Locatie connector & raar gedrag lambdasensoren S40 1.8 2002

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
JoopDope
Starter

Na een tijdje rond te hebben gereden met een ietwat inhoudende motor heb ik besloten om eens met een universele OBD2-scanner de Volvo uit te lezen.

Probleem
Hoewel het ding geen foutcodes kon vinden viel wel op dat de voltages van beide lambdasensoren af en toe enkele seconden lang in plaats van prima gedrag verspringen naar de maximaal mogelijke uitleeswaarde (0b11111111 oftewel 255 oftewel 1.275 V). Aangezien het element in die sensoren dat voltage niet eens kan produceren moet er iets anders aan de hand zijn. Overigens blijft het motormanagement in closed loop als ik de scanner mag geloven. Mogelijke oorzaken van deze waarde:
  1. De OBD2-scanner is niet compatibel met deze auto.
  2. De ECU geeft niet de correcte waarde door naar de ODB2-poort.
  3. De stekkers van die dingen zitten ergens los waardoor het lijkt alsof er een open verbinding is.
  4. De sensoren zijn allebei gewoon stuk.
Nummers 1 en 2 zijn onwaarschijnlijk. Aangezien de sensoren naast deze random storingen 100% prima waardes leveren sluit ik 4 uit. Dan blijft 3 over.

Vragen
  1. Kan iemand mij vertellen waar ik de bekabeling van de lambdasensoren kan vinden? Ze gaan vanaf de uitlaat bijna recht omhoog het interieur in maar ik heb onder de middenconsole en rondom de pook nog niets kunnen vinden.
  2. Kan het zijn dat deze uitleeswaarden om wat voor reden dan ook gewoon correct zijn? Je zou toch op z'n minst een lap DTC errors en open loop regeling verwachten bij dit soort gedrag.
JoopDope
Starter

De stekker van de tweede lambdasonde heb ik na veel zoeken gevonden: deze zit goed weggestopt onder het voorste tapijt onder de bestuurdersstoel, in de buurt van de luchtkanalen van de kachel voor de achterpassagiers.

De eerste sondestekker is vooralsnog onvindbaar.
Rsa
Starter

Het is een oud topic, maar ik zit met mijn V50 met hetzelfde probleem op het moment. Ik ga gelijk eens onder de stoel kijken, heb je de tweede destijds ook gevonden en zo ja, waar zat die?
BVD
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”