Stuurbekrachtigingsolie wisselen?
- rkr
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Heren, heeft het zin om na 20 jaar en 280.000 km. de olie van de stuurbekrachtiging bij mijn S70 uit 98 (preventief) te vervangen? Misschien heeft iemand ervaring met veroudering van de groene vloeistof. Had de volsynthetische PSF van Valvoline in gedachte ... Wat is de juiste werkwijze?
Laatst gewijzigd door rkr op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 21386
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik heb het eens gedaan bij een S90.
Potje leeggezogen en weer gevuld met de nieuwe olie die ik bij de dealer kocht. Vervolgens auto starten en stuur een paar keer heen en weer bewegen. Motor uit en potje leegzuigen en vullen met nieuwe olie. Volgende stap is om dat 3 of 4 keer te herhalen. Op deze manier is de meeste oude olie eruit en wat achterblijft vermengt dan met de nieuwe olie.
De andere en betere methode is de zuigzijde van het potje losnemen, afdoppen en de slang die vrijkomt in een emmer hangen. Dan met draaiende motor olie bijvullen terwijl de oude olie in die emmer spuit. Net zolang tot alle oude olie eruit gekomen is en er verse olie spuit in de emmer. Tussendoor wel ook het stuur bewegen.
In korte lijnen hoe het ongeveer zou moeten.
Potje leeggezogen en weer gevuld met de nieuwe olie die ik bij de dealer kocht. Vervolgens auto starten en stuur een paar keer heen en weer bewegen. Motor uit en potje leegzuigen en vullen met nieuwe olie. Volgende stap is om dat 3 of 4 keer te herhalen. Op deze manier is de meeste oude olie eruit en wat achterblijft vermengt dan met de nieuwe olie.
De andere en betere methode is de zuigzijde van het potje losnemen, afdoppen en de slang die vrijkomt in een emmer hangen. Dan met draaiende motor olie bijvullen terwijl de oude olie in die emmer spuit. Net zolang tot alle oude olie eruit gekomen is en er verse olie spuit in de emmer. Tussendoor wel ook het stuur bewegen.
In korte lijnen hoe het ongeveer zou moeten.
Laatst gewijzigd door Msuidgeest op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- rkr
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Kun je ook aangeven hoe ik dan het beste te werk kan gaan, Aad? Zat zelf te denken om aan het stuurhuis een leiding los te koppelen (met lopende motor), en tegelijkertijd in het reservoir de nieuwe olie bij te vullen. Wie heeft een beter idee?Aad A schreef: Stuurinrichting kan geflusht worden net als automatische transmissie.
Dan wordt niet alleen de olie vervangen maar is het systeem ook gereinigd.
Geeft in meeste gevallen een merkbaar verschil.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
- Almerev70
- 4th Gear member
- Berichten: 885
- Lid geworden op: 26.07.2017 - 13:02
- Locatie: Almere
Onze vriendelijke rus heeft een mooi filmpje
Volvo V60 T8 Twin Engine AWD Inscription 12-2019, Ice White.
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
Motortype B4204T34 - Bak TG-81SD. 8-2023 --> 77000km, 7-2025 --> 119.000km
Volvo V70 III D3/D4 2012 Limited Edition, Twilight Bronze Metallic
motortype D5204T3, --> 07/2017 127.000km
05/2018 146.000km --> 07/2023 248.000km
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Volgens mij zit er geen groene hydrauliek olie in maar rode atf olie.
- rkr
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Wat is het verschil tussen de Pentosin CHF11S en de CHF202 olie? Kan nergens, zelfs niet bij de fabrikant, een verschil in de specificaties vinden.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 184
- Lid geworden op: 12.01.2007 - 00:23
Even een late reactie op de vraag met betrekking op flushen stuurinrichting.
Ik heb dat laten doen.
Ik rij tot volle tevredenheid al een aantal jaren een Jaguar Xtype en heb de stuurinrichting laten spoelen bij GenG service.
Dit garagebedrijf heeft zich onder andere gespecialiseerd in onderhoud van dit mooie merk.
Maar doen ongetwijfeld ook andere merken.
En er zullen best wel meer bedrijven zijn die dit uit kunnen voeren
Ik heb dat laten doen.
Ik rij tot volle tevredenheid al een aantal jaren een Jaguar Xtype en heb de stuurinrichting laten spoelen bij GenG service.
Dit garagebedrijf heeft zich onder andere gespecialiseerd in onderhoud van dit mooie merk.
Maar doen ongetwijfeld ook andere merken.
En er zullen best wel meer bedrijven zijn die dit uit kunnen voeren
- rkr
- 3rd Gear member
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28.08.2006 - 10:39
- Locatie: Zuid-Limburg
Klopt! De rode ATF vloeistof is door Volvo vervangen door de groene CHF. Pentosin schijnt een heel goed merk te zijn, wordt ook door Porsche voorgeschreven.lint schreef: Bij de V70 Classic wordt rode ATF vloeistof gebruikt, daarna was de overstap naar de groene vloeistof.
2006-2022:
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black
Volvo S70 sept. 1997, model 1998, 2.5 10V., Uranus 16’’ met 205/55 Michelin Primacy 3, Midnight blue, 333.500 km: een plaatje!
Vanaf 2022:
Volvo V70 Polar+, november 2016, 2.0 T4 handgeschakeld, B4204T19, Onyx black