c30 valt uit tijdens rijden

De opvolger van P1800 en 480
Plaats reactie
Judith-volvo-c30-2009
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 16.02.2018 - 19:50

Beste Volvo-forumleden,

Sinds twee weken heb ik een Volvo C30 1.6 drive diesel uit 2009 en ik heb nu driemaal iets raars meegemaakt en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Tweemaal reed ik op de snelweg het viaduct op (omhoog dus) en bijna bovengekomen viel het vermogen compleet weg. Zonder enige aankondiging (geen lampjes die oplichtten) moest ik de auto uit laten vieren. Behoorlijk gevaarlijk, maar het ging goed. Voordat ik stilstond, gingen wel alle dashboardlampjes aan en uiteindelijk brandde alleen het olielampje. Na herstarten, kon ik uiteindelijk wel weer verder. Eerste keer geen probleem. Toen het gister weer gebeurde, haperde hij (alsof de accu leeg was), maar hij startte toch. Vervolgens reed ik door de stad naar huis en daar gebeurde het nog een keer (toen met lage snelheid).
De overeenkomsten tussen alle drie de keren: tank is één vijfde vol, lang gereden. Twee van de drie keer reed ik omhoog.
Nadat het de eerste keer gebeurd is, is de auto naar de garage geweest waar ik hem gekocht heb. Uitlezen heeft niks opgeleverd. Geen meldcode, niets. Auto heeft een kleine beurt gehad (dat zou toch al). Daarna heb ik er ruim anderhalve week probleemloos mee gereden (tank was vol). Nu de tank bijna leeg was, is het dus weer gebeurd. Tank nu weer vol, niks aan de hand. Toeval? Volgende week wordt de auto weer nagekeken/uitgelezen, maar ik ben bang voor hetzelfde resultaat.

Op internet lees ik over vervuilde EGR-klep, brandstoffilter en roetfilter en over accukabels/klemmen die wellicht niet optimaal zijn. Waar denken jullie aan of heeft iemand hier ervaring mee?

Heeft het zin om zo'n brandstofreiniger (Forte etc.) te gebruiken? Kan ik hiermee doorrijden tot volgende week?

Groet, Judith
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33115
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Ik zou naar de garage gaan die kunnen hem uitlezen.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Judith-volvo-c30-2009
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 16.02.2018 - 19:50

Dat is na de eerste keer gebeurd en hij gaf geen foutcodes aan, helaas.
Gebruikersavatar
wim de jong
5th Gear member
Berichten: 2199
Lid geworden op: 29.03.2005 - 16:41
Locatie: Leusden
Contacteer:

ik zit soms ook maar in het rond te blaten af en toe, maar:
Is je brandstof meter goed, en heb je, in plaats van bijna leeg, gewoon nagenoeg leeg, en als je omhoog rijdt, hij even geen diesel kan aanzuigen?
De volgende VOLVO's al gereden:
745 1992 LPG (475000 km)
945 1997 LPG-G3 (785000 km)
V70 2000 LPG-G3 (435000 km)
V70 D5 2005 ( 304000 km aug '13, RIP)
965 2,5i - 24V LPG-G3 1996 (496000 km apr '14)
V50 2.0D 2009 (265000 km sep '14)
V70 2,5T 2008 (191000 km, nov '15)
V50 D2 2012 (347000 km, mei '16)
V60 D2 2015 (361000 km, nov '20


C30 D2 2012 (268000 km, nov ''20
V90 3.0i - 24V 1998 (370000 km, jan '19
eric vermeer
3rd Gear member
Berichten: 281
Lid geworden op: 29.03.2005 - 22:00
Locatie: alphen

Ik denk het brandstoffilter dat verstopt zit
volvo S70R 1998 B5234T4 M59
Volvo V60 T6 summum B6304T4 polestar
volvo V40 Carbon Edition D4204T14 polestar
volvo V70R AWD 2004 B5254T4 M66
volvo V70R 1998 B5234T4 M59
volvo C30 D5 geartronic summum 180pk
volvo V70R AWD 1998 B5234T4, M58 +/-310pk
volvo 244 turbo inter-cooler met +kit origineel +/-200pk
Judith-volvo-c30-2009
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 16.02.2018 - 19:50

Bedankt voor jullie reacties! Een brandstoffilter dat verstopt lijkt (wellicht icm hoeveelheid brandstof in tank) lijkt mij ook geen gekke verklaring. Mocht ik meer te weten komen, post ik het hier uiteraard.
Judith-volvo-c30-2009
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 16.02.2018 - 19:50

Bedankt voor jullie reacties! Een brandstoffilter dat verstopt lijkt (wellicht icm hoeveelheid brandstof in tank) lijkt mij ook geen gekke verklaring. Mocht ik meer te weten komen, post ik het hier uiteraard.
Judith-volvo-c30-2009
1st Gear member
Berichten: 10
Lid geworden op: 16.02.2018 - 19:50

Beste forumleden,
Zoals beloofd zou ik een update geven als deze er is. Ik werd net door de monteur gebeld: hij heeft hem opnieuw uitgelezen en nu gaf hij een storing aan van de druksensor in de brandstofgallerij (als ik het goed zeg). Hij gaf verder aan dat hij vermoedt dat de tankdop niet goed met de zuurstoftoevoer/-afvoer omgaat. In combinatie met een relatief lege tank kan dit voor een vacuüm zorgen. Toen ik aangaf dat de vorige eigenaar in de kofferbak een aparte dop heeft achtergelaten, gaf hij aan dat deze er alsnog op moet. Dit is tegenstrijdig met de sticker aan de binnenkant van de tankklep, maar hij is de kenner. Ook heeft hij voor de zekerheid het brandstoffilter vervangen. Mij geeft het totaalplaatje wel wat rust. Fijn dat hij er de tijd voor heeft genomen! Mocht ik, nadat ik morgen de auto heb opgehaald en weer veel mee gereden heb, het weer gebeuren, dan laat ik het jullie weten.
Plaats reactie

Terug naar “C30”