Ik heb last van een schommelend stationair toerental, alleen als ik de auto rij. Bij stilstand is de stationair mooi stabiel op 800rpm. Echter zodra ik de koppeling intrap op snelheid, dan keert de motor niet terug naar een mooi stabiel stationair maar schommeld tussen de 500 en 1000rpm. Tot ik met stilstand kom. Zodra ik stil sta dan loopt de motor weer mooi rustig stabiel op 800rpm.
filmpje is ter illustratie, het valt nu mee, maar soms zijn de schommelingen groter. Maar het is denk ik goed zichtbaar:
[video][/video]
Nu dacht ik omdat het probleem zich alleen voordoet wanneer ik op snelheid rij, dan het iets te maken heeft met het vacuum achter de gasklep. Dat hier toch wat lucht wegglipt na de gasklep, die dus wel gemeten wordt door de luchtmassameter, maar uiteindelijk niet in de cilinders terecht komt. Zodra het toerental dan toch onder de 800 compenseert de ECU direct, schiet het toerental weer eventjes omhoog naar +-1000, en komt vervolgens in een loop terecht tussen de 500-1000rpm.
andere vermoedens:
- accu
- accu polen
- altenator
- vies gaskleppenhuis
voordat ik de hele motor uit elkaar trek wilde ik graag even horen of er mensen zijn die een gelijkwaardig probleem hebben gehad en hoe ze dit dan opgelost hebben, of mensen die wellicht ook een goed idee hebben waar specifiek naar te zoeken.