Hallo!
Sinds vorige week ben ik trotse eigenaar geworden van een prachtige V40 met een heerlijk D4 VEA blok erin. De auto is van binnen en buiten spik en span, komt uit de lease en heeft 180.000 ervaring.
Na een week erin rond getoeft te hebben valt het mij op, dat met een koude motor, de motor met name in zijn 1e en 2e versnelling tijdens het accelereren vrij rauw klinkt. Het klinkt een beetje als een ratelende diesel. Dit geluid is overigens helemaal verdwenen zodra de motor warm is. Ook stationar loopt het blok in koude toestand als een zonnetje.
Zijn er hier mensen die dezelfde ervaring hiermee hebben?
Zijn er, behalve de EGR, verdere problemen bekend met het motorblok?
Alvast bedankt!
Groetjes Mark
V40 D4 VEA, rauw klinkende/ licht ratelende motor bij koude toestand
- Marin30
- 1st Gear member
- Berichten: 26
- Lid geworden op: 16.11.2017 - 14:28
Grappig, ik heb al een paar keer hetzelfde willen posten... over mijn splinternieuwe V40 T4. Inderdaad precies zoals je beschrijft, al heb ik een automaat. Na een minuut of vijf is het verdwenen, zodra de motor warmer is. Ik zie het nu als een charme 

Fashion fades, only style remains
Lynk&Co 2022
Volvo V40 T4 Business Sport R-Design 2018
Lynk&Co 2022
Volvo V40 T4 Business Sport R-Design 2018
- Frederik Welvaert
- 5th Gear member
- Berichten: 1900
- Lid geworden op: 10.10.2007 - 19:57
- Locatie: Maldegem
Hebben die blokken hydraulische klepstoters? Die kunnen misschien wat tikken bij koude motor. Er zit dan wel 25 jaar verschil tussen de motor van mijn auto en die van jullie, maar als de mijne een week heeft stilgestaan rammelt de kleppentrein als een zak knikkers bij het starten (is weg na 2 seconden) maar ik lees dat dat rammelen van die klepstoters soms kan duren totdat de motor warm is.
1995 Volvo 965 B6254S automaat
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
MY10 XC60 2.4D AWD Geartronic - Rica/Volvotune - VolvoTech Garmin GPS + RV cam
MY05 V50 2.0D
-
- Starter
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 13.02.2017 - 13:25
- Locatie: Leeuwarden
Bedankt voor de snelle reacties!
Die klepstoters zouden heel goed het euvel kunnen zijn inderdaad. Nou klinkt het alleen niet zo heftig als op de filmpjes die ik op heb gezocht haha! Ook gaat het wat langer door dan 2 seconden en is het juist bij het starten of stationair draaien van de motor niet te horen, alleen bij het accelereren.
Het is ook zeker niet iets waar ik me zorgen over maak, diesels klinken nou eenmaal wat rauwer als ze koud zijn. Mijn vorige C30 met de D2 motor had exact hetzelfde.
Die klepstoters zouden heel goed het euvel kunnen zijn inderdaad. Nou klinkt het alleen niet zo heftig als op de filmpjes die ik op heb gezocht haha! Ook gaat het wat langer door dan 2 seconden en is het juist bij het starten of stationair draaien van de motor niet te horen, alleen bij het accelereren.
Het is ook zeker niet iets waar ik me zorgen over maak, diesels klinken nou eenmaal wat rauwer als ze koud zijn. Mijn vorige C30 met de D2 motor had exact hetzelfde.
- Joh@n
- 3rd Gear member
- Berichten: 268
- Lid geworden op: 25.06.2006 - 19:30
- Locatie: Noord-Holland
- Contacteer:
Aan de kilometerstand zal het niet liggen, mijn D4 deed het namelijk ook bij koud weer en dat was bijvoorbeeld al bij 50000km het geval. Het klinkt niet echt helemaal lekker maar het is volgens mij geen reden tot zorg. Mijn huidige auto (Octavia) heeft het ook bij koud weer en daar staat nog geen 30k op de teller.
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3175
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Mijn VEA T6 heeft dat ook enigszins, maar het zit bij mij denk ik vooral in het rauwere uitlaatgeluid en komt niet uit het blok zelf. Na een paar minuten is het allemaal weer ‘stil’.Marin30 schreef: Grappig, ik heb al een paar keer hetzelfde willen posten... over mijn splinternieuwe V40 T4. Inderdaad precies zoals je beschrijft, al heb ik een automaat. Na een minuut of vijf is het verdwenen, zodra de motor warmer is. Ik zie het nu als een charme![]()
XC60 T6 Ultimate Dark my24