Waar vind ik deze intercooler pakking?

Geleverd vanaf 2003
TijnOnlijn
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 28.08.2017 - 20:57

Voor m'n v50 2.0d 2006 zoek ik een nieuwe pakking voor tussen intercooler buis en gasklephuis. Volvo levert deze niet los. En de diameter opmeten is trouwens ook een beetje een gedoe nu het in elkaar zit, want zo makkelijk gaat die buis er niet af. Weet iemand waar ik zoiets kan krijgen? Of eventueel de afmetingen die het zouden moeten zijn? Het gaat om de bovenkant van buis 7 op de afbeelding.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door TijnOnlijn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Onderdeelnummer invoeren op Google? Waarschijnlijk via Ebay te verkrijgen.
Volvoless, nu Golf VII
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

En is de aanvoerslang niet los te koop inclusief pakking?
Volvoless, nu Golf VII
TijnOnlijn
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 28.08.2017 - 20:57

Ik kan het onderdeelnr nergens vinden. Volvo had het ook niet los op de exploded view staan zeiden ze. Mocht je een suggestie hebben waar ik dat nr eventueel toch vandaan zou kunnen halen: graag! De buis is wel los van de intercooler te koop maar kost dan ca 150 euro, dus dat wilde ik als het even kan graag voorkomen.
Laatst gewijzigd door TijnOnlijn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8629
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Hoe ziet die pakking er dan uit? Het gasklephuis bestaat uit een rond gegoten alu deel waar een plastic slang op geklemd wordt met een slangklem. Wat zit daar dan nog tussen?
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
TijnOnlijn
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 28.08.2017 - 20:57

edraket schreef: Hoe ziet die pakking er dan uit? Het gasklephuis bestaat uit een rond gegoten alu deel waar een plastic slang op geklemd wordt met een slangklem. Wat zit daar dan nog tussen?
Het gasklephuis is volgens mij van plastic. Ben je misschien in de war met de vesie zonder DPF? Het plastic van de slang is vrij hard dus dat sluit ook met een slangklem niet lekker af, en de pakking die er tussen zit lijkt het meest op een afgeknipt stuk fiestbinnenband van een cm of 3. Dit zit over het linker 'buisje' van het gasklephuis geschoven en daaroverheen zit weer de plastic slang. En om het geheel de slangklem om het op z'n plaats te houden.

Ik denk ook wel dat het origineel is. Je ziet namelijk dat pakking en slangklem bij elkaar horen.. volgens mij was het zelfs zo gemaakt dat slangklem en pakking aan elkaar vast zaten. Het vreemde was dat volvo de losse slangklem juist weer wel als los onderdeel op de partslist had staan.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

En als je die slangklem besteld, krijg je dan niet die rubber mof erbij?
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 911
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

TijnOnlijn schreef:
edraket schreef: Hoe ziet die pakking er dan uit? Het gasklephuis bestaat uit een rond gegoten alu deel waar een plastic slang op geklemd wordt met een slangklem. Wat zit daar dan nog tussen?
Het gasklephuis is volgens mij van plastic. Ben je misschien in de war met de vesie zonder DPF? Het plastic van de slang is vrij hard dus dat sluit ook met een slangklem niet lekker af, en de pakking die er tussen zit lijkt het meest op een afgeknipt stuk fiestbinnenband van een cm of 3. Dit zit over het linker 'buisje' van het gasklephuis geschoven en daaroverheen zit weer de plastic slang. En om het geheel de slangklem om het op z'n plaats te houden.

Ik denk ook wel dat het origineel is. Je ziet namelijk dat pakking en slangklem bij elkaar horen.. volgens mij was het zelfs zo gemaakt dat slangklem en pakking aan elkaar vast zaten. Het vreemde was dat volvo de losse slangklem juist weer wel als los onderdeel op de partslist had staan.
Kun je de pakking er niet tussenweg halen, een stukje EPDM halen en hiermee zelf een pakking maken?ik heb dit zelf al heel vaak gedaan en vele pakkingen worden gemaakt van EPDM
Laatst gewijzigd door MartijnAbel op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
TijnOnlijn
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 28.08.2017 - 20:57

Poika schreef: En als je die slangklem besteld, krijg je dan niet die rubber mof erbij?
Nee :D Daar hoopte ik inderdaad ook op. In de catalogus van de dealer stond een foto en dat was een gewone klem.
Gebruikersavatar
jopie123
2nd Gear member
Berichten: 195
Lid geworden op: 03.01.2017 - 15:40

Ik weet natuurlijk niet precies wat de reden is dat je er iets aan wil doen. Zelf heb ik vanwege een lek in deze specifieke slang/buis, deze een tijdje geleden vervangen. Intussen is deze niet meer van hard plastic, maar is het vervangen door een zachte slang. Deze kost bij de volvodealer €96 incl btw. Onderdeelnummer heb ik niet genoteerd, maar als je het omschrijft moeten ze dat zo kunnen achterhalen. Volgens mij hebben de harde originele buis en de nieuwe zachte slang allebei geen pakking. Die van €150 is de buis tussen de turbo en de intercooler (nr 4 op jouw tekening). Wat is de reden van je vraag?
2006 Volvo v50 2.0d
1985 Volvo 740 GL b230k

Weblog over mijn klusavonturen met de Volvo’s
WYD
3rd Gear member
Berichten: 344
Lid geworden op: 23.06.2007 - 20:58

Inderdaad, nummer 7 zou goedkoper moeten zijn. Als je de harde variant heb, zou ik deze wisselen voor de zachte variant, dan heb je geen pakking nodig lijkt mij.
Laatst gewijzigd door WYD op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvoless, nu Golf VII
TijnOnlijn
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 28.08.2017 - 20:57

Zo, wat een nachtmerrie. Ik heb net geprobeerd nr7 los te halen om eens op het oog te inspecteren op lekkages. De reden waarom het allemaal begonnen is is namelijk dat m'n auto net wat teveel rookt als de turbo gaat blazen en de motor warm is. Koud gaat het grootste deel door de bypass dus blijven nr7 en de intercooler als kanshebbers over. Om te beginnen is de schroef van de slangklem tussen intercooler en buis vrijwel niet bereikbaar. Ik kreeg bij een v40 de koplamp heel slecht los dus ik wilde de bumper liever laten zitten. Dus heb ik het via het mislicht geprobeerd.

Het heeft drie kwartier geduurd om die slangklem redelijk los te draaien, millimeter voor millimeter maar dat was nog niet voldoende om hem er af te schuiven. De tijd begon te dringen en toen toch maar met tegenzin de bumper losgehaald. En tot m'n verbazing ging die koplamp bij zo'n v50 juist heel makkelijk los. Omdat nr7 ook nog halverwege aan het chassis vast zit en ik met geen mogelijkheid kon ontdekken hoe dat precies los ging heb ik hem maar weer in elkaar gezet zodat ik hem morgen weer kan gebruiken. Ongelofelijk ook hoe dicht alles op elkaar zit. Ik heb best kleine handen, maar zelfs daarmee was er bijna niet tussen de kabels en buizen heen te komen. Hoe doen andere mensen dat o.O


Tegelijkertijd heb ik de pakking tussen gasklephuis en spruitstuk vervangen. Die was niet heel geweldig.. misschien heb ik geluk en is het daarmee opgelost. Als het dat niet is ga ik de buizen gewoon afpersen. Voor de search: de buis onder de motor door is 50mm dus die maat afpersdop zou het moeten zijn. Volvo zei trouwens specifiek dat nr7 ongeveer 150 euro was. Als ik hem moet vervangen komt er in ieder geval een flexibele op. Dat lijkt me een veel slimmere constructie, en ik zag er op ebay een voor 60 GBP staan. De pakking hoort er verder volgens mij origineel niet tussen denk ik. In het slip-on deel van het harde plastic zat een gaatje en dat hebben ze op deze manier proberen te fixen.

Wordt vervolgd ben ik bang. :-/

Weet iemand hoe je die middelste bevestiging van de buis los krijgt?
Laatst gewijzigd door TijnOnlijn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

heb je m al eens uitgelezen?
TijnOnlijn
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 28.08.2017 - 20:57

Poika schreef: heb je m al eens uitgelezen?
Ja. Geen foutcodes. Turbodruk piekt op 21psi en dat lijkt me ook wel normaal, maar ik heb ergens gelezen dat een turbo met variabele geometrie zelf bij kleine lekkages wat harder kan gaan werken waardoor de druk toch gelijk blijft. Dus geen idee of dat iets zegt.. daarom lijkt afpersen me de volgende stap. Maar ik heb weinig ervaring met dit soort auto's dus ik sta open voor suggesties.
Laatst gewijzigd door TijnOnlijn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Hoe ziet de intecooler eruit? Zie je olie eraan hangen? Olie vlekken?

Hoe is het verbruik?
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
TijnOnlijn
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 28.08.2017 - 20:57

Poika schreef: Hoe ziet de intecooler eruit? Zie je olie eraan hangen? Olie vlekken?

Hoe is het verbruik?
Verbruik schommelt tussen de 5.0 en 6.5 l/100km. Ik zie op het oog geen olie aan de intercooler hangen, maar ik heb de bumper er niet helemaal afgehad. Van onder af gezien zie je geen lekkages. Het leek vanochtend een fractie minder te zijn maar het verschil was niet groot.
Laatst gewijzigd door TijnOnlijn op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Als ie aan de pomp 1 op 15 doet, dan is er wel wat aan de hand.

Stijgt het olie peil wel eens?
TijnOnlijn
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 28.08.2017 - 20:57

Poika schreef: Als ie aan de pomp 1 op 15 doet, dan is er wel wat aan de hand.

Stijgt het olie peil wel eens?
Nee, oliepeil is aardig stabiel. Roetfilter is ook verwijderd en uitgeprogrammeerd. Hij rijdt verder als een zonnetje en is ook niet merkbaar sloom. Aan de pomp is het meestal ongeveer 1:17 waarbij de schommelingen op de boordcomputer redelijk verklaard kunnen worden door wisselingen in het soort gebruik op dat moment.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2266
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

kijk aan goed bezig.

Volgens mij redelijk normaal dat ie dan een beetje roet..... Wie heeft al die zaken gedaan? Wat zeggen hun ervan?
TijnOnlijn
2nd Gear member
Berichten: 103
Lid geworden op: 28.08.2017 - 20:57

Geen idee, ik heb niet kunnen achterhalen wie het gedaan heeft. Een beetje rook is niet zo'n punt, maar dit kun je vergelijken met iemand die sigarettenrook uitblaast. Niet stoomboot-zwart maar wel meer dan een klein pluimpje.

Dus dan maar afpersen. Het begon met een stop van 50mm, mede mogelijk gemaakt door praxis en door de lokale bandenboer. Dus hierbij direct de how-to.

Afbeelding

Vervolgens de slang tussen turbo en intercooler losmaken en afdoppen. De harde buis zit op twee plaatsen met een schroefje en moertje vast, en dit moet eerst los. Anders krijg je geen beweging in de buis. Let op, er zit vaak olie in deze buizen. Haal deze eerst weg anders blijft de stop misschien niet op z'n plaats zitten en schiet hij er af. Rechts is de voorkant van de auto.

Afbeelding

Vervolgens sluit je de overgang tussen gasklephuis en spruitstuk af. Dit om te voorkomen dat je het carter onder druk zet. Het ging makkelijk dan gedacht. Je kunt namelijk gewoon een plastic bakje op maat snijden en inkepingen voor de bovenste twee schroeven maken. De onderste hoeft er niet doorheen om goed af te dichten.

Het is verleidelijk dit achterwege te laten, maar als ik internet mag geloven is deze stap erg belangrijk om problemen met de carterontluchting te voorkomen.

Afbeelding

Ondertussen heb ik ook nog even het neusje opengehaald om ook direct de intercooler te kunnen controleren. Op youtube staat een tutorial ( maar het was net wat lastiger dan dat. Als je nummerplaat namelijk met zelftappers vastgeschroefd is dan heb je daarmee de bumper aan een achterliggend stootblok verbonden. Dit kun je niet in 1 beweging loshalen. Als de bumper niet los wil is het dus zaak even goed naar de nummerplaat te kijken. Vervolgens geleidelijk oppompen naar 1 of 1,5 bar en op z'n fietsbands met wat zeepsop aan de slag.

Het lek zat inderdaad op de plaats waarvan ik dacht dat hij lek was. Hieronder de boosdoener.

Afbeelding

Morgen maar eens even met volvo bellen voor zo'n slang. Tegen mij zei volvo ca. 150 euro voor deze 'nr7' buis. Misschien zijn ze opgeslagen, dus het loont zich wel wat rond te shoppen. Ik kwam er dus een op ebay tegen, en de verkoper claimt bij navraag dat deze zeker weten voor het type met y-gasklephuis en roetfilter zijn. Op basis van de vorm lijkt hij me niet te passen. Ik kan die 90 graden hoek niet plaatsen. Wat denken jullie?

Afbeelding

https://www.ebay.nl/itm/122507491477?ul_noapp=true
Laatst gewijzigd door TijnOnlijn op 01.01.1970 - 01:00, 10 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”