Weet niet of het in het in de juiste rubriek is, maar volgens mij hebben we wel wat regelmatige Duitsland bezoekers die ook deze rubriek lezen.
Ik heb fanmail gekregen, via de leasemij, van de Duitse Polizei. Schijnbaar heb ik ergens slechts 14 meter afstand gehouden tot mijn voorganger waar dat toch echt iets meer had moeten zijn. Ben geen bumperklever, maar schijnbaar ergens niet opgelet.
Nu zit daar een heel uitgebreid schrijven bij, gericht aan de leasemij, waarbij als ik het goed interpreteer gevraagd wordt om de bestuurder kenbaar te maken. De leasemij stuurt dit aan mij met het verzoek om dit af te wikkelen. Er zit een foto bij van mij en het kenteken, maar geen 'bewijs' dat ik toch echt te kort op mijn voorganger zat.
Via google translate (mijn Duits is niet best) begrijp ik dat er meerdere antwoordmogelijkheden zijn. Een daarvan is gebruik maken van het recht om te weigeren om te getuigen. Ik kan het aankruisen en de boel terugsturen en dan afwachten, maar ik weet alleen niet of dat verstandig is.
Iemand hier ervaring mee?
Overigens gaat de auto nu zijn laatste kwartaal is en wordt deze voor de zomer (dan rij ik ook pas weer voor het eerst in Duitsland) vervangen.
Dank alvast!
V70 pakt nog een boete in Duitsland
- Rudyvg
- 4th Gear member
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 2.0D Momentum MY2008
V70 D3 Dynamic Edition MY2016
XC90 90th Anniversary Edition MY2018
XC90 T8 Inscription Exclusive MY2022
- Swisskid
- 2nd Gear member
- Contacteer:
Mijn ervaring is is dat je het beste kunt meewerken, en niet te moeilijk doen, aangezien "de lange arm der wet" internationaal steeds verstrekkender wordt. Verder schijnt er ook nog een spreekwoord te zijn : iets met zitvlak, verbranden, blaren en zitten of zoiets ?
Met een leaseauto zullen ze je niet snel aanhouden in D, maar de je krijgt waarschijnlijk wel een boze leasemaatschappij aan de lijn als zij maar post van de Duitse justitie blijven ontvangen.
Mocht je het nog niet weten, bijgaande de prijslijst, waarbij de boete afhankelijk is van de afstand en de gereden snelheid.
Succes/Sterkte...

Met een leaseauto zullen ze je niet snel aanhouden in D, maar de je krijgt waarschijnlijk wel een boze leasemaatschappij aan de lijn als zij maar post van de Duitse justitie blijven ontvangen.
Mocht je het nog niet weten, bijgaande de prijslijst, waarbij de boete afhankelijk is van de afstand en de gereden snelheid.
Succes/Sterkte...

Laatst gewijzigd door Swisskid op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Rudyvg
- 4th Gear member
Thanks! Ja, je hebt gelijk. Die onoplettendheid kan geld kosten en no one to blaim but myself.
Vraag me alleen af of de leasemij lastig gevallen blijft worden indien ze dus aangeven dat ze niet willen getuigen. Aangezien we een prima relatie hebben met die club, wil ik idd ook de relatie met de leasemij goed houden. Misschien kan ik ze beter even bellen en overleggen wat te doen.
Maar als ik doorredeneer zou je dus als (privé) eigenaar van een auto dezelfde vraag krijgen als nu de leasemij krijgt. En dan kan je dus ook weigeren om te getuigen wie er achter het stuur zat. Wat zouden ze dan nog kunnen doen in Dld?
Vraag me alleen af of de leasemij lastig gevallen blijft worden indien ze dus aangeven dat ze niet willen getuigen. Aangezien we een prima relatie hebben met die club, wil ik idd ook de relatie met de leasemij goed houden. Misschien kan ik ze beter even bellen en overleggen wat te doen.
Maar als ik doorredeneer zou je dus als (privé) eigenaar van een auto dezelfde vraag krijgen als nu de leasemij krijgt. En dan kan je dus ook weigeren om te getuigen wie er achter het stuur zat. Wat zouden ze dan nog kunnen doen in Dld?
V70 2.0D Momentum MY2008
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Formulier invullen en terugsturen. Je bent geflitst terwijl je aan het kleven was. Op 14 meter afstand van je voorganger rijden, waarschijnlijk op de Autobahn. Los van het gegeven dat je hier te lande gewoon tegen een ontzegging rijbevoegdheid aanhikt, gewoon formulier invullen en opsturen. De leasemij is Hoe dan ook verplicht om kenbaar te maken aan wie de auto beschikbaar is gesteld. Je mag iets verklaren, hoeft niet want net als hier: niet tot antwoorden verplicht.
O ja, de rekening die komt, gewoon betalen! Incasso gaat namelijk gewoon via het CJIB.
En voortaan: 2 seconden regel mijn waarde. Wat u in Germanistan heeft geflikt is levensgevaarlijk en ongevalsoorzaak numero uno.
O ja, de rekening die komt, gewoon betalen! Incasso gaat namelijk gewoon via het CJIB.
En voortaan: 2 seconden regel mijn waarde. Wat u in Germanistan heeft geflikt is levensgevaarlijk en ongevalsoorzaak numero uno.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Rudyvg
- 4th Gear member
Nou dank voor je veroordeling, je neemt namelijk aan dat dit op hoge snelheid is gebeurd wat niet het geval was. Sterker nog, hier in Nederland was de boete eerder geweest voor te langzaam rijden.
Uit het formulier maak ik nog steeds op dat degene die dit ontvangt (leasemij) niet verplicht is om te getuigen wie er reed. Dat kunnen ze ook niet. Ze kunnen enkel kenbaar maken wie de regelmatige bestuurder is. Dat is niet hetzelfde.
Vandaar dus mijn vraag of ervaringsdeskundigen zijn.
En ja die boete, kont en blaren. Maar dat is al gezegd.
Uit het formulier maak ik nog steeds op dat degene die dit ontvangt (leasemij) niet verplicht is om te getuigen wie er reed. Dat kunnen ze ook niet. Ze kunnen enkel kenbaar maken wie de regelmatige bestuurder is. Dat is niet hetzelfde.
Vandaar dus mijn vraag of ervaringsdeskundigen zijn.
En ja die boete, kont en blaren. Maar dat is al gezegd.
V70 2.0D Momentum MY2008
-
- 2nd Gear member
In Duitsland flitst men aan de voorkant zodat de bestuurder zichtbaar/herkenbaar is. Als er niet verklaard wordt en er is een goede foto van de bestuurder dan is de kans groot dat er een Nederlandse agent je oproept om voor de Duitsers te bekijken of jij het toch bent. Boete wordt zonodig via CJB geïncasseerd voor de Duitsers, bedrag is dan inmiddels wel wat hoger. Overigens heeft de leasemaatschappij een kopie van je rijbewijs, dan kunnen zij ook de foto vergelijken en hun conclusie trekken. Kortom goed gelijkende foto tel dan maar je knopen.
Volvo XC60 PHEV 2024/07
-
- 1st Gear member
Is het niet zo dat de bekeuring in je eigen taal moet worden toegezonden? Laatst in Luxemburg een paar kilometer te hard gereden en kreeg hem keurig in het Nederlands op de mat.
Laatst gewijzigd door dikkiedikenko op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 D5, Xc70 d5 AWD, XC60 D4 AWD polestar
-
- 6th Gear member
Als je in plat Amsterdams meldt dat je er geen reet van begrijpt krijg je de brief nogmaals in het Nederlands thuis.
- Rudyvg
- 4th Gear member

Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als je aankruist dat je niet getuigt. Zou er echt voor die €75,- (als ik het schema bekijk, moet ik dat denk ik betalen) zoveel moeite worden gedaan? De leasemij heeft mijn rijbewijs niet dus kan ook niet aangeven dat ik die persoon op de foto ben (overigens een zeer matige foto van iemand met een zonnebril, nauwelijks herkenbaar). Daarnaast is er ook nog zoiets als privacy.
V70 2.0D Momentum MY2008
-
- 3rd Gear member
De leasemaatschappij is wettelijk verplicht om in ieder geval de gegevens van de lessee (de contractant dus) door te geven. Daar kom je echt niet onderuit dus. De bekeuring komt echt wel, ook via het CJIB.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.
C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)
Eerder V70 T5 GT, alle opties, 2003, topauto!
C 70 2.4i summum geartronic, MY2008, emberblack, bruin leer, Serapis (winter), Mirzam (zomer)
- jalex_h
- 6th Gear member
Ik zou zeggen: probeer het eens uit, dan weet je wat voor moeite ze doen. En vergeet ons niet op de hoogte te houden, want wij zijn natuurlijk niet nieuwsgierig.Rudyvg schreef:hebben ze meteen mijn naam en adres.
Maar ik ben eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als je aankruist dat je niet getuigt. Zou er echt voor die €75,- (als ik het schema bekijk, moet ik dat denk ik betalen) zoveel moeite worden gedaan? De leasemij heeft mijn rijbewijs niet dus kan ook niet aangeven dat ik die persoon op de foto ben (overigens een zeer matige foto van iemand met een zonnebril, nauwelijks herkenbaar). Daarnaast is er ook nog zoiets als privacy.
Maar iets zegt me dat je de Duitsers beter niet kunt dissen.
De leasemaatschappij zal het overigens een worst wezen, die legt het probleem gewoon op het bordje van je werkgever en dan mag die het uitzoeken.
En wat privacy betreft: in dit opzicht staat de politie, ook de buitenlandse, gewoon onder en boven de wet. Daarbij heb je ongetwijfeld ergens je handtekening onder gezet waarin staat dat de werkgever en de leasemij je gegevens in voorkomende gevallen aan de politie door moeten, mogen en zullen geven.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019
Huidig: XC60 Essential Fusion Red
Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
-
- 3rd Gear member
Sterker nog, ook zonder handtekening ben je als kentekenhouder (de leasemaatschappij in dit geval neem ik aan) wettelijk verplicht om de gegevens van de lessee door te geven, die van je werkgever dus. Volkomen terecht trouwens. Je moet ook niet verbaasd zijn als de leasemaatschappij je extra kosten in rekening gaat brengen doordat je het proces vertraagd en er daardoor extra handelingen moeten worden verricht. M.i. ook volkomen terecht trouwens.jalex_h schreef:Ik zou zeggen: probeer het eens uit, dan weet je wat voor moeite ze doen. En vergeet ons niet op de hoogte te houden, want wij zijn natuurlijk niet nieuwsgierig.Rudyvg schreef:hebben ze meteen mijn naam en adres.
Maar iets zegt me dat je de Duitsers beter niet kunt dissen.
De leasemaatschappij zal het overigens een worst wezen, die legt het probleem gewoon op het bordje van je werkgever en dan mag die het uitzoeken.
En wat privacy betreft: in dit opzicht staat de politie, ook de buitenlandse, gewoon onder en boven de wet. Daarbij heb je ongetwijfeld ergens je handtekening onder gezet waarin staat dat de werkgever en de leasemij je gegevens in voorkomende gevallen aan de politie door moeten, mogen en zullen geven.
C70 II 2.4i Intro edition geartronic, MY2010, electric silver, calcite leer, Midir (zomer), Mirzam (winter), high performance, blis, meedraaiend xenon, RTI enz enz.
- Rudyvg
- 4th Gear member
Het zal de leasemij vast een wordt wezen. Overigens betalen ze wel boetes, al meerdere malen meegemaakt dat een medewerker de eerste boete vergeet te betalen. In dat geval betaalt de leasemij de boete en krijg ik de nota daarvoor die ik vervolgens laat inhouden op het salaris.
Zoals ik al schreef, de leasemij ontvangt de brief als eigenaar en krijgt de keuze om of kenbaar te maken wie er op de foto staat (kunnen ze niet aantonen) of om aan te kruizen om niet te getuigen. Ze doen er dus niks mee en laten het aan mij over. Volgens mij ben je niet verplicht om tegen jezelf te getuigen.
Maar ik ga de leasemij maandag maar eens bellen. Eens kijken hoe zij dit zien. Die €75,- zijn de kosten niet op een wintersport voor een gezin van vijf...
Zoals ik al schreef, de leasemij ontvangt de brief als eigenaar en krijgt de keuze om of kenbaar te maken wie er op de foto staat (kunnen ze niet aantonen) of om aan te kruizen om niet te getuigen. Ze doen er dus niks mee en laten het aan mij over. Volgens mij ben je niet verplicht om tegen jezelf te getuigen.
Maar ik ga de leasemij maandag maar eens bellen. Eens kijken hoe zij dit zien. Die €75,- zijn de kosten niet op een wintersport voor een gezin van vijf...
V70 2.0D Momentum MY2008
- diesel01
- Geartronic member
Ik ben laatst geflits is Hamburg, stom natuurlijk vanuit freie fahrt de 60 in en zat nog vol in de remming maar toch nog 76km/h dat was iets van 35 euro en daar wil ik dus geen circus van hebben.
In Munchen werden we betrapt op zwartrijden, niet bewust natuurlijk maar we dachten dat we een 3 dagen kaart hadden.
Niet dus, en bij controleur moet je jezelf voorstellen, "mevrouw" in burger met kort pittig kapsel en hangertjes in de oren zo weggelopen uit het voormalig oost-duitsland met dito spijkerpak.
60pp kostte de boete en omdat ik zowel hier als daar dat soort mislukte politieagenten geen slinger aan hun werk wil geven en ik daar volledig boven sta met een glimlach de 120 euro betaald, zij moet verder met haar kwalitatief uitermate telleurstellende baan hopend op iemand die stennis maakt en ik ga bier drinken in de stad.
Lijkt mij een goede verdeling.
Kortom, ik zou het risico op gezeik met het Duitse ambt niet willen voor €75 maar goed, dat is een afweging die jij moet maken.
In Munchen werden we betrapt op zwartrijden, niet bewust natuurlijk maar we dachten dat we een 3 dagen kaart hadden.
Niet dus, en bij controleur moet je jezelf voorstellen, "mevrouw" in burger met kort pittig kapsel en hangertjes in de oren zo weggelopen uit het voormalig oost-duitsland met dito spijkerpak.
60pp kostte de boete en omdat ik zowel hier als daar dat soort mislukte politieagenten geen slinger aan hun werk wil geven en ik daar volledig boven sta met een glimlach de 120 euro betaald, zij moet verder met haar kwalitatief uitermate telleurstellende baan hopend op iemand die stennis maakt en ik ga bier drinken in de stad.
Kortom, ik zou het risico op gezeik met het Duitse ambt niet willen voor €75 maar goed, dat is een afweging die jij moet maken.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
-
- 3rd Gear member
+1diesel01 schreef: Ik ben laatst geflits is Hamburg, stom natuurlijk vanuit freie fahrt de 60 in en zat nog vol in de remming maar toch nog 76km/h dat was iets van 35 euro en daar wil ik dus geen circus van hebben.
- Lexus76
- 3rd Gear member
Ik heb exact het zelfde gehad in Duitsland. Eerst de brief terug gestuurd dat ik er niets van begreep. Daarna keurig in het Nederlands gekregen. Ik kreeg er ook een foto bij. Een oom en tante van mij wonen in Duitsland. Zij hebben een brief voor me opgesteld waarin ik dus verklaar dat ik wat dicht op mijn voorganger zat omdat hij opeens van de rechter naar de linkerbaan was gegaan. Vervolgens kreeg ik meerdere fotos toegestuurd waarop dus te zien was dat ik gewoon uit mijn nek zat te lullen. Toen maar eieren voor mijn geld gekozen en de relatief lage bekeuring gewoon betaald.
Viano 3.0 Cdi '06
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
XC70 D5 '11 Summum, Black, 19" Erakir, Driver support line, Professional line, Security line, Summum plus line
-
- 2nd Gear member
Ik snap eigenlijk niet wat dit "Ik habe es nicht gewusst" ambtenarengetreiter op een forum zoals dit doet. Enkel en alleen omdat je toevallig een Volvo rijdt?Rudyvg schreef: Het zal de leasemij vast een wordt wezen. Overigens betalen ze wel boetes, al meerdere malen meegemaakt dat een medewerker de eerste boete vergeet te betalen. In dat geval betaalt de leasemij de boete en krijg ik de nota daarvoor die ik vervolgens laat inhouden op het salaris.

Mijn Duits is ook niet zo goed, maar vind heel je opstelling "zum Kotzen". Hoop dat de leasemaatschappij er ook zo over denkt.
Laatst gewijzigd door nielsvo op 01.01.1970 - 01:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo XC60 T8 Twin Engine R-Design 2020, Polestar Engineered
- Edgecrusher
- 4th Gear member
Houdt er trouwens rekening mee, dat ze de boete mogen verhogen, als je de boel traineert, met extra administratiekosten.
Maar het gaat hier niet om de boete betaald te krijgen.
Die moet de leasemaatschappij sowieso betalen en zal dit verhalen op jou. (waarschijnlijk al betaald door de lease en zal dan waarschijnlijk op je salaris worden ingehouden)
Ze willen dat de bestuurder zich kenbaar maakt, aangezien er (straf)punten aan het rijbewijs moeten worden toegekend.
De boete gaat gewoon naar de kentekenhouder, de punten op het rijbewijs moeten op persoon.
Dat is de enige reden voor het kenbaar moeten maken.
De boete merk je niets meer van met een nieuwe leaseauto, echter het niet kenbaar maken zouden wel eens een probleem kunnen worden bij een eventuele politiecontrole.
Maar het gaat hier niet om de boete betaald te krijgen.
Die moet de leasemaatschappij sowieso betalen en zal dit verhalen op jou. (waarschijnlijk al betaald door de lease en zal dan waarschijnlijk op je salaris worden ingehouden)
Ze willen dat de bestuurder zich kenbaar maakt, aangezien er (straf)punten aan het rijbewijs moeten worden toegekend.
De boete gaat gewoon naar de kentekenhouder, de punten op het rijbewijs moeten op persoon.
Dat is de enige reden voor het kenbaar moeten maken.
De boete merk je niets meer van met een nieuwe leaseauto, echter het niet kenbaar maken zouden wel eens een probleem kunnen worden bij een eventuele politiecontrole.
Laatst gewijzigd door Edgecrusher op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2018 V40 D3 GT Business Sport + luxury + scandinavian line [SOLD] & 2018 V40 T4 GT Business Sport + luxury + scandinavian line + styling kit [SOLD]
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.
Nu 2022 Cupra Formentor & 2020 VW Grand California.