intercooler T5

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Ik ben op zoek naar een intercooler en prijzen daarvan voor een V50 T5.
Weet iemand het Volvo onderdeelnummer van de intercooler voor een V50 T5 2004?


Is dit een specifiek T5 model, of past de intercooler van de 2.4 er ook onder?
Gaat een (gebruikte) intercooler van een S40 of C30 ook passen?
Mocht iemand een betaalbaar adres weten waar ik deze kan bestellen, dan houd ik me aanbevolen.
Alvast bedankt voor de reacties!
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Bedoel je 31319262 voor een B5254T3?
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Inderdaad Jelmer, dat nummer bedoel ik.
Ik heb er eentje zien staan bij een auto demontagebedrijf met nummer: 3M519L440DC / 31319262.
Afkomstig van een V40 T5 2004, gaat dat ook op een V50 T5 2004 passen?
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Waarom koop je zoiets niet nieuw?
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Blade schreef: Waarom koop je zoiets niet nieuw?
Vanwege de relatief hoge aanschafprijs ( tussen de 200.- en 400,-) en omdat ik hergebruik belangrijk vind voor het milieu: ik heb er eentje gevonden met 3 maanden garantie voor 75.- die slechts 50.000 km. dienst gedaan heeft. Die kan nog heel lang dienst doen in onze auto aangezien de huidige het 356 dkm goed gedaan heeft.

Dus terug naar mijn vraag: gaat deze passen, ook al komt het uit een V40 T5?
Laatst gewijzigd door Kogelman op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Een v40 t5 2004 bestaat niet. Nr zegt me niks.

Ik zou zoiets nooit monteren, je weet niet hoe de binnenkant eruit ziet, of er veel vuil in zit, of stukjes metaal van een defecte turbo bijv.
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Volvo verkoopt geen verschillende onderdelen met hetzelfde artikelnummer. In theorie he... :D Verder ben ik het eens met Blade bij dit soort onderdelen.
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

[quote="Blade"]
Een v40 t5 2004 bestaat niet. Nr zegt me niks.

Klopt, excuus: het moet S40 T5 uit 2004 zijn met een B5254T3 2.5 20v blok (hetzelfde blok als ik heb)
De vraag blijft: gaat deze de intercooler van deze S40 met nummer 31319262 passen (iemand hier die een Volvo onderdelen lijst/software heeft en dit na wil zoeken?)
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
VolvoV50Ryder
2nd Gear member
Berichten: 171
Lid geworden op: 14.11.2014 - 22:41

Als je het nummer intikt bij Google:

Intercooler

€126.20 .... ging ik toch voor nieuw.

Zie ook bij Toepasbaarheid
V50 1.6D DRIVe MY2010
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

Zou gewoon moeten passen aangezien het exact dezelfde onderdelen zijn. De snuit van de auto is ook exact hetzelfde, dus ophangpunten e.d. zou hetzelfde moeten zijn.
Wat is er precies met jou oude aan de hand?
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Bella
2nd Gear member
Berichten: 216
Lid geworden op: 27.04.2016 - 16:48

Sinds wanneer heeft een 2.4 een intercooler?
Ex: Volvo V70 Bifuel 2002 comfortline
Nu: Volvo V50 T5 Summum Geartronic (premium audio -RTI -17 inch Spartacus -leer -Xenon -Vialle Lpi -ecu spacer-blokjesgrille etc.)
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Vandaag bericht vd garage; de intercooler lijkt goed. Heeft een goede doorstroming en nog een keer met de rookmachine gecontroleerd op lekkage.

Wat is er dan precies aan de hand?
Hieronder het probleem, misschien dat een van jullie er zijn licht op kan schijnen:

Twee weken geleden ging de auto plotseling in noodloop (verminderd motorvermogen) toen mijn vrouw er in reed. Ze heeft de auto aan de kant gezet en is met een collega mee gereden. Toen ik die avond de auto ophaalde, reed deze weer als vanouds. Toch de auto bij mijn garage (Universele Bosch Service garage met Henk, een zeer capabele en ervaren monteur) neergezet om de foutcodes uit te laten lezen. De auto is uitgelezen: vacuüm lekkages EGR storing. Eerst hebben nog alleen het membraan vervangen, maar na controle met rookmachine bleek dat de EGR niet meer luchtdicht was, wat vacuüm problemen veroorzaakte waardoor de auto in noodloop schiet. De stekker verbinding op de EGR bleek ook half vergaan. Nieuwe EGR gekocht en geplaatst inc.l nieuwe slang, pakking en nieuwe motorolie er op. Alle leidingen en spruitstuk zijn weer mooi schoongemaakt, zat wel wat aanslag in maar was niet potdicht. De eerste foutcodes waren nu weg, maar er waren een aantal andere voor terug gekomen oa fout in de verbinding richting startmotor. Door het verwijderen spruitstuk is er wat getrokken aan stekkerverbindingen uit de kabelboom, waardoor er wellicht contactbreuken opgetreden waren. Stekker voor stekker doormeten. De monteur zag toen ook dat diverse stekkertjes groen waren. Diverse stekkertjes die groenig waren schoongemaakt en/of vervangen, massa aansluitingen gecontroleerd, alle (vacuüm)slangen gecheckt en waar nodig vervangen, daarna weer gemeten. foutcode: de vuldruk haalt de waardes niet meer die er voor staan. kan zijn dat de vuldruksensor niet meer goed meet (zit naast de mistlampen achter de onderlip vd voorbumper).De sensor vd turbodrukschakelklep vervangen en proefrit gemaakt. Auto rijdt prima. Monteur heeft de auto mee naar huis gehad (langere proefrit) Auto reed en trok goed, dus Henk dacht de auto weer te kunnen afleveren. Vlak voordat de monteur de volgende dag weer bij het autobedrijf kwam: weer in noodloop!
Toen weer verder zoeken: probleem kan in de intercooler zitten of in de turbo. Aangezien de auto tijdens de proefrit prima trok en de turbo het goed deed, zijn we eerst gegaan voor de intercooler. Vandaar mijn oproep voor een intercooler van een S40. De intercooler vandaag gedemonteerd en onderzocht, maar deze lijkt goed. Volgende stap: morgen de turbo eraf halen, kan zijn dat de wastegateklep scheurtjes heeft. Dat kun je controleren door de uitlaatzijde van de turbo los te halen en er met een spiegeltje in te kijken. Dat gebeurt morgen. Kortom: wordt vervolgd, ik hoop dat het lek snel boven water komt. Mocht het de klep zijn, dan schijnt deze te vervangen te kunnen worden.
Dit soort vage storingen die dan weer wel, dan weer niet optreden zijn lastig te tackelen maar de aanhouder wint. Mocht het jou bekend voorkomen en je tips hebben, dan hou ik me aanbevolen. Wordt vervolgd.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Hoi Kogelman, egr heeft jouw auto niet. Ik denk eerlijk gezegd dat je het oliefilterhuis bedoelt, daar zit de carterventilatie in geintegreerd. DIe gaan stuk inderdaad. Krijg je veel vacuum van onder de olievuldop bij draaiende motor.

Voordat ze de turbo los halen, zou ik beginnen met de magneetklep te controleren van de turbo de TCV (turbo control valve) Die zou bijv stuk kunnen zijn, of er is een vacuumslang van stuk. Of de stekkerverbinding is slecht, bedrading etc etc..

Hebben ze met die rook test de gehele inlaat gecheckt? Erg mooi gereedschap iniedergeval!

EDIT:

Zie foto, nr6 is de TCV bij jouw auto.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 5 keer totaal gewijzigd.
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Bedankt voor je bijdrage Blade, we zullen de TCV meenemen/controleren.
Opvallend blijft het dat de auto goed rijdt, de turbo trekt ook als een lier (totdat deze in noodloop gaat) dus dacht ik in eerste instantie niet dat daar het probleem zou kunnen liggen.
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Laat je even weten hoe het is gegaan ?
Kogelman
2nd Gear member
Berichten: 222
Lid geworden op: 20.06.2016 - 20:42

Vandaag heeft Henk verder gezocht: de TCV is vervangen ( gaat vaak stuk), maar dat lostte het niet op. De turbo eraf geschroefd, gelukkig gingen de 3 bouten vlot los. Het blijkt dat het ronde klepje vd wastegate niet meer goed afdicht ( ingesleten rand), dit veroorzaakt mogelijk de kucht lekkage.
Volgens mij bestaat er geen wastegate klep revisie setje en is helaas een nieuwe ( of andere) turbo de oplossing. Dat is een duur geintje. Ik wil eerst onderzoeken wat de opties en kosten zijn en op basis daarvan bepalen of we dat geld er nog in willen steken.
Ik zal hiervoor een ander (turbo)draadje openen. Mensen die suggesties, oplossingen of weten waar zo’n turbo te koop is ( ze zaten ook op de Ford Focus RS) mogen mij dit laten weten. Welk type turbo zit er eigenlijk op een V50 T5? Is dat een K04?
740 GL (1985) zilvergrijs metallic, 155.000 km
V50 T5 (2004) Saphire Black ,220 PK, 360.500 km. (sold)
P122 Amazon (1969), Mellanbla (=hemelsblauw, Volvo lakkleur 99), tweedeurs, B20 , M40+overdrive, Weber 32-36, LPG G2 (verkocht)
940 (1998) Nautic Blue Pearl, LPT+MBC 165 pk automaat, Vialle LPG, 356.500 km
P122 Amazon (1967), Ruby Red (verkocht)
Gebruikersavatar
MartijnAbel
4th Gear member
Berichten: 917
Lid geworden op: 23.02.2015 - 18:30
Locatie: Surhuisterveen

De wastegates zijn volgens mij ook wel los te verkrijgen. Het is idd een K04 turbo
Volvo V70 2.0T 2011 - Volvo V60 2013 D5 Polestar - Volvo V50 T5 2004 DTC/RICA
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”