V50 T5 houdt in- vermogensverlies

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Leon P
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 16.02.2018 - 20:33

Hallo allen,
Na jaren Saab te hebben gereden reed ik van de week in een geleende volvo naar een saab proefrit en toen was ik ineens om, wat een fijne bak (was ook wel een 3 jaar oude xc60, dus de auto waarin ik proef ging rijden was gedoemd te verbleken)…..
Vanmiddag heb ik dus proefgereden in een heerlijke volvo v50 t5 (als je het doet, dan ook maar gelijk goed, toch?). Heb hem even bij de garage op de brug kunnen zetten en uitvoerig kunnen testen (was al bekend dat hij een issue heeft). De Motor loopt prima en ook de automaat doet zijn werk soepel en zonder protest. Er is echter een raar fenomeen met het (aanzienlijke) vermogen. Deze valt zonder aankondiging ineens weg. Als je de auto start heb je het enorme koppel tot je beschikking en schiet de auto weg, maar na 5 minuten (of bij bereiken bepaalde snelheid?) lijk je ineens 100-nog wat pk te verliezen. Je blijft gewoon rijden en kunt ook accelereren, maar het gaat traag. Bij het stoplicht de motor een keer uitgezet en weer aan en daar waren de 220 pk’s weer…

Uiteraard even het motormanagement uit laten lezen, maar dit bood geen volledige uitkomst, de volgende codes kwamen naar boven:
532D – Snelheidssignaal/signaal te hoog/permanent
6806 – unknown
2100 – unknown
Nu heb ik wat gezocht op het internet en bij 6806 zie ik turbo-gerelateerde zaken als turbodruk regelklep en laaddruksensors en gasklephuis maar veel verder kom ik niet.
Is er iemand die ervaring heeft met deze code en/of dit verschijnsel
Code 2100 lijkt iets met de Engine Control Module te maken te hebben…kan dus ook van alles zijn ; )
Hoor graag of er iemand wat wijsheid heeft over deze storing…bedankt alvast!
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Een hekel punt bij deze motoren is de brandstofdruksensor. Alleen het vreemde is, die komt hier dus niet naar voren als foutcode.
Heb je de auto uit laten lezen met VIDA, of een universeel ding?
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Leon P
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 16.02.2018 - 20:33

Met een universele, deze foutcode kwam naar voren met de duiding " Unknown Fault Code" - via google vond ik de genoemde zaken.
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Dan zou ik er zeker voor kiezen om em met goed materiaal uit te laten lezen, het liefst met een VIDA. Dan kom je ongetwijfeld meer te weten over de foutcodes
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Leon P
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 16.02.2018 - 20:33

Dank voor de raad, vandaag nog een keer langsgeweest en in de buurt zat een garage met een VIDA. Er kwam een flinke rij meldingen, maar na een update waren er ook een boel verdwenen: de belangrijkste cocnlusies:

- De auto is waarschijnlijk getuned, dat kan wellicht gevolgen hebben - een fabrieksherstart zou de tuning ongedaan maken, maar het is niet helder of de storing daarmee is opgelost.
- er zijn meerdere codes die met de motorregeleenheid te maken hebben:
Motorregeleenheid Software onjuist signaal
Communicati emet de regeleenheid motorregeleenheid - signaal ontbreekt
Communicatie met de regeleenheid voor de versnellingsbak - signaal ontbreekt
Communicatie centrale elektronicamodule- signaal te hoog
Configuratiestoring - softwarestoring
en ook wat turbozaken
regelsysteem voor de turbocompressor - onjuiste stroming signaal te hoog
Brandstofdruksensor - signaal te hoog

Na de softwareupdate verdwenen bijna alle meldingen, maar dat kon volgens de garage ook te maken hebben met het feit dat het systeem de kans nog niet gekregen heeft om fouten te constateren, eigenlijk moet het na een paar dagen weer.
De symptomen waren in ieder geval nog hetzelfde.

Gevoelsmatig (maar ja, wat heb je daaraan) vermoedik dat het softwarematig is, als de auto start is het vermogen er gewoon weer....
Het maakt de beslissing om te kopen of niet wel lastig, aangezien ik er de vinger niet achter krijg of het een fix is van 250 euro of 2500 euro...

Als er iemand soortgelijke ervaringen heeft hoor ik dat graag!
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Watvoor software update is er gedaan, aangezien alleen de dealer dit kan, of iemand met een betalende Vida....
Leon P
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 16.02.2018 - 20:33

Het was een volvo garage, stond zelfs een xc40! Dus de software was legit, welke versie heb ik dan weer geen idee van. de auto is ook (nog) niet van mij dus konden alleen een update doen, geen reset.
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Dus de tuning is er nu ook uit?
Leon P
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 16.02.2018 - 20:33

Nee, die keuze is dan niet aan mij zolang ik de auto nog niet gekocht heb...
Gebruikersavatar
Jos van de Ven
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 25.01.2009 - 12:01
Locatie: Eindhoven xc 60 r design

Zoal Martijn al aangaf waarschijnlijk de brandstofdruksensor. Ik heb zelf een T5 awd en heb hetzelfde probleem gehad. Druksensor vervangen en nooit geen last meer gehad. Maar voor hetzelfde geld is het een ander probleem.
Laatst gewijzigd door Jos van de Ven op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Leon P
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 16.02.2018 - 20:33

Hoi Jos, dat vind ik ergens toch geruststellend om te horen, is dat een dure ingreep? Ik zie de sensors in prijs vari"eren van 40 tot 100 euro en volgens mij zit hij bovenop het blok toch? Dan zou het in theorie mee kunnen vallen...
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Huh? Die auto is nog niet van jouw?
Leon P
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 16.02.2018 - 20:33

Nope, hij staat te koop, maar de verkoper is erg coulant, ik mocht de auto meenemen en op de brug zetten en ook mee naar de volvo specialist om te laten uitlezen. De update kon gedaan worden zonder impact te hebben op de tuning, dus dat vonden we verantwoord. Sta dus in dubio om de auto te kopen of niet, niet wetende wat de kosten zijn voor het oplossen van dit probleem....
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3162
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Lijkt mij een mooi project voor de thuisknutselaar. Maar als je daar geen zin, tijd of kennis voor over hebt kan het een dure gok worden.
Leon P
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 16.02.2018 - 20:33

helaas twee linker handen wat dat betreft, dus een gok wordt het sowieso....Maar als de brandstofdruksensor vervangen niet al te duur is, is dat wellicht een goede om mee te beginnen...
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Een brandstofdruksensor kost je de kop niet gelukkig. Dir van mij is toen onder garantie gedaan, maar was volgens mij inclusief montage rond de 150 euro
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Gebruikersavatar
Jos van de Ven
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 25.01.2009 - 12:01
Locatie: Eindhoven xc 60 r design

Klopt, die druksensor is niet zo duur. Is gemakkelijk zelf te doen. Ik zou het echter over laten aan de verkoper. Een afbeelding waar hij zit vind je hier :

http://forums.swedespeed.com/s...High-Input
Leon P
1st Gear member
Berichten: 12
Lid geworden op: 16.02.2018 - 20:33

toch maar overgeslagen, sinds vandaag de blije eigenaar van een v50 met 170 pk, fijne automaat op G3. Hopelijk met vele kilometers voor de boeg. Dank voor jullie advies!
Gebruikersavatar
Jos van de Ven
1st Gear member
Berichten: 48
Lid geworden op: 25.01.2009 - 12:01
Locatie: Eindhoven xc 60 r design

Veel plezier ermee. Ook een mooie bak
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”