Ventilatormotor draait sneller als ik rem.

Voor kenners: de "Roffel"
Plaats reactie
Gebruikersavatar
holie2
2nd Gear member
Berichten: 105
Lid geworden op: 19.02.2009 - 11:53
Locatie: Midwoud

Ik heb het forum al afgezocht en ook bij het 850 forum gekeken maar ik vond niet echt "mijn" "probleem" terug.....
Als ik rijdende voort rem dan gaat de ventilatie harder blazen.
Stilstaand maakt het niet uit of ik op de rem trap.
Zowiezo heb ik de indruk dat hij niet meer zo hart blaast als voorheen.
Ook lijkt het (stilstaand) wel uit te maken of ik hem op mijn voeten laat blazen of op de ontwaseming.

Iemand ideeën?
V70 - bj.2000 - 140 pk - 2,4
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21408
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Dat het lijkt of een blower minder lucht blaast kan kloppen: in de loop van de tijd vervuild het systeem en dat kun je zien aan stof en blaadjes op je verwarmer onder het dashboard. Je zult wat moeten demonteren (dashboardkastje volgens mij) om bij de blower te komen en je zult zien dat het daar aardig vuil is.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
maestro12
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.05.2016 - 09:33
Locatie: Brabant

Ik vermoed dat je een ECC hebt.
Dan klopt het verhaal helemaal, stilstaand draait de fan sneller als rijdende weg omdat het systeem er dan vanuit gaat dat de rijwind voor een stukje luchttransport zorgt.
(dit staat trouwens ook omschreven op het 850 forum :P )
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
Gebruikersavatar
holie2
2nd Gear member
Berichten: 105
Lid geworden op: 19.02.2009 - 11:53
Locatie: Midwoud

Ik heb het pollenfilter al vervangen .
De motor heb ik uitgebouwd en getest, dan draait hij goed.
Het is niet extreem smerig in het systeem. Het filter was dat wél.
Er is wel een brom te horen als hij langzaam draait.
V70 - bj.2000 - 140 pk - 2,4
Gebruikersavatar
maestro12
2nd Gear member
Berichten: 78
Lid geworden op: 07.05.2016 - 09:33
Locatie: Brabant

Brom is niet goed meestal en duidt op een (te) zwaar draaiende motor.
Vraag blijft of je een ECC hebt en je de fan op auto hebt staan
7700 pk en 300.000 nm genoeg?
Gebruikersavatar
holie2
2nd Gear member
Berichten: 105
Lid geworden op: 19.02.2009 - 11:53
Locatie: Midwoud

Ik dacht dat ECC electronic climate control betekende......
Hoe bedoel je dan "of je een ECC heb"? Cq Ik vermoed dat je een ECC hebt.

Ik heb hem dit weekend uitgebouwd. (was inderdaad een makkie)
Testen... draait snel maar contactjes lijken niet zo best als ik wat met de kabeltje rommel doet hij het beter/slechter.
Weer ingebouwd, zelfde probleem. :(
V70 - bj.2000 - 140 pk - 2,4
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

ECC is wat anders dan een handmatige airco die je aan en uit kan zetten. Zoals je zelf al zegt Electronic Climate Control. Daarbij regelt de computer het.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
holie2
2nd Gear member
Berichten: 105
Lid geworden op: 19.02.2009 - 11:53
Locatie: Midwoud

OK.
De mijne kan je aan of uit zetten (bouwjaaar 2000 zie onderschrift)
Laatst gewijzigd door holie2 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
V70 - bj.2000 - 140 pk - 2,4
Gebruikersavatar
holie2
2nd Gear member
Berichten: 105
Lid geworden op: 19.02.2009 - 11:53
Locatie: Midwoud

Opgelost. :D :D :D :D
Andere ventilatormotor gehaald bij de sloop en alles werk weer zoals het hoort.
Bedankt voor de tips.

slotje erop.
V70 - bj.2000 - 140 pk - 2,4
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 21408
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Nou ... opgelost. Gewoon onderdeel vervangen zonder dat echt duidelijk was waarom die ventilator zo vreemd deed. Ben je daar nog achter gekomen waarom die ventilator zo raar deed?
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Plaats reactie

Terug naar “De 850 - S70 - C70 - V70 en V70XC Classic”