Goedeavond,
Dit weekend hebben we een proefrit gemaakt met een 2011 V70 D5 AWD. Als leaseauto heeft hij elk jaar een beurt bij de dealer gehad. In prive handen is dat voortgezet bij een niet dealer.
Vorig jaar echter lijkt er alleen tuning naar Rica 245/500 in Oirschot te hebben plaatsgevonden.
Tunen bij 170k op de teller, goed idee? (In Elst wel volgens het forum)
Auto ziet er verder goed uit. Alleen achter trof ik 2 nog net APK waardige Pirelli's aan. Voor zitten twee wel goed in het profiel zittende maar potentieel oude Vikings (wangen korrelig ondanks bandenzwart).
Rijden met voor/achter een verschillende banddiameter kan dat een probleem zijn?
Dank voor jullie advies.
Mvg,
John
V70 D5 AWD bandenvraag
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Zowel om het profielverschil als de tuning zal ik me geen zorgen maken.
Links en rechts verschil schijnt wel problematisch te zijn.
Links en rechts verschil schijnt wel problematisch te zijn.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- V70/2.4D/2003
- 8th Gear member
- Berichten: 16549
- Lid geworden op: 03.12.2009 - 11:03
- Locatie: Noord-Groningen
De aandrijflijn en motor hebben dus 100 Nm meer om de oren gehad dan waar de auto me de fabriek uit is gerold. Dat is 20% toename c.q. extra belasting. Zou voor mij een reden kunnen zijn om hem te laten staan.
V70 D3 MY12, Caspian Blue
Vigilat ut quiescant
Vigilat ut quiescant
- Fredhead
- Geartronic member
- Berichten: 27452
- Lid geworden op: 28.08.2007 - 10:40
- Locatie: Drenthe
Ik heb mijn S60 bij tegen de 190.000 km laten tunen en heb hier een ton mee gereden.
Tijdens verkoop reed de auto net zo goed als op dag 1.
Zolang het vermogen niet iedere keer wordt gevraagd is er weinig aan de hand, maar dezelfde vlieger gaat op met het standaard vermogen.
Ik zou dan wel weer voor 4 nieuwe banden gaan.
Voor en achter mag er iets verschil in zitten met de awd, maar niet teveel.
Tijdens verkoop reed de auto net zo goed als op dag 1.
Zolang het vermogen niet iedere keer wordt gevraagd is er weinig aan de hand, maar dezelfde vlieger gaat op met het standaard vermogen.
Ik zou dan wel weer voor 4 nieuwe banden gaan.
Voor en achter mag er iets verschil in zitten met de awd, maar niet teveel.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20783
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Ook voor achter verschillende bandenmaten kan problemen opleveren. De banden moeten gelijkwaardig zijn.
En bij eventuele aankoop 4 nieuwe banden bedingen.
En bij eventuele aankoop 4 nieuwe banden bedingen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 23:39
Dank voor alle adviezen. Misschien soms wat tegenstrijdig:-) Maar klinkt als nieuwe banden erop en dan is het waarschijnlijk wel goed.
Mvg,
John
Mvg,
John
Laatst gewijzigd door V70D5SummumRijder op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Voor slijt bij een AWD ook sneller dan bij een FWD. Het kan toch niet zo zijn dat je elke keer als voor iets meer versleten is dan achter alle 4 banden moet wisselen ? Ik rij AWD en wissel van voor naar achter en voorop nieuwen.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 23:39
Neuh, op de andere auto wissel ik bij voorkeur ook per 2, zet wel steeds de nieuwe achter.
Wat mij wel verbaast aan de auto Is dat er wel 700 euro in tuning gestoken is maar dat banden te ver zijn afgereden achter.
xdrive is blijkbaar heel gevoelig voor ongelijke banden, vandaar datik me afvroeg of het bij het volvo systeem ook zo zou zijn.
Wat mij wel verbaast aan de auto Is dat er wel 700 euro in tuning gestoken is maar dat banden te ver zijn afgereden achter.
xdrive is blijkbaar heel gevoelig voor ongelijke banden, vandaar datik me afvroeg of het bij het volvo systeem ook zo zou zijn.
Laatst gewijzigd door V70D5SummumRijder op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Ik begrijp de neiging van velen met een in basis voorwiel aangedreven auto om de beste banden voor te willen hebben. Maar het draait qua profiel cq grip ‘voor de normale gemiddelde chauffeur’ bij mijn weten juist om het remmen. Bij stevig remmen zullen de banden met het minste profiel het eerste gaan glijden, liggen die achter, dan is de kans groot dat de achterkant de voorkant in wil gaan halen (wat moeilijker te corrigeren/controleren is), oftewel je komt achterste voren te staan. Dan is het beter/makkelijker te corrigeren als de auto over de voorwielen begint te glijden, wat eerder gebeurt met de banden met meeste profiel achter. Vandaar dat dat juist vaak geadviseerd wordt (bij voorwiel aandrijving, bij achterwiel aandrijving ook, maar dat is weer logischer).
Qua aandrijf grip zal het inderdaad wat schelen, maar weegt niet op tegen het nadeel bij remmen. (VOLVO) AWD doet daar niet zoveel aan af, eerder juist meer profiel achter, wel het voordeel met remmen en mochten de voorwielen het niet (dreigen te) redden zullen de betere achterwiel mee(r) gaan doen.
Nog beter is regelmatig voor en achter wisselen, wij doen het elke winter-/zomerwielen wissel (gereden afstand varieert per zomerseizoen van ca. 7k tot 20k). Dat zorgt bij onze AWD voor een zeer gelijkmatige slijtage, alle 4 de in 2011 gelijktijdig aangeschafte zomerbanden gaan normaal gesproken de 100k km halen (nu 95k en nog ruim 4 mm profiel). En moeten ze vervangen worden dan zijn ze alle 4 op.
Qua aandrijf grip zal het inderdaad wat schelen, maar weegt niet op tegen het nadeel bij remmen. (VOLVO) AWD doet daar niet zoveel aan af, eerder juist meer profiel achter, wel het voordeel met remmen en mochten de voorwielen het niet (dreigen te) redden zullen de betere achterwiel mee(r) gaan doen.
Nog beter is regelmatig voor en achter wisselen, wij doen het elke winter-/zomerwielen wissel (gereden afstand varieert per zomerseizoen van ca. 7k tot 20k). Dat zorgt bij onze AWD voor een zeer gelijkmatige slijtage, alle 4 de in 2011 gelijktijdig aangeschafte zomerbanden gaan normaal gesproken de 100k km halen (nu 95k en nog ruim 4 mm profiel). En moeten ze vervangen worden dan zijn ze alle 4 op.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
- kuupertie
- 4th Gear member
- Berichten: 782
- Lid geworden op: 16.06.2010 - 10:50
- Locatie: Ommen
Ik rij altijd op de goedkoopste winterbanden die ik kan vinden.
Na 50.000 heb ik er twee vervangen en gewisseld.
en heb er nu nog 30.000 bij opgezet en moet er weer twee wisselen.
Dus 4 (en een beetje) ... laten we zeggen 5...banden versleten bij 80.000 km is niet slecht volgens mij. Helemaal niet bij mijn sportieve rijstijl.
Bij mijn 525 haalde ik de helft nog niet eens.
Na 50.000 heb ik er twee vervangen en gewisseld.
en heb er nu nog 30.000 bij opgezet en moet er weer twee wisselen.
Dus 4 (en een beetje) ... laten we zeggen 5...banden versleten bij 80.000 km is niet slecht volgens mij. Helemaal niet bij mijn sportieve rijstijl.
Bij mijn 525 haalde ik de helft nog niet eens.
Ford Mustang 1965 289ci V8
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
Volvo V70 D5 AWD 2009
Peugeot Partner
Honda VTR SP1
Honda XL700 Transalp
TM250
- diesel01
- Geartronic member
- Berichten: 21200
- Lid geworden op: 22.05.2009 - 14:27
Zou deed ik het ook bij de XC, bijkomend voordeel is dat je altijd dezelfde leeftijd banden hebt.Jers3n schreef: Ik begrijp de neiging van velen met een in basis voorwiel aangedreven auto om de beste banden voor te willen hebben. Maar het draait qua profiel cq grip ‘voor de normale gemiddelde chauffeur’ bij mijn weten juist om het remmen. Bij stevig remmen zullen de banden met het minste profiel het eerste gaan glijden, liggen die achter, dan is de kans groot dat de achterkant de voorkant in wil gaan halen (wat moeilijker te corrigeren/controleren is), oftewel je komt achterste voren te staan. Dan is het beter/makkelijker te corrigeren als de auto over de voorwielen begint te glijden, wat eerder gebeurt met de banden met meeste profiel achter. Vandaar dat dat juist vaak geadviseerd wordt (bij voorwiel aandrijving, bij achterwiel aandrijving ook, maar dat is weer logischer).
Qua aandrijf grip zal het inderdaad wat schelen, maar weegt niet op tegen het nadeel bij remmen. (VOLVO) AWD doet daar niet zoveel aan af, eerder juist meer profiel achter, wel het voordeel met remmen en mochten de voorwielen het niet (dreigen te) redden zullen de betere achterwiel mee(r) gaan doen.
Nog beter is regelmatig voor en achter wisselen, wij doen het elke winter-/zomerwielen wissel (gereden afstand varieert per zomerseizoen van ca. 7k tot 20k). Dat zorgt bij onze AWD voor een zeer gelijkmatige slijtage, alle 4 de in 2011 gelijktijdig aangeschafte zomerbanden gaan normaal gesproken de 100k km halen (nu 95k en nog ruim 4 mm profiel). En moeten ze vervangen worden dan zijn ze alle 4 op.
V90 T6 Recharge Rdesign
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
V90 D5 AWD Inscription/V70 D4 8GT Inscription/XC60 D5 Summum AWD GT fourC Polestar/V70 D5 GT sports edition/S60 2.4d/Opel Corsa1.1/V40 1.9D/V40 1.8 lpi/xedos 6 2.0 V6/626 2.0 coupe/Uno 1.1[/s][/s]
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 29715
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Ik wissel ook voor en achter en doe dat bij de wissel van zomerwielen naar winterwielen, heb ik minder last van cuppende banden en de slijtage wordt mooi verdeeld over de banden.
XC40 Pure electric Twin Engine Ultimate 2023
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
-
- 1st Gear member
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 16.04.2018 - 23:39
Ondanks dat ik AdBlue verkoop geen diesel gekocht uiteindelijk.
- Hans oet Twent
- 8th Gear member
- Berichten: 10688
- Lid geworden op: 18.12.2006 - 21:05
- Locatie: Twente
Ik doe dit om de 10.000km......lint schreef: Ik wissel ook voor en achter en doe dat bij de wissel van zomerwielen naar winterwielen, heb ik minder last van cuppende banden en de slijtage wordt mooi verdeeld over de banden.


“Carpe Diem”
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
XC60 T8 Twin Engine R-Design My’ 20 een onbegrensd 2e HANSje met “senioren instap”
Vanaf eind Aug.: C70 T5 Tourer My' 12 een onbegrensd 2e HANSje een zgn. "Empty Nest Volvo" op het Landgoed
MGB GT British Racing Green Classic Rally Car 1969 > SOLD!!!!!
Exit: '05 V70 D5 / '15 V70 D4 / '99 V70 2.5 / '17 V90 D4 / '19 V90 D4 / '15 V70 D4 / '21 V60 T6 recharge
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3188
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Mijn uitgangspunt is ook de banden voor en achter regelmatig te wisselen om zoveel mogelijk gelijkmatige slijtage te hebben.Jers3n schreef: Ik begrijp de neiging van velen met een in basis voorwiel aangedreven auto om de beste banden voor te willen hebben. Maar het draait qua profiel cq grip ‘voor de normale gemiddelde chauffeur’ bij mijn weten juist om het remmen. Bij stevig remmen zullen de banden met het minste profiel het eerste gaan glijden, liggen die achter, dan is de kans groot dat de achterkant de voorkant in wil gaan halen (wat moeilijker te corrigeren/controleren is), oftewel je komt achterste voren te staan. Dan is het beter/makkelijker te corrigeren als de auto over de voorwielen begint te glijden, wat eerder gebeurt met de banden met meeste profiel achter. Vandaar dat dat juist vaak geadviseerd wordt (bij voorwiel aandrijving, bij achterwiel aandrijving ook, maar dat is weer logischer).
Qua aandrijf grip zal het inderdaad wat schelen, maar weegt niet op tegen het nadeel bij remmen. (VOLVO) AWD doet daar niet zoveel aan af, eerder juist meer profiel achter, wel het voordeel met remmen en mochten de voorwielen het niet (dreigen te) redden zullen de betere achterwiel mee(r) gaan doen.
Nog beter is regelmatig voor en achter wisselen, wij doen het elke winter-/zomerwielen wissel (gereden afstand varieert per zomerseizoen van ca. 7k tot 20k). Dat zorgt bij onze AWD voor een zeer gelijkmatige slijtage, alle 4 de in 2011 gelijktijdig aangeschafte zomerbanden gaan normaal gesproken de 100k km halen (nu 95k en nog ruim 4 mm profiel). En moeten ze vervangen worden dan zijn ze alle 4 op.
Geld het bovenstaande - dat de achterkant de voorkant gaat inhalen - tegenwoordig nog steeds, met systemen als ABS en ESP? Daarmee wordt toch voorkomen dat banden blokkeren en gaan slippen?
Bovendien, de grootste remkracht wordt op de voorwielen aangebracht, met dan ook nog het gewicht van de auto dat naar voren 'duikt'.
Het wegglijden over de voorbanden (onderstuur) is bovendien ook erg vervelend bij een uitwijk maneuvre of gladdigheid in een bocht.
Een aantal keren gehad bij vorige auto's dat er 2 banden aan vervanging toe waren en de beste/nieuwste banden op de vooras gezet werden (geadviseerd door zowel bandenspecialist als Volvo dealer).
Ben ik toen verkeerd geadviseerd of ligt het verhaal van beste banden voor of achter toch iets gecompliceerder?
ps 1: het uitbreken aan de voorkant heb ik afgelopen 35 jaar een aantal keren meegemaakt, het uitbreken van de achterkant nog nooit
ps 2: bij mij zijn nu 4 banden aan vervanging toe, dus dit dilemma nu helemaal niet, er gaan gewoon 4 nieuwe op.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
-
- 4th Gear member
- Berichten: 557
- Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36
De meningen over waar het meeste profiel te plaatsen, verschillen.
Nu heb ook ik niet de kennis in pacht, maar ik kan wel leunen op een uitgebreide rijopleiding met spoedvoertuigen.
En daar heb ik kunnen ondervinden wat goede voor- of achterbanden doen met de handelbaarheid vd auto.
Een auto die over de voorwielen wegschuift(onderstuur) is simpel weer te corrigeren. Een auto waarbij de achterbanden de grip kwijt zijn(overstuur), is voor de gemiddelde chauffeur een uitdaging om deze weer in het gareel te krijgen.
Uiteraard komt onderstuur vaker voor, maar dat loopt veelal goed af. Overstuur komt veel minder voor, maar de gevolgen zijn veel groter. Dit omdat het veel moeilijker is om te corrigeren.
Nogmaals, mijn mening, voor wat het waard is, meer niet.
Nu heb ook ik niet de kennis in pacht, maar ik kan wel leunen op een uitgebreide rijopleiding met spoedvoertuigen.
En daar heb ik kunnen ondervinden wat goede voor- of achterbanden doen met de handelbaarheid vd auto.
Een auto die over de voorwielen wegschuift(onderstuur) is simpel weer te corrigeren. Een auto waarbij de achterbanden de grip kwijt zijn(overstuur), is voor de gemiddelde chauffeur een uitdaging om deze weer in het gareel te krijgen.
Uiteraard komt onderstuur vaker voor, maar dat loopt veelal goed af. Overstuur komt veel minder voor, maar de gevolgen zijn veel groter. Dit omdat het veel moeilijker is om te corrigeren.
Nogmaals, mijn mening, voor wat het waard is, meer niet.
- PGV90
- 6th Gear member
- Berichten: 3188
- Lid geworden op: 18.03.2012 - 12:29
- Locatie: Zuid Holland - groene hart
Thanks HSV, duidelijk verhaal!
Ik had jaren geleden ook zo'n advanced drivers training, met daarbij ook een model zodat je kon zien dat de achterkant voorbij kwam aan de voorkant bij blokkerende achterwielen - dat was overtuigend!
En ook met toendertijd veelal achterwiel aangedreven auto's.
Mijn vraag was eigenlijk of dat pricipe nu 15 jaar later nog steeds van toepassing is met de nieuwste technieken?
En dan daarbij: of bij een 'gewone' noodstop op de snelweg grip op de voorbanden of op de achterbanden voor de korste remwag zal zorgen?
Anyhow, goede banden (merk en profiel) zijn essentieel en zeker niet op bezuinigen!
Ik had jaren geleden ook zo'n advanced drivers training, met daarbij ook een model zodat je kon zien dat de achterkant voorbij kwam aan de voorkant bij blokkerende achterwielen - dat was overtuigend!
En ook met toendertijd veelal achterwiel aangedreven auto's.
Mijn vraag was eigenlijk of dat pricipe nu 15 jaar later nog steeds van toepassing is met de nieuwste technieken?
En dan daarbij: of bij een 'gewone' noodstop op de snelweg grip op de voorbanden of op de achterbanden voor de korste remwag zal zorgen?
Anyhow, goede banden (merk en profiel) zijn essentieel en zeker niet op bezuinigen!
Laatst gewijzigd door PGV90 op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Van XC70 naar V90 CC
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
V90 Cross Country AWD T5 Pro Polestar 2018 - Crystal White Pearl + zwart Nappa leer en een hele lijst extra's
XC70 T5 GT8 Polar+ my 2016 - Inscription Electric Silver + Chesnut leer
V70 T4 Limited Edition Saville Grey - 2012
-
- 4th Gear member
- Berichten: 557
- Lid geworden op: 22.07.2017 - 09:36
Het principe is na 15 jaar nog steeds het zelfde.
Natuurkundige wetten liggen hieraan ten grondslag, en deze zijn al eeuwen onveranderd.
Dat door innovatie van auto of banden de kansen op het gaan glijden vd auto zijn afgenomen, is een mooi gegeven. Maar als hij gaat, dan gaatie...en dan is onderstuur makkelijker te corrigeren dan overstuur.
Natuurkundige wetten liggen hieraan ten grondslag, en deze zijn al eeuwen onveranderd.
Dat door innovatie van auto of banden de kansen op het gaan glijden vd auto zijn afgenomen, is een mooi gegeven. Maar als hij gaat, dan gaatie...en dan is onderstuur makkelijker te corrigeren dan overstuur.
- Jers3n
- 5th Gear member
- Berichten: 2405
- Lid geworden op: 28.12.2008 - 23:16
Ter aanvulling en wat kort door de bocht. Dat duikende gewicht zorgt er ook voor dat er minder druk is op de achterwielen, en met minder profiel achter dus ook voor een sneller glijdende/uitbrekende achterkant.PGV70 schreef: Bovendien, de grootste remkracht wordt op de voorwielen aangebracht, met dan ook nog het gewicht van de auto dat naar voren 'duikt'.
En door dat duikende gewicht aan de voorzijde duurt het bij minder profiel langer voordat er gripverlies optreed.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 23.08.2018 - 10:15
- Locatie: Enschede
De monteur waar ik mijn auto in onderhoud heb heeft me inderdaad ook de tip gegeven dat achterbanden net zo, als niet belangrijker zijn dan de voorbanden ook bij een voorwielaangedreven auto.
Om zijn verhaal kracht te geven nam hij als voorbeeld een vakantietrip waarbij de kofferbak redelijk gevuld is zeg maar.... en indien de achterkant dan naar voren wil, dan kon dat idd wel eens een grote uitdaging zijn.
Omdat ik de logica er van inzag houd ik me sindsdien ook aan de regel dat zowel voor als achter gewoon goed moet zijn. En regelmatig wisselen dus om gelijk te laten slijten.
Om zijn verhaal kracht te geven nam hij als voorbeeld een vakantietrip waarbij de kofferbak redelijk gevuld is zeg maar.... en indien de achterkant dan naar voren wil, dan kon dat idd wel eens een grote uitdaging zijn.
Omdat ik de logica er van inzag houd ik me sindsdien ook aan de regel dat zowel voor als achter gewoon goed moet zijn. En regelmatig wisselen dus om gelijk te laten slijten.
Laatst gewijzigd door Armoderos op 01.01.1970 - 01:00, 1 keer totaal gewijzigd.
S60 2.4d MY2004 Chiptuned 220.000km >>> 417.000km
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>
XC70 D5 AWD MY2008 GT Chiptuned 269.000km >>> 332.000km
V60 D6 MY2013 200.271km >>>