Probleem
Hoewel het ding geen foutcodes kon vinden viel wel op dat de voltages van beide lambdasensoren af en toe enkele seconden lang in plaats van prima gedrag verspringen naar de maximaal mogelijke uitleeswaarde (0b11111111 oftewel 255 oftewel 1.275 V). Aangezien het element in die sensoren dat voltage niet eens kan produceren moet er iets anders aan de hand zijn. Overigens blijft het motormanagement in closed loop als ik de scanner mag geloven. Mogelijke oorzaken van deze waarde:
- De OBD2-scanner is niet compatibel met deze auto.
- De ECU geeft niet de correcte waarde door naar de ODB2-poort.
- De stekkers van die dingen zitten ergens los waardoor het lijkt alsof er een open verbinding is.
- De sensoren zijn allebei gewoon stuk.
Vragen
- Kan iemand mij vertellen waar ik de bekabeling van de lambdasensoren kan vinden? Ze gaan vanaf de uitlaat bijna recht omhoog het interieur in maar ik heb onder de middenconsole en rondom de pook nog niets kunnen vinden.
- Kan het zijn dat deze uitleeswaarden om wat voor reden dan ook gewoon correct zijn? Je zou toch op z'n minst een lap DTC errors en open loop regeling verwachten bij dit soort gedrag.