Heerlijk in de Alpen skiën.
Met de geliefde koets er naartoe, probleemloos (uiteraard).
Aldaar (verbleef op ruim 2000m hoogte) de laagste temperaturen in 30 jaar mogen ervaren.
Heerlijk om te skiën. Maar de koets dacht er wat anders over.
Na 2 dagen -26 op de thermometer welke op de huid -37 bleek te zijn, was de diesel in de leidinkjes stijf bevroren.
Niet meer aan de praat te krijgen helaas.
Volvo Assistance ingeschakeld em alles werd vlotjes en netjes geregeld.
Auto opgehaald en afgevoerd naar dealer in de regio. Daar is de boel ontdooid, verstuivers gereinigd, leidingen gereinigd, dieselfilter vernieuwd en tank geleegd (en opnieuw gevuld). 2 dagen later kon ik m weer ophalen (taxikosten werden keurig vergoed). Gelukkig geen vervangend vervoer nodig gehad, want die waren in de wijde omtrek niet meer voor handen, nog nooit eerder is er zo massaal vervangend vervoer ingezet werd mij verteld.
Mijn eerste kennismaking met Volvo Assistance, en chapeau; alles keurig geregeld en een prima communicatie.
Het heeft me 2 uur (niet) skiën gekost (te verwaarlozen dus)
De mannen van de ÖAMTC (de Oostenrijkse Wegenwacht zeg maar), draaiden overuren en haalden diesels van diverse merken in grote aantallen uit de bergen met vergelijkbare problemen. Ook benzine wagens vielen ten prooi aan de Siberische Beer, maar dan met name electronica problemen.
Ze wisten me gerust te stellen... meneer, ligt beslist niet aan uw auto, maar dit is zulk extreem weer dat kan een diesel slecht verdragen.
Een ervaring rijker.
Bevroren.....
- teebee
- 7th Gear member
Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !

Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- NielsPHEV
- 7th Gear member
mooi dat het zo soepel opgelost kon worden en het je weinig vakantie tijd heeft gekost. Is de auto volgetankt met een speciale diesel of heb je er een dope ingedaan om verdere problemen te voorkomen ? Ik weet overigens dat er vroeger wel eens benzine werd bijgemengd om vlokken te voorkomen dat gaat niet goed met de huidige diesels.
- teebee
- 7th Gear member
Er is een Frostschutzzusatz (300ml op een halve tank) toegevoegd, geen idee welk merk helaas.
Andere toevoegingen zijn volgens die mannen voor moderne diesels 'niet best'....
Andere toevoegingen zijn volgens die mannen voor moderne diesels 'niet best'....

- teebee
- 7th Gear member
Laatste tankbeurt was vlak voor Oostenrijkse grens, en dat zou 'winter diesel' geweest moeten zijn.
Echter die doet t nog leuk bij zo'n -20 maar bij het Arctische -37 gaat het toch echt een probleem worden.
(echter volgens de ÖAMTC mannen, is de diesel in Duitsland allemaal 'troep'....)
Vandaar ook die 'zusatz' maar geen idee tot welke temp dat dan een startende diesel oplevert.
Toen mijn V60 weer terug was, waren de temperaturen inmiddels gestegen tot een tropische -12 (zoals wij het lokaal omschreven als 'T-shirtjes weer')
Nederland was in onze ogen de afgelopen week dan ook een sub-tropisch oord
Echter die doet t nog leuk bij zo'n -20 maar bij het Arctische -37 gaat het toch echt een probleem worden.
(echter volgens de ÖAMTC mannen, is de diesel in Duitsland allemaal 'troep'....)
Vandaar ook die 'zusatz' maar geen idee tot welke temp dat dan een startende diesel oplevert.
Toen mijn V60 weer terug was, waren de temperaturen inmiddels gestegen tot een tropische -12 (zoals wij het lokaal omschreven als 'T-shirtjes weer')

Nederland was in onze ogen de afgelopen week dan ook een sub-tropisch oord

- diesel01
- Geartronic member
De reden dat ik tank in Ried, een dorpje onder aan de bult in Fiss en dan de meest luxe diesel die ik kan vinden.
Altijd bij een OMV die iets van ultimate race rommel verkopen.
Let wel speciaal voor toppertje, dit is niet om mijzelf op de borst te kloppen maar iedereen die nadenkt over diesel, koude en wintersport kan het bedenken.
Ik zorg ervoor dat ik met lege tank onder aan de bult sta en mik hem dan helemaal vol, diesel kost iets van €1.65 per liter maar heeft de beste bescherming, dan in sportstand omhoog zodat leidingen, verstuivers ed goed doordrenkt zijn met de frostschutz rommel.
Op wintersport moet je skieen en niet met auto's in de weer zijn.
Mooi dat het weer is opgelost.
Altijd bij een OMV die iets van ultimate race rommel verkopen.
Let wel speciaal voor toppertje, dit is niet om mijzelf op de borst te kloppen maar iedereen die nadenkt over diesel, koude en wintersport kan het bedenken.
Ik zorg ervoor dat ik met lege tank onder aan de bult sta en mik hem dan helemaal vol, diesel kost iets van €1.65 per liter maar heeft de beste bescherming, dan in sportstand omhoog zodat leidingen, verstuivers ed goed doordrenkt zijn met de frostschutz rommel.
Op wintersport moet je skieen en niet met auto's in de weer zijn.
Mooi dat het weer is opgelost.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- NielsPHEV
- 7th Gear member
Overigens de auto heeft geen -37 gezien hoor gevoelstemperatuur is iets voor mensen en dieren de auto wordt niet kouder dan wat er op de thermometer staat. Ik hoorde op TV ook al een knakker van de ANWB een opmerking maken over gevoelstemperatuur en moeilijk startende auto's best grappig
- teebee
- 7th Gear member
Daar ga je toch echt mis Niels.
De wind vol op een auto reikt ook onder de auto ( en dus ook het motorblok) en metaal koelt erg hard af (zo werd mij verteld), ik ga er van uit dat ze bedoeld hebben dat de diesel in het metaal (de div leidingen etc) dan harder afkoelt.
De lokale heren van de ÖAMTC en de regionale dealer verzekerden mij (onafhankelijk van elkaar) dat de chillfactor weldegelijk een grote invloed heeft, tja wie ben ik om dat dan te betwisten...
Het blok wordt blootgesteld aan temperaturen beduidend lager dan wat er op de thermometer staat, dat wil dus niet zeggen dat het metaal de chillfactor temperatuur aanneemt, maar wel de diesel die er in zit.
Ik ben geen weerkundige en prima natuurlijk als jij er anders over denkt, maar de kennis en ervaring van lokalen schat ik hoger in
Doet overigens niets af aan het ontstane probleem an sich; bevroren is bevroren
, en dat gebeurt uitsluitend in extreme omstandigheden.
De wind vol op een auto reikt ook onder de auto ( en dus ook het motorblok) en metaal koelt erg hard af (zo werd mij verteld), ik ga er van uit dat ze bedoeld hebben dat de diesel in het metaal (de div leidingen etc) dan harder afkoelt.
De lokale heren van de ÖAMTC en de regionale dealer verzekerden mij (onafhankelijk van elkaar) dat de chillfactor weldegelijk een grote invloed heeft, tja wie ben ik om dat dan te betwisten...
Het blok wordt blootgesteld aan temperaturen beduidend lager dan wat er op de thermometer staat, dat wil dus niet zeggen dat het metaal de chillfactor temperatuur aanneemt, maar wel de diesel die er in zit.
Ik ben geen weerkundige en prima natuurlijk als jij er anders over denkt, maar de kennis en ervaring van lokalen schat ik hoger in

Doet overigens niets af aan het ontstane probleem an sich; bevroren is bevroren

-
- 2nd Gear member
Hey Teebee,
welke melding maakte de boordcomputer tijdens het (niet) starten?
Sloeg de startmotor effectief wel aan of gebeurde er gewoonweg niks?
welke melding maakte de boordcomputer tijdens het (niet) starten?
Sloeg de startmotor effectief wel aan of gebeurde er gewoonweg niks?
s80 2.0D momentum 2008
xc70 DrivE momentum 2011
s80 D5 AWD GT6 summum inscription 2015 bor 19''
c70 D3 summum 2012
s90 T4 inscription 2019
xc70 DrivE momentum 2011
s80 D5 AWD GT6 summum inscription 2015 bor 19''
c70 D3 summum 2012
s90 T4 inscription 2019
- teebee
- 7th Gear member
Geen melding in het display, althans in eerste instantie.
De startmotor ging gewoon rond maar er sloeg niets aan... na diverse startpogingen werd de accuspanning uiteraard kritiek laag (zeker met die temperatuur), en kwamen de kabels van de ÖAMTC er aan te pas.
Na een poging of 10 kreeg het display de melding dat het roetfilter vol zat.... (met verwijzing naar handleiding die rijden adviseert zodat regeneratie kan plaatsvinden).
De dealer vond het verschijnen van deze melding icm het probleem als geheel logisch en verklaarbaar.
De startmotor ging gewoon rond maar er sloeg niets aan... na diverse startpogingen werd de accuspanning uiteraard kritiek laag (zeker met die temperatuur), en kwamen de kabels van de ÖAMTC er aan te pas.
Na een poging of 10 kreeg het display de melding dat het roetfilter vol zat.... (met verwijzing naar handleiding die rijden adviseert zodat regeneratie kan plaatsvinden).
De dealer vond het verschijnen van deze melding icm het probleem als geheel logisch en verklaarbaar.

- NielsPHEV
- 7th Gear member
Hi Teebee leuk dat je er op ingaat. Het prettige is dat het natuurkunde is en dat is gelukkig iets is wat gewoon feiten zijn. De auto kan nooit kouder worden dan de op de thermometer gemeten temperatuur een ieder die zegt dat het anders is zit er echt naast. Mensen kunnen het wel als kouder ervaren als het waait omdat er sneller wordt gekoeld en meer water uit de huid wordt verdampt wat tot een extra koeling leidt dat is ook precies hoe we ons lichaam afkoelen door te zweten als we het warm hebben. Wel is het zo dat de afkoeling van de auto bij harde wind sneller gaat aangezien er een meer efficiencte warmte overdracht is maar kouder worden dan de feitelijke temperatuur nee dat is echt onmogelijk
- lancer
- 6th Gear member
En als opgeleid natuurkundige kan ik dat onderbouwen...NielsPHEV schreef: Hi Teebee leuk dat je er op ingaat. Het prettige is dat het natuurkunde is en dat is gelukkig iets is wat gewoon feiten zijn. De auto kan nooit kouder worden dan de op de thermometer gemeten temperatuur een ieder die zegt dat het anders is zit er echt naast. Mensen kunnen het wel als kouder ervaren als het waait omdat er sneller wordt gekoeld en meer water uit de huid wordt verdampt wat tot een extra koeling leidt dat is ook precies hoe we ons lichaam afkoelen door te zweten als we het warm hebben. Wel is het zo dat de afkoeling van de auto bij harde wind sneller gaat aangezien er een meer efficiencte warmte overdracht is maar kouder worden dan de feitelijke temperatuur nee dat is echt onmogelijk
Overigens hoeft een leiding niet volledig dicht te vriezen. De aanwezigheid van ijskristallen is voldoende. Bij de eerste de beste vernauwing in de leidingen ontstaat vervolgens een verstopping.
Dit verschijnsel heeft zelfs een vliegtuig doen crashen bij Heathrow (jaren geleden; liep voor de passagiers gelukkig goed af).
- teebee
- 7th Gear member
Dan neem ik aan dat je daarmee bevestigt dat de vloeistof in de motor (de diesel in casu) wel effectief harder koelt door de chill factor.
Dat is iig hetgeen de (in mijn ogen nog altijd deskundigen) mij lokaal hebben aangegeven.
Dat metaal zelf niet kouder wordt dan het is lijkt me logisch, voor vloeistof is dat denk ik een ander verhaal.
De soort (kwaliteit?) diesel zal ook vast een rol kunnen spelen, maar er waren ook zat diesels van Oostenrijkers aldaar die er geen zin meer in hadden, die zullen vast niet in Duitsland hebben getankt
Nog altijd: doet niets af aan het feit dat bevroren = bevroren .......
Maar laten we daar vooral geen welles nietes van maken, mijn post was bedoeld om mijn positieve ervaring met de Volvo Assistance weer te geven, that's all.
Alle respect voor kennis, opleiding cq specialiteiten van eenieder... maar dat zal me verder kriebelen
Dat is iig hetgeen de (in mijn ogen nog altijd deskundigen) mij lokaal hebben aangegeven.
Dat metaal zelf niet kouder wordt dan het is lijkt me logisch, voor vloeistof is dat denk ik een ander verhaal.
De soort (kwaliteit?) diesel zal ook vast een rol kunnen spelen, maar er waren ook zat diesels van Oostenrijkers aldaar die er geen zin meer in hadden, die zullen vast niet in Duitsland hebben getankt

Nog altijd: doet niets af aan het feit dat bevroren = bevroren .......
Maar laten we daar vooral geen welles nietes van maken, mijn post was bedoeld om mijn positieve ervaring met de Volvo Assistance weer te geven, that's all.
Alle respect voor kennis, opleiding cq specialiteiten van eenieder... maar dat zal me verder kriebelen

Laatst gewijzigd door teebee op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.

- NielsPHEV
- 7th Gear member
Noem het beroepsdeformatie, diesel kan ook echt niet kouder worden dan wat op de thermometer staat maar en inderdaad bevroren is bevroren. Top dat Volvo assistance goed functioneert heb er nog nooit mee te maken gehad maar het stelt met gerust !
- Summum
- 6th Gear member
Ben zelf ook net terug van een week wintersport, waar de V60 op ca. 1400m hoogte en temperaturen van -20C op de thermometer heeft stilgestaan. Gelukkig geen enkel probleem gehad, ook niet met starten.
Ik vroeg mij alleen af of een standkachel hier nog enig effect op heeft. Die had mijn auto voor de terugreis lekker opgewarmd, maar als het zó koud is dat de diesel in de leidingen en motor bevriest, zou dat dan ook gelden voor de standkachel? Met andere woorden, had een standkachel het probleem van Teebee voorkomen?
Ik vroeg mij alleen af of een standkachel hier nog enig effect op heeft. Die had mijn auto voor de terugreis lekker opgewarmd, maar als het zó koud is dat de diesel in de leidingen en motor bevriest, zou dat dan ook gelden voor de standkachel? Met andere woorden, had een standkachel het probleem van Teebee voorkomen?
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
- Fulaks
- 6th Gear member
De standkachel werkt ook op brandstof, dus zelfde probleem. Enkel een elektrische motorverwarming had hier soelaas kunnen bieden. Deze zie je vaak in Scandinavië.Summum schreef: Ben zelf ook net terug van een week wintersport, waar de V60 op ca. 1400m hoogte en temperaturen van -20C op de thermometer heeft stilgestaan. Gelukkig geen enkel probleem gehad, ook niet met starten.
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
- NielsPHEV
- 7th Gear member
de standkachel werkt ook op brandstof maar heeft een veel minder complexe en minder hoge druk brandstofpomp zou me niets verbazen als de standkachel nog wel wil starten als de auto het niet meer wil of je daarmee de auto naar verloop van tijd aan de praat krijgt denk ik overigens niet
- diesel01
- Geartronic member
In een verwarmde garage zoals die van ons afgelopen jaar stond is goud.
Met de lift van tiefgarage naar kamer en weer terug natuurlijk.
Maar goed volgend jaar staat hij ook weer in de elementen buiten.
Met de lift van tiefgarage naar kamer en weer terug natuurlijk.
Maar goed volgend jaar staat hij ook weer in de elementen buiten.
V90 T6 Recharge Rdesign
- sanco
- 5th Gear member
Wij gaan daarom gewoon alleen als het lekker ski-weer is Tom 
maar zonder gekheid, afgelopen week is het idd gewoon extreem geweest, en dan kan zoiets een keer gebeuren. Misschien als TS tussendoor de auto niet had hoeven gebruiken, dat je bij terugreis overdag bij -12 oid niets had vernomen.

maar zonder gekheid, afgelopen week is het idd gewoon extreem geweest, en dan kan zoiets een keer gebeuren. Misschien als TS tussendoor de auto niet had hoeven gebruiken, dat je bij terugreis overdag bij -12 oid niets had vernomen.
2016- XC70 D5 GT AWD MY16 Magic Blue, Inscription leer, standkachel, HK audio, VOC, Keyless, 19"
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla
2010-2016 XC70 2.4D Momentum GT MY10, silver, prof. winterline, schuifdak, niv.reg, 17";sargas/18";minos
2004-2009 V50 Elite 2.0D 2004/5 silver 17"; stylla