Kan het, qua slijtage aan de versnellingsbak, kwaad om de automaat steeds in de N stand te zetten bij het stoplicht?
Of is het beter om de versnellingsbak in de D stand te laten?
Het maakt beste wel een “hard” geluid namelijk.
Automaat in N stand zetten bij het stoplicht
-
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V50 1.8 2005
-
- 4th Gear member
- Berichten: 721
- Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48
Als je googled zie je dat het algemene advies is om niet naar N te schakelen.
Geluiden uit een automaat kan je veel over vinden op het forum. Meestal is het gelijk aan te raden een powerflush uit te laten voeren bij een specialist (niet dealer). Daar kan je problemen mee voorkomen of oplossen en voorkomen.
Geluiden uit een automaat kan je veel over vinden op het forum. Meestal is het gelijk aan te raden een powerflush uit te laten voeren bij een specialist (niet dealer). Daar kan je problemen mee voorkomen of oplossen en voorkomen.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
V50 1.8 2005
-
- Starter
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 31.05.2005 - 16:12
Deze had ik ook gevonden inderdaad maar daar ik kon ik het antwoord niet goed in vinden.Sander02 schreef: viewtopic.php?t=78273&page=fst_unread&h ... =stoplicht
Vandaar mijn vraag, ik had namelijk gehoord dat de remblokken sneller slijten als voor het stoplicht staat....
Bedankt voor de tip, ik houd mijn voet dus voortaan op de rem!
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Hoe wil je de remblokken laten slijten als de wielen stil staan?KciT schreef:Deze had ik ook gevonden inderdaad maar daar ik kon ik het antwoord niet goed in vinden.Sander02 schreef: viewtopic.php?t=78273&page=fst_unread&h ... =stoplicht
Vandaar mijn vraag, ik had namelijk gehoord dat de remblokken sneller slijten als voor het stoplicht staat....
Bedankt voor de tip, ik houd mijn voet dus voortaan op de rem!
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- sebastiaan84
- 4th Gear member
- Berichten: 823
- Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
- Locatie: Emmen
- Contacteer:
Feit is wel dat, of het zich bij Volvo voordoet weet ik niet, kromme schijven kan veroorzaken doordat het deel waar je remblokken tegenaan staan anders afkoelt dan de rest van de schijf.
Dit treed vooral op bij auto's met relatief "licht "uitgevoerde schijven. Of dit bij al onze Volvo's zo is durf ik niet te zeggen, ik heb met de V50 iig geen last ervan.
Dit treed vooral op bij auto's met relatief "licht "uitgevoerde schijven. Of dit bij al onze Volvo's zo is durf ik niet te zeggen, ik heb met de V50 iig geen last ervan.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Wellicht als je aan het boenderen bent geweest en met oververhitte remmen stil staat, ja.sebastiaan84 schreef: Feit is wel dat, of het zich bij Volvo voordoet weet ik niet, kromme schijven kan veroorzaken doordat het deel waar je remblokken tegenaan staan anders afkoelt dan de rest van de schijf.
Dit treed vooral op bij auto's met relatief "licht "uitgevoerde schijven. Of dit bij al onze Volvo's zo is durf ik niet te zeggen, ik heb met de V50 iig geen last ervan.
Maar onder normale omstandigheden zou dat geen probleem mogen zijn.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
- Walter
- Geartronic member
- Berichten: 24565
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
- Locatie: Randstad
- Contacteer:
Als je na een snelweg rit met 120 kmh de afrit op gaat en beneden gelijk een stoplicht hebt. Maar met normaal rijden valt het wel mee
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937
Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 241
- Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
- Locatie: Haarlemmermeer
En aangezien de remmen voor het meest werk verrichten kan je altijd nog besluiten om de handrem te gebruiken bij bv het verkeerslicht.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5
(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)
overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Huidig:C30 sport, C70 T5
(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)
overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
- Marcnij
- 5th Gear member
- Berichten: 2169
- Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
- Locatie: Apeldoorn
- Contacteer:
Dan zou half automaat rijdend Nederland met kromme schijven rijden.Walter schreef: Als je na een snelweg rit met 120 kmh de afrit op gaat en beneden gelijk een stoplicht hebt. Maar met normaal rijden valt het wel mee
Niets.Fulaks schreef: Maar wat is er nu precies verkeerd aan D-N-D doen ?
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3156
- Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04
Misschien dat je bij de vierde afrit in korte tijd dat probleem krijgt. De wegpiraten in het blauw hadden er vroeger last van met stalen velgen, maar met open lichtmetaal krijgen zij het ook niet meer stuk.Marcnij schreef:Dan zou half automaat rijdend Nederland met kromme schijven rijden.Walter schreef: Als je na een snelweg rit met 120 kmh de afrit op gaat en beneden gelijk een stoplicht hebt. Maar met normaal rijden valt het wel mee
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 151
- Lid geworden op: 26.08.2012 - 10:28
Je bak krijgt iedere keer een dreun (koppelingsplaten, aandrijfas automaat, kleppen lok, etc..) als je bij iedere stoplicht van\naar d-n-d schakelt.... Gewoon in drive laten bij het stoplicht. Alleen als je erg lang moet wachten zou je hem op de handrem of N kunnen zetten. (Ik doe het zelden tot nooit... In neutraal zetten bldan he.. en rij al zo'n 21jaar automaat ondertussen...)
Voor wat het remmen betreft... Het gaat er om dat je rem heet is na remmen tot stilstand. Waar je remblokken tegen de schijf zitten koelt de schijf slechter af. Stop een halve meter eerder en laat na een poosje de auto iets vooruit rollen. Je bokken pakken dan een ander stuk van de schijf. En.. .. het komt meer voor bij eenvoudigere, dunnere schijven.
Voor wat het remmen betreft... Het gaat er om dat je rem heet is na remmen tot stilstand. Waar je remblokken tegen de schijf zitten koelt de schijf slechter af. Stop een halve meter eerder en laat na een poosje de auto iets vooruit rollen. Je bokken pakken dan een ander stuk van de schijf. En.. .. het komt meer voor bij eenvoudigere, dunnere schijven.
Laatst gewijzigd door mad2000 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
- Blade
- 5th Gear member
- Berichten: 2265
- Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
- Locatie: Haarlemmermeer
- Contacteer:
Die zitten er zeker wel in. Meerderen zelfs.
De zwarte troep die onderin het carter komt, en op de magneten, dat is veelal die voering.
De zwarte troep die onderin het carter komt, en op de magneten, dat is veelal die voering.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Casey
- 3rd Gear member
- Berichten: 387
- Lid geworden op: 18.09.2014 - 19:48
Tja, met een start-stop systeem valt de motor stil voor het stoplicht. Even laten kruipen betekent dat de motor weer aanslaat (en dan niet meer afslaat).
Dus toch maar gewoon de voet op de rem, en alleen als het lang duurt de bak in P zetten: dan kan de rechtervoet even van de rem. Moet je alleen niet doen als je de voorste van het rijtje bent, want je hebt wel ff tijd nodig: rem intrappen, bak in D zetten, rem loslaten, motor starten, en dan pas rijden...
Dus toch maar gewoon de voet op de rem, en alleen als het lang duurt de bak in P zetten: dan kan de rechtervoet even van de rem. Moet je alleen niet doen als je de voorste van het rijtje bent, want je hebt wel ff tijd nodig: rem intrappen, bak in D zetten, rem loslaten, motor starten, en dan pas rijden...
V70 (2006) D5 v/a 140000 tot 440000
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20890
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Ik gebruik een afrit doorgaans om uit te rollen: geeft rust in je auto en gestel. Daarom begrijp ik die sukkels niet die extra plankgas eraf rijden en gierend tot stilstand komen.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33096
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Waar je allemaal tijd voor hebt als je auto rijdt. Als je een automaat steeds in zijn N gaat zetten kan je toch beter gewoon weer gaan schakelen?
Overigens bestaan er ook mensen die bij stoplichten de versnelling in zijn vrij zetten, geen idee waarom. Maar goed, ik zet de start/stop dus meteen uit en ik zet mijn auto ook NOOIT op de handrem tenzij hij op een heuvel staat of langs een gracht.
Overigens bestaan er ook mensen die bij stoplichten de versnelling in zijn vrij zetten, geen idee waarom. Maar goed, ik zet de start/stop dus meteen uit en ik zet mijn auto ook NOOIT op de handrem tenzij hij op een heuvel staat of langs een gracht.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Berichten: 20890
- Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
- Locatie: Flevoland
- Contacteer:
Misschien was ik niet duidelijk Paul: ik laat mijn auto's (zakelijk en privé) uitrollen met de pook in D, ik schakel niet! De flippers aan het stuur (zakelijk) gebruik ik ook niet. Misschien breek ik ze wel af: ze zitten wel eens in de weg ...
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]