XC40 high performance audio system vs Harman Kardon sound system

Rubriek voor de XC40, Kijk voor de Full Electric modellen ook in het elektrische board
Gebruikersavatar
JustinK
2nd Gear member
Berichten: 237
Lid geworden op: 27.05.2013 - 13:45

Ik blijf ook wat stoeien met de equalizer om het geluid goed te krijgen voor de Harman & Kardon speakers. De ene keer vind ik het geweldig en een ander keer vind ik het weer 3 keer niks... Het lijkt in ieder geval erg 'gevoelig' te zijn en sterk af te hangen van de bron (FM/DAB/TuneIn/Spotify). Ik heb de equalizer nu ingesteld in de vorm van een kleine 'v' en daar ben ik wel erg tevreden over!

Van de week kreeg ik even een XC40 mee zonder Harman & Kardon systeem en dan hoor je toch echt wel verschil. Het standaard systeem geeft dan weer een heel blikkerig geluid...
Huidig
Volvo XC40 Recharge TE - Ultimate / Bright Dusk
MicroTech in Charcoal | 20" Glossy Black/Diamond Cut | Pixel-LED | Extra getint glas

Historie
Volvo XC40 D3 GT Polestar Engineered - Inscription / Pine Grey
Volvo V40 D4 - R-Design / Caspian Blue
Volvo V40 D2 - R-Design / Ice White
marc.depourcq
Starter
Berichten: 1
Lid geworden op: 02.01.2024 - 17:52

Beste,
Voor mijn Volvo XC40 T2, die ik in 2022 aangekocht heb met een Hartman Kardon muziek installatie, heb ik een externe ATAPI CD speler
gekocht vermits er geen cd-speler meer in de wagen zit. Echter, het toestel doet het niet noch in mijn auto noch op mijn laptop.

Op de website staat : "Sluit de CD-speler eenvoudig aan op de USB-poort van het voertuig en
bedien hem op dezelfde manier als een USB-media-apparaat." In mijn geval klopt dit dus niet. Daarbij kan ik je bevestigen dat ik
hem aansluit op de juiste USB poort in de XC40.
De CD gaat erin en je hoort dat het toestel is er mee bezig is maar na een tweetal minuten wordt de CD eruit gegooid.
Dit gaat ook zo op mijn laptop. Stop ik de CD in de CD speler van mijn laptop dan speelt die gewoon af.

Heel af en toe lukt het eens om een CD af te spelen op de ATAPI CD speler maar die kan er
op even welk moment weer uit gegooid worden.

Ik heb eens de eigenschappen van de ATAPI CD-speler uitgelijst en merk dat het systeem (van Microsoft)
dateert van 2006 : de device driver is van 6/21/2006.
Is dit niet een beetje oud om aan te sluiten op een recent toestel?

Kan iemand mij helpen bij dit probleem want ik kijk er naar uit om terug CD's in mijn wagen te kunnen spelen.

Marc Depourcq
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3021
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

In de handleiding van mijn XC40 '18 stond dat er geen losse cd-speler (zoals je op een laptop aansluit) kan aansluiten op de USB poort.
Slechts bepaalde bestanden op usb stick of mp3-speler.
Stond..... want de handleiding verandert steeds (digitaal); het staat er nu niet meer, althans ik kan het niet vinden, ook niet met de zoekfunctie.
Ook ik heb het diverse keren geprobeerd. Helaas.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Is het deze:
https://www.automat.nl/artikel/298517/c ... peler.html

Daar staat bij dat geen enkele Volvo dit model ondersteunt. Volgens mij speelt het systeem geen PCM (wav) af en dat heeft deze speler wel nodig.
Ik zou alle CDs die je wil afspelen gewoon op een USB stick zetten i.p.v. met een CD speler te gaan hannesen. Dan zie je ook nog alle trackinformatie op je scherm.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3021
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Tja, ik kocht graag een cd'tje (voorheen cassettebandje) onderweg bij de benzinepomp in een vreemd land,
gelijk in de speler
en totaal geen gehannes met iets eerst (later thuis dus) rippen en op een stick zetten.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

Maar welke benzinepomp verkoopt nog CD's?
Een CD in de auto is toch iets uit een vervlogen tijd. Ik ben ang dat je toch een andere oplossing moet zoeken.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5322
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

Zelf ben ik nu min of meer verplicht naar de Radio DAB+ te luisteren. En gelukkig zijn er enkele zenders, die bij mij in de smaak vallen. Maar het ontbreken van een CD speler, vind ik echt een groot gemis in de auto,s van tegenwoordig. Op de Mokka Cosmo was de CD speler nog aanwezig. Bij de Grandand X was hij al weg. Je kon toen nog wel als extra optie, een CD speler in het dashboardkastje laten monteren, maar dan was het dashboardkastje gelijk vol. Dus maar afscheid genomen van de CD speler. Eilaas. :(
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Gebruikersavatar
AdB1955
2nd Gear member
Berichten: 57
Lid geworden op: 21.12.2022 - 10:13

Bij de meeste audio-installaties stoor ik me aan het gebrek aan hoge tonen en schroef dan altijd de trebble flink op en verminder de hinderlijke bassen (maar dat zal ook wel met mijn leeftijd te maken hebben). Overigens: als ik de radio aan heb luister ik vooral naar Radio 1 (nieuws en actualiteiten) en dan is het alleen belangrijk voor mij dat het spraakgeluid goed is. Vind het geluid in mijn Business Pro overigens alleszins acceptabel, ook als ik zo nu en dan naar mijn muziektoppers luister via Spotify.
Volvo XC40 T2 Business Pro Automaat 2021
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3021
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

dimitripb schreef: 03.01.2024 - 13:24 Maar welke benzinepomp verkoopt nog CD's?
Een CD in de auto is toch iets uit een vervlogen tijd. Ik ben ang dat je toch een andere oplossing moet zoeken.
Ik had mijn oplossing al, voordat ik de auto kocht:
internet op smartphone (dus de hele wereld is beschikbaar) met bluetooth naar de auto-audio.
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

mees schreef: 03.01.2024 - 13:52 Ik heb mijn oplossing al, voordat ik de auto kocht:
Dat had ik ook kunnen vertellen, maar je vroeg expliciet naar die CD-speler. Waarom kocht je dan uberhaupt nog CD's bij de benzinepomp als je die oplossing al had?
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3021
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Ik dacht niet dat ik iets vroeg
maar antwoord gaf aan een ander die vroeg of er nog een cd-speler was aan te sluiten op de usb poort van de auto.
Geeft niet hoor, mijn vrouw en ik begrijpen elkaar ook zelden :( :)
dimitripb
3rd Gear member
Berichten: 496
Lid geworden op: 22.05.2012 - 14:12

mees schreef: 03.01.2024 - 14:01 Ik dacht niet dat ik iets vroeg
Klopt, ik zie het nu ook, maar jij reageerde wel op de suggestie van het rippen van de CD's die ik gaf aan marc.depourcq, die de vraag stelde.
Gebruikersavatar
mees
6th Gear member
Berichten: 3021
Lid geworden op: 29.10.2013 - 13:04
Locatie: Zuid-Holland
Contacteer:

Dat zal ik proberen voortaan niet meer te doen.
Gebruikersavatar
Hans Eilander
7th Gear member
Berichten: 5322
Lid geworden op: 01.08.2020 - 12:23
Locatie: G - O

AdB1955 schreef: 03.01.2024 - 13:49 Vind het geluid in mijn Business Pro overigens alleszins acceptabel, ook als ik zo nu en dan naar mijn muziektoppers luister via Spotify.
Dat dus. Voor mij, perfect geluid die High Performance boxen. Dan vind ik extra geld voor een HK installatie overbodig. Maar dat is persoonlijk. ;)
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)
Plaats reactie

Terug naar “XC40”