Pagina 1 van 1
Welke occasion V40: D2, D3 of D4?
Geplaatst: 05.02.2018 - 15:08
door Frits V70
Mijn dochter wil kijken naar een 2de hands V40 diesel en haar Seat Ibiza diesel Sport in te ruilen.
Papa rijdt in een XC 60 D3. Ik adviseer haar bij voorkeur ook de 2.0 5 cilinder diesel te nemen. Goede ervaringen mee en ook omdat deze waarschijnlijk als ex lease niet zoveel voorkomt en ze dan mogelijk een kan vinden met een mooie lage km stand .
Ze rijdt n.l. ca. 40.000 km per jaar, dus benzine komt sowieso niet in aanmerking.
Ik heb zelf geen ervaringen met de V40. Waar op te letten?
Hoor graag.
Groet,
Frits
Re: Welke occasion V40: D2, D3 of D4?
Geplaatst: 05.02.2018 - 15:22
door lancer
Ik denk dat veel 2.0l 5 cilinders gewoon ex-lease zijn hoor.
Overigens doet de 2.0l 4 ciliner het ook prima (de 5 cilinder is wel een lekkerder blok). Het eerste jaar dat deze geleverd zijn (MY2014/15 volgens mij) zou ik ze vermijden gezien alle EGR ellende die voorbij is gekomen. Ik heb zelf een D2 MY16 zonder enige problemen.
Het enige dat ik tot op heden heb meegemaakt zijn rammeltjes en piepjes.
De D2 tot MY15 is een 1,6l blok. Voldoende voor een V40 en de zuinigste optie.
Overigens vind ik een V40 CC het lekkerst rijden en sturen, maar succes om daar een 2e hands van te vinden.
Re: Welke occasion V40: D2, D3 of D4?
Geplaatst: 05.02.2018 - 17:01
door Longone
Een D2 (zowel 1.6D2 als 2.0D2) is voordeliger in aanschaf en voordeliger in brandstofverbruik, en is prima als je hem voor de 180.000 km weer inruilt.
Een D3 of D4 (5 cilinder voor 2014 en 4 cilinder vanaf 2014) is duurder in aanschaf en duurder in brandstofverbruik maar rijdt pittiger en kun je gemakkelijk "ruim door de 2 ton heentrekken" zonder hele gekke kosten.
Dus de vraag is: Wat wil je en hoeveel geld heb je te besteden?
Re: Welke occasion V40: D2, D3 of D4?
Geplaatst: 05.02.2018 - 20:41
door toppertje
Longone schreef:
Een D2 (zowel 1.6D2 als 2.0D2) is voordeliger in aanschaf en voordeliger in brandstofverbruik, en is prima als je hem voor de 180.000 km weer inruilt.
Een D3 of D4 (5 cilinder voor 2014 en 4 cilinder vanaf 2014) is duurder in aanschaf en duurder in brandstofverbruik maar rijdt pittiger en kun je gemakkelijk "ruim door de 2 ton heentrekken" zonder hele gekke kosten.
Dus de vraag is: Wat wil je en hoeveel geld heb je te besteden?
begrijp ik uit jou verhaal dat een 1.6D2 of 2.0D2 niet door de 2ton kunt heen trekken zonder hele gekke kosten?
waar baseer je dat op als ik vragen mag?
Re: Welke occasion V40: D2, D3 of D4?
Geplaatst: 05.02.2018 - 21:04
door ak34
De volvo D2 rijdt wel aangenamer dan de PSA D2.
Nu ben ik ook wel benieuwd waarom een Volvo D2, met zelfde 2-liter-blok als alle andere nieuwe Volvo's
meer kosten met zich mee zou brengen dan bijvoorbeeld een D4.
Re: Welke occasion V40: D2, D3 of D4?
Geplaatst: 07.02.2018 - 07:41
door OGA244
CO2 reductiemaatregelen
Re: Welke occasion V40: D2, D3 of D4?
Geplaatst: 07.02.2018 - 10:12
door Joh@n
ak34 schreef:
De volvo D2 rijdt wel aangenamer dan de PSA D2.
Nu ben ik ook wel benieuwd waarom een Volvo D2, met zelfde 2-liter-blok als alle andere nieuwe Volvo's
meer kosten met zich mee zou brengen dan bijvoorbeeld een D4.
De VEA D2 zal niet veel meer onderhoud met zich meebrengen dan een VEA D4 lijkt me. Sterker nog, ik denk dat de D4 juist wat duurder is omdat daar simpelweg meer onderdelen in zitten en het een eerdere versie is van de motor.
OGA244 schreef:
CO2 reductiemaatregelen
Dat lijkt mij toch niet relevant in dit geval? Het is gewoon dezelfde motor in de basis. Ten opzichte van de "oude" D3/D4 gaat dat natuurlijk wel op, die zijn minder geknepen en lopen ook onzuiniger. De VEA D4 is echt zo'n slecht blok niet.
Re: Welke occasion V40: D2, D3 of D4?
Geplaatst: 09.02.2018 - 16:54
door Longone
Een D2 kan op zich best 3 ton of meer mee, als er maar rustig mee gereden wordt en als het onderhoud maar juist en op tijd plaatsvindt.
O.a. Janvanmeer op dit forum heeft dit voor elkaar.
Maar bij een lichtere motor zijn ook veel onderdelen eromheen lichter, plus de motor moet relatief harder werken.
Als je tweedehands auto dus wat wilder bereden en/of eventueel getuned is geweest (dit staat niet in het onderhoudsboekje) kan en mag je niet verwachten dat je er probleemloos hoge kilometerstanden mee gaat halen.
En 180.000 km is de limiet bij de meeste leasemaatschappijen, alle auto's zijn tegenwoordig goed genoeg om dit in de meeste gevallen wel te halen zonder hele gekke dingen.