speling aandrijfassen?
- peterp
- 3rd Gear member
Sinds vandaag als ik over klinkerweg rijd hoor ik in de auto licht "gebonk". Eerste gedachte was stabilisator stang maar die lijken goed. Wielen er af gehad en merk dat ik de aandrijfassen (beiderzijds) iets kan bewegen. Is dit normaal of komt hier het geluid vandaan en ben ik dus aan de beurt voor weer een hele dure reparatie?
Volvo V70 D5 2007 Silverlight 300.000 km
-
- 3rd Gear member
Een beetje speling op de aandrijfassen is een produkteigenschap. Krijgen ze naar verloop van tijd allemaal. Te merken bij lage snelheid, raampje open, gas los / gas geven. Dan hoor je een lichte kloenk. Kan geen kwaad.
Te verhelpen met wat loctite er tussen. Als het veel meer is dan een lichte kloenk, dan is er wat anders aan de hand.
Wat jij beschrift zou ook aan de rubbers van de stabilisatorstang kunnen liggen, maar die zijn OK begrijp ik ?
Te verhelpen met wat loctite er tussen. Als het veel meer is dan een lichte kloenk, dan is er wat anders aan de hand.
Wat jij beschrift zou ook aan de rubbers van de stabilisatorstang kunnen liggen, maar die zijn OK begrijp ik ?
- toppertje
- 6th Gear member
/?
waar zou jij dan de loctite tussen smeren?
Volvolof schreef: Een beetje speling op de aandrijfassen is een produkteigenschap. Krijgen ze naar verloop van tijd allemaal. Te merken bij lage snelheid, raampje open, gas los / gas geven. Dan hoor je een lichte kloenk. Kan geen kwaad.
waar zou jij dan de loctite tussen smeren?
geen glans zonder wrijving
- peterp
- 3rd Gear member
Dank voor je antwoord. Zoals jij het beschrijft zou het niet de aandrijfassen zijn. Bij optrekken geen kloenk. Misschien dan toch de rubbers van de stabilisatorstang. Zien er optisch goed uit.....Volvolof schreef: Een beetje speling op de aandrijfassen is een produkteigenschap. Krijgen ze naar verloop van tijd allemaal. Te merken bij lage snelheid, raampje open, gas los / gas geven. Dan hoor je een lichte kloenk. Kan geen kwaad.
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
Zit je veerpootrubber nog wel op zijn plek? Even aan de bovenzijde van de veerpoot kijken
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Musicus
- 4th Gear member
Volvolof heeft het denk ik over de bout van de aandrijfas. Mocht dit het euvel zijn kan je de bouten van een XC90 monteren, die hebben een rubber eromheen wat dit tikken tegengaat.
Heb je het tikken constant of alleen bij een koude motor? Ik merk bij mij (en meer rijders met mij) dat ik na een nacht stilstaan de eerste paar 100 meter een hol kloppend geluid hoor vanuit de wielkasten. Dit kan komen van een veerpootrubber waarbij de metalen bus los heeft gelaten. Met een warme motor hoor ik het niet dus ik maak me nog niet echt druk. Veerpootrubber kan je controleren door de bovenste moer op je veerpoot te lossen en het rubber daaronder te verwijderen. Dan kijk je op het veerpootrubber en kan je controleren of deze niet gescheurd is.
Kan natuurlijk ook dat het rubber van de stabilisatorstang die onder de auto doorloopt te ruim is geworden en dat dit tikt. Je kan hier nieuwe rubbers om zetten zodat alles weer strak staat.
Heb je het tikken constant of alleen bij een koude motor? Ik merk bij mij (en meer rijders met mij) dat ik na een nacht stilstaan de eerste paar 100 meter een hol kloppend geluid hoor vanuit de wielkasten. Dit kan komen van een veerpootrubber waarbij de metalen bus los heeft gelaten. Met een warme motor hoor ik het niet dus ik maak me nog niet echt druk. Veerpootrubber kan je controleren door de bovenste moer op je veerpoot te lossen en het rubber daaronder te verwijderen. Dan kijk je op het veerpootrubber en kan je controleren of deze niet gescheurd is.
Kan natuurlijk ook dat het rubber van de stabilisatorstang die onder de auto doorloopt te ruim is geworden en dat dit tikt. Je kan hier nieuwe rubbers om zetten zodat alles weer strak staat.
S60 D5 2002, 850.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
S60 2.4 2009, 282.000km
V40 2.0 2004, 264.000km
- peterp
- 3rd Gear member
Net een maand geleden 1 veer kapot. Beide laten vervangen. Zal de rubber even controleren.....V70/2.4D/2003 schreef: Zit je veerpootrubber nog wel op zijn plek? Even aan de bovenzijde van de veerpoot kijken