achteras defect

haik01
1st Gear member

Heren, dames.

In mijn 3 jaar oude V60 hybride is de achteras van de linker wiel (dus aangedreven door de elektromotor) een beetje defect gegaan. De as heeft van die "gleuven" (spieden) om de kracht over te brengen naar de wielen. Dat zijn van die gleuven die je ook ziet op een SDS MAX boor.

Deze gleuven zijn beschadigd / versleten. Daardoor komt er "ruimte" tussen de as en het wiel. Daardoor bij het optrekken en afremmen hoor je een "bonk".

Auto is 3 jaar oud.

Dealer wil dat vervangen. Alleen de as met wiel gedeelte kost 920 euro. Dan ook nog arbeidsloon erbij. Ik heb gezegd, dat het niet hoort, dat een aandrijfas binnen 3 jaar "versleten" is. Dealer gaat bij importeur "goodwill" aanvragen.

Herkent iemand dit defect? Komt dat "vaker" voor? Want voor een auto van 65k hoort dit niet te gebeuren.
Volvolof
3rd Gear member

Ik weet niet hoe groot die speling is, maar bij de S60/V70N was dat een product eigenschap. Na een aantal jaren kregen ze allemaal een soort kloeink bij lastwisselingen. Dealer kon dat verhelpen door er wat loctite tussen te doen.
Maar als je het niet erg vond kon je dat ook gewoon zo laten (met radio aan hoor je het niet). Ik ben benieuwd of dit vergelijkbaar is of veel ernstiger speling. Dan is coulance wel op zijn plaats lijkt me zo.
haik01
1st Gear member

Dank voor de uitleg. Het is niet alleen hoorbaar, maar het is ook voelbaar. Het gaat het hele chassis door. Locktite zal wel tijdelijk zijn, en niet echt een "oplossing". Dat lijkt meer op een lapmiddel.

Maar klopt, voor een auto die net 3 jaar geleden afgeleverd werd, en nu met 98.000 op de teller, moet toch beter kunnen? Mijn oude Seat Leon heeft 450.000 gereden, mét maar één keer dat de cilinder klep losgekomen. Gelukkig heeft VW dat al voorzien, en heeft uitkepingjes in de cilinderkop gemaakt, zodat ik weliswaar hevig trillend, maar wel met 90 km/u door kon rijden (in de late avond, op een winterse dag in middle of nowhere Polen)....

Maar goed, ik ga kijken wat de dealer gaat doen hiervoor.
mga1600
6th Gear member

Het lijkt me dat er voor zo’n situatie (weinig kilometers en slechts 3 jaar) een coulance regeling van toepassing zou moeten bestaan.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
haik01
1st Gear member

Ik heb vandaag een telefoontje gehad van de dealer. Het hoofdkantoor "doet niet aan coulance regelingen" meer. En in mijn geval, hebben ze alleen de arbeidsloon weggehaald. Maar de as van 900 euro mag ik wel even aftikken. Belachelijk!
mga1600
6th Gear member

Het is niet het hoofdkantoor dat bepaald of iets in een coulance regeling valt, maar de Nederlandse wet. Je mag op grond van het conformiteitsbeginsel m.i. van een as in een peperdure Volvo verwachten dat hij veel langer meegaat dan 3 jaar of 90.000 km. Ik zou zeggen “hou vol” en schakel desnoods je techtbijstand verzekering in.
diesel01
Geartronic member

Dat verhaal van de vorige V70 had te maken met een schroef die los ging zitten, dat is heel iets anders dan een spie die na 3 jaar glad word.
Het lijkt mij dat je een slechte spie hebt gehad en bij 90k en 3 jaar oud zou ik het hele ding vervangen willen zien zonder kosten.
Het slaat natuurlijk nergens op dat zo'n ding na 3 jaar en minder dan 100.000km glad word.
Idd rechtsbijstandverzekering en sommeren dat het ding onder coulance vervangen word.
Laatst gewijzigd door diesel01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
Summum
6th Gear member

Even om te mierenneuken: het woord coulance geeft aan dat iets onverplicht, dus zonder wettelijke of contractuele basis, wordt vervangen/gerepareeerd. De wet bepaalt dus zeker niet of iets "onder coulance" valt.

De wet spreekt slechts over non-conformiteit. De afgeleverde zaak moet die eigenschappen bezitten waarvan de koper - alle omstandigheden in aanmerking genomen - de aanwezigheid niet hoeft te betwijfelen. Bij een gebruikte auto ligt dat anders dan bij een nieuwe.

Niettemin lijkt het mij wel aannemelijk dat het hier een onderdeel betreft waarvan redelijkerwijs verwacht mag worden dat het bij normaal gebruik langer meegaat dan 3 jaar of 100k kilometers. Ondanks dat er geen (contractuele) garantie meer van toepassing is, kun je wel een beroep doen op de (wettelijke) non-conformiteit. In dat geval zal de dealer het onderdeel dus in beginsel kostenloos moeten vervangen. Los daarvan lijkt het mij niet onredelijk als de eigenaar van de auto zelf ook een deel van de kosten draagt, omdat het natuurlijk wel een gebruikte auto is en je na montage van een nieuwe as beter af bent dan voorheen. (Nieuw voor oud).

Succes!
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
manta
2nd Gear member

Misschien weet www.achterasrevisie.nl meer?
mga1600
6th Gear member

Summum schreef: Even om te mierenneuken: het woord coulance geeft aan dat iets onverplicht, dus zonder wettelijke of contractuele basis, wordt vervangen/gerepareeerd. De wet bepaalt dus zeker niet of iets "onder coulance" valt.

De wet spreekt slechts over non-conformiteit. De afgeleverde zaak moet die eigenschappen bezitten waarvan de koper - alle omstandigheden in aanmerking genomen - de aanwezigheid niet hoeft te betwijfelen. Bij een gebruikte auto ligt dat anders dan bij een nieuwe.

Niettemin lijkt het mij wel aannemelijk dat het hier een onderdeel betreft waarvan redelijkerwijs verwacht mag worden dat het bij normaal gebruik langer meegaat dan 3 jaar of 100k kilometers. Ondanks dat er geen (contractuele) garantie meer van toepassing is, kun je wel een beroep doen op de (wettelijke) non-conformiteit. In dat geval zal de dealer het onderdeel dus in beginsel kostenloos moeten vervangen. Los daarvan lijkt het mij niet onredelijk als de eigenaar van de auto zelf ook een deel van de kosten draagt, omdat het natuurlijk wel een gebruikte auto is en je na montage van een nieuwe as beter af bent dan voorheen. (Nieuw voor oud).

Succes!
Dat was precies wat ik bedoelde, alleen formuleerde ik het wat kort door de bocht! Dank voor de correctie!
)()()st
2nd Gear member

Dat schijnt vaker te gebeuren, ook vanwege de grote hoeveelheid koppel die op die assen vrijkomt.
Mooi hè, die moderne wagens, die XC90 is ook zo'n pareltje.

Succes!!
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
BlackcurrantV70
7th Gear member

Het is toch de eerste keer dat ik dit hier lees en er rijden toch wel wat AWD Volvo's rond hier op het forum, met aanzienlijke kmstanden
Nu:
S90 D4 MY18 8 speed GT Inscription, Osmium Grey, blond/offblack interieur, Polestar Engineered.
C70 D3 MY11 6 speed GT , Twilight bronze, umbra/calcite leder
122S B18D MY65 4M, Grafit Gra, rood interieur

Vroeger:
XC70 D3 AWD MY12 6 speed GT, summum Twilight Bronze, offblack/blond
XC60 D3 AWD MY11 6 speed GT Summum Black sapphire/offblack
V70 24D 163PK MY06 6 speed GT, Blackcurrant pearl
C70 20d MY10 Powershift magic Blue pearl
240 GL Estate MY87 24D
)()()st
2nd Gear member

BlackcurrantV70 schreef: Het is toch de eerste keer dat ik dit hier lees en er rijden toch wel wat AWD Volvo's rond hier op het forum, met aanzienlijke kmstanden
Nou, het is natuurlijk ook maar "van horen van" maar sprak vorige week een jongen die monteur is bij de plaatselijke dealer hier. Het ging dus over de vele problemen met XC90 T8, maar dat ook de V60 PIH met o.a. dit soort as-problemen kampte. En dus ook dat die wagens straks voor een particulier totaal niet interessant en onbetaalbaar zijn in onderhoud/reparatie.
Volvo 850 T-5R | cream yellow
Volvo V60D3 | summum | met een vleugje R-design | VolvoTune'd
haik01
1st Gear member

Even een update. Dit verhaal is helemaal de "andere kant" op gegaan.

Ik had een afspraak om over een week of twee de as te vervangen. In die twee weken wat ik rondreed, waren de problemen "uit zichzelf" verholpen. Dus geen tik meer, niet meer raar optrekken en remmen. M.a.w. de auto deed gewoon wat hij de laatste drie jaar ook deed. Gewoon rijden, zonder rare duwtjes etc....

Ik tóch naar de dealer, en hun gezegd dat ze eerst een goede diagnose moeten doen, rondrijden en zelf aanhoren vóórdat ze de as gaan vervangen.

Resultaat: Ze hebben niets gevonden, alles weer aangedraaid op moment en locktite ertussen.

Klaar. Kosten: 142 euro aan 'onderzoekskosten'. Nou, in ieder geval beter dan 900 euro voor een as.
Laatst gewijzigd door haik01 op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Hans oet Twent
8th Gear member

Donders Fielseteerd dan maar!
“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Onderweg; C70 T5 Tourer My"12 een onbegrensd 2e HANSje een 'Empty Nest Volvo'
'Voorlop(er)(ig)' een 308 GT SW bj'24 voorzien van een halve 6 pitter.
MGB GT BRG Classic Rally Car 1969 > FOR SALE!!!!!!
Exit: V70 D5 / V70 D4 / V70 2.5 / V90 D4 / V90 D4 / V70 D4 / V60 T6 recharge
RoaldH
6th Gear member

haik01 schreef: Even een update. Dit verhaal is helemaal de "andere kant" op gegaan.

Ik had een afspraak om over een week of twee de as te vervangen. In die twee weken wat ik rondreed, waren de problemen "uit zichzelf" verholpen. Dus geen tik meer, niet meer raar optrekken en remmen. M.a.w. de auto deed gewoon wat hij de laatste drie jaar ook deed. Gewoon rijden, zonder rare duwtjes etc....

Ik tóch naar de dealer, en hun gezegd dat ze eerst een goede diagnose moeten doen, rondrijden en zelf aanhoren vóórdat ze de as gaan vervangen.

Resultaat: Ze hebben niets gevonden, alles weer aangedraaid op moment en locktite ertussen.

Klaar. Kosten: 142 euro aan 'onderzoekskosten'. Nou, in ieder geval beter dan 900 euro voor een as.
Even een reactie:
Ik ken ook verhalen dat de bouten waarmee de as is vastgezet langzaam loskwamen waardoor je met optrekken en afremmen op lage snelheid getik/gebonk hoort aan de linkerkant van de auto. Locktite heeft toen ook geholpen. Het is alleen waarneembaar op lage snelheid als je elektrisch rijdt. Is dat ook zoals bij jou?
2013 Volvo V60 PIH Pure Limited Edition MY13 Polestar
2021 Tesla Model 3 RWD Deep Blue / White
2023 Peugeot 208 GT 136 Rouge Elixir
haik01
1st Gear member

Correct Roald. Alleen als het elektrisch is, en bij lage snelheden.....

ik hoop dat het opgelost is.
Laatst gewijzigd door haik01 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
haik01
1st Gear member

Deze achteras was toch defect. Op een gegeven moment hoor ik alleen staal op staal als ik de auto in "D" zet.

Dealer vindt het volgende:

De halve achteras, die in het achterwielnaaf in gaat, is volledig versleten. Ook de achterwielnaaf. Ik heb foto's mogen maken, want het zijn ruilonderdelen. De spiedes die in de as en naaf zitten, zijn volledig weg. Het lijkt erop dat de staal veel te "zacht" is, want met zijn 70 PK achtermotor kan dit niet voor elkaar gekregen hebben.

Dus krijg ik een "aangepaste" factuur.

906 euro inclusief flens, as en montage. Waarom men 60 euro voor "storing zoeken" in rekening brengt, en 20 euro aan "klein materiaal", snap ik niet. Want er zijn geen kleine materialen gebruikt, helemaal niet die 20 euro kosten. Want de schroeven, borgbouten en flensbouten zijn wél in rekening gebracht, alsmede een uitzetring en 2 liter transmissie olie.

Ik denk dat ik dit via de Bovag ga spelen, want Volvo geeft niet thuis. Anders naar de geschillen commissie.

Hebben jullie andere ideeën om dit tot een goed einde te brengen?
360Degreez
5th Gear member

haik01 schreef: . Het lijkt erop dat de staal veel te "zacht" is, want met zijn 70 PK achtermotor kan dit niet voor elkaar gekregen hebben.
Hou er rekening mee dat de elektromotor bij 0 toeren 100% van zijn kracht levert. De kracht komt niet geleidelijk op het materiaal als bij een brandstofmotor.
Desalniettemin mag je van een product in deze prijsklasse verwachten dat het langer meegaat dan drie jaar. Het is gewoon een ontwerpfout of materiaalfalen.

Probeer zoveel mogelijk vast te leggen in beeld en schrift en doe eens een belletje met je rechtsbijstandverzekering als je die hebt. Leg ze het verhaal voor en check even wat je kansen zijn. Meestal is dreigen met een juridische procedure, hoe vervelend ook, genoeg om ze over de drempel te duwen.

Succes!
Gouwe
7th Gear member

Je gaf aan het begin aan dat de dealer met Volvo zou gaan overleggen over coulance, wat heeft dat nog opgeleverd? Voordat je gaat dreigen met juridische stappen zou ik eerst kijken of je er samen uit kan komen. Wel denk ik dat dit een gevalletje is dat het product niet voldoet aan het conformiteitsbeginsel. Succes met de afhandeling.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Plaats reactie

Terug naar “S60 / V60 vanaf MY2010 t/m MY2018”