c30 valt uit tijdens rijden
Geplaatst: 17.02.2018 - 17:48
Beste Volvo-forumleden,
Sinds twee weken heb ik een Volvo C30 1.6 drive diesel uit 2009 en ik heb nu driemaal iets raars meegemaakt en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Tweemaal reed ik op de snelweg het viaduct op (omhoog dus) en bijna bovengekomen viel het vermogen compleet weg. Zonder enige aankondiging (geen lampjes die oplichtten) moest ik de auto uit laten vieren. Behoorlijk gevaarlijk, maar het ging goed. Voordat ik stilstond, gingen wel alle dashboardlampjes aan en uiteindelijk brandde alleen het olielampje. Na herstarten, kon ik uiteindelijk wel weer verder. Eerste keer geen probleem. Toen het gister weer gebeurde, haperde hij (alsof de accu leeg was), maar hij startte toch. Vervolgens reed ik door de stad naar huis en daar gebeurde het nog een keer (toen met lage snelheid).
De overeenkomsten tussen alle drie de keren: tank is één vijfde vol, lang gereden. Twee van de drie keer reed ik omhoog.
Nadat het de eerste keer gebeurd is, is de auto naar de garage geweest waar ik hem gekocht heb. Uitlezen heeft niks opgeleverd. Geen meldcode, niets. Auto heeft een kleine beurt gehad (dat zou toch al). Daarna heb ik er ruim anderhalve week probleemloos mee gereden (tank was vol). Nu de tank bijna leeg was, is het dus weer gebeurd. Tank nu weer vol, niks aan de hand. Toeval? Volgende week wordt de auto weer nagekeken/uitgelezen, maar ik ben bang voor hetzelfde resultaat.
Op internet lees ik over vervuilde EGR-klep, brandstoffilter en roetfilter en over accukabels/klemmen die wellicht niet optimaal zijn. Waar denken jullie aan of heeft iemand hier ervaring mee?
Heeft het zin om zo'n brandstofreiniger (Forte etc.) te gebruiken? Kan ik hiermee doorrijden tot volgende week?
Groet, Judith
Sinds twee weken heb ik een Volvo C30 1.6 drive diesel uit 2009 en ik heb nu driemaal iets raars meegemaakt en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Tweemaal reed ik op de snelweg het viaduct op (omhoog dus) en bijna bovengekomen viel het vermogen compleet weg. Zonder enige aankondiging (geen lampjes die oplichtten) moest ik de auto uit laten vieren. Behoorlijk gevaarlijk, maar het ging goed. Voordat ik stilstond, gingen wel alle dashboardlampjes aan en uiteindelijk brandde alleen het olielampje. Na herstarten, kon ik uiteindelijk wel weer verder. Eerste keer geen probleem. Toen het gister weer gebeurde, haperde hij (alsof de accu leeg was), maar hij startte toch. Vervolgens reed ik door de stad naar huis en daar gebeurde het nog een keer (toen met lage snelheid).
De overeenkomsten tussen alle drie de keren: tank is één vijfde vol, lang gereden. Twee van de drie keer reed ik omhoog.
Nadat het de eerste keer gebeurd is, is de auto naar de garage geweest waar ik hem gekocht heb. Uitlezen heeft niks opgeleverd. Geen meldcode, niets. Auto heeft een kleine beurt gehad (dat zou toch al). Daarna heb ik er ruim anderhalve week probleemloos mee gereden (tank was vol). Nu de tank bijna leeg was, is het dus weer gebeurd. Tank nu weer vol, niks aan de hand. Toeval? Volgende week wordt de auto weer nagekeken/uitgelezen, maar ik ben bang voor hetzelfde resultaat.
Op internet lees ik over vervuilde EGR-klep, brandstoffilter en roetfilter en over accukabels/klemmen die wellicht niet optimaal zijn. Waar denken jullie aan of heeft iemand hier ervaring mee?
Heeft het zin om zo'n brandstofreiniger (Forte etc.) te gebruiken? Kan ik hiermee doorrijden tot volgende week?
Groet, Judith