Ik doe even beroep op jullie expertise in verband met het volgende:
Mijn Volvo V50 1.6D van 11-2010 (105000 km) wou twee weken geleden niet meer starten.
Vijf minuutjes later deed hij het weer en kon ik probleemloos 20km rijden naar mijn werk.
's Avonds kon ik probleemloos weer vertrekken, tot aan het eerste licht hij het volledig begaf en niet meer wou starten.
Een obscure garagist die toevallig in de buurt was ging ernaar kijken en dacht dat het om de dieselpomp ging.
Hij doet dit na zijn uren en belde voor de zekerheid nog even iemand van VAB voor een second opinion.
Die gaf aan dat hij waarschijnlijk de EGR-klep was.
Deze werd losgekoppeld en ondertussen rijdt hij weer perfect.
Die persoon heeft mij daarvoor 250 euro aangerekend omdat hij eerst de filter had nagekeken en er toch wat werk in gestoken had om dat allemaal uit te zoeken.
Ik heb sinds januari een nieuwe wagen besteld en de garage neemt mijn huidige wagen over, de nieuwe komt echter pas in mei.
Daarom wens ik er ook geen of zo weinig mogelijk kosten nog aan te doen.
Op mijn dashboard verschijnt er nu een melding Skid-service vereist en gaat het lampje van de EGR branden.
Ook geeft hij sindsdien aan dat de BLIS-werking vermind is en het lampje van de DSTC gaat ook branden wanneer dit losgekoppeld is.
Bestaat er hiervoor een goedkope oplossing?
De hobbygaragist kan een tweedehandse EGR-klep plaatsen voor 70 euro + 20 euro werk.
(ik twijfel echter of hiermee alles opgelost is)
Als ik het niet laat maken, is dat iets waar een garage bij de aankoop over kan struikelen?
Ik krijg nu 6500 euro.
Bedankt!
Probleem EGR-klep
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16545
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
Dus: een 8 jaar oude diesel met net een ton opdelen klok. Dat die EGR dan vol zit mag logisch zijn, een wonder dat het niet veel eerder is gebeurd want die motor krijgt nimmer op zijn donder, geraakt nooit goed heet en zal niet regenereren.
Wij snappen dan ook niet wat je met een diesel moet, benzine had mij persoonlijk beter geleken.
Repareren is aan jezelf, de dealer zal het ongetwijfeld verrekenen met de prijs.
Wij snappen dan ook niet wat je met een diesel moet, benzine had mij persoonlijk beter geleken.
Repareren is aan jezelf, de dealer zal het ongetwijfeld verrekenen met de prijs.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
-
- Starter
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 05.03.2018 - 15:55
Het grootste deel van die km zijn dan nog door de vorige eigenaar gedaan.
Ik had inderdaad geen diesel moeten kopen, maar op dat moment ging ik er vanuit meer km's te moeten doen.
Nu heb ik dan ook een nieuwe benzine besteld.
Op internet zag ik veel afbeeldingen van een verstopte EGR leiding.
Volgens die garagist heeft mijn Volvo een elektronische klep en kan ik niet de leiding gewoon loskoppelen en proper maken.
Klopt dit?
Ik had inderdaad geen diesel moeten kopen, maar op dat moment ging ik er vanuit meer km's te moeten doen.
Nu heb ik dan ook een nieuwe benzine besteld.
Op internet zag ik veel afbeeldingen van een verstopte EGR leiding.
Volgens die garagist heeft mijn Volvo een elektronische klep en kan ik niet de leiding gewoon loskoppelen en proper maken.
Klopt dit?
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 171
- Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41
Geen idee of je al een oplossing hebt gevonden maar toevallig vandaag even mijn EGR verwijderd.
Het verwijderen van de EGR is echt heel eenvoudig, 2 8mm boutjes en een klem.
Die klem kun je natuurlijk met een lompe schroevendraaien losmaken maar er bestaan speciale tangen waarmee het veel beter gaat.
Ook veel handiger voor het weer monteren.
Op Ebay EGR's gezien onder de €100.
Lijkt me een goedkope oplossing
Het verwijderen van de EGR is echt heel eenvoudig, 2 8mm boutjes en een klem.
Die klem kun je natuurlijk met een lompe schroevendraaien losmaken maar er bestaan speciale tangen waarmee het veel beter gaat.
Ook veel handiger voor het weer monteren.
Op Ebay EGR's gezien onder de €100.
Lijkt me een goedkope oplossing
V50 1.6D DRIVe MY2010