Wanneer de pomp van de airco inschakelt merk ik dat de multiriem een beetje begint te trillen/hobbelen. Ook de spanner van de multiriem zie je dan bewegen. Wanneer de pomp uitschakelt stopt het weer. Ook merk je dat de motor op dat moment iets onrustiger/ruwer loopt. Dat merk je ook als je in de auto zit. Net alsof het meer moeite kost om de motor draaiende te houden.
Wanneer de airco inschakelt begint ook de fan achter de radiator mee te draaien, ik begreep dat dat normaal is?
Een trillende multiriem wordt vaak geassocieerd met een defecte vrijloop van de dynamo, maar ik neem aan dat dat dan ook zo zou moeten zijn wanneer de airco is uitgeschakeld?
Bij mij zou het kunnen duiden op een moeilijk lopende aircopomp of wellicht de fan die op dat moment begint mee te draaien?
Iemand een idee?
Trillende multiriem
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Even riem los halen, en vrijloop controleren. Ook kan je dan de airco pomp even voelen of die extreem zwaar loopt. Ik zou er niet te lang mee wachten. vast slaande airco pomp kan voor narigheid zorgen.
Dat de fan mee gaat draaien is normaal. Maar niet constant. Bij een bepaalde temperatuur gaat die aan om de temperatuur van de condensor te regelen.
Dat de fan mee gaat draaien is normaal. Maar niet constant. Bij een bepaalde temperatuur gaat die aan om de temperatuur van de condensor te regelen.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ok. Ik heb nog nooit een multiriem losgehaald dus ben een beetje huiverig. Al lijkt het me vrij simpel.
De fan (V40 schijnt er meerdere te hebben?) slaat iedere keer aan als de pomp ook aanslaat. Dus niet temperatuur afhankelijk. Ook net na de start gebeurt het, alleen als de pomp inkomt.
De fan (V40 schijnt er meerdere te hebben?) slaat iedere keer aan als de pomp ook aanslaat. Dus niet temperatuur afhankelijk. Ook net na de start gebeurt het, alleen als de pomp inkomt.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Anders rij je een keer langs dirk234 van het v70 forum? Hij zit ook in nijmegen. Sleuteld ook veel aan volvo.
Wellicht dat het bij een v40 anders zit met die fan, bij een v70 werkt het wel zo.
Wellicht dat het bij een v40 anders zit met die fan, bij een v70 werkt het wel zo.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ik heb al contact met Dirk! Ik dacht precies hetzelfde. Ik hoop mee te kunnen kijken zodat ik een volgende keer, of bij de S60, weet hoe het moet.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- Musicus
- 4th Gear member
- Berichten: 787
- Lid geworden op: 06.01.2008 - 15:47
- Locatie: Ulvenhout
Ben bij Dirk langs geweest. We hebben samen gekeken en hij is tot de conclusie gekomen dat er niets aan mankeert en dat het normaal is dat de spanner een beetje beweegt.
Gewoon doorrijden dus.
Gewoon doorrijden dus.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km