Ik heb een S60 van okt 2003 met een D5 motor.
Ik ben nieuwsgierig of het iets uithaalt als je een automatische versnellingsbak (geartronic) laat updaten bij de dealer.
Het probleempje dat zich nl. voordoet is het volgende: Als ik met een koude motor/bak weg rijd voel ik een klene schok als de bak van de 2e naar de derde versneling schakeld. Ook vind ik dat hij bij half gas geven te lang in de versnelling blijft. Ik bedoel hij kan veel eerder schakelen want de motor heeft vermogen genoeg. Met een handgeschakelde bak zou ik veel eerder schakelen.
Zijn er mensen die ervaring hebben met deze "probleempjes", en heeft een update geholpen of is er niets van te merken.
Ik weet overigens niet of mijn bak het originele programma heeft of dat hij al 1 of meerdere updates heeft gehad.
Graag reacties van forumleden die mij hierover kunnen adviseren.
Groeten Robert
Update geartronic bak s60/v70
- Delta
- 4th Gear member
- Berichten: 555
- Lid geworden op: 02.04.2006 - 19:09
- Locatie: N.H.
Hoi,
Ik heb juist bij het op en terugschakelen een korte schok met een zacht pok geluid (dus eigenlijk bij lastwissel) iemand hier bekend mee??
En zou een update hier ook helpen of is dit iets anders b.v aandrijfassen??
Pieter
Ik heb juist bij het op en terugschakelen een korte schok met een zacht pok geluid (dus eigenlijk bij lastwissel) iemand hier bekend mee??
En zou een update hier ook helpen of is dit iets anders b.v aandrijfassen??
Pieter
- DrRossi
- 4th Gear member
- Berichten: 643
- Lid geworden op: 11.02.2006 - 06:46
Ik heb recentelijk de sw van de bak en het motormanagement van mij T6 laten upgraden.
Het is een compleet andere auto geworden.
Reageerd veel beter op het gas en schakeld ongekend soepel.
Kostte 26 euro
S80 T6 '99 170k
Het is een compleet andere auto geworden.
Reageerd veel beter op het gas en schakeld ongekend soepel.
Kostte 26 euro
S80 T6 '99 170k
Volvo-Forum leden, zet jezelf op de kaart.
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
http://goo.gl/maps/i7C8l
If it's not blown, it sucks....
S80 T6
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 10.09.2006 - 12:11
Goedemorgen,
Ik heb gisteren een bezoekje gebracht aan volvo-dealer na een afspraak te hebben gemaakt om de software van de automaat te resetten.
Toen mijn auto eenmaal aan de kast stond en de monteur het programma wilde ontladen herkende de computer mijn auto niet. Tot drie keer over geprobeerd waarna het chassisnummer nogmaals werd gecheckt. Ook dit was OK, maar de computer bleef mijn auto weigeren.
Ik moest dus onverrichte zaken weer naar huis. Dealer gaat uitzoeken wat dit kan zijn.
Heeft iemand van jullie een idee hoe dit kan of er ervaring mee??
Roberts60
Ik heb gisteren een bezoekje gebracht aan volvo-dealer na een afspraak te hebben gemaakt om de software van de automaat te resetten.
Toen mijn auto eenmaal aan de kast stond en de monteur het programma wilde ontladen herkende de computer mijn auto niet. Tot drie keer over geprobeerd waarna het chassisnummer nogmaals werd gecheckt. Ook dit was OK, maar de computer bleef mijn auto weigeren.
Ik moest dus onverrichte zaken weer naar huis. Dealer gaat uitzoeken wat dit kan zijn.
Heeft iemand van jullie een idee hoe dit kan of er ervaring mee??
Roberts60
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:47
- Locatie: Amstelveen
Ik heb ook eens wat problemen gehad met mijn versnellingsbak. Normaal gesprokenb werd bij stilstand altijd teruggeschakeld naar neutraal en dat was na de update verdwenen. Ook de schakelmomenten waren anders en het leek inderdaad een andere wagen. Ik moest er werkelijk aan wennen. Verklaring van de garage dat naarmate de bak ouder wordt er op een andere manier geschakeld en gesynchroniseerd moet worden.
Groet Bart.
S60 2.5T Automaat (alles erop en eraan)
S60 2.5T Automaat (alles erop en eraan)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 10.09.2006 - 12:11
Ok Bart, bedankt voor je respons, nog meer mensen??
De mijne schakelt overigens ook naar neutraal als ik langer dan 2 seconden op de rem blijf staan voor een verkeerslicht. Je voelt dan een schokje.
Wat heeft jou update gekost als ik zo vrij mag zijn en waar heb jij het laten doen??
Groeten Roberts60
De mijne schakelt overigens ook naar neutraal als ik langer dan 2 seconden op de rem blijf staan voor een verkeerslicht. Je voelt dan een schokje.
Wat heeft jou update gekost als ik zo vrij mag zijn en waar heb jij het laten doen??
Groeten Roberts60
-
- 4th Gear member
- Berichten: 681
- Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
- Locatie: Het mooie twentse land.
hallo robert,
elkaar ff een tijdje niet gesproken; van mijn kant is er met de auto weer van alles gebeurd; we moeten anders maar eens weer bellen; als antwoord op je vraag met het herkennen: kan het aan je nieuwe software liggen? Bij mijn auto gaf de computer bij de dealer aan niet te kunnen communiceren met het motormanagement.
Groeten,
Gerard.
elkaar ff een tijdje niet gesproken; van mijn kant is er met de auto weer van alles gebeurd; we moeten anders maar eens weer bellen; als antwoord op je vraag met het herkennen: kan het aan je nieuwe software liggen? Bij mijn auto gaf de computer bij de dealer aan niet te kunnen communiceren met het motormanagement.
Groeten,
Gerard.
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 133
- Lid geworden op: 13.03.2006 - 12:47
- Locatie: Amstelveen
Het was mijn vorige wagen en die had nog wat andere rampen met de versnellingsbak. De logische gedachte was dat het met een update zou zijn opgelost. Niet dus. Ik meen dat de update iets van 25 Eur was. Er zat ook nog een andere update bij van +/- 25 Eur voor het motormanagement.
Alles nog even opgezocht en het downloaden kostte 22,27. De ugrade van ECM, PET en TCM 0,30 (???) Bedragen ex BTW.
Alles nog even opgezocht en het downloaden kostte 22,27. De ugrade van ECM, PET en TCM 0,30 (???) Bedragen ex BTW.
Groet Bart.
S60 2.5T Automaat (alles erop en eraan)
S60 2.5T Automaat (alles erop en eraan)
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 15128
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
dAG rOBERT,
.
Ik heb mijn automaat op nul gezet gekregen doordat volvogagare de software eruit en erin gezet hebben.
Dat zwarte kastje rechts onder de motorkap.
Daar zit de kasten van de software.
Euhhh welke van de twee weet ik niet.
deze is bij de dealer open geweest omdat ventilator/koeling het niet deed.
De monteur zei toen dat de automaat automatisch op nul kwam door het losstrekken..
En inderdaad, ik voelde duidelijk dat de bal de eerste 40km opnieuw moest inlezen cq inleren.
Mogelijk heeft die monteur meer gedaan, maar dit voor zover ik het kon volgen..
.
Ik heb mijn automaat op nul gezet gekregen doordat volvogagare de software eruit en erin gezet hebben.
Dat zwarte kastje rechts onder de motorkap.

Daar zit de kasten van de software.
Euhhh welke van de twee weet ik niet.
deze is bij de dealer open geweest omdat ventilator/koeling het niet deed.
De monteur zei toen dat de automaat automatisch op nul kwam door het losstrekken..
En inderdaad, ik voelde duidelijk dat de bal de eerste 40km opnieuw moest inlezen cq inleren.
Mogelijk heeft die monteur meer gedaan, maar dit voor zover ik het kon volgen..
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
-
- 1st Gear member
- Berichten: 23
- Lid geworden op: 10.09.2006 - 12:11
Dag Gevanje bedankt voor je input.
Ben net bij de dealer geweest. Ze hebben het euvel gevonden. Omdat mijn eprom (chiptuning) niet overeen kwam met de gegevens van de data-base van Volvo zweden hebben ze het via "een omweg" gedaan.
Ze hebben de bak gereset en ge-update d.m.v. de OBD stekker te gebruiken. Ze hebben de computer niet losgemaakt (rechts voorin).
Ik heb er nog niet veel mee gereden maar heb wel het gevoel dat hij anders (lees rustiger) en soepeler schakeld. Ook schakeld de bak niet meer naar neutraal als je stilstaat in D. Ideaal, je krijgt dan geen schokje en je ebnt eerder weg.
Ik zal hem dit weekend even testen want de bak moet natuurlijk nog gaan leren/wennen aan mijn rechtervoet.
Ik hoop alleen niet dat de chiptuning van mijn eprom ook gereset is. Had nl. net wel het idee dat ie zuiniger liep op de BC.
Ik laat het jullie weten.
Groeten RobertS60
Ben net bij de dealer geweest. Ze hebben het euvel gevonden. Omdat mijn eprom (chiptuning) niet overeen kwam met de gegevens van de data-base van Volvo zweden hebben ze het via "een omweg" gedaan.
Ze hebben de bak gereset en ge-update d.m.v. de OBD stekker te gebruiken. Ze hebben de computer niet losgemaakt (rechts voorin).
Ik heb er nog niet veel mee gereden maar heb wel het gevoel dat hij anders (lees rustiger) en soepeler schakeld. Ook schakeld de bak niet meer naar neutraal als je stilstaat in D. Ideaal, je krijgt dan geen schokje en je ebnt eerder weg.
Ik zal hem dit weekend even testen want de bak moet natuurlijk nog gaan leren/wennen aan mijn rechtervoet.
Ik hoop alleen niet dat de chiptuning van mijn eprom ook gereset is. Had nl. net wel het idee dat ie zuiniger liep op de BC.
Ik laat het jullie weten.
Groeten RobertS60
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 15128
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Hoe wil je die harde rset realiseren? Toch door los te trekken of bedoel je via de PC
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
-
- 4th Gear member
- Berichten: 681
- Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
- Locatie: Het mooie twentse land.
Harde reset dmv plus en min pool van de accu. Doe dit niet zomaar, het is een heel gedoe, anders slaat je climat-control op hol.Bover schreef:Hoe wil je die harde rset realiseren? Toch door los te trekken of bedoel je via de PC
@robert: ik ben mijn tuning ook weer kwijt, met dank aan de dealer

Gerard.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 15128
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
@Gevanje: Ik zag al die paarden op de snelweg.....
Ach de fijn afstemming van je auto is misschien ook wel beter te verkrijgen als alles weer in de basis staat.
gr bover

Ach de fijn afstemming van je auto is misschien ook wel beter te verkrijgen als alles weer in de basis staat.
gr bover
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
-
- 4th Gear member
- Berichten: 681
- Lid geworden op: 07.05.2006 - 10:36
- Locatie: Het mooie twentse land.
Ja bob, tis me wat he, gerard en de snelweg. Zo zijn de paardjes weg en dan weer verspreid ik een rookgordijn. Binnenkort maar eens een zwaailicht laten monteren.Bover schreef:@Gevanje: Ik zag al die paarden op de snelweg.....![]()
Ach de fijn afstemming van je auto is misschien ook wel beter te verkrijgen als alles weer in de basis staat.
gr bover
Groeten,
Gerard.
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 15128
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
gevanje schreef:Ja bob, tis me wat he, gerard en de snelweg. Zo zijn de paardjes weg en dan weer verspreid ik een rookgordijn. Binnenkort maar eens een zwaailicht laten monteren.Bover schreef:@Gevanje: Ik zag al die paarden op de snelweg.....![]()
Ach de fijn afstemming van je auto is misschien ook wel beter te verkrijgen als alles weer in de basis staat.
gr bover
Groeten,
Gerard.


BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
- Bover
- 8th Gear member
- Berichten: 15128
- Lid geworden op: 11.01.2005 - 19:43
- Locatie: Auvergne France
Dag Robert,
Hoe is het nu met je automaat?
Ben je ook de eerdere "update" kwijt van je motormanagement?
gr bob
Hoe is het nu met je automaat?
Ben je ook de eerdere "update" kwijt van je motormanagement?
gr bob
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Driving Volvo anno 1995. Obbe Tuning Modificatie ....