbelangrijk is, is dat de atf vernieuwd word om de 80k.

Re: Heeft mijn Geartronic 6 bak een shiftlock??

Geplaatst: 07.01.2018 - 11:13
door Marcnij
Chris 56 schreef:

Daaruit vloeit 1 vraag...
Kan je handgeschakeld, in de 1e versnelling ook stil staan.... nooit geprobeerd eigenlijk... straks maar eens uitvogelen.
Wat ik ook ga zoeken is of ik via mijn ODB II en de ELM327 misschien wel kan zien wanneer de bak ik de schiftlock gaat.
Ik heb zowiezo al een uitlezing op mijn smartphone (via de ELM328) voor de motortemp, RPM en GPS snelheid, Shiftlock zou daar best bij kunnen.
Jammer dat er blijkbaar geen versnellingsbak temperatuur sensor via de ODB II uit te lezen is, zou welkom zijn.
(Ik hou wel van dit soort gadgets...)

Greetz
Chris
Het blijft een automaat met koppelomvormer. Je kunt dus gewoon stil staan.
De GT6 kan in manuele stand wegrijden in 1,2 en 3. (Die laatste wordt aangeraden bij wegrijden op gladde ondergrond)

Ik kan (C70) wel de ATF temperatuur uitlezen via ODB II dongle.
Je kunt overigens heel gemakkelijk ‘voelen’ of de bak in lock-up is: geef een beetje gas, als de toerenteller sneller reageert als de snelheidsmeter, dan is de lock-up niet actief.
Dit is heel goed merkbaar bij koud (vriezend) weer, dan is de lock-up de eerste km’s namelijk uitgeschakeld om de boel sneller op te warmen.

Re: Heeft mijn Geartronic 6 bak een shiftlock??

Geplaatst: 07.01.2018 - 12:04
door mees
Interessant draadje gaat dit worden Chris.
De reden dat ik op dit forum ben gekomen, was viewtopic.php?p=1231820&highlight=#real1231820

Sinds 1979 rij ik in de auto-van-de-baas diverse soorten automaten. (soms 4x4 3500 trekgewicht, met boottrailer 1400kg)
Caravans privé sinds 1979 handbakken, automaat GT5 sinds 2010.

Als ik iets geleerd heb met die 4e hands 8 jarig gekochte V70xc '02 GT5 is:
-- ververs elke 80kdm, gewoon volgens de Volvo-werkplaats-instructie
-- zorg dat je lock-up (aandrijving zonder koppelomvormer) er steeds in staat
-- onze 1 en 2 kennen geen lock-up en steile bergpassen van een uur (stoplichten wegwerkzaamheden) leverde geen alarmen of andere ellende op,
terwijl de koppelomvormer dus werkte/slipte
-- automaatkoeling is afhankelijk van je toerental: dus ga niet in lage toeren blijven hangen (het zogenaamde nieuwe/zuinige rijden)
-- je koppel kan wel bij lage toeren aanwezig zijn, maar je merkt echt wel dat je ook pk's nodig hebt voor een betere 'kracht-inspanning'.

Wegrijden (vroeg en veel Nm nodig) op een erg steile helling is geweldig met die koppelomvormer & lage toeren
maar met snelheid op snelweg-bergroutes, zal je toch je spieren=pk's en longinhoud=cc's aan moet spreken.
-- Ik rij niet onder de 2300 (van de 6000) rpm
-- ik kom nooit in trap 5
-- altijd handmatig want anders wil bij lage toeren de bak terugschakelen en pendelen tussen: trappen en koppelomvormer wel/niet.
-- (snel)wegtrekken bij verkeerslichten etc: via D en dan naar M
-- Afgelopen seizoen in de UK (waar ze amper invoegstroken kennen om snelheid te maken) voor het eerst plakgas weggetrokken met 1600 kg aan de haak en de naald de 6000 aan zien tippen
ivm visco: 1 seconde een brandend 'slip' lampje en ...... voor je het wist zat je aan de 100 km/u; een wonder dat de caravan niet langer was geworden.....
-- stilstaan in D, R of M betekend voet op de rem, anders gaat hij rollen.

De kmstand van de huidige ruilautomaat is onbekend, tussen '00 en '04 in V70N geleverd.
Met gewoon rustig verkeer meekomend, wil je weleens een lichte hapering/bonk/vrijloop voelen van 2 naar 3 en naar R
Na elke vakantie-trip nadat hij lekker aan de hut mocht sleuren, schakelt hij maandenlang 100% !!!

In eerdere postings hier heb ik weleens de termen lock-up en shiftlock door elkaar gehaald, excuus
lockup = geen koppelomvormer in werking; een harde verbinding tussen motor en aandrijfas(sen)
shift-lock = knopje bij 'oude' automaat: om een vrijloop te hebben ivm slepen; stond in P en ...... (als ik het goed begrepen heb)

Re: Heeft mijn Geartronic 6 bak een shiftlock??

Geplaatst: 07.01.2018 - 12:21
door V480-S60
Chris, ik weet natuurlijk niet hoe de GT6 met de toerentallen omgaat. Maar ik hou tussen de 2200 en 2400 toeren aan bij 95 km/h op de teller, lager is niet wenselijk. Dus meestal staat ie handmatig vast in de 4e. Voor korte stukjes op vlak gebied (naar de stalling) staat ie in D.

Re: Heeft mijn Geartronic 6 bak een shiftlock??

Geplaatst: 07.01.2018 - 17:33
door jalex_h
Gewoon met caravan altijd op de hand rijden. Doe ik ook altijd. Op een vlakke weg in de 7 (of 6, afhankelijk van de snelheid, maar dat voel je zelf wel wat lekker rijdt) en wordt het heuvelachtig, dan 1 of 2 versnellingen terug. Je hebt zo’n bak koppel en vermogen dat je dan ook niet meteen terug hoeft te schakelen als het even wat steiler wordt of even van het gas af moet. Naar beneden schakel ik dan meestal wel 1 versnelling extra terug.

Re: Heeft mijn Geartronic 6 bak een shiftlock??

Geplaatst: 07.01.2018 - 20:34
door t5power
Is een beetje standaard regel dat je met caravan erachter op vlakke weg 1 versnelling lager dan wat de GT zou kiezen?

Re: Heeft mijn Geartronic 6 bak een shiftlock??

Geplaatst: 07.01.2018 - 22:44
door Chris 56
Kijk .... daar hebben we wat aan.
Eens even flink zoeken waar ik de ATF temp kan vinden via mijn ELM327 en een leuk appje..
Nu heb ik Torque in gebruik, wellicht een andere app die meer heeft.. we zoeken het uit.
en ja, tuurlijk snap ik dat je een motor meer lol doet met meer toeren, maar luiheid is ook zoiets.
Met mijn vorige (handbak) S40 was ik wel eens wat laat met terugschakelen bergop...luiheid, klopt.
Maar op het moment dat je ( tijdens een lange rit met de hut erachter) realiseert dat het motor toerental onderuit gaat, dan ben je eigenlijk al te laat om terug te schakelen.
Nu had mijn oude S40 duidelijk minder power dan de huidige V70, dat scheelt veel paarden en 100 MN extra.
Leuk om te gaan ervaren hoe de V het gaat doen, met de S was het al leuk...
Ja, een paar km met onze caravan moet ik nog gaan ervaren...fijne hut trouwens.
( forumlid Mees ken mijn hutje ook wel..)

Greetz
Chris

Re: Heeft mijn Geartronic 6 bak een shiftlock??

Geplaatst: 15.01.2018 - 21:21
door Chris 56
Marcnij schreef:

Ik kan (C70) wel de ATF temperatuur uitlezen via ODB II dongle.

Hoi Marc..

Ik ben wat aan het zoeken geweest naar de ATF temperatuur via mijn ELM327.... nog niet gelukt.
Met welk appje lees jij dat uit ??

Chris

Re: Heeft mijn Geartronic 6 bak een shiftlock??

Geplaatst: 15.01.2018 - 21:30
door OGA244
N Shiftlock is n pookvergrendeling, n lock up n vergrendeling in n versnelling

Re: Heeft mijn Geartronic 6 bak een shiftlock??

Geplaatst: 17.01.2018 - 10:57
door Marcnij
Chris 56 schreef:
Marcnij schreef:

Ik kan (C70) wel de ATF temperatuur uitlezen via ODB II dongle.

Hoi Marc..

Ik ben wat aan het zoeken geweest naar de ATF temperatuur via mijn ELM327.... nog niet gelukt.
Met welk appje lees jij dat uit ??

Chris
"Car Scanner" (IOS)

Re: Heeft mijn Geartronic 6 bak een shiftlock??

Geplaatst: 18.01.2018 - 11:23
door Chris 56
Marcnij schreef:
"Car Scanner" (IOS)

He .. da's pech, ik heb alleen Android.. geen appels...
Ga toch weer eens even zoeken in de playstore.

Thanx'
Chris