Beste allemaal,
Ik ga komende zomer voor het eerst met onze V60 PIH naar de alpen met een caravan van 1500kg (beladen).
Om mijn remmen vd caravan te sparen ben ik altijd zeer actief met het zogenoemde βstrekkenβ van de caravan. Dwz dat als je bergaf rijdt, je even gas bij geeft om de caravanrem te ontlasten omdat anders je remmen snel kunnen verhitten/verbranden...
Ik zal mijn rijstijl enigszins aanpassen omdat ik de accus wil bijladen in de bergen zodat ik zo lang mogelijk AWD kan gebruiken in de alpen.
Ik ben benieuwd of het opladen vd accus wanneer ik naar beneden rij, ervoor zou kunnen zorgen dat de caravandissel wordt ingedrukt en dus de remmen vd caravan continu geactiveerd worden.
Ik zou hiervoor graag gebruik willen maken vd achteruitkijk camera.
Is die eventueel te activeren wanneer een een aanhangerkabel is aangesloten tijdens het rijden?
Of op een andere manier?
Zonde om een 2e camera te moeten gebruiken als er standaard al een zit.
Bedankt voor de oplossing!
Mvg, Daan
Achteruitkijk camera beveiliging uitschakelen bij caravan
- iDanman
- 2nd Gear member
πππ ππ ππππππ πππππππππππ ππππ πππππ ππππππππ
ππ ππππππ πππ ππ ππππ πππππ
πππ ππ ππππππ ππππππππ πππππππππ ππππππ ππππππ ππππππππ
πππ ππ πππ ππππππ ππππππ ππππππππ ππππππ ππππππππ
πππ π.ππ ππππππ ππππππππ ππππππππ ππππππ ππππππππ
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
"Om mijn remmen vd caravan te sparen ben ik altijd zeer actief met het zogenoemde βstrekkenβ van de caravan. Dwz dat als je bergaf rijdt, je even gas bij geeft om de caravanrem te ontlasten omdat anders je remmen snel kunnen verhitten/verbranden..."
Dat is een hele goede. En zo heurt het ook. Echter maak geen denk fout.... en zeker onder het motto 'vake bin ie te bange' je hebt een caravan van 1500KG die sleur je overal zo mee naar boven. Maak je geen zorgen.... Om te remmen en daarmee je accu op te laden met als resultaat meer AWD vermogen te genereren en dan daarmee de remmetjes vd caravan om zeep te helpen lijkt mij een verkeerde bezuiniging......
Dat is een hele goede. En zo heurt het ook. Echter maak geen denk fout.... en zeker onder het motto 'vake bin ie te bange' je hebt een caravan van 1500KG die sleur je overal zo mee naar boven. Maak je geen zorgen.... Om te remmen en daarmee je accu op te laden met als resultaat meer AWD vermogen te genereren en dan daarmee de remmetjes vd caravan om zeep te helpen lijkt mij een verkeerde bezuiniging......
βCarpe Diemβ
XC60 T8 Twin Engine R-Design Myβ20 een onbegrensd 2e HANSje met βsenioren instapβ
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design Myβ20 een onbegrensd 2e HANSje met βsenioren instapβ
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
- Gouwe
- 7th Gear member
Zolang jij niet remt wordt bergaf de accu wΓ©l bijgeladen maar de oplooprem niΓ©t geactiveerd is mijn ervaring.iDanman schreef: Ik ben benieuwd of het opladen vd accus wanneer ik naar beneden rij, ervoor zou kunnen zorgen dat de caravandissel wordt ingedrukt en dus de remmen vd caravan continu geactiveerd worden.
Daar is echt wel meer weerstand/tegendruk voor nodig. Bergaf gas bijgeven is daarom niet nodig.
Ik rijd zelf in de bergen in de Save stand. De motor zelf is sterk genoeg. Alleen bij optrekken vanuit stilstand i.c.m. steile helling is AWD wel handig.
Voor de vraag over de camera zou je Volvotech (forumsponsor) kunnen benaderen. Standaard is dat niet mogelijk. Ik denk alleen dat het heel lastig is om te zien wanneer de rem in werking treedt of heb je ervaring?
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- iDanman
- 2nd Gear member
Volgens mij is met deze camera prima te zien of de dissel volledig is ingedrukt en dus de remmen zijn geactiveerd. Vandaar dat het me handig lijkt Gouwe.
Hans, ik begrijp wat je schrijft, maar zo rij ik niet. Zodra je naar beneden rijdt en je moet remmen voor een scherpe bocht o.i.d. dan drukt de dissel in en remt de caravan bij. Als je daarna laat uitrollen omdat het stijl genoeg is, blijft de caravan remmen en moet je dus even gas geven om de dissel te strekken en de caravan rem te deactiveren.
Hans, ik begrijp wat je schrijft, maar zo rij ik niet. Zodra je naar beneden rijdt en je moet remmen voor een scherpe bocht o.i.d. dan drukt de dissel in en remt de caravan bij. Als je daarna laat uitrollen omdat het stijl genoeg is, blijft de caravan remmen en moet je dus even gas geven om de dissel te strekken en de caravan rem te deactiveren.
πππ ππ ππππππ πππππππππππ ππππ πππππ ππππππππ