Zoals de kop zegt is opladen in de Save stand voordeliger dan diesel rijden binnen de bebouwde kom?
Of: hoeveel diesel kost het extra om de accu's weer te laden tot 20km? Heeft iemand dit al eens geprobeert, of uitgerekend?
Zo op het eerste gezicht valt het meerverbruik mee. Het duurt op de snelweg ongeveer 7 km om 5km electrisch te laden.
Ik ben benieuwd naar jullie meningen en ervaringen hieromtrent.
Opladen in de Save stand
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ik zou dat eens moeten nagaan dmv de ritgegevens in VOC. Maar mijn gevoel is dat indien je de save stand tijdens het rijden op de snelweg gebruikt met rijden tussen de 80 en 130 km/h het meerverbruik meevalt tov rijden in de AWD stand. In Hybrid wordt te HV accu leeggetrokken door o.a. de airco.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Ik meen te lezen:
Met een lege accu de stad in (in hybrid) vs op de (snel)weg in save bijladen en dan elektrisch de stad in...
Met een lege accu de stad in (in hybrid) vs op de (snel)weg in save bijladen en dan elektrisch de stad in...
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6698
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Mijn ervaring is dat rijden in save modus (met een accubereik <20 km) bij een snelheid van 100 km/uur het verbruik stijgt van 1:18 a 20 naar zo'n 1:12 a 13. Voor rijden in de stad denk ik dat je dat laatste niet haalt, oftewel dat je een hoger verbruik hebt dan 1:12. Bedenk daarbij dat het gewicht i.c.m. de geartronic extra brandstof vraagt t.o.v. een D2 handbak. Gevoelsmatig zeg ik dus dat je beter kunt bijladen op de snelweg dan dieselen in de stad.......
Ik probeer overigens beide situaties geheel te voorkomen.
Ik probeer overigens beide situaties geheel te voorkomen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
Cem schreef: Wat bedoel je precies Tsjemp?
Op de snelweg je (lege)accu laden zodat je in de stad elektrisch kan rijden, of in de stad je accu laden, of met een volle accu in save rijden?
Op de snelweg je (lege)accu laden zodat je in de stad elektrisch kan rijden.
Ik heb het idee dat het meerverbruik wel meevalt namelijk. Het duurt ongeveer 7 km om voor 5km te laden.
Het extra verbruik lijkt me 2-3 liter op de 100km.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
Economisch gezien is laden bij een laadpaal niet interessant. Je betaald dan 35 ct per kWh + starttarief. Omgerekend naar 35 km bereik is dit meer dan 10 ct per km. Dan is de diesel goedkoper.Gouwe schreef: Mijn ervaring is dat rijden in save modus (met een accubereik <20 km) bij een snelheid van 100 km/uur het verbruik stijgt van 1:18 a 20 naar zo'n 1:12 a 13. Voor rijden in de stad denk ik dat je dat laatste niet haalt, oftewel dat je een hoger verbruik hebt dan 1:12. Bedenk daarbij dat het gewicht i.c.m. de geartronic extra brandstof vraagt t.o.v. een D2 handbak. Gevoelsmatig zeg ik dus dat je beter kunt bijladen op de snelweg dan dieselen in de stad.......
Ik probeer overigens beide situaties geheel te voorkomen.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6698
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Dat is een hele andere discussie, hoewel ik je mening niet deel: met een koude motor een ritje door de stad maken mag je blij zijn als je de 1:10 haalt. Ik denk dat het eerder 1:5 a 6 zal zijn. Deel 1,25 euro/liter door 10 km en dat kost je dus ook minimaal 12,5 cent/km en misschien dus wel 25 cent/km. Die km's rijd ik dus liever elektrisch.Tsjemp schreef:Economisch gezien is laden bij een laadpaal niet interessant. Je betaald dan 35 ct per kWh + starttarief. Omgerekend naar 35 km bereik is dit meer dan 10 ct per km. Dan is de diesel goedkoper.Gouwe schreef: Mijn ervaring is dat rijden in save modus (met een accubereik <20 km) bij een snelheid van 100 km/uur het verbruik stijgt van 1:18 a 20 naar zo'n 1:12 a 13. Voor rijden in de stad denk ik dat je dat laatste niet haalt, oftewel dat je een hoger verbruik hebt dan 1:12. Bedenk daarbij dat het gewicht i.c.m. de geartronic extra brandstof vraagt t.o.v. een D2 handbak. Gevoelsmatig zeg ik dus dat je beter kunt bijladen op de snelweg dan dieselen in de stad.......
Ik probeer overigens beide situaties geheel te voorkomen.
Ik rijd de d6 overigens niet alleen om brandstof economische redenen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
Ik rijd nooit met koude motor door de stad, maar ik weet dat ik thuis zonnepanelen heb en bij de laadpaal weet je niet waar de stroom vandaan komt.
Aangezien ik geen baas heb die voor me betaald, probeer ik zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de techniek. Zowel voor het milieu als voor mezelf.
Aangezien ik geen baas heb die voor me betaald, probeer ik zo optimaal mogelijk gebruik te maken van de techniek. Zowel voor het milieu als voor mezelf.

V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
De efficientste manier om diesel te gebruiken is ermee rijden. De accu opladen met de dieselmotor is minder efficient. Dat moet je alleen doen als je heel graag energie in je accu wil hebben, niet als je efficient met brandstof om wil gaan.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- arnold_w
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
- Locatie: Gelderland
Uiteraard verbruikt hij iets meer diesel tijdens het laden van 0>20km stroom, maar als je daar vervolgens weer 20km extra elektrisch mee kunt rijden, verbruik je op dat moment weer 0,0 diesel.
Zeker als je het laatste traject in de stad moet rijden met veel stoplichten (dus veel afremmen en optrekken) loont het volgens mij wel om op de snelweg bij te laden. Het is dus vooral ook anticiperen op de route die je rijdt.
Stel dat je (zoals eerder geschetst) 7 km op de snelweg nodig hebt om 5km bij te laden.
Gedurende die 7 km zal het verbruik stijgen van 1:17 naar 1:12 (bij 110-120 km/h)
Je kunt dan dus 5km minder rijden op 1 liter diesel.
Om die 5km extra stroom te generen, kost je dus 30% meer brandstof.
7km rijden onder normale omstandigheden (1:17) kost je 0,4 liter
7km rijden tijdens het laden (1:12) kost je 0,6 liter.
Dus het laden gedurende 7km met een opbrengst van 5 elektrische km's kost dan 0,2 liter diesel.
Bij een gemiddelde literprijs van € 1,30 kost dit dus € 0,26 voor 5km extra elektriciteit.
Om die 5km op diesel in de stad af te leggen (verbruik 1:10) ben je 0,5 liter kwijt, kosten € 0,65
In vergelijk met stroomkosten om die 5km op te laden:
Met 1 kw/h kom je ca 4,3km ver, voor 5km heb je dus 1,14 kw/h nodig.
Dit kost thuis 1,14 x € 0,19 = € 0,21
Dit kost bij een openbare laadpaal 1,14 x € 0,30 = € 0,34
Thuis laden is dus goedkoper dan op diesel bijladen, maar het laden bij een openbare laadpaal is duurder dan onderweg elektriciteit genereren.
resumerend:
5km thuis laden kost € 0,21
5km openbaar laden kost € 0,34 (zonder starttarief)
5km op diesel laden kost € 0,26 (in mijn geval iets goedkoper, omdat ik voor 1,23 tank en niet voor 1,30)
Mijn voorzichtige conclusie is dus, dat wanneer je de laatste km's in de stad af moet leggen, het wel degelijk loont om op de snelweg bij te laden.
De opgewekte energie levert meer goedkopere km's op dan wat het aan extra verbruik kost.
Maar dit gaat alleen op wanneer je zeker weet dat je stadsverkeer gaat rijden na je snelweg rit.
Als je het laatste traject op 80km wegen constant kunt rijden bij 1:20, dan is het voordeel te verwaarlozen.
Zeker als je het laatste traject in de stad moet rijden met veel stoplichten (dus veel afremmen en optrekken) loont het volgens mij wel om op de snelweg bij te laden. Het is dus vooral ook anticiperen op de route die je rijdt.
Stel dat je (zoals eerder geschetst) 7 km op de snelweg nodig hebt om 5km bij te laden.
Gedurende die 7 km zal het verbruik stijgen van 1:17 naar 1:12 (bij 110-120 km/h)
Je kunt dan dus 5km minder rijden op 1 liter diesel.
Om die 5km extra stroom te generen, kost je dus 30% meer brandstof.
7km rijden onder normale omstandigheden (1:17) kost je 0,4 liter
7km rijden tijdens het laden (1:12) kost je 0,6 liter.
Dus het laden gedurende 7km met een opbrengst van 5 elektrische km's kost dan 0,2 liter diesel.
Bij een gemiddelde literprijs van € 1,30 kost dit dus € 0,26 voor 5km extra elektriciteit.
Om die 5km op diesel in de stad af te leggen (verbruik 1:10) ben je 0,5 liter kwijt, kosten € 0,65
In vergelijk met stroomkosten om die 5km op te laden:
Met 1 kw/h kom je ca 4,3km ver, voor 5km heb je dus 1,14 kw/h nodig.
Dit kost thuis 1,14 x € 0,19 = € 0,21
Dit kost bij een openbare laadpaal 1,14 x € 0,30 = € 0,34
Thuis laden is dus goedkoper dan op diesel bijladen, maar het laden bij een openbare laadpaal is duurder dan onderweg elektriciteit genereren.
resumerend:
5km thuis laden kost € 0,21
5km openbaar laden kost € 0,34 (zonder starttarief)
5km op diesel laden kost € 0,26 (in mijn geval iets goedkoper, omdat ik voor 1,23 tank en niet voor 1,30)
Mijn voorzichtige conclusie is dus, dat wanneer je de laatste km's in de stad af moet leggen, het wel degelijk loont om op de snelweg bij te laden.
De opgewekte energie levert meer goedkopere km's op dan wat het aan extra verbruik kost.
Maar dit gaat alleen op wanneer je zeker weet dat je stadsverkeer gaat rijden na je snelweg rit.
Als je het laatste traject op 80km wegen constant kunt rijden bij 1:20, dan is het voordeel te verwaarlozen.
- arnold_w
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
- Locatie: Gelderland
In bovenstaande berekening heb ik de milieu aspecten nog buiten beschouwing gelaten, want je wilt natuurlijk in de bebouwde kom zoveel mogelijk elektrisch rijden.
Het opladen tijdens de snelwegrit levert uiteraard meer meer uitstoot op, maar het gunstige effect tijdens de stadsrit is groter.
Zowel economisch als milieu technisch levert het dus voordeel op.
Het opladen tijdens de snelwegrit levert uiteraard meer meer uitstoot op, maar het gunstige effect tijdens de stadsrit is groter.
Zowel economisch als milieu technisch levert het dus voordeel op.
Laatst gewijzigd door arnold_w op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
De theorie is dat het omzetten van de bewegingsenergie van de dieselmotor naar electriciteit, die opslaan in de accu, die opgeslagen energie er later weer uithalen en weer omzetten naar bewegingsenergie onvermijdelijk gepaard gaat met (aanzienlijk) energieverlies. Meer verlies dan wanneer je de bewegingsenergie van de dieselmotor via versnellingsbak naar de wielen leidt.
In de praktijk is het waarschijnlijk genuanceerder. Op de snelweg is er misschien wel sprake van koppeloverschot dat je min of meer gratis kunt gebruiken om stroom op de wekken. In de stad is het rijden op electriciteit misschien wel zoveel efficienter dan rijden op diesel dat het verlies meer dan gecompenseerd wordt. Toch zou ik ervan uitgaan dat diesel omzetten naar stroom en dan electrisch rijden per kilometer toch meer diesel kost dan gewoon op de dieselmotor rijden.
In de praktijk is het waarschijnlijk genuanceerder. Op de snelweg is er misschien wel sprake van koppeloverschot dat je min of meer gratis kunt gebruiken om stroom op de wekken. In de stad is het rijden op electriciteit misschien wel zoveel efficienter dan rijden op diesel dat het verlies meer dan gecompenseerd wordt. Toch zou ik ervan uitgaan dat diesel omzetten naar stroom en dan electrisch rijden per kilometer toch meer diesel kost dan gewoon op de dieselmotor rijden.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
Vandaag 2x geladen op de snelweg. Laden duurt ongeveer 20km. Het meerverbruik is 2-3 liter per 100 km. We gaan uit van 3 liter.
Dus 20/100 x 3 liter is 0,6 liter. Dan is er weer voor 20km stroom. In de praktijk blijkt dit (vandaag) 12 km werkelijk te zijn.
12 km rijden binnen de bebouwde kom kost minimaal 1 liter diesel.
Opladen op de snelweg is dus beter dan diesel rijden binnen de bebouwde kom.
Dus 20/100 x 3 liter is 0,6 liter. Dan is er weer voor 20km stroom. In de praktijk blijkt dit (vandaag) 12 km werkelijk te zijn.
12 km rijden binnen de bebouwde kom kost minimaal 1 liter diesel.
Opladen op de snelweg is dus beter dan diesel rijden binnen de bebouwde kom.
V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6698
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Blij dat je mijn gevoel zoals ik eerder aangaf bevestigd 
Nog beter is m.i. dat je de rit zo plant dat je geen van beide situaties nodig hebt omdat je dan geen "meerverbruik" hebt.
Hoe bevalt de d6 verder?

Nog beter is m.i. dat je de rit zo plant dat je geen van beide situaties nodig hebt omdat je dan geen "meerverbruik" hebt.
Hoe bevalt de d6 verder?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- Tsjemp
- 3rd Gear member
- Berichten: 338
- Lid geworden op: 20.10.2010 - 23:43
De D6 bevalt prima. Een stuk zuiniger dan mijn V70
Helaas zijn mijn afstanden te groot en de oplaadpunten te ver weg om altijd te kunnen "stekkeren". Ik geniet volop van alle luxe en veiligheidssystemen. De adaptieve cc is wel wennen. Wel vraag ik me af of het goed is de stekker onnodig lang in de auto te laten wanneer deze is opgeladen. Bij mij hangt hij gewoon aan een geaard stopcontact.

V70 d3 lim.edition V60 d6 Summum, V70 d5 momentum, V40 d2 momentum, V70 d5 edition1, V70 alt, 850 TDI, V40 lpg oud, 244 DL, 245GL, 242DL eva
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
@Tsjemp : dat gevoel had ik namelijk ook. Fijn dat het nu bevestigd is.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- RoaldH
- 6th Gear member
- Berichten: 3971
- Lid geworden op: 15.06.2013 - 17:03
- Locatie: Utrecht
Stekker kan gewoon blijven zitten. De auto zal stoppen met laden. Het relais in laadpaal/mennekes doos schakelt dan ook uit.Tsjemp schreef: De D6 bevalt prima. Een stuk zuiniger dan mijn V70Helaas zijn mijn afstanden te groot en de oplaadpunten te ver weg om altijd te kunnen "stekkeren". Ik geniet volop van alle luxe en veiligheidssystemen. De adaptieve cc is wel wennen. Wel vraag ik me af of het goed is de stekker onnodig lang in de auto te laten wanneer deze is opgeladen. Bij mij hangt hij gewoon aan een geaard stopcontact.
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
- Gouwe
- 7th Gear member
- Berichten: 6698
- Lid geworden op: 14.09.2012 - 18:44
Dat "probleem" heb ik ook, maar ik los dat als volgt op: Ik rijd in Pure het dorp uit, daarna schakel ik over naar save, bijna op de plaats van bestemming schakel ik weer naar Pure. Zorg dat je voor minimaal 20 kilometer actieradius in de accu houdt, dan laadt de motor niet bij. Terugweg doe ik het in omgekeerde volgorde.Tsjemp schreef: ........Helaas zijn mijn afstanden te groot en de oplaadpunten te ver weg om altijd te kunnen "stekkeren"......
Tip! Als je nog maar 15 km actieradius hebt kun je ook naar AWD overschakelen, ook dan laadt de accu niet bij.
Heb jij de auto bij een Volvo dealer gekocht trouwens? Ik niet, maar kreeg nadat de auto Vernederlandst was (auto komt uit Zweden) wel van Volvo Nederland een rijtraining van 45 minuten aangeboden....
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- arnold_w
- 2nd Gear member
- Berichten: 211
- Lid geworden op: 19.07.2012 - 11:04
- Locatie: Gelderland
Dat klopt wel aardig met mijn bevindingen.Tsjemp schreef: Vandaag 2x geladen op de snelweg. Laden duurt ongeveer 20km. Het meerverbruik is 2-3 liter per 100 km. We gaan uit van 3 liter.
Dus 20/100 x 3 liter is 0,6 liter. Dan is er weer voor 20km stroom. In de praktijk blijkt dit (vandaag) 12 km werkelijk te zijn.
12 km rijden binnen de bebouwde kom kost minimaal 1 liter diesel.
Opladen op de snelweg is dus beter dan diesel rijden binnen de bebouwde kom.
Wanneer er nog 20km beschikbaar is en ik nog 12km moet rijden, dan zet ik hem op save en haal ik net het eindpunt, de 5km springt dan net naar 2 streepjes.
V.w.b. het bijladen op de snelweg en dit oprijden in de bebouwde kom ben ik het helemaal met je eens.
Het is is beter voor de portemonnee en het milieu.