egr low voltage odb2 p0405

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
mark35whaar
Starter

Hallo mensen,

net even de volvo v50 1.6d uitgelezen. motormanagement lampje brande.
geeft aan p0405 egr sensor low voltage.

iemand hier ervaring mee? auto rijd er gewoon netjes om. geen hotten of stoten.
VolvoV50Ryder
2nd Gear member

Vaak wordt hier geroepen dat je maar naar de dealer moet en je auto daar moet laten uitlezen.
Meestal als ik dat lees heb ik zo iets van "Ja, dat snap ik ook wel" maar is nou niet bepaald het antwoord waar je op zit te wachten.

Moet ik wel bij opmerken dat het natuurlijk niet altijd onterecht is.

In jouw geval:

In het verleden heb ik ook diverse problemen gehad met mijn V50 1.6d MY2010. Ook daar van die OBD tooltjes op losgelaten (ELM 327) met diverse programma's.
Echter het resultaat is meestal bedroevend en hoeft zeker bij Volvo ook niet altijd juist te zijn.
Mijn meneer Volvo dealer weet niets van deze foutcodes, sterker nog de foutcode die je op je display kunt laten zien zegt ze ook niets.

Dus heb je eigenlijk 2 opties:
1. Naar de Volvo meneer (maar dat antwoord zat je waarschijnlijk ook niet op te wachten :lol: )
2. Zelf een goede OBD-tool aanschaffen of bij iemand langs gaan die er één heeft.

Voordeel is dat je dan wel een juiste diagnose kunt stellen en ook direct eventuele andere storingen kunt zien. Zeker ook niet onbelangrijk, de foutcodes weer kunt wissen.
Als je een beetje rondzoekt moet zo'n OBD-tool voor minder dan €100 te vinden zijn en geloof mij het betaald zich ruim terug.

Dan even naar jouw vermoedelijke storing EGR.

Heel toevallig had ik afgelopen week ook last van een EGR storing (volgens de 'goede' tool).
Wordt dan aanbevolen om je elektrische verbindingen te controleren (stekker aansluiting).

Aangezien dat er goed uitzag heb ik de EGR-klep gedemonteerd en zo goed als dat ging schoongemaakt.
Resultaat: storing verholpen.

Elder heb ik de vraag gesteld of er mensen zijn die ook wel eens de EGR-klep hebben gereinigd maar daar nog geen antwoord op gekregen.
Waarschijnlijk rijden ze wel naar meneer Volvo die ze vervolgens een rekening presenteerd voor een nieuwe EGR-klep.

Demonteren EGR-klep is kinderlijk eenvoudig. Zit met 2 boutjes en een klem vast. YouTube heeft hier wel een filmpje over.
Tip1: voor het loshalen van die klem bestaan speciale tangetjes.
Tip2: verwijder niet het kapje met de stekkeraansluiting, hieronder zit een veer die mij ruim een uur heeft gekost om weer goed te krijgen.
Laatst gewijzigd door VolvoV50Ryder op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V50 1.6D DRIVe MY2010
mark35whaar
Starter

oke duidelijk alvast bedankt voor deze tips.
ga er eens even naar kijken van de week
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”