Cevian Capital en Pervus Asset Management hebben samen een 5 procent belang opgebouwd in Volvo. Beide fondsen vinden dat het bedrijf teveel cash heeft en eisen dat zij dit gaan uitkeren aan de aandeelhouders. Net als in andere landen komen de tactieken van deze PEV onder zware kritiek te staan van met name de politiek. Men ziet de ‘eigen’ bedrijven worden opgekocht door hebzuchtige buitenlanders. In Zweden is verzekeraar Skandia al overgenomen door het Zuid-Afrikaanse Old Mutual. Nu is het niet zo dat Volvo wordt overgenomen. De PEF’s eisen een wat actievere directie die de aandeelhouders laten profiteren van de goede gang van zaken. Want het gaat zeker goed met het bedrijf getuige de koersstijging van bijna 40 procent in de afgelopen 12 maanden. Maar omdat Cevia Capital onder andere als aandeelhouder Carl Icahn heeft, denken veel Zweden dat er meer achter steekt. Icahn heeft namelijk naam gemaakt in de VS als opkoper van bedrijven. Omdat Volvo de grootste werkgever is van Zweden heeft ook de Zweedse minister-president Göran Persson zich bemoeid met de zaak. De berichten van TI en Volvo geven ons echter aan dat men voorlopig positief mag blijven op de ontwikkeling van de Europese beurzen. Als PEF’s vinden dat aandelen goedkoop zijn is dat vast ook zo.
Maar het is wel een tendens van dergelijke "berdijven"mensen dat ze een belang proberen te krijgen in een bedrijf en zich dan met de uitvoering van de werkzaamheden gaan bemoeien enzo. Ik vind het persoonlijk niet zo'n fijne tendens.
Hoewel het er wat ongelukkig staat Richard ben ik het volkomen met je eens. Meestal draait het dan om zgn. durfkapitalisten die de boel uiteindelijk willen splitsen. Gelukkig is het nog maar een belang van 5%.
@ V480-V40, Dat krijg je als je van alles tegelijk aan het doen bent he. Maar inderdaad maar een geluk dat het 5% is. Maar het kan maar zo meer worden.
VolvoBA gaat volvocars nooit terugkopen. Dit i.v.m te veel wisseling van inkomsten na introductie van een model. Iets waar je met trucks minder last van hebt. Maar het volgende bericht vind ik wel weer een grote eer voor VolvoBa:
AN verhoogt bod op Scania
Uitgegeven: 12 oktober 2006 18:02
MUNCHEN - De Duitse truckfabrikant MAN heeft zijn overnamebod op de Zweedse branchegenoot Scania verhoogd tot 10,4 miljard euro. Het nieuwe bod werd vrijwel onmiddellijk verworpen door de op een na grootste aandeelhouder van Scania, de Zweedse houdstermaatschappij Investor en de raad van toezicht van Scania.
MAN maakte donderdag bekend dat het voor 1,14 miljard euro nieuwe aandelen Scania heeft gekocht voor 475 kroon per aandeel.
Het stemrecht van de Duitsers bedraagt nu 14,3 procent en het aandelenbelang 11,5 procent. In september bracht MAN tevergeefs een bod uit van 9,6 miljard euro ofwel 442 kroon per aandeel. De Zweedse wet schrijft voor dat MAN zijn overnamebod moet aanpassen aan de hogere prijs. Volgens Investor geeft het nieuwe overnamebod nog steeds niet de werkelijke waarde van Scania weer.
Steun
Volgens mediaberichten geniet MAN bij zijn verhoogde bod steun van het Duitse autoconcern Volkswagen (VW). VW speelt een cruciale rol bij een eventuele overname door MAN omdat het de grootste aandeelhouder van Scania is met 18,7 procent van de aandelen en 34 procent van het stemrecht. VW maakte bovendien vorige week bekend een belang van 15,1 procent in MAN te hebben genomen.
VW streeft naar een alliantie tussen de twee bedrijven en wil zijn eigen truckactiviteiten in Zuid-Amerika daarin onderbrengen. De grootste autofabrikant van Europa wil daarom dat de twee partijen binnen vier weken vriendschappelijke gesprekken aanknopen om tot een overeenkomst te komen. Scania heeft tot dusver alle toenaderingspogingen door het Duitse industriële concern afgewezen. Een combinatie van MAN en Scania zou leiden tot de grootste truckfabrikant van Europa.
Cijfers
Om te onderstrepen dat Scania ook prima op eigen benen kan staan, maakte het concern uit Sodertalje zijn cijfers over het derde kwartaal vier dagen eerder bekend dan gepland. De nettowinst kwam uit op een record van 2,01 miljard kroon (ruim 218 miljoen euro) tegen 1,21 miljard kroon een jaar eerder. De omzet steeg van 14,6 miljard kroon naar 16,5 miljard kroon (1,8 miljard euro).
Opmerking:
MAN wil scania overnemen om met marktleider Volvo en Daimler te kunnen blijven concureren.
Leuk bericht.
Heeft op zich weinig met dit forum te maken. En het is al zo dat de VAG-group een groot belang heeft bij MAN. (De eerste generatie LT was bijvoorbeeld een MAN ontwerp)