Update geartronic bak s60/v70

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
roberts60
1st Gear member

Ik heb een S60 van okt 2003 met een D5 motor.

Ik ben nieuwsgierig of het iets uithaalt als je een automatische versnellingsbak (geartronic) laat updaten bij de dealer.

Het probleempje dat zich nl. voordoet is het volgende: Als ik met een koude motor/bak weg rijd voel ik een klene schok als de bak van de 2e naar de derde versneling schakeld. Ook vind ik dat hij bij half gas geven te lang in de versnelling blijft. Ik bedoel hij kan veel eerder schakelen want de motor heeft vermogen genoeg. Met een handgeschakelde bak zou ik veel eerder schakelen.

Zijn er mensen die ervaring hebben met deze "probleempjes", en heeft een update geholpen of is er niets van te merken.

Ik weet overigens niet of mijn bak het originele programma heeft of dat hij al 1 of meerdere updates heeft gehad.

Graag reacties van forumleden die mij hierover kunnen adviseren.

Groeten Robert
theboz
2nd Gear member

een update wordt de bak meestal soepeler
vraag ook of de de ingeleerde waarde op nul zetten
The Boz
Delta
4th Gear member

Hoi,
Ik heb juist bij het op en terugschakelen een korte schok met een zacht pok geluid (dus eigenlijk bij lastwissel) iemand hier bekend mee??
En zou een update hier ook helpen of is dit iets anders b.v aandrijfassen??
Pieter
roberts60
1st Gear member

Is er niemand die een update van de bak heeft gehad/gedaan en hier iets over kan vertellen??
DrRossi
4th Gear member

Ik heb recentelijk de sw van de bak en het motormanagement van mij T6 laten upgraden.
Het is een compleet andere auto geworden.
Reageerd veel beter op het gas en schakeld ongekend soepel.
Kostte 26 euro

S80 T6 '99 170k
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l

If it's not blown, it sucks....

S80 T6
roberts60
1st Gear member

Goedemorgen,

Ik heb gisteren een bezoekje gebracht aan volvo-dealer na een afspraak te hebben gemaakt om de software van de automaat te resetten.

Toen mijn auto eenmaal aan de kast stond en de monteur het programma wilde ontladen herkende de computer mijn auto niet. Tot drie keer over geprobeerd waarna het chassisnummer nogmaals werd gecheckt. Ook dit was OK, maar de computer bleef mijn auto weigeren.

Ik moest dus onverrichte zaken weer naar huis. Dealer gaat uitzoeken wat dit kan zijn.

Heeft iemand van jullie een idee hoe dit kan of er ervaring mee??

Roberts60
Barlin
2nd Gear member

Ik heb ook eens wat problemen gehad met mijn versnellingsbak. Normaal gesprokenb werd bij stilstand altijd teruggeschakeld naar neutraal en dat was na de update verdwenen. Ook de schakelmomenten waren anders en het leek inderdaad een andere wagen. Ik moest er werkelijk aan wennen. Verklaring van de garage dat naarmate de bak ouder wordt er op een andere manier geschakeld en gesynchroniseerd moet worden.
Groet Bart.
S60 2.5T Automaat (alles erop en eraan)
roberts60
1st Gear member

Ok Bart, bedankt voor je respons, nog meer mensen??

De mijne schakelt overigens ook naar neutraal als ik langer dan 2 seconden op de rem blijf staan voor een verkeerslicht. Je voelt dan een schokje.

Wat heeft jou update gekost als ik zo vrij mag zijn en waar heb jij het laten doen??

Groeten Roberts60
gevanje
4th Gear member

hallo robert,

elkaar ff een tijdje niet gesproken; van mijn kant is er met de auto weer van alles gebeurd; we moeten anders maar eens weer bellen; als antwoord op je vraag met het herkennen: kan het aan je nieuwe software liggen? Bij mijn auto gaf de computer bij de dealer aan niet te kunnen communiceren met het motormanagement.

Groeten,

Gerard.
Barlin
2nd Gear member

Het was mijn vorige wagen en die had nog wat andere rampen met de versnellingsbak. De logische gedachte was dat het met een update zou zijn opgelost. Niet dus. Ik meen dat de update iets van 25 Eur was. Er zat ook nog een andere update bij van +/- 25 Eur voor het motormanagement.

Alles nog even opgezocht en het downloaden kostte 22,27. De ugrade van ECM, PET en TCM 0,30 (???) Bedragen ex BTW.
Groet Bart.
S60 2.5T Automaat (alles erop en eraan)
Bover
8th Gear member

dAG rOBERT,

.

Ik heb mijn automaat op nul gezet gekregen doordat volvogagare de software eruit en erin gezet hebben.
Dat zwarte kastje rechts onder de motorkap. :D
Daar zit de kasten van de software.
Euhhh welke van de twee weet ik niet.

deze is bij de dealer open geweest omdat ventilator/koeling het niet deed.
De monteur zei toen dat de automaat automatisch op nul kwam door het losstrekken..
En inderdaad, ik voelde duidelijk dat de bal de eerste 40km opnieuw moest inlezen cq inleren.

Mogelijk heeft die monteur meer gedaan, maar dit voor zover ik het kon volgen..
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019

Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
gevanje
4th Gear member

Kun je ipv het loshalen van de comp. (ik kan je de juiste wel aanwijzen) ook niet een harde reset toepassen??? Is dan ook niet het gehele geheugen leeg?
roberts60
1st Gear member

Dag Gevanje bedankt voor je input.

Ben net bij de dealer geweest. Ze hebben het euvel gevonden. Omdat mijn eprom (chiptuning) niet overeen kwam met de gegevens van de data-base van Volvo zweden hebben ze het via "een omweg" gedaan.

Ze hebben de bak gereset en ge-update d.m.v. de OBD stekker te gebruiken. Ze hebben de computer niet losgemaakt (rechts voorin).

Ik heb er nog niet veel mee gereden maar heb wel het gevoel dat hij anders (lees rustiger) en soepeler schakeld. Ook schakeld de bak niet meer naar neutraal als je stilstaat in D. Ideaal, je krijgt dan geen schokje en je ebnt eerder weg.

Ik zal hem dit weekend even testen want de bak moet natuurlijk nog gaan leren/wennen aan mijn rechtervoet.

Ik hoop alleen niet dat de chiptuning van mijn eprom ook gereset is. Had nl. net wel het idee dat ie zuiniger liep op de BC.

Ik laat het jullie weten.

Groeten RobertS60
Bover
8th Gear member

Hoe wil je die harde rset realiseren? Toch door los te trekken of bedoel je via de PC

gevanje
4th Gear member

Bover schreef:Hoe wil je die harde rset realiseren? Toch door los te trekken of bedoel je via de PC
Harde reset dmv plus en min pool van de accu. Doe dit niet zomaar, het is een heel gedoe, anders slaat je climat-control op hol.

@robert: ik ben mijn tuning ook weer kwijt, met dank aan de dealer :( toen ik in de gaten had wat men deed, was het al te laat. Ook deze had als probleem dat de communicatie met de computer niet mogelijk was. Ach dacht men toen, even de software opnieuw erop inkl. de update. Resultaat, een hele kudde paarden is pleite. Maar goed eerst alles in orde met mijn auto en dan maar weer fasttech bellen.

Gerard.
Bover
8th Gear member

@Gevanje: Ik zag al die paarden op de snelweg..... :D
Ach de fijn afstemming van je auto is misschien ook wel beter te verkrijgen als alles weer in de basis staat.

gr bover

gevanje
4th Gear member

Bover schreef:@Gevanje: Ik zag al die paarden op de snelweg..... :D
Ach de fijn afstemming van je auto is misschien ook wel beter te verkrijgen als alles weer in de basis staat.

gr bover
Ja bob, tis me wat he, gerard en de snelweg. Zo zijn de paardjes weg en dan weer verspreid ik een rookgordijn. Binnenkort maar eens een zwaailicht laten monteren.

Groeten,

Gerard.
Bover
8th Gear member

gevanje schreef:
Bover schreef:@Gevanje: Ik zag al die paarden op de snelweg..... :D

gr bover
Ja bob, tis me wat he, gerard en de snelweg. Zo zijn de paardjes weg en dan weer verspreid ik een rookgordijn. Binnenkort maar eens een zwaailicht laten monteren.

Groeten,

Gerard.
:D :D Ha ha dan eerst je auto maar wit laten spuiten

Bover
8th Gear member

Dag Robert,

Hoe is het nu met je automaat?
Ben je ook de eerdere "update" kwijt van je motormanagement?

gr bob

Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”