Beste allemaal.
Na veel gelezen te hebben toch nog een keer de vraag met betrekking tot het importeren van een auto vanuit zweden.
Ik heb het voornemen een Volvo te importeren vanuit zweden en wel op de volgende manier.
1. Hier zoeken op internet en contact leggen met de verkoper. Of voor de zekerheid meerdere.(bij elkaar in de buurt)
2. Hier contact leggen met verzekeringsmaatschappij voor tijdelijke verzekering en als ik er een koop het chassisnummer doorbellen. Dus verzekeren op chassisnummer.
3. BPM ontheffing aanvragen.
4. Vliegen naar plaats van bestemming en eventueel een auto huren.
5. Auto of meerder bezichtigen en eventueel tot aankoop overgaan.
6. Papieren in orde maken zoals koopcontract, origineel kentekenbewijs 1 en 2, keuringsbewijs en eventueel andere keuringsrapporten.
7. Op kentekenbewijs export aangeven.
8. Vertrek naar huis.
Nu heb ik nog enkele vragen en met name.
1. Ben ik iets vergeten volgens iemand
2. Is het toegestaan op de originele Zweedse platen naar Nederland te rijden als er export op de kentekenpapieren staat en gaan hier de verkopers in zweden ook mee akkoord aangezien volgens mij dit de makkelijkste manier is maar Zweden ook exportkentekens kent maar hier lange wachttijd op zit.
3. Heeft er iemand nog goede garages of verkooppunten van Volvo’s in zweden?
4. Heeft er iemand adressen of namen van verzekeringsmaatschappijen voor de verzekering.
Groet John
Volvo V70 importeren
-
- 5th Gear member
Die BPM ontheffing hangt aan een buitenlands kenteken. Dus kan je pas aanvragen ná aankoop. Maar kan online, dus dat is het probleem niet. Je krijgt direct een mailtje met je ontheffingscode, 14 dgn geldig. Ergo punt 3 komt na punt 6 

- Gouwe
- 7th Gear member
Een stapje die ik zou toevoegen is: geld overschrijven. Geen idee hoe lang dat duurt (maar je krijgt de auto vast niet mee zonder dat het geld op de rekening van de verkoper staat).
Ik zelf heb ook naar import vanuit Zweden zitten kijken en dacht in eerste instantie dat de kilometerstanden wel erg laag waren. Zweden rekenen dus met de eenheid MIL in de advertenties (oftewel de kilometerstand is dan een factor 10 hoger), maar misschien had je dat al gezien?
Ik zelf heb toen deze website gevonden: http://www.eversautoimport.nl/auto-impo ... -het-zelf/
Ben trouwens wel benieuwd of het uiteindelijk nog veel geld scheelt. Heb je wellicht een link van een auto die je op het oog hebt?
Ik heb het overigens zelf meerdere maken gedaan, maar dan vanuit Duitsland en het is en blijft een leuk avontuur!
Veel succes gewenst.
Ik zelf heb ook naar import vanuit Zweden zitten kijken en dacht in eerste instantie dat de kilometerstanden wel erg laag waren. Zweden rekenen dus met de eenheid MIL in de advertenties (oftewel de kilometerstand is dan een factor 10 hoger), maar misschien had je dat al gezien?
Ik zelf heb toen deze website gevonden: http://www.eversautoimport.nl/auto-impo ... -het-zelf/
Ben trouwens wel benieuwd of het uiteindelijk nog veel geld scheelt. Heb je wellicht een link van een auto die je op het oog hebt?
Ik heb het overigens zelf meerdere maken gedaan, maar dan vanuit Duitsland en het is en blijft een leuk avontuur!
Veel succes gewenst.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
-
- Starter
Ik denk toch dat ik mijn werkwijze verander en voor de rode exportplaten ga aangezien dit ook meer zekerheid geeft bij export, je weet dan ook dat de auto onbelast is in zweden.
Het zal dan worden vliegen(retour) en zoeken ,aanbetalen, verkoper exportplaten laten aanvragen, als deze binnenzijn nog een keer vliegen enkel en terugrijden.
John
Het zal dan worden vliegen(retour) en zoeken ,aanbetalen, verkoper exportplaten laten aanvragen, als deze binnenzijn nog een keer vliegen enkel en terugrijden.
John
- Nomad
- 5th Gear member
Is in Zweden net als in NL het kenteken gekoppeld aan de auto of aan de eigenaar? Als het eerste van toepassing is, dan kun je toch het beste na overeenstemming van de eigenaar op zijn platen en verzekering terugrijden naar NL, voor binnenkomst NL ontheffing BPM en MRB voor 2 weken aanvragen en de auto in NL van de openbare weg halen?
En als ik het goed heb gelezen, stuur je dan de platen terug naar Zweden, de eigenaar stuurt deze naar de Zweedse RDW, de papieren krijgen een export stempel en de eigenaar stuurt de papieren weer naar NL, waar ze met de auto naar de RDW kunnen voor import.
Klopt dit een beetje?
En als ik het goed heb gelezen, stuur je dan de platen terug naar Zweden, de eigenaar stuurt deze naar de Zweedse RDW, de papieren krijgen een export stempel en de eigenaar stuurt de papieren weer naar NL, waar ze met de auto naar de RDW kunnen voor import.
Klopt dit een beetje?
- V60 Polestar Engineered MY2020
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 T8 Inscription MY2019
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl
S60, V60 en XC60 fans op Facebook
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl
-
- 6th Gear member
Ik zou nooit een auto met kentekens op mijn naam aan een onbekende mafkees uit Nederland geven.
- Nomad
- 5th Gear member
Klopt, maar het zou ook om een familielid of goede vriend kunnen gaan, waardoor deze drempel er niet is.Jelmer de Jong schreef: Ik zou nooit een auto met kentekens op mijn naam aan een onbekende mafkees uit Nederland geven.
- V60 Polestar Engineered MY2020
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl
- Polestar 2 MY2023 LRSM
- V60 D5 Summum MY2011
- V50 D5 Summum MY2008
Volhelp.nl
- Bover
- 8th Gear member
enne????? hoe is dit afgelopen
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie....
-
- 3rd Gear member
Hallo,
John ik denk dat je eerst moet aangeven wat je precies zoekt.
Het kopen en over brengen van de auto is het minste probleem.
Je kan de auto op Zweeds kenteken gewoon naar NL brengen en voor de verzekering kan je een tijdelijke verzekering afsluiten in NL.
Zweedse eigenaren van auto's zijn soms niet gemakkelijk als het gaat om het verkopen van auto's aan buitenlanders.
Dat komt mede omdat de verkoop iets anders gaat dan in NL.
Bij verkoop vul je beide je persoonlijke gegevens op het kentekenbewijs in.
Je gaat niet zoals in NL naar een kantoor of winkel om dat te regelen.
Handig, want je kan daardoor 24 uur per dag van eigenaar wisselen.
Dat wordt daarna verzonden en de nieuwe eigenaar krijgt een volledig nieuw kenteken bewijs op naam.
Het kenteken hoort net zoals in NL bij de auto, behalve als je een persoonlijk kenteken hebt, b.v. John01.
Wegenbelasting blijft op het kenteken staan en dat krijgt de huidige eigenaar in principe niet terug betaald.
Hou daar rekening mee bij aanschaf want als er net voor een lange periode betaald is dan zal de auto iets duurder worden.
Ik zou contact opnemen met mensen in Zweden, misschien die voor jou eens willen rondkijken om te kijken of er iets staat dat jij wilt kopen.
Hieronder nogmaals de link die ik je gestuurd heb.
https://www.blocket.se/vasternorrland/b ... d=th&cb=41
Ik wens je veel succes.
vriendelijke groet,
Cor
John ik denk dat je eerst moet aangeven wat je precies zoekt.
Het kopen en over brengen van de auto is het minste probleem.
Je kan de auto op Zweeds kenteken gewoon naar NL brengen en voor de verzekering kan je een tijdelijke verzekering afsluiten in NL.
Zweedse eigenaren van auto's zijn soms niet gemakkelijk als het gaat om het verkopen van auto's aan buitenlanders.
Dat komt mede omdat de verkoop iets anders gaat dan in NL.
Bij verkoop vul je beide je persoonlijke gegevens op het kentekenbewijs in.
Je gaat niet zoals in NL naar een kantoor of winkel om dat te regelen.
Handig, want je kan daardoor 24 uur per dag van eigenaar wisselen.
Dat wordt daarna verzonden en de nieuwe eigenaar krijgt een volledig nieuw kenteken bewijs op naam.
Het kenteken hoort net zoals in NL bij de auto, behalve als je een persoonlijk kenteken hebt, b.v. John01.
Wegenbelasting blijft op het kenteken staan en dat krijgt de huidige eigenaar in principe niet terug betaald.
Hou daar rekening mee bij aanschaf want als er net voor een lange periode betaald is dan zal de auto iets duurder worden.
Ik zou contact opnemen met mensen in Zweden, misschien die voor jou eens willen rondkijken om te kijken of er iets staat dat jij wilt kopen.
Hieronder nogmaals de link die ik je gestuurd heb.
https://www.blocket.se/vasternorrland/b ... d=th&cb=41
Ik wens je veel succes.
vriendelijke groet,
Cor
Van uit Gårelehöjden lijken de wereld problem altijd ver weg.