Pagina 1 van 2
Automaat in N stand zetten bij het stoplicht
Geplaatst: 17.04.2018 - 22:17
door KciT
Kan het, qua slijtage aan de versnellingsbak, kwaad om de automaat steeds in de N stand te zetten bij het stoplicht?
Of is het beter om de versnellingsbak in de D stand te laten?
Het maakt beste wel een “hard” geluid namelijk.
Re: Automaat in N stand zetten bij het stoplicht
Geplaatst: 17.04.2018 - 23:52
door Sander02
Re: Automaat in N stand zetten bij het stoplicht
Geplaatst: 18.04.2018 - 00:00
door Sander02
Als je googled zie je dat het algemene advies is om niet naar N te schakelen.
Geluiden uit een automaat kan je veel over vinden op het forum. Meestal is het gelijk aan te raden een powerflush uit te laten voeren bij een specialist (niet dealer). Daar kan je problemen mee voorkomen of oplossen en voorkomen.
Re: Automaat in N stand zetten bij het stoplicht
Geplaatst: 18.04.2018 - 08:29
door KciT
Deze had ik ook gevonden inderdaad maar daar ik kon ik het antwoord niet goed in vinden.
Vandaar mijn vraag, ik had namelijk gehoord dat de remblokken sneller slijten als voor het stoplicht staat....
Bedankt voor de tip, ik houd mijn voet dus voortaan op de rem!
Re: Automaat in N stand zetten bij het stoplicht
Geplaatst: 18.04.2018 - 09:44
door Marcnij
KciT schreef:
Deze had ik ook gevonden inderdaad maar daar ik kon ik het antwoord niet goed in vinden.
Vandaar mijn vraag, ik had namelijk gehoord dat de remblokken sneller slijten als voor het stoplicht staat....
Bedankt voor de tip, ik houd mijn voet dus voortaan op de rem!
Hoe wil je de remblokken laten slijten als de wielen stil staan?
Re: Automaat in N stand zetten bij het stoplicht
Geplaatst: 18.04.2018 - 12:27
door sebastiaan84
Feit is wel dat, of het zich bij Volvo voordoet weet ik niet, kromme schijven kan veroorzaken doordat het deel waar je remblokken tegenaan staan anders afkoelt dan de rest van de schijf.
Dit treed vooral op bij auto's met relatief "licht "uitgevoerde schijven. Of dit bij al onze Volvo's zo is durf ik niet te zeggen, ik heb met de V50 iig geen last ervan.
Re: Automaat in N stand zetten bij het stoplicht
Geplaatst: 18.04.2018 - 13:00
door Marcnij
sebastiaan84 schreef:
Feit is wel dat, of het zich bij Volvo voordoet weet ik niet, kromme schijven kan veroorzaken doordat het deel waar je remblokken tegenaan staan anders afkoelt dan de rest van de schijf.
Dit treed vooral op bij auto's met relatief "licht "uitgevoerde schijven. Of dit bij al onze Volvo's zo is durf ik niet te zeggen, ik heb met de V50 iig geen last ervan.
Wellicht als je aan het boenderen bent geweest en met oververhitte remmen stil staat, ja.
Maar onder normale omstandigheden zou dat geen probleem mogen zijn.
Re: Automaat in N stand zetten bij het stoplicht
Geplaatst: 18.04.2018 - 13:11
door Walter
Als je na een snelweg rit met 120 kmh de afrit op gaat en beneden gelijk een stoplicht hebt. Maar met normaal rijden valt het wel mee
Re: Automaat in N stand zetten bij het stoplicht
Geplaatst: 18.04.2018 - 14:03
door M&M
En aangezien de remmen voor het meest werk verrichten kan je altijd nog besluiten om de handrem te gebruiken bij bv het verkeerslicht.
Re: Automaat in N stand zetten bij het stoplicht
Geplaatst: 18.04.2018 - 14:59
door Fulaks
Maar wat is er nu precies verkeerd aan D-N-D doen ?
Re: Automaat in N stand zetten bij het stoplicht
Geplaatst: 18.04.2018 - 15:12
door Marcnij
Walter schreef:
Als je na een snelweg rit met 120 kmh de afrit op gaat en beneden gelijk een stoplicht hebt. Maar met normaal rijden valt het wel mee
Dan zou half automaat rijdend Nederland met kromme schijven rijden.
Fulaks schreef:
Maar wat is er nu precies verkeerd aan D-N-D doen ?
Niets.
Re: Automaat in N stand zetten bij het stoplicht
Geplaatst: 18.04.2018 - 19:58
door Jelmer de Jong
Marcnij schreef:
Walter schreef:
Als je na een snelweg rit met 120 kmh de afrit op gaat en beneden gelijk een stoplicht hebt. Maar met normaal rijden valt het wel mee
Dan zou half automaat rijdend Nederland met kromme schijven rijden.
Misschien dat je bij de vierde afrit in korte tijd dat probleem krijgt. De wegpiraten in het blauw hadden er vroeger last van met stalen velgen, maar met open lichtmetaal krijgen zij het ook niet meer stuk.
Re: Automaat in N stand zetten bij het stoplicht
Geplaatst: 19.04.2018 - 12:54
door mad2000
Je bak krijgt iedere keer een dreun (koppelingsplaten, aandrijfas automaat, kleppen lok, etc..) als je bij iedere stoplicht van\naar d-n-d schakelt.... Gewoon in drive laten bij het stoplicht. Alleen als je erg lang moet wachten zou je hem op de handrem of N kunnen zetten. (Ik doe het zelden tot nooit... In neutraal zetten bldan he.. en rij al zo'n 21jaar automaat ondertussen...)
Voor wat het remmen betreft... Het gaat er om dat je rem heet is na remmen tot stilstand. Waar je remblokken tegen de schijf zitten koelt de schijf slechter af. Stop een halve meter eerder en laat na een poosje de auto iets vooruit rollen. Je bokken pakken dan een ander stuk van de schijf. En.. .. het komt meer voor bij eenvoudigere, dunnere schijven.
Re: Automaat in N stand zetten bij het stoplicht
Geplaatst: 19.04.2018 - 13:23
door dbosker
mad2000 schreef:
Je bak krijgt iedere keer een dreun (koppelingsplaten, aandrijfas automaat, kleppen lok, etc..)
Volgens mij zitten die niet in een automaat.
Re: Automaat in N stand zetten bij het stoplicht
Geplaatst: 19.04.2018 - 13:26
door Blade
Die zitten er zeker wel in. Meerderen zelfs.
De zwarte troep die onderin het carter komt, en op de magneten, dat is veelal die voering.
Re: Automaat in N stand zetten bij het stoplicht
Geplaatst: 19.04.2018 - 18:17
door Johan s60
Wat ik altijd doe is niet te dicht op je voorganger gaan staan, en je rempedaal net voldoende intrappen om auto stil te houden, dan een paar keer de auto laten kruipen.
Re: Automaat in N stand zetten bij het stoplicht
Geplaatst: 19.04.2018 - 19:31
door Casey
Tja, met een start-stop systeem valt de motor stil voor het stoplicht. Even laten kruipen betekent dat de motor weer aanslaat (en dan niet meer afslaat).
Dus toch maar gewoon de voet op de rem, en alleen als het lang duurt de bak in P zetten: dan kan de rechtervoet even van de rem. Moet je alleen niet doen als je de voorste van het rijtje bent, want je hebt wel ff tijd nodig: rem intrappen, bak in D zetten, rem loslaten, motor starten, en dan pas rijden...
Re: Automaat in N stand zetten bij het stoplicht
Geplaatst: 19.04.2018 - 20:21
door Msuidgeest
Ik gebruik een afrit doorgaans om uit te rollen: geeft rust in je auto en gestel. Daarom begrijp ik die sukkels niet die extra plankgas eraf rijden en gierend tot stilstand komen.
Re: Automaat in N stand zetten bij het stoplicht
Geplaatst: 19.04.2018 - 20:36
door Paul
Waar je allemaal tijd voor hebt als je auto rijdt. Als je een automaat steeds in zijn N gaat zetten kan je toch beter gewoon weer gaan schakelen?
Overigens bestaan er ook mensen die bij stoplichten de versnelling in zijn vrij zetten, geen idee waarom. Maar goed, ik zet de start/stop dus meteen uit en ik zet mijn auto ook NOOIT op de handrem tenzij hij op een heuvel staat of langs een gracht.
Re: Automaat in N stand zetten bij het stoplicht
Geplaatst: 19.04.2018 - 22:04
door Msuidgeest
Misschien was ik niet duidelijk Paul: ik laat mijn auto's (zakelijk en privé) uitrollen met de pook in D, ik schakel niet! De flippers aan het stuur (zakelijk) gebruik ik ook niet. Misschien breek ik ze wel af: ze zitten wel eens in de weg ...