Verschil automatisch groot licht en actief grootlicht.

Plaats reactie
diesel01
Geartronic member

Mijn V70 heeft automatisch grootlicht.
Nu heb ik laatst een XC60 gereden met actief grootlicht en dat is toch wel een gaaf systeem.
Kan het automatisch grootlicht geupgrade worden naar actief grootlicht?
Ik dacht dat de het systeem alleen leverbaar was op de 60 serie maar ik zie ook dat de V70 leverbaar was met actief grootlicht.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
lint
Geartronic member

Wat is precies het verschil tussen automatisch groot licht en actief groot licht?
Op de Volvo support site kan ik dit vinden:

Actief groot licht*
Actief groot licht ontdekt de koplampen van een tegenligger of de achterlichten van een voorligger en schakelt dan over van groot licht naar dimlicht. De verlichting gaat terug naar groot licht als het invallende licht ophoudt.
Actief groot licht - AHB
Actief groot licht (Active High Beam – AHB) is een functie waarbij met een camerasensor in de bovenrand van de voorruit de koplampen van tegenliggers of de achterlichten van voorliggers worden geregistreerd en wordt overgeschakeld van groot licht naar dimlicht. De functie kan ook rekening houden met de straatverlichting.
Wanneer er geen invallend licht van voor-/tegenliggers meer wordt waargenomen, schakelt de verlichting enkele seconden later weer over naar groot licht.
Activeren/deactiveren
AHB kan worden geactiveerd, wanneer de verlichtingsdraaiknop in de stand staat (op voorwaarde dat het systeem niet gedeactiveerd werd in het menusysteem MY CAR), zie MY CAR.

Stuurhendel en verlichtingsdraaiknop in stand AUTO.
De functie kan starten bij ritten in het donker, wanneer de auto op een snelheid van 20 km/h of hoger rijdt.
Schakel het AHB in of uit door de linker stuurhendel tot in de eindstand naar het stuurwiel te halen en vervolgens los te laten. Na het deactiveren van het groot licht wordt direct overgeschakeld naar dimlicht.
Auto met analoog instrumentenpaneel
Wanneer AHB geactiveerd is, brandt het symbool op het informatiedisplay van het instrumentenpaneel.
Wanneer het groot licht ontstoken is, brandt ook het symbool op het instrumentenpaneel.
Auto met digitaal instrumentenpaneel
Wanneer AHB geactiveerd is, brandt het symbool op het informatiedisplay van het instrumentenpaneel wit.
Als het groot licht ontstoken is, brandt het symbool blauw.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
MN-NL
5th Gear member

De mijne (V70) heeft het actief grootlicht, dus zou jij ook moeten hebben? Ik denk dat je de camera die bij het Intellisafe hoort nodig hebt, en je moet inderdaad in het menu bij My Car of zo de optie aanvinken. Als de dan grootlicht activeert krijg je het blauwe lampje in het display, met een A erbij. Werkt perfect!
diesel01
Geartronic member

Sorry my bad.
Ik bedoel dus een upgrade naar adaptief grootlicht.
Het automatisch grootlicht of actief grootlicht heb ik ook.
Ik vraag mij af of het te upgrade is naar adaptief grootlicht.
Hetgeen betekend dat er op donkere wegen altijd grootlicht word gevoerd en tegenliggers uit de lichtbundel word gefilterd.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
MN-NL
5th Gear member

Dat lukt volgens mij alleen met LED koplampunits en denk dat die optie niet bestaat voor de V70? Nog los van dat het bij Volvo altijd ingewikkeld is om van het ene naar het andere lichtsysteem te up- of downgraden bij de koplampen?

Op de wishlist dus, deze optie....voor de volgende?
mga1600
6th Gear member

MN-NL schreef: Dat lukt volgens mij alleen met LED koplampunits en denk dat die optie niet bestaat voor de V70? Nog los van dat het bij Volvo altijd ingewikkeld is om van het ene naar het andere lichtsysteem te up- of downgraden bij de koplampen?

Op de wishlist dus, deze optie....voor de volgende?
In mijn ‘oude’ XC60 werkt het met Xenon......dus de aanname dat het alleen met LED zou gaan klopt niet. Of de optie ooit in een V70 beschikbaar was weet ik niet.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
diesel01
Geartronic member

Ik ben even op onderzoek geweest en kwam bij autoblog uit.

Superirritant. Grootlichtrijders die vergeten terug te schakelen naar dimlicht als je ze op een donkere weg tegemoet rijdt, waardoor je tijdelijk te maken krijgt met netvliesterrorisme. Volvo komt met een oplossing.

Het heet Active High Beam Control en op de Autosalon van Genève zullen de Zweden het voor het eerst presenteren. Deze lamptechniek zorgt ervoor dat je constant met grootlicht kan rijden, maar zodra er een tegenligger of een voertuig op dezelfde weghelft opdoemt wordt een deel van de lichtbundel verduisterd, waardoor ze gespaard blijven van hinderend licht. Hiervoor zit een kleine cilinder met metalen deeltjes in de koplamp, die met “absolute precisie” de lichtstraal zo kan aanpassen dat medeweggebruikers geen oogbalpijn lijden. Witchcraft, we weten het. Overigens zijn er meer merken met deze systemen, zoals Volkswagen. Mercedes heeft bijvoorbeeld Grootlicht Assistent waarbij de lichtbundel eveneens wordt bijgesneden wanneer er tegenliggers opdoemen.

De positie van tegenliggers wordt bepaald met de camera voor de achteruitkijkspiegel – die onder meer wordt gebruikt voor collision warning en Volvo’s zelf laat remmen. Het permanent adaptief grootlicht is actief vanaf 15 km/u en wordt straks toegepast op de Volvo S60, V60 en XC60.

Een visuele uitleg van deze koplampmagie is te vinden op Autojunk.nl, waarin wordt getoond hoe de lichtbundel constant wordt aangepast. Als dit echt werkt zoals Volvo het hier voordoet, is het best wel innovatief.

Metalen deeltjes in de koplampen...die heb ik vast niet.
Idd op de wishlist voor de volgende, dat zal toch iets uit de nieuwe lijn en dus met led worden met de mogelijkheid tot uitbreiding met iets van Hella.
V90 T6 Recharge Rdesign
Edgecrusher
4th Gear member

Idee is goed, maar constant met groot licht rijden lijkt me ook wel vervelend, of kan het systeem ook de reflectie van verkeersborden enz. minimaliseren? Fietsers en wandelaars zullen er ook blij van worden.
(wel raar dat het een oplossing en innovatief wordt genoemd en tegelijk bij meerdere merken al wordt toegepast)
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2019 Audi A3 Cabriolet & 2023 Ford Puma ST-line X.
Volvo_Bjorn
3rd Gear member

Mijn V60 heeft actief groot licht. ik vind het heerlijk rijden en je ziet er echt pakken meer mee op pikdonkere stukken. Ik schrik er ook steeds van hoe precies het lichtbeeld geregeld wordt. Waar een voertuig tevoorschijn komt wordt het licht mooi uitgeschakeld en worden de enkel weg randen verlicht. Als er een voorligger voor me rijdt en het actief groot licht springt op, dan is het precies of er gordijntjes worden open getrokken. Aan de zijkanten zie je de lichtbundel groter en verder gaan schijnen. Volgens mij wordt dit gerealiseerd door LED's die in de koplamp zitten. Als ik in de koplamp kijk dan zie ik naast de lens precies 3 LED's zitten.

Filmpje over active high beam
-Volvo V60 D3 Momentum, Black
-Volvo V60 D3 Summum, Caspian Blue (Perte Total :( )
Henielma
2nd Gear member

Volgens mij zit dit actief grootlicht ook op mijn V60 D6. Dit werkt best wel mooi maar mij valt op dat wanneer je op een lange rechte weg zit met grootlicht aan dat deze vaak te laat gaat dimmen. Met name wanneer de koplampen van de tegenligger niet al te fel zijn. Regelmatig seinen tegenliggers naar mij en daar reageert mijn auto dan direct op door de high beam uit te schakelen en de tegenligger "uit te snijden" uit het grootlicht. Maar dit voelt voor mij niet prettig waardoor ik dan vaak toch maar handmatig op tijd dim.

Weet iemand of de gevoeligheid van dit systeem aan te passen is?
V60 D6 2014 377.000 km
V50 D5 2007 460.000 km
diesel01
Geartronic member

Edgecrusher schreef: Idee is goed, maar constant met groot licht rijden lijkt me ook wel vervelend, of kan het systeem ook de reflectie van verkeersborden enz. minimaliseren? Fietsers en wandelaars zullen er ook blij van worden.
(wel raar dat het een oplossing en innovatief wordt genoemd en tegelijk bij meerdere merken al wordt toegepast)
Daarom zit de operator ook aan het stuur..
V90 T6 Recharge Rdesign
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”