Automaat in N stand zetten bij het stoplicht

Technische onderwerpen die niet specifiek op een model betrekking hebben vindt je in dit hoofdstuk
KciT
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 31.05.2005 - 16:12

Kan het, qua slijtage aan de versnellingsbak, kwaad om de automaat steeds in de N stand te zetten bij het stoplicht?
Of is het beter om de versnellingsbak in de D stand te laten?
Het maakt beste wel een “hard” geluid namelijk.
Laatst gewijzigd door KciT op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
Sander02
4th Gear member
Berichten: 721
Lid geworden op: 28.09.2015 - 00:48

Als je googled zie je dat het algemene advies is om niet naar N te schakelen.

Geluiden uit een automaat kan je veel over vinden op het forum. Meestal is het gelijk aan te raden een powerflush uit te laten voeren bij een specialist (niet dealer). Daar kan je problemen mee voorkomen of oplossen en voorkomen.
Laatst gewijzigd door Sander02 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
XC70 2.5T 11-2003
V50 1.8 2005
KciT
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 31.05.2005 - 16:12

Deze had ik ook gevonden inderdaad maar daar ik kon ik het antwoord niet goed in vinden.
Vandaar mijn vraag, ik had namelijk gehoord dat de remblokken sneller slijten als voor het stoplicht staat....
Bedankt voor de tip, ik houd mijn voet dus voortaan op de rem!
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

KciT schreef:
Deze had ik ook gevonden inderdaad maar daar ik kon ik het antwoord niet goed in vinden.
Vandaar mijn vraag, ik had namelijk gehoord dat de remblokken sneller slijten als voor het stoplicht staat....
Bedankt voor de tip, ik houd mijn voet dus voortaan op de rem!
Hoe wil je de remblokken laten slijten als de wielen stil staan?
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
sebastiaan84
4th Gear member
Berichten: 823
Lid geworden op: 08.06.2015 - 12:01
Locatie: Emmen
Contacteer:

Feit is wel dat, of het zich bij Volvo voordoet weet ik niet, kromme schijven kan veroorzaken doordat het deel waar je remblokken tegenaan staan anders afkoelt dan de rest van de schijf.

Dit treed vooral op bij auto's met relatief "licht "uitgevoerde schijven. Of dit bij al onze Volvo's zo is durf ik niet te zeggen, ik heb met de V50 iig geen last ervan.
Volvo V60 D6 AWD Plug-in Hybride Summum, Polestar optimised MY14

Past:
Volvo V50 2.4i Geartronic summum MY05
Volvo V40 D2 summum full options MY15
Toyota Avensis Wagon TA22 1.8i Terra Kouki '01
Toyota Corolla AE111 1.6i G6-R(ally) Zenki '99
Toyota Starlet EP81 1.3i Si Whiteline/Koni edition Zenki '91
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

sebastiaan84 schreef: Feit is wel dat, of het zich bij Volvo voordoet weet ik niet, kromme schijven kan veroorzaken doordat het deel waar je remblokken tegenaan staan anders afkoelt dan de rest van de schijf.

Dit treed vooral op bij auto's met relatief "licht "uitgevoerde schijven. Of dit bij al onze Volvo's zo is durf ik niet te zeggen, ik heb met de V50 iig geen last ervan.
Wellicht als je aan het boenderen bent geweest en met oververhitte remmen stil staat, ja.
Maar onder normale omstandigheden zou dat geen probleem mogen zijn.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Gebruikersavatar
Walter
Geartronic member
Berichten: 24565
Lid geworden op: 13.09.2004 - 08:30
Locatie: Randstad
Contacteer:

Als je na een snelweg rit met 120 kmh de afrit op gaat en beneden gelijk een stoplicht hebt. Maar met normaal rijden valt het wel mee
Afbeelding
Mijn blog
ex-850club & ex-V3C lid Volvo S80 3.2 AWD '07/Volvo V70 2.4 AT MY02/Volvo 854 2.0 '95/Volvo 343DL '78/Volvo 360GLS B19A '83.
VCN-lid Nu: Volvo XC60 B5 Inscription Maple Brown Full option + Buick Special Trunkback Sedan 1937

Als het kind in je verdwenen is, ben je pas echt oud!
M&M
2nd Gear member
Berichten: 241
Lid geworden op: 31.08.2008 - 12:00
Locatie: Haarlemmermeer

En aangezien de remmen voor het meest werk verrichten kan je altijd nog besluiten om de handrem te gebruiken bij bv het verkeerslicht.
Volvo
Huidig:C30 sport, C70 T5

(Volvo) Historie model: 343, 340, 960, 940 Turbo, 740 GLE 84 (B23E)

overig wagenpark
Landrover Serie III 109 (Laro, bijna 40 jaar) en een Opel Ampera-e
Gebruikersavatar
Fulaks
6th Gear member
Berichten: 4264
Lid geworden op: 31.07.2007 - 15:46
Locatie: Antwerpen

Maar wat is er nu precies verkeerd aan D-N-D doen ?
V90 D4 Inscription (2019); Mini Cooper (2012); V70 D4 (2014); V70 2.4D (2008); V70 2.4D (2002); Talbot-Toyota-Mitsubishi-Renault
Gebruikersavatar
Marcnij
5th Gear member
Berichten: 2169
Lid geworden op: 27.03.2013 - 18:13
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Walter schreef: Als je na een snelweg rit met 120 kmh de afrit op gaat en beneden gelijk een stoplicht hebt. Maar met normaal rijden valt het wel mee
Dan zou half automaat rijdend Nederland met kromme schijven rijden.
Fulaks schreef: Maar wat is er nu precies verkeerd aan D-N-D doen ?
Niets.
Vorig: MY2011 Volvo V50 1.6D DrivE S/S Kinetic, Business line, Winter line, Black Saphire
Vorig MY2011 Volvo C70 D3 Geartronic, Summum, Magic Blue
Geen Volvo meer 😢. Huidig: BMW 118i Corporate Executive Sport. autoloos
Jelmer de Jong
6th Gear member
Berichten: 3156
Lid geworden op: 20.03.2009 - 16:04

Marcnij schreef:
Walter schreef: Als je na een snelweg rit met 120 kmh de afrit op gaat en beneden gelijk een stoplicht hebt. Maar met normaal rijden valt het wel mee
Dan zou half automaat rijdend Nederland met kromme schijven rijden.
Misschien dat je bij de vierde afrit in korte tijd dat probleem krijgt. De wegpiraten in het blauw hadden er vroeger last van met stalen velgen, maar met open lichtmetaal krijgen zij het ook niet meer stuk.
mad2000
2nd Gear member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26.08.2012 - 10:28

Je bak krijgt iedere keer een dreun (koppelingsplaten, aandrijfas automaat, kleppen lok, etc..) als je bij iedere stoplicht van\naar d-n-d schakelt.... Gewoon in drive laten bij het stoplicht. Alleen als je erg lang moet wachten zou je hem op de handrem of N kunnen zetten. (Ik doe het zelden tot nooit... In neutraal zetten bldan he.. en rij al zo'n 21jaar automaat ondertussen...)

Voor wat het remmen betreft... Het gaat er om dat je rem heet is na remmen tot stilstand. Waar je remblokken tegen de schijf zitten koelt de schijf slechter af. Stop een halve meter eerder en laat na een poosje de auto iets vooruit rollen. Je bokken pakken dan een ander stuk van de schijf. En.. .. het komt meer voor bij eenvoudigere, dunnere schijven.
Laatst gewijzigd door mad2000 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S80-2001- 2.4 Climate Line-NauticBlue/Antrhaciet
XC90-2004 - 2.9T6-NauticBlue/Oak.
Gebruikersavatar
dbosker
6th Gear member
Berichten: 3320
Lid geworden op: 18.01.2014 - 13:06
Locatie: Weener

mad2000 schreef: Je bak krijgt iedere keer een dreun (koppelingsplaten, aandrijfas automaat, kleppen lok, etc..)
Volgens mij zitten die niet in een automaat.

laatste Volvo (960) verkocht
Gebruikersavatar
Blade
5th Gear member
Berichten: 2265
Lid geworden op: 22.07.2007 - 15:04
Locatie: Haarlemmermeer
Contacteer:

Die zitten er zeker wel in. Meerderen zelfs.

De zwarte troep die onderin het carter komt, en op de magneten, dat is veelal die voering.
Laatst gewijzigd door Blade op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Johan s60
6th Gear member
Berichten: 2806
Lid geworden op: 23.12.2006 - 16:36

Wat ik altijd doe is niet te dicht op je voorganger gaan staan, en je rempedaal net voldoende intrappen om auto stil te houden, dan een paar keer de auto laten kruipen.
S60 2.4 Drivers Edition AT + standkachel
Gebruikersavatar
Casey
3rd Gear member
Berichten: 387
Lid geworden op: 18.09.2014 - 19:48

Tja, met een start-stop systeem valt de motor stil voor het stoplicht. Even laten kruipen betekent dat de motor weer aanslaat (en dan niet meer afslaat).
Dus toch maar gewoon de voet op de rem, en alleen als het lang duurt de bak in P zetten: dan kan de rechtervoet even van de rem. Moet je alleen niet doen als je de voorste van het rijtje bent, want je hebt wel ff tijd nodig: rem intrappen, bak in D zetten, rem loslaten, motor starten, en dan pas rijden...
V70 (2006) D5 v/a 140000 tot 440000
V70 (2011) D3 v/a 160000 tot 272400
C70 (2011) T5 Summum v/a 95000 tot ...
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20890
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Ik gebruik een afrit doorgaans om uit te rollen: geeft rust in je auto en gestel. Daarom begrijp ik die sukkels niet die extra plankgas eraf rijden en gierend tot stilstand komen.
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33096
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Waar je allemaal tijd voor hebt als je auto rijdt. Als je een automaat steeds in zijn N gaat zetten kan je toch beter gewoon weer gaan schakelen?
Overigens bestaan er ook mensen die bij stoplichten de versnelling in zijn vrij zetten, geen idee waarom. Maar goed, ik zet de start/stop dus meteen uit en ik zet mijn auto ook NOOIT op de handrem tenzij hij op een heuvel staat of langs een gracht.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Gebruikersavatar
Msuidgeest
Geartronic member
Berichten: 20890
Lid geworden op: 23.06.2007 - 23:15
Locatie: Flevoland
Contacteer:

Misschien was ik niet duidelijk Paul: ik laat mijn auto's (zakelijk en privé) uitrollen met de pook in D, ik schakel niet! De flippers aan het stuur (zakelijk) gebruik ik ook niet. Misschien breek ik ze wel af: ze zitten wel eens in de weg ...
Mark


Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.

[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Plaats reactie

Terug naar “Techniek niet modelgebonden”