V50 12v aansluiting kofferbak aansluiten

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Scaniafan
2nd Gear member

Goedenavond allemaal,

Zojuist bij een welbekende Volvo-sloper een paar onderdelen gehaald, waaronder een 12v aansluiting voor in de kofferbak van de V50. Volgens de website van Volvo moet je deze installeren door de hele bende te plaatsen en dan:
Geldt voor de S40 (04–) en V50

Zoek een witte 2-polige stekerbus aan de achterkant van de wielkast rechtsachter op.
Dan zijn er twee mogelijkheden:

- De kabel ligt standaard in de kabelboom met (witte) stekker die alleen nog maar achter op de 12v aansluiting geklikt moet worden
- Er moet een (extra) kabel tussen een witte stekker en de 12v aansluiting.

Het kabeltje dat ik mee heb gekregen heeft echter een zwarte stekker en is losgeknipt uit de kabelboom, waar ik verwachtte dat dit een extra kabeltje zou zijn tussen een witte stekker en de 12v aansluiting

Wie weet er meer?
snorremans
5th Gear member

Scaniafan schreef: Goedenavond allemaal,

Zojuist bij een welbekende Volvo-sloper een paar onderdelen gehaald, waaronder een 12v aansluiting voor in de kofferbak van de V50. Volgens de website van Volvo moet je deze installeren door de hele bende te plaatsen en dan:
Geldt voor de S40 (04–) en V50

Zoek een witte 2-polige stekerbus aan de achterkant van de wielkast rechtsachter op.
Dan zijn er twee mogelijkheden:

- De kabel ligt standaard in de kabelboom met (witte) stekker die alleen nog maar achter op de 12v aansluiting geklikt moet worden
- Er moet een (extra) kabel tussen een witte stekker en de 12v aansluiting.

Het kabeltje dat ik mee heb gekregen heeft echter een zwarte stekker en is losgeknipt uit de kabelboom, waar ik verwachtte dat dit een extra kabeltje zou zijn tussen een witte stekker en de 12v aansluiting

Wie weet er meer?
Het stopcontact met stekker wat je geleverd hebt gekregen past in de witte stekker die achter de rechterkofferbak bekleding verstopt zit.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Scaniafan
2nd Gear member

Ok, dus geen extra kabeltje nodig. Dan gaan we het van het weekend eens proberen.
Scaniafan
2nd Gear member

En het is gelukt :D

Onderdeelnummer is 8698297

Met de beschrijving van Volvo ( http://accessories.volvocars.com/nl-nl/ ... /Automatic ) alles uit elkaar kunnen halen. Kabel ligt met twee stukjes tape opgerold vast aan de kabelboom naar achteren. Op de foto met de kabels in het midden; links van de zwarte module.

Stekker is in tegenstelling tot de beschrijving van Volvo niet wit maar zwart :lol:

In de achterkant van de bekleding staat een puntje wat exact op het midden van het benodigde gat (29 mm). Ik heb eerst van de achterkant naar de voorkant klein voorgeboord en daarna met een geschikte gatenboor het gat van de voorkant naar de achterkant gemaakt.

De ring met het uitstulpsel past precies boven op de isolatie aan de achterkant en is voor mij het mikpunt om 'm recht te zetten geweest.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Scaniafan op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
kawaman
5th Gear member

Mooie uitgebreide beschrijving!
Hou er wel rekening mee dat er altijd spanning opstaat.
Dus een koelbox of iets dergelijks bij langere stilstand wel even loskoppelen.
Ik zelf heb er een relais tussen geplaatst die aangestuurd word door de verlichting.
Dus zodra je de auto start en de verlichting gaat aan, gaat het relais om en komt er spanning op de 12 volt aansluiting.
Erik

S60 T5 R-design
Scaniafan
2nd Gear member

Dat wist ik nog niet, had ik nog niet getest. Had 'm gemeten terwijl de auto pp contact stond voor navi update. Sowieso gaat de koelbox er altijd uit bij pauze onderweg.
MartijnAbel
4th Gear member

kawaman schreef: Mooie uitgebreide beschrijving!
Hou er wel rekening mee dat er altijd spanning opstaat.
Dus een koelbox of iets dergelijks bij langere stilstand wel even loskoppelen.
Ik zelf heb er een relais tussen geplaatst die aangestuurd word door de verlichting.
Dus zodra je de auto start en de verlichting gaat aan, gaat het relais om en komt er spanning op de 12 volt aansluiting.
Weet je dat heel zeker? De reguliere 12v schakelt namelijk netjes zijn spanning uit als de sleutel uit het contact gaat, dat verwacht ik ook bij deze
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
kawaman
5th Gear member

Weet je dat heel zeker? De reguliere 12v schakelt namelijk netjes zijn spanning uit als de sleutel uit het contact gaat, dat verwacht ik ook bij deze
[/quote]

Dat weet ik heel zeker, bij mijn vorige V50 was dit zo en bij de huidige ook.
Meet het en je weet het :-)
Erik

S60 T5 R-design
snorremans
5th Gear member

De 12 v aansluiting in de middenconsole en bij de achterbank zijn geschakelde 12 v aansluitingen, de 12 v aansluiting in de kofferbak is constante plus.
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop

Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
V52
2nd Gear member

In mijn V50 D2 uit 2012 had de stekker idd ook een andere kleur en de aansluiting blijft spanning geven, ook als de auto van het contact af is.
V40 T3 2017 Nordic+ Mussel Blue 17" Segomo
V50 D2 DRIVe 2012 Caspian Blue, Limited Edition (verkocht)
Knoekie33
1st Gear member

De 12V (zwarte) kabel naar de kofferbak heeft bij mij ook een constante plus. Ik heb deze overigens verlengd naar de trekhaak om van een 7-polige trekhaak een 13-polige te realiseren zodat ik constante stroom voor de caravankoelkast heb.
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”