Dus afgezien van de motor en de grotere velgen zelfde uitvoering die ik ook heb besteld.
Tot nu toe de auto in Bursting Blue nog niet in het echt kunnen bewonderen maar in het echt nog veel mooier dan op de foto’s. Hele mooie kleur vooral natuurlijk als het zonnetje er op staan.
Maar ook in de schaduw heel mooi. Heel blij met mijn keuze.
Interieur ook heel mooi en de stoelen zitten heerlijk. De nubuck stoelen geven voldoende steun en de zitpositie is goed. Interieur in de R-Design ziet er goed uit maar rij nu ook R-Design dus ik ben er aan gewend.
Als je uit een niet R-Design komt zal het wat donker zijn.. Maar het grote panorama dak heft dat weer op.
Gelijk even gekeken waar nu precies de sproeiers zitten bij de ruitenwissers dit niet kunnen terug vinden in de digitale handleiding. Op de wisser stang zitten op de 2 punten 2 sproeiers.
Dus niet zoals bij de Aqua Blades van de XC60, V90/S90, XC90 waar ze in de wissers zelf zitten ze dus op de stang. Niet nodig gehad maar neem aan dit goed werkt aangezien ze vlak voor de wissers op je raam spuiten.
Qua zonnebril ga ik toch proberen of de zonnebril houder accessoire in de handgreep boven de deur ook op de XC40 past.
Dat ben ik nu eenmaal zo gewend en je kan makkelijk tijdens het rijden van bril wisselen.. Er is ook ruimte voor naast de plek voor je telefoon maar is toch weer wat verder weg.
Het rijden zelf dan.
Ik ben natuurlijk geen automaat gewend aangezien ik nu een handbak heb maar je raakt er snel aangewend. Helemaal in de adaptieve Cruisecontrol/Pilot Assist stand waar je natuurlijk weinig zelf hoeft te remmen..
Alleen natuurlijk opletten want adaptieve Cruisecontrol en Pilot Assist zien niet dat een auto bijvoorbeeld stil staat voor een stoplicht. Daar moet je dus wel zelf voor remmen..

Ook een tijd gereden met de snelheid limiter in combinatie met de verkeersbord herkenning dit is ook wel heel relaxed.. De snelheid wordt gelimiteerd naar de hand van de verkeersborden.
Kom je bijvoorbeeld in een 30 km/u zone wordt dit geregistreerd en gelijk wordt je snelheid gelimiteerd op 30 km/u. In de handleiding wel gelezen dat je hier wel een aanpassing in kan doen dus bijvoorbeeld 35 km/u of 55/60 km/u in 50 km/u zone.

Ook heel mooi is dat als er geen verkeersbord staat de auto toch weet dat je ergens bijvoorbeeld 80 km/u mag. Dit wordt dan weer uitgelezen uit informatie uit het navigatie systeem.
Bij overgang van de ene snelheid naar de andere heeft het systeem wel even tijd nodig maar dat is te verwaarlozen.
Dit koppeling tussen verkeersbord herkenning en snelheid aanpassing werkt alleen met de snelheid limiter en dus NIET met Adaptieve cruisecontrol en Pilot Assist.
Je kan ook in gewoon verkeer rijden op de Pilot assist en dit rijdt ook heel relaxed.
Het wegrijden bij een stoplicht (na 5 seconden) als je in Adaptieve cruisecontrol of Pilot assist staat is ook heel makkelijk even op de + knop op stuurdrukken en de auto rijd langzaam weg tot de ingesteld afstand is bereikt en accelereert daarna naar de ingesteld snelheid of past zich aan op de voorganger. Gaat het al weer eerder rijden dan doet hij het zelf.
Qua comfort rijdt het heel comfortabel zelf met de R-Design in comfort mode.
Niet echt over slecht wegdek gereden dus kan daar niet veel over zeggen maar de paar drempels die ik tegen kwam werden goed af geveerd.
Maar kort stukje in Dynamic mode reden op de snelweg gedeelte en je merkt gelijk dat de auto sneller op het gas reageert en meer doortrekt in de versnellingen.
Niet echt lang genoeg in deze stand gereden om indruk te kunnen geven over het comfort in de dynamic stand.
De demo auto stond natuurlijk op 20” dus met 19” of 18”zal het alleen maar comfortabeler worden.
Eenmaal op de terugweg in mijn eigen V40 R-Design met sportonderstel merkte ik pas hoe comfortabel de XC40 reed qua vering. Maar toch ook sportief helt niet over de bochten en ligt goed op de weg.
Laat ik zeggen je merkt niet dat je in een hoge auto rijdt. Ik had er tijdens het rijden bijvoorbeeld geen erg in qua wegligging.
Voor de rest is het navigatie scherm tussen je klokken in je dashboard wel heel lekker. Je hoeft niet opzij naar scherm te kijken maar je ziet gewoon de kaart met aanwijzingen voor je neus.
Geluid systeem eigenlijk niet aangehad want ik kreeg natuurlijk allerlei uitleg van de Pro-Drive instructeur. Dus kan daar niet over melden.
In totaal duurde het zo’n 60 minuten waarvan de eerst 15 voor uitleg systemen en de resteren 45 minuten rijden. Had natuurlijk zelf de digitale handleiding al paar keer doorgelezen dus echt veel hoefde hij niet uit te leggen. Wat weer tijd scheelde en ik meer kon rijden..

En al wel gezien dat je in het begin wel even wat tijd nodig hebt om alle nieuwe systemen te leren kennen wat ik ook al had gelezen van mensen die van een V70 naar een V90 gingen.
Nu helemaal geen geavanceerde hulpsystemen natuurlijk op mijn V40. Maar je raakt er wel snel aangewend lijkt me kwestie van gebruiken.
Alleen nu is het wachten nog moeilijker geworden aangezien je er nu ook in gereden hebt.
Al me al dus heel blij met mijn keuze voor de XC40 en qua kleur en uitvoering.
Wordt nu alleen kijken hoe de T4 zal gaan rijden ten opzichten van de T5 die ik nu heb gereden.
Maar zal net zo lekker rijden als de T5 alleen met mindere pk en waarschijnlijk koppel.