Wij (ik, Niels, en mijn vriendin, Annalien) hebben afgelopen weekeind als tweede auto een S40 uit 1996 aangeschaft. Heeft een tijdje stilgestaan, en helaas in de nacht van zaterdag op zondag helemaal. Conclusie: defecte dynamo. Deze hebben wij inmiddels vervangen en de volvo loopt als een zonnetje! Wel lopen we tegen een aantal zaken aan. Daarom wil ik van de gelegenheid gebruik maken om jullie gelijk wat vragen te stellen

De minpunten van de Volvo:
- Blanke lak laat ernstig los op eigenlijk alle delen, met name het dak en de motorkap zien er echt niet uit.
- Zijschermen voor verrot, roestbubbels zo groot als een gemiddelde mannenhand. Als je erop drukt druk je er een gat in.
- Interieur enigzins uitgeleefd. An sich gaat het wel, maar de stiknaad aan de zijkant van de bestuurdersstoel is bijvoorbeeld los, er zitten veel krassen op eigenlijk alle knoppen op het dasbboard, de a-stijlen zijn al eens opnieuw bekleed en laten los, etc.
De pluspunten van de Volvo:
- Van eerste eigenaar met een nog maagdelijke kmstand van 113.000
- Dealer onderhouden
- Bij 88.000 de distributie vervangen
- Compleet nieuwe uitlaat van voor tot achter
- Nieuwe remblokken/schijven en remleidingen rondom
- Splinternieuwe accu
- Onderkant hard, geen roest. Alleen steun van bumper achter verrot. Deze tzt vervangen.
- Nagenoeg nieuwe Michelin banden
- Rijdt werkelijk goddelijk!
De vragen:
1: Vermoedelijk is het knipperlichtrelais kapot. De zijknipperlichten branden soms wel, soms niet, terwijl je het knipperlicht niet aan hebt. Je hoort het relais ook continu schakelen zonder dat er iets verandert aan het knipperlicht. Eerste vraag is dan ook waar ik een relais vandaan zou kunnen halen. Onze locatie: Deventer.
2: We zijn benieuwd of het moeilijk is om aan zijschermen links- en rechts voor te komen in kleur 322 Flame Red (aldus aankoopbewijs), en wat zoiets eventueel mag/zal kosten.
3: Ditzelfde geldt voor de motorkap en eventueel de kofferklep.
4: Enig idee of een bestuurdersstoel die niet stuk is gemakkelijk te vinden is? Betreft stoffen bekleding, een foto kan ik eventueel op een later moment toevoegen. Ook hiervoor geldt de vraag wat dit ongeveer kan gaan kosten en waar dit eventueel te koop is.
5: De draaiknoppen voor de kachel (de 3 in het midden) zien er enorm goor uit. Deze willen we eigenlijk vervangen door gebruikte, nette exemplaren. Keertje op de sloop kijken wellicht, of hebben jullie nog een idee?
Afhankelijk van de antwoorden wordt besloten om al dan niet geld te investeren in de Volvo. Ons hoofddoel is om er simpelweg gewoon mee te rijden, maar ergens vinden we, gezien bovenstaande pluspunten, het wel de moeite waard om `m wat netter te maken.
Mochten jullie nog verdere info/tips hebben dan horen we dit uiteraard ook graag!
Groeten!
Niels & Annalien